Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:26

haha, ja bomma staat idd voor grootmoeder of oma en het is de bijnaam van mijn vriendin haar oudje :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:26

petitparis schreef:
hier al een beetje positief nieuws, vriendin gaat akkoord om bloedonderzoek te doen en als deze positief is te starten met de behandeling. Alleen nu zegt mijn DA dat ik beter kan wachten tot jan-feb omdat ik dan na 8 weken het duidelijkst ga kunnen zien of de pergolide aanslaat of niet. Zij heeft namelijk een patiënt waarbij ze de behandeling moesten stopzetten omdat de bijwerkingen sterker waren dan de positieve effecten...
Nu weet ik dus niet wat te doen, bovendien gaat de bomma (als ze "gezond" blijft)op het einde van de zomer naar 24/7 weidegang met haar jonger weide- en stalgenootje. Dus indien de behandeling werkt, moet de dosering wel zo goed mogelijk op punt staan. Ik kan helaas daar niet elke dag gaan controleren.

en idd wat een geluk dat we jou hebben fargo!

Dat wel of niet aanslaan kun je dan misschien het beste zien qua verharen e.d. omdat natuurlijk in het voorjaar het verharen weer gaat inzetten (denk dat je Da dat bedoelt)
Maar als je nu al meer aan haar ziet qua fitheid (=dus niet fit zijn), vieze ogen, niet vrolijk zijn, veel drinken, plassen en zweten, dan zou ik niet wachten, want die zaken gaan na 4+ weken al veranderen en dan kan een winter lang zijn als ze dat nu allemaal niet is.
Want er speelt natuurlijk veel meer dan een vacht alleen!

Nog even teruggelezen en zie dat je het al hebt gehad over traanogen en depri blik. Juist dat depri zijn is zo verschrikkelijk, die traanogen worden weer schoon en ze gaat weer vrolijk en wakker kijken als het allemaal meezit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:01

Idd dat was waar m'n DA op doelde. En daarom was ik weer aan't twijfelen. Dan zal ik maar laten testen de eerst volgende keer de DA voor mijn paard moet komen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:20

timokyana schreef:
Ik kreeg van iemand de tip door op dit topic te kijken,het spijt me als ik zo kom binnenvallen maar misschien herkent iemand zijn paard in mijn verhaal.

[MD] Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Het is inmiddels een lang topic geworden,maar de belangrijkste dingen zijn:
-zichzelf bijten bij aanraking
-sloom
-grote eetlust
-oogt spierbevangen maar de bloedwaardes zijn goed.

Begin dit jaar heb ik mijn 8 jarige Appaloosa merrie in laten slapen.
-Die had een harde manenkam, leek spierbevangen, maar bloedwaardes waren goed.
-Werd soms agressief terwijl het altijd mijn grootste knuffel was.
-At opvallend veel meer dan vroeger en werd dikker.
-Wilde niet meer werken.
-Leek een soort van aanvallen/ toevallen te krijgen.

Ze heeft een week in Utrecht gestaan, daar hebben ze bijna alles onderzocht.
Ze bleek zware artrose in haar hals te hebben, zo erg dat ze twijfelden of er een wervel door was of niet..
Ook daar heeft ze een aanval gekregen, toen ze schrok van een brullende hengst die langs kwam heeft ze nog een half uur staan spier trekken, zoiets hadden ze nog nooit gezien en de artrose kon niet de oorzaak zijn.
Opvallend genoeg was zij de dochter van mijn Cushing paard.
Uiteindelijk dachten ze in Utrecht aan een tumor in haar hoofd of een vorm van epilepsie, koste nog 1000 euro om dat vast te laten stellen, aangezien de artrose zo erg en pijnlijk was heb ik geen verder onderzoek laten doen en haar thuis (na een probeer behandeling voor de artrose) in laten slapen.

Het lijkt wel eng veel op elkaar en opvallend dat het ook een Appie is..
Hoop dat het bij jouw paard mee gaat vallen, maar misschien heb je wat aan mijn verhaal.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:17

nou de tip van de krentenbol helpt niet hoor :P eerst zo een stukje.. hap hap weg... toen een stukje met het pilletje der in.... nou hij stikte er zowat in hahaha spuugte alles uit tot de laatste kruimel toe :P vervolgens een stukje gedaan zonder pilletje en werd keurig opgegeten.... hij is het heeeel erg slim ;) dus toch maar weer in een klein beetje water weken en over het voer...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:22

ik hol tegenwoordig een peentje uit,daar is ie gek op en pilletje is zo weg :D

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:54

hahah ik heb z'n beetje alles al uitgeholt wat wel maar te hollen valt :P hahah nee hij merkt het meteen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:55

p_ponypaard schreef:
nou de tip van de krentenbol helpt niet hoor :P eerst zo een stukje.. hap hap weg... toen een stukje met het pilletje der in.... nou hij stikte er zowat in hahaha spuugte alles uit tot de laatste kruimel toe :P vervolgens een stukje gedaan zonder pilletje en werd keurig opgegeten.... hij is het heeeel erg slim ;) dus toch maar weer in een klein beetje water weken en over het voer...

Ja ze worden erg clever en kieskeurig. ik moet zeggen dat dat bij Willy nu redelijk over is, als het pilletje op de grond valt uit de boterham kan ik het bij wijze van spreke zo in zijn mond duwen bij de boterham die er nog in zit en dan eet ie hem op. Maar het is bij hem ook heel lang geen probleem geweest, toen behoorlijk lang wel (appels/krentebollen/boterhammen voldeden niet) en nu weer helemaal geen probleem met gewone dubbelgeslagen boterham. De bijdehandte grappemakers.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:23

Ik heb ook al alle groente en fruit soorten uitgehold, maar daar trapt illo niet in. Stukje dubbel geslagen brood gaat al 3 maanden goed!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:27

Ik heb 't opgegeven om het te proberen verstoppen in z'n eten of wat lekkers :o
Hij wordt er heeeeeeeeeeeeel erg wantrouwig van qua eten ... en dat heb ik liever niet.

Dus hij krijgt het al paar jaar achterin z'n strot gedouwd. Net nadat ie hapje heeft gehad en dat weg geslikt heeft, dan is het nl. wat gesmeerd van binnen en werkt ie hem er minder makkelijk uit :P

Peter heeft nu trouwens een erg raar zacht stukje wat uit de zool omhoog is gekomen. Hoefsmid heeft het blootgelegd, zat beetje pus bij. Maar nu is het gewoon een klein (nog niet groter dan een dubbeltje) zacht kussentje weefsel wat uit de zool omhoog komt, net boven de punt v/d straal. Dus niet gewoon zachte zool van een zweer, maar echt een stukje zacht glibber weefsel ... nog nooit gezien. Hij is daar uiteraard best wel gevoelig op.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:15

is het niet gewoon een stuk van de hoeflederhuid die naar buiten komt?

gamora had ook een zoolzweer, ie is toen bekapt door de hoefsmid en door de opening van de zool kwam toen de lederhuid, die bolde naar buiten, hebben paard toen in een drukverband gezet, met een verbandijzer.......want dat uitpuilen van de lederhuid is niet goed, volgens mijn hoefsmid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:19

Lappie-lap@ tja....als het inderdaad de hoeflederhuid is moet je echt een drukverband aanleggen.
Heb je er een foto van?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:13

Met Nordwind gaat het goed, ik heb er echt weer vertrouwen in deze winter! hij was ook weer wat aangekomen, zeker als ik het met afgelopen voorjaar verglijk, voor bij de borst was hij weer een stuk voller!
Gister geschoren, benen, onderkant buik, hals en hoofd, dus zegmaar alles wat onder de deken uitsteekt. Van de winter (afhankelijk van zijn vachtontwikkeling) gaat kont/rug/ribben kaal, en dan dikkere deken op, zodat hij niet weer zo'n verstikkende vacht krijgt. Maar alles wat buiten de deken is nu alvast gedaan zodat dat wat bij kan groeien voordat het echt koud word.
Hij heeft zich keurig gedragen met scheren, zelfs met z'n hoofdje, hij staat er weer mooi bij en had genoeg praatjes haha Maar wat ben ik toch gek op m'n mannetje, en ben blij dat hij 't goed doet, winter vind ik toch altijd een beetje eng maar volgens mij komt het wel goed! hij krijgt nu 4 kg subli sp, en als het straks echt winter-winter is kan hij tussendoor ook nog wel een keer wat krijgen dus wie weet word hij dan misschien toch wel wat dikker. Hij eet het in ieder geval goed en nog best snel ook nog. rond half 6 gister stond hij binnen (en ook voer gekregen) en toen we om half 8 kwamen had hij die 2 kg gewoon al op! dus hij kan het ook makkelijk eten, dat is toch wel fijn!

Nog even een fototje...
http://img35.imageshack.us/img35/113/img3585a.jpg

Z'n oogjes stralen, dus dat ziet er goed uit *\o/*
(hij lijkt trouwens ietswat bangig te kijken maar ik heb een erg goede (externe) flitser op mijn toestel dus hij zal wel gedacht hebben dat het flink onweerde ineens :') )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:06

Wat een mooi ventje Ilsemarie en wat fijn dat hij het zo goed doet!

Willy zijn been is op het moment goed op orde, ik kan hem goed bijhouden zodat het been niet dik wordt. Hij is bijdehand zat maar hij heeft niet heel veel puf op het moment om te lopen bij het longeren. Kan zijn dat het verharen dat er aankomt zoveel energie vraagt of dat zijn voorvoeten toch nog wat gevoelig zijn door die erge zweer die hij heeft gehad, weet het niet.. Hij eet goed en wil wel graag naar buiten en heeft praatjes als ie op zijn eten moet wachten dus verder lijkt het wel in orde..

Lappie: toen er bij Willy erg diep gesneden werd er er echt bij het leven een opening zat moesten wij inderdaad met aantal gaasjes gat dichtmaken en daar weer gaasjes opleggen die je met zelfklevende bandage op zijn plek hield zodat er tegendruk ontstond want "leven" mocht niet naar buiten komen vlgs DA.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:41

Mooi diertje Ilsemarie! Mooie kleur ook wat eronder vandaan is gekomen!

Fijn dat het met Willy ook goed gaat. Kan goed zijn dat het verhaarproces extra energie kost. Kan ik bij mijn paarden (zonder cushing) ook altijd wel iets merken.

Onze kleine La Vie doet het super. Loopt nog heerlijk in de wei. Ook niet ribbig, wat ze voorheen wel eens wilde zijn en eet haar eten weer goed. Zij kan ook zo verschrikkelijk miepen met haar eten.
Pilletje gaat met een appeltje naar binnen. Prik een gat in de appel en dan pil erin. Anders eet ze het echt niet!
Ze is is nu ruim 1,5 jaar bij de manege weg en staat nog steeds op een 1/2 mg. Super dus! En misschien binnenkort een verzorgstertje, zou fijn zijn voor haar. Kan ze toch nog een beetje doen en wellicht nog wat leren aan het meisje. Was altijd mijn fijnste beginnerspony!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:15

Nog een vraag: is het nuttig om "ons bomma" (het paard dus :D) een kuur sedochol te geven? Was gisteren bij de DA, maar mijn hersenen begonnen pas op terugweg op volle toeren te draaien. Om een lang verhaal kort te maken: DA zei dat ik mijn paard niet moest ontgiften met sedochol zo lang ze goed zweet bij arbeid.
MAAR enkele weken terug zei ze dat de lever erg te verduren krijgt bij paarden met cushing, dus aan de ene kant is eiwit rijk voer slecht, maar aan de andere zijn suikers nog slechter en teren ze op hun eigen spierweefsel. En verder was ons bomma tijdens het warme weer compleet oververhit, maar er stond geen druppel zweet op. Dit in tegenstelling tot het voorjaar, een warme dag en ze was volledig nat... Moeilijk

Verder is het beslist, ik laat haar einde van de maand samen met mijn paard nakijken. Mijn DA en het labo waar ze mee samenwerken zijn van mening dat een standaard bloedonderzoek voldoende info moet geven in combi met de symptomen zonder de specifieke test voor cushing. Omddat de behandeling toch symptoombestrijding is.
Test 1. de kostprijs zou 8-10 ampulen "stof x" betekenen aan 80 euro alleen al
2. het risico van de low-dose-test (die met dextraan...) op hoefbevangenheid weegt niet op tegen de info die het geeft...

wat denken jullie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:11

PP: DAT denk ik ook en zo hebben wij het ook met willy gedaan. Voor dat geld kun je al weer meer dan een half jaar pergolide geven waarschijnlijk.

jufloontje; wat fijn dat jouw paardje het ook weer zo goed doet nu!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:27

Maar zou je de lever ontgiften of niet?

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:28

Even een positief berichtje tussendoor; mijn merrie (24 jarige KWPN) is weer beter op gewicht! Ze was plotseling mager geworden 6 weken geleden (had ik hier gepost), maar met beter voer en een beetje krachtvoer is het helemaal goedgekomen. Zij staat trouwens op maar 0,5 mg/dag, terwijl ze toch 165 cm is en zwaargebouwd. Is dus het proberen waard met een lage dosis.
Raad eens hoeveel ik moest betalen voor 100 pilletjes van 1 mg pergolide? 250 euro!!! Ik woon in Noorwegen, vandaar :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:57

OOOOO, dat is veel! Ik betaal daarvoor 42 euro!
Kan je niet online in Nederland bestellen ofzo?

Fijn dat het nu een stuk beter gaat!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:41

mdooper schreef:
Even een positief berichtje tussendoor; mijn merrie (24 jarige KWPN) is weer beter op gewicht! Ze was plotseling mager geworden 6 weken geleden (had ik hier gepost), maar met beter voer en een beetje krachtvoer is het helemaal goedgekomen. Zij staat trouwens op maar 0,5 mg/dag, terwijl ze toch 165 cm is en zwaargebouwd. Is dus het proberen waard met een lage dosis.
Raad eens hoeveel ik moest betalen voor 100 pilletjes van 1 mg pergolide? 250 euro!!! Ik woon in Noorwegen, vandaar :)

wat fijn dat je paard weer goed gaat!
En wat fijn dat het met een lichtere dosis is!.....dat vraag ik mij dus al een tijdje af,of dat ook kan. ;)
Kun je niet vragen aan je da of hij een recept uitschrijft,eventueel in het engels en het dan in Nederland bestellen?Of kan dat niet?
Het is de moeite waard om dat eens te proberen.

Cyntiar@ waar bestel jij het?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:23

Hmm... zou iemand van ons ze niet in nederland kunnen bestellen en dan naar haar opsturen? Beter een paar euro verzendkosten dan zóveel voor een paar tabletten betalen...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:04

@Geerke: bij mijn eigen apotheek.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:33

ik heb mij paard ook tijdje op lichtere dosis gehad....maar ze staat nu weer op 1 mg en doet t daar goed op, ze heeft dan meer plezier/vrolijker.. nog steeds doe ik 2 maal daags 0,50 mg....dat bevalt mij goed dus verandering ik het niet... het is denk ik wel per paard verschillend, en waarschijnlijk ook per seizoen....misschien kunnen ze in de lente/zomer wel gemakkelijker terug in dosering dan rond deze tijd?

Boh 250 euro is ook nogal wat.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:41

sigrid1182 schreef:
ik heb mij paard ook tijdje op lichtere dosis gehad....maar ze staat nu weer op 1 mg en doet t daar goed op, ze heeft dan meer plezier/vrolijker.. nog steeds doe ik 2 maal daags 0,50 mg....dat bevalt mij goed dus verandering ik het niet... het is denk ik wel per paard verschillend, en waarschijnlijk ook per seizoen....misschien kunnen ze in de lente/zomer wel gemakkelijker terug in dosering dan rond deze tijd?

Boh 250 euro is ook nogal wat.....

En 250 euro is wel misdadig duur zeg!!
Als iets goed gaat, zou ik niets veranderen - never change a winning team. Ik vind ook niet dat je koste wat koste een (te) lage dosis moet aanhouden (uit angst voor de bijwerkingen). Je gaat zo laag mogelijk zitten met als doel het juiste, meest optimale resultaat dus een vacht die onder controle is/komt en een vrolijk en fitter paard. Een te lage dosis daar heeft niemand iets aan. Want dan voelt het paard zich nog niet goed. Dus te zuinig is ook niet goed, maar te veel is zonde. Dus je paard goed in de gaten houden of je paard goed functioneert en op orde komt met de dosis die hij krijgt (maar daarvoor wel de juiste periode aanhouden ;-) ), krijgt hij/zij op termijn meer kwalen of toch weer een steeds slechtere vacht, ja dan is het goed om evt in overleg met de DA weer eens te kijken naar de dosis (om die als dat relevant is weer langzaam te verhogen).