[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mondriaan

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:15

Als het nu zo regent als het een graad of 12 is, hoe doen jullie dat dan?
Deken word natuurlijk nat.
Wanneer beginnen jullie ongeveer met afbouwen?
Die van mijn heeft namelijk in de winter geen deken om en staat gewoon dag en nacht buiten.

Groetjes..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:16

ik zou dan met afbouwen beginnen zodra je merkt dat de vliegjes er niet meer zoveel zijn ...mijn paard heeft swinters wel een deken op , dus als de eczeemdeken af gaat gaat de regendeken al weer op

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:25

@Scum: die van mij heeft gelukkig geen last van de mugjes tijdens of na rijden. Maar lijkt mij met deken rijden idd erg warm en oncomfortabel en ik zou erg bang zijn aan takken ed te blijven hangen... Maar als je paard zo erge last heeft van zn eczeem zou ik ook voor die dekens met uitsparingen gaan zoals zweetvos vertelde.
@mondriaan: die vliegjes zijn er met pech tot eind oktober... Verdrietig Maar als het goed is krijgt hij door de deken wel alle weersomstandigheden mee dus qua verminderde vachtgroei zal het dan wel meevallen. Maar ik ben zelf altijd wel bang voor verkoudheden ed als het kouder wordt en veel regent (omdat ze dan constant nat blijven en het pannetje-stelsel van de vacht niet goed werkt onder de deken). Dus onder de 10 graden en veel regen en wind krijgt mijn beessie gewoon een regendek over de eczeemdeken heen Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:25

Scum schreef:
Vraagje aan degenen die altijd buiten moeten rijden. Op het moment dat je gaat rijden heb je die deken niet op. Dan kunnen die rotmugjes dus weer toeslaan.
Ik heb mijn paard gisterenavond gereden in de wei en daarna ging hij meteen staart, manen en manentopje staan te schuren. Dus ik als ik gek Sweet Itch erop gesmeerd. Maar hij bleef maar doorgaan.

Hoe doen jullie dat nu? Ik ben al bijna van plan om met die deken op te gaan rijden (gewoon over het zadel). Maar dat is niet echt comfortabel, ook ivm zweten van het paard.

Het zal misschien niet kunnen, omdat je overdag werkt. Maar het zal misschien ook schelen als je overdag gaat rijden ipv 's avonds aangezien er dan minder mugjes zijn. En anders kun je ook die halsdeken met staartbeschermer gebruiken. Die zijn speciaal om mee te rijden. Ze zullen dan minder zweten, omdat hun body gewoon bloot is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:28

AngelsDitch schreef:
Dendie schreef:
@ Angelsditch: Ik heb ook ervaring met die halsdeken, opzich fijn ding op lichte eczeemdagen of licht eczeempaard. Werkt goed tegen muggen maar hij draait beetje idd. Maar mijn pony heeft geen last van het draaien... Opzich kan je voor hetzelfde geld (Ivanhoe is zo'n 90 euro) net zo goed een hele deken kopen van Pagony of Everline oid.

Dank je! Bij die van mij draait hij wel... gelukkig niet heel ernstig, maar vindh et wel vervelend. Ik heb juist voor de halsdeken gekozen om dat ze niet in ernstige vorm eczeem heeft... vind het dan zo sneu om haar helemaal in te pakken .En ik had de deken )in de aanbieding (40 euro maar!)

Dit is al een oud antwoord, maar ik wilde er toch nog even op reageren Tong uitsteken Eerst snapte ik namelijk niet waarom jullie halsdekens zo draaien, aangezien die van mijn paard dat helemaal niet doet. Maar ik ben er achter Haha! Ik heb de Ivanhoe halsdeken en die heeft ook nog een band/singel die tussen de voorbenen doorloopt en die je aan de buiksingel vastmaakt (net zoals bij de bodydekens). Misschien een tip voor de echte draaikonten Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:37

Jennyxx Ow dat heb ik dus niet aan mijn ivanhoe halsdeken. Heb je deze nog niet zo lang of wat? Die van mij is van vorig jaar.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:26

Jennyxx schreef:
Dit is al een oud antwoord, maar ik wilde er toch nog even op reageren Tong uitsteken Eerst snapte ik namelijk niet waarom jullie halsdekens zo draaien, aangezien die van mijn paard dat helemaal niet doet. Maar ik ben er achter Haha! Ik heb de Ivanhoe halsdeken en die heeft ook nog een band/singel die tussen de voorbenen doorloopt en die je aan de buiksingel vastmaakt (net zoals bij de bodydekens). Misschien een tip voor de echte draaikonten Knipoog

Hmmm dat verklaart... mijn dekens hadden dat niet... zat wel een lusje maar waar dat voor was... haha...

Inmiddels heeft ze maandag beide dekens gesloopt... had er twee, de ene had ze helemaal stuk gemaakt op een of andere wonderlijke wijze. dus de nadere om gedaan... en ja hoor kom dinsdag op stal... ook gesloopt.

Ga nu de pagony eczema halen... iemand die daar ervaring mee heeft?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:10

joyce83 schreef:
Jennyxx Ow dat heb ik dus niet aan mijn ivanhoe halsdeken. Heb je deze nog niet zo lang of wat? Die van mij is van vorig jaar.

Ik weet niet precies hoe lang ik de halsdeken van Boett heb. In ieder geval is hij niet nieuw, maar wel een paar jaar oud. Pling

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:38

angelsditch Ik heb de pagony eczema. Valt me mee hoe hij zich houdt. De andere paarden staan er behoorlijk aan te trekken als ze elkaar krabbelen en mijn paard rolt ook veel. De deken is nogsteeds heel. En hij is niet zo duur dat is ook wel prettig Haha!

Greet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:52

Ik wist niet dat er een speciaal deken bestond tegen zomerexceem. Wij hebben, jaren geleden, een ponytje laten inslapen omdat het zo erg zomerexceem had, en omdat er toen nog niets echt effectief tegen bestond.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:21

ik had een vraagje ik heb het topic niet goed doorgelezen maar werkt azijn ook goed. ik ben het pas gaan proberen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:31

mondriaan schreef:
Als het nu zo regent als het een graad of 12 is, hoe doen jullie dat dan?
Deken word natuurlijk nat.
Wanneer beginnen jullie ongeveer met afbouwen?
Die van mijn heeft namelijk in de winter geen deken om en staat gewoon dag en nacht buiten.

Groetjes..

ik laat de deken met regen altijd gewoon om en ze heeft nog nooit staan te bibberen of verkouden ofzo geweest
dus denk dat die wel gewoon op kan blijven hoor regen of geen regen Ja

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:32

Azijn is niet zo prettig voor je paard/pony... prikt enorm als het op een wondje komt... probeer maar eens bij jezelf...

@Shera... ik ben reuze benieuwd... hij ziet er in ieder geval goed uit... En inderdaad prijsgunstig... Ze zeggen dat hij scheurvast is... haha

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:05

leandros schreef:
ik had een vraagje ik heb het topic niet goed doorgelezen maar werkt azijn ook goed. ik ben het pas gaan proberen.

Het helpt wel maar je moet de azijn wel verdunnen met water tweederde water eenderde azijn. En op opengeschuurde plekken doet het idd zeer Vork

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:10

gust schreef:
Ik wist niet dat er een speciaal deken bestond tegen zomerexceem. Wij hebben, jaren geleden, een ponytje laten inslapen omdat het zo erg zomerexceem had, en omdat er toen nog niets echt effectief tegen bestond.

Jaren geleden heb ik ook een ponietje erom af laten maken Huilen . Er was toen nog niet zoveel bekend over zomereczeem en die pony had het heel erg. Ik schrok me daarom ook wezenloos toen mijn huidige paard het ook bleek te hebben (en de pony van mijn dochter ook waarschijnlijk)Er is nu gelukkig wel meer aan te doen. Maar vervelend blijft het zeker Boos! Hopen dat er nog eens een afdoende behandeling wordt ontwikkeld. Volgens mijn dierenarts wordt er wel gewerkt aan een soort vaccin.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:50

shera schreef:
leandros schreef:

Het helpt wel maar je moet de azijn wel verdunnen met water tweederde water eenderde azijn. En op opengeschuurde plekken doet het idd zeer Vork

zover ik heb gekeken zijn er geen wondjes, alleen een hap uit de manen en een wat gerimpelt stukje.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:59

Heee bokkers, ik zat oook met een probleempje
ik ben sinds maandag in het bezit van een eigen paard, echt toppie, maar hij heeft zoveel jeuk!!! ze staart ze billen, ze manen ik zie geen beestjes ofzo, maar laatst toen we met hem te keuren waren vond hij dat allemaal erg interessant en reageerde hij niet eens dat ik hem aaide zegmaar anders staat hij gelijk alweer te genieten zegmaar Tong uitsteken haha... maar hij heeft er best veel last van en oook veeel van de vliegen, overal horzols ik word er echt gek van !!!
wat moet ik doen, een vliegendeken kopen ??
er zit trouwens ook een rare vlek boven op ze bil.. daar heeft hij ook veel jeuk, het zier er uit alsofhij gaat verkleuren zegmaar...???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:08

in elk geval iets halen tegen de jeuk en ik denk dat je het beste een goede vliegendeken kunt halen, een waar hij goed mee buiten kan staan. dan zijn ze toch veel rustiger Knipoog

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:42

was hem een keer met teershampo !! er is een een soort creme dat heel goed help !

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:32

Is hij goed ontwormt? Dat kan ook een oorzaak van jeuk zijn...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:03

heeeyyy

heb net de eczeemdeken binnen gekregen .
maar moet ik mijn paard vanmidag ff wassen voordat ik he op doe ? had namelijk hier ergens gelezen dat dat beter was??? en kan dat gewoon met alleen water of moet dat egt met zeep ?
of kan ik hem ook gewoon zo op doen ???

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:06

ik had hiervoor alleen vliegendekens met hals , maar moet de hals van een eczeemdeken over het hoofd gehaalt worden om hem aan te krijgen ???

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:11

Je moet hem idd over het hoofd 'aantrekken' Haha! Ze zijn er heel snel aan gewend

mirlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:56

Is het ziet zo dat zomereczeem ook tijdelijk kan voorkomen in een periode dat het paard wat minder weerstand heeft?

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:58

ik heb haar vandaag een wormkuurtje gegeven.
en heb een goeie halsdeken gekocht die je over haar hoofd moet overtreken.
ze had de hele dag nog niet geschuurd, dus hele erge zomer eczeem heeft ze ook niet.