[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:45

Klinkt idd logisch, en dan moet je idd uitproberen waar ze het goed op blijven doen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:47

hutch84 schreef:
wel slim ja plek lager maken dan trainen ze idd de bovenhals spier ipv de onderhals

Hier op stal, paard zuigt op hoogte van het hoogste puntje tussen zijn voorbenen, gebruikt zijn lichaam fijn, bovenhals, rugspieren, billen, achterhand. Paard word weinig getraind maar heeft een leuke bespiering :).

Dus heb je een zuiger die er niet vanaf komt? Maak een handig zuigplekje op de juiste hoogte, gebruikt die tenminste de juiste spieren als die zich verveelt in de box.
Laat hem nakijken, is er niks mis? Zuigen laten. Als je pech hebt stopt die door je toepassingen met bijten en verzint die vaak wat ergers (stro eten, hij is ziek erdoor, ja dan zetten we hem lekker op vlas, nog meer vervelen...)

Wat een onzin dat zuigen en koliek gelijk gaan, ofwel zuigen veroorzaakt koliek. Het is andersom, pijn -> zuigen, niet zuigen -> pijn. Mocht ik iets verkeerd gelezen heb, sorry.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:59

Het is mijns inziens ook logisch dat het soms al bij veulens begint.. en ja dat heeft te maken met maagproblemen! Als je ziet wat een veulen soms al moet en hoeveel veulens er maagproblemen hebben.. Bij het uitzuigen wordt er ook speeksel aangemaakt, net als bij het kauwen van ruwvoer, maar verder dus niet. Heeft je paard of veulen dus last van de maag dan helpt luchtzuigen dubbel. Ze maken én speeksel en endorfine aan.

Lucht komt zoals gezegd helemaal niet in het maag darm stelsel aan, maar pijn kan wel voor gasvormig zorgen waardoor gaskoliek kan ontstaan.

Barendshoeve, is er ook een scopie van de maag gemaakt toen? Wat voer je het paard voor krachtvoer en hooi? Qua omstandigheden kan hij het niet beter hebben denk ik maar probeer hem van binnen uit te ondersteunen. Weinig kracht oer maar wel genoeg vitamine en mineralen (en die zitten vaak in de aanbevolen hoeveelheid brok of muesli die je eigenlijk niet wil geven) Zoek voer laag in suikers en zetmeel, bijvoorbeeld de genoemde pavo care 4 life of een nieuwe Metazoa. Voor het liefst hooi en dan in slowfeeder zodat hij altijd te knabbelen heeft. En kijk (als dat nog niet gedaan is) naar een maagscopie en bv gastrogard of maagcompositum. Ik zeg niet dat elke paard die zuigt maagzweren heeft maar er is wel vaak een link. Tevens gaat het luchtzuigen niet perse weg door de maatregelen maar kan je de kolieken er vast mee verminderen/ verbannen. Succes!

En sorry voor evt typfouten. . Is toch niet zo handig op mijn mobiel. ....

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:54

Op www.metazoa-horse.nl staan ondertussen nieuwe gebruikers ervaringen, mogelijk heeft iemand hier iets aan. Wat betreft verkoop adressen, via onze winkel zijn er depothouders gevonden in het oosten van Nederland en in Noord Holland. Op zoek naar een plek waar je Metazoa kan kopen en nog niet gevonden, bel ons dan wie weet hebben we al weer een extra plek gevonden 0348 470401

Van een enthousiaste Metazoa verkoper en gebruiker...

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:11

Mijn luchtzuiger heeft op het moment erg last van gas. Als ik er net op zit wil die niet lopen verzet zich tegen het been en gaat veel scheten laten en mesten. Als dat eruit is dan loopt die als een zonnetje. Weten jullie wat eraan te doen en mischien meer mensen met deze ervaring bij een luchtzuiger.
Er staat nog niet veel gras op de wei dus ga er niet vanuit dat het daardoor komt en hij is ook de enigste die er last van heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:16

Tja.. darmen die teveel gas maken... dat hoeft niet persee verband te houden met luchtzuigen... maar luchtzuigers hebben wel vaker gevoeliger slokdarmsysteem. Gas uit de darmen wordt veroorzaakt door de bacterieën die daar leven... het zou juist kunnen zijn dat het komt door te weinig ruwvoer... of te weinig verspreid ruwvoer.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:03

Hij krijgt zoveel dat er in de ochtend nog een klein beetje over is. En hij kan altijd stro eten. Maar wat zou ik kunnen doen om hem te helpen het gas kwijt te raken?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:44

schaapie18 schreef:
Hij krijgt zoveel dat er in de ochtend nog een klein beetje over is. En hij kan altijd stro eten. Maar wat zou ik kunnen doen om hem te helpen het gas kwijt te raken?

Hoe lang staat hij op de wei? Mijn paard had daar ook eens ferm last van, hij was toen koliekerig geworden en we hebben hem wat gelongeerd. Hij is niet echt actief op de weide op zijn vorige stalling, nu op de nieuwe stalling beweegt hij veel meer op de wei. Misschien het ruwvoer verspreiden zodat hij verplicht is om wat te bewegen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:07

ik weet dat het ergens in het topic genoemd wordt,
maar welke waterbakken gebruiken jullie bij jullie luchtzuigers?
en er was iemand die gebruikte een beugel o de waterbak heen om deze te beschermen,
was dat nu deze, en dan met rubber bekleden?
http://www.agradi.nl/stal-erf/watervoor ... 000118/608
helaas drukt mijn paard die waterbak van de wand door zijn gezuig er op, hij doet het zelf op dit moment op het touwtje van zijn hooinet

en wie van jullie geeft maagcompositum altijd? mijn dierenarts adviseerde dit in kuur verband te doen maar sinds ik gestopt ben gaat hij meer zuigen nu wil ik weer beginnen maar vraag me af of dat dan wel kan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 23:43

Dat ben ik.. Die beugel zit wel met enorme moeren en bouten in de stalwand vast. En bij mijn paard werkt het heel goed. Ik omwikkel de bovenrand van de beugel met stevig touw en eens per twee weken moet je het stukje waar ze het meest op zuigt vervangen door nieuw touw. Ik heb maagcompositum gegeven. Dat werkte een periode wel, maar mijn paard heeft geen maagklachten meer. Ze zuigt alleen nog rond etenstijd. Je kunt maagcompositum trouwens we altijd blijven geven. Het kan geen kwaad op langere termijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:57

wij geven maagcompositum al ongeveer 3 jaar aan een stuk :) Geen problemen ondervonden

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:09

oke dank jullie wel, kan ik met mijn stalhoudster overleggen of ze dit een goed idee vind,
en dan ga ik weer gewoon maagcompositum geven.

anya heb je toevallig een foto? van hoe je dat gedaan heb met touw?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 10:23

Nee geen foto. Maar ik heb gewoon de drinkbak opgehangen. daar die beugel voor. Er zit enige ruimte tussen drikbak en beugel. De bovenste rand van de beugel heb ik met touw omwikkeld zodat je geen metaal meer ziet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:29

hutch84 schreef:
ik weet dat het ergens in het topic genoemd wordt,
maar welke waterbakken gebruiken jullie bij jullie luchtzuigers?
en er was iemand die gebruikte een beugel o de waterbak heen om deze te beschermen,
was dat nu deze, en dan met rubber bekleden?
http://www.agradi.nl/stal-erf/watervoor ... 000118/608
helaas drukt mijn paard die waterbak van de wand door zijn gezuig er op, hij doet het zelf op dit moment op het touwtje van zijn hooinet

en wie van jullie geeft maagcompositum altijd? mijn dierenarts adviseerde dit in kuur verband te doen maar sinds ik gestopt ben gaat hij meer zuigen nu wil ik weer beginnen maar vraag me af of dat dan wel kan

Mijn stalhouder heeft ook een metalen rand om mijn drinkbak heen gemaakt, heb het idee dat hij die uit een eerdere koeienstal van hen had. Gewoon een brede metalen stang. Is een fijne oplossing en hierdoor gaat de bak niet kapot maar heeft de mijne daar ook minder neiging om lucht te zuigen.

Ik geef probio forte omdat mijne gevoelig is voor gaskoliek, daardoor werd zijn luchtzuigen al veel minder - vreemd genoeg ;) :D . Toen ik dit met de groene os besprak dat dit al zo goed werkte zeiden ze dat het dan toch ook aan te raden was om maagcompositum te geven. De mijne lustte dit toen hij kleiner was niet, dus durfde eigenlijk niet. Maar op hun advies met hele kleine porties begonnen en dat langzaamaan op gebouwd. Nu krijgt hij 'smorgens maagcompositum over zijn mueslie en 'savonds probio forte ;-) Ben er helemaal blij mee, hij zuigt alleen maar rond etenstijd en ook dan veel minder heftig en minder vaak.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:49

mijn paard is ziek geweest en van het inderdaad alleen rond etens tijd te doen , is hij door de antibiotica /metacam ( 35 dagen gekregen) het veel vaker gaan doen, de dierenarts adviseerde van stop er mee hij moet het nu zelf even op lossen je geef voldoende ruwvoer
het geval wil dat hij het nu ook doet als hij aan een touwtje vast staat dan zuigt hij op de knoop.
of op de knoop van het hooi net van zijn buurman..

ik weet wel dat ik in het vervolg medicatie vraag die beter geschikt is voor de maag laatst naar een lezing geweest over maag zweren en er moet dus een antibiotica zijn die zachter is voor de maag dan cubarmix en metacam

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:54

Weet iemand hier toevallig of er een verschil is tussen de maagcomposium voor paarden of voor honden/katten? Ik wil het namelijk proberen maar om nu direct zo'n grote pot te kopen..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:20

is volgens mij gewoon dezelfde hoor

maagcompositum kan ik het goed koopst bestellen via dierapotheker dan betaal ik 30 euro per emmer van 750 gram.

heb net wel zitten kijken naar pronutrin maar daar moet je toch best wel meer van geven als van maagcompositum

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:47

hutch84 schreef:
mijn paard is ziek geweest en van het inderdaad alleen rond etens tijd te doen , is hij door de antibiotica /metacam ( 35 dagen gekregen) het veel vaker gaan doen, de dierenarts adviseerde van stop er mee hij moet het nu zelf even op lossen je geef voldoende ruwvoer
het geval wil dat hij het nu ook doet als hij aan een touwtje vast staat dan zuigt hij op de knoop.
of op de knoop van het hooi net van zijn buurman..

ik weet wel dat ik in het vervolg medicatie vraag die beter geschikt is voor de maag laatst naar een lezing geweest over maag zweren en er moet dus een antibiotica zijn die zachter is voor de maag dan cubarmix en metacam

Metacam heeft als het goed is een nieuwe versie die zachter is voor de maag, of die is in ieder geval in ontwikkeling. Mijn paard kreeg spontaan koliek toen ik hem 'smorgens een keer metacam gaf. Hij had een dik been en was herstellende van koliekoperatie en ik dacht ik help hem even ;-) Nou dat heb ik geweten, direct buikpijn en niet een klein beetje.. Kon zeker van de metacam komen zei de kliniek.. En dat er dus een nieuwe zachtere versie kwam. Misschien eens informeren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:47

LauEef schreef:
Weet iemand hier toevallig of er een verschil is tussen de maagcomposium voor paarden of voor honden/katten? Ik wil het namelijk proberen maar om nu direct zo'n grote pot te kopen..

Ik geloof dat er wel verschil tussen is, heb het een keer nagevraagd bij groene os dacht ik. Anders hen even bellen, ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam!

Ik heb betere resultaten met maagcompositum dan met pronutrin. En sterker nog toen ik de pronutrin af ging bouwen kreeg de mijne een paar keer koliek.
Toen ben ik er mee gestopt. Maagcompositum zijn gewoon verzachtende kruiden die de boel kalmeren, dus dat kan geen kwaad om te geven.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:21

hutch84 schreef:
maagcompositum kan ik het goed koopst bestellen via dierapotheker dan betaal ik 30 euro per emmer van 750 gram.

Okee, dat bedrijf ga ik zeker even opzoeken en onthouden! Want meestal is het rond de 44 euro, scheelt wel een leuk bedragje!

fargo schreef:
Ik geloof dat er wel verschil tussen is, heb het een keer nagevraagd bij groene os dacht ik. Anders hen even bellen, ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam!

Ik zal even contact met ze opnemen dan!

Bedankt voor de tips :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:35

ik moet het terug nemen op de site van de dierapotheker kan je lezen dat er 1 ingredient anders is als bij de paarden versie

daarnaast spaar je bij dat bedrijf pet punten en die kan je dan weer inwisselen zo kan ik nu de volgende keer gratis mijn maagcompositum bestellen via mijn pet punten

de lezing van gastrogard ( welke echt 100 % gericht was om dat produkt te verkopen ) had het over equinat /equinot

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:34

Ja ik had het ook gezien, iets van carbon calium ofzo? Ik heb ze even een mailtje gestuurd met de vraag of het veel verschil maakt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:29

nou ik heb het rek gekocht , en kreeg de tip er zo een rubbere isolatie buis om te doen voor zijn tanden te beschermen al dan niet er onder cribboks te smeren zodat het toch nog on aangenaam smaakt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:15

En wat doen jullie rond de etensbak? Wij gaan verhuizen en daar hebben ze metalen etensbakken.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:37

de mijne heeft geen etensbak en eet of uit een voeremmer die in theorie weg gehaald moet worden. of krijg zijn eten zo op de grond