[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:12

Horseloverl schreef:
Mag ik vragen waarom jullie zoveel uitwendig doen en, zoals ik het nu lees, vrij weinig inwendig?

Ik ben nog onderzoekende wat ik het beste kan proberen om ook inwendig te ondersteunen.
Er is zoveel op de markt, bij sommige hangen nog net geen gouden prijskaartjes aan.

Het is ook mijn eerste pony die ik behandel als excemer, dus veel is nieuw terrein voor mij.

Eliana

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:14

Ik geef de brokjes van vitalstyle en hun lotion, deze combinatie werkt voor mijn pony, wel in combinatie met een deken, maar het is prijzig spul

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:20

Horseloverl schreef:
Mag ik vragen waarom jullie zoveel uitwendig doen en, zoals ik het nu lees, vrij weinig inwendig?

Aan welke inwendige dingen denk je daarbij zelf dan bijvoorbeeld?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:16

Mijne gaat nu juist heel goed op wat ze nu krijgt, zolang ze maar geen gras krijgt. Na jaren gedoe ben ik gewoon blij dat ze het zo goed doet. Uitwendig doe ik niet zoveel verder, alleen een deken..
Ik smeer bijna niet eigenlijk, want dat is nu niet meer nodig nu ze aangepast staat qua stalling..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:21

Sadira schreef:
Horseloverl schreef:

Aan welke inwendige dingen denk je daarbij zelf dan bijvoorbeeld?

Culico druppel, apis druppels, ik voet nu bv paardenmelk wat ook goed werkt, brandnetel etc

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:45

Ik geef juist meer voor inwendig. Alleen de wondjes/plekjes smeer ik in met een lotion en gebruik vliegenspray.
Helaas daarbij wel een deken met hoofdkap nodig.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:08

Belker schreef:
Fibra heeft er wel luzerne inzitten, in ieder geval in de mix.

In de balancers zit geen luzerne, die van mij deed het super goed op de mix alleen mag vanwege haar darmen geen luzerne meer.
Dus super blij met de balancers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:48

Vorig jaar heb ik wel gedetoxed idd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:58

Ik doe ook meer inwendig, maar die eczeem deken blijkt ze niet zonder te kunnen helaas.. Verder smeer ik levertraancreme op de schuurwondjes, dat helpt goed. Sprays enzo helpt toch niks of maar minimaal, volgens mij. Plus, met deken heeft ze die sprays niet nodig lijkt het.

Dank voor de antwoorden op de balancer vraag. Wat veel verschillende opties..
Heb ze bekeken en heb de vital van pavo gehaald. De metazoa vindt ze niet lekker (kieskeurig type), dus hoop dat ze deze wel graag eet. De andere opties kon ik niet krijgen bij mijn vaste adres, dus als dit werkt voor haar, dan blijf ik er bij. Zoniet ga ik uitzoeken waar de andere opties te krijgen zijn.

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:47

ik gebruik zomervachtmix , knoflook brandnetel en rozenbottel van equine motion verder smeer ik niets alleen eczeemdeken erop

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:56

Heeft iemand ervaring met de Snuggy hoods, en dan specifiek hoe warm die is? Vergelijkbaar met de RSIH of de horsegear of is ie wel luchtiger? Vind bovenstaande dekens nu al wat te warm eigenlijk..
En de pasvorm, past er een stevig rond paard in? De horsegear en de RSIH zijn rond de borst te strak, de RSIH xl is weer veel te ruim :roll:

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:15

Ik vond de Snuggy absoluut minder heet dan de Rambo of horsegear sweet itch. Zelf geen rond paard, dus daar heb ik geen ervaring mee. We hebben ze op hun product foto’s deze ook bij haflingers aan en de stof is wat stretchy dus denk dat het wel zou moeten passen. Valt wel iets ruim, van zijn winterdeken 6.6 maar dat was bij de Snuggy aan de ruime kant qua lengte en zakte daardoor wat naar achteren.
Afbeelding
Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:23

De snuggy is echt fijn, een stuk minder zwaar dan de RSIH! Alleen ik heb een smalle arabier dus over pasvorm voor brede paarden kan ik weinig zeggen :+ Sadira heeft eigenlijk wel iets te weinig borst voor deze deken, maar dat zegt niet veel haha.

Heb even twee foto's erbij gezocht, eentje met alleen de deken en eentje met de hals en kap erbij.
Afbeelding
Afbeelding

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:43

Blijft de losse hals van de Snuggy Hoods goed aan de deken vastzitten of raakt hij wel eens los?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:06

Bleef hier perfect zitten. Klittenband zit aan een dubbele strook zeg maar. Zelfs toen mijn paard was uitgebroken en terug door de sloot was gegaan zat dat nog vast. Helaas was de achterkant van de deken toen wel kapot en de buikflap verdwenen, maar ik weet niet exact wat er gebeurd is toen, was er helaas niet bij. ,

birgit_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:17

Mijn pony heeft haar hele hoofd en oren kapot gemaakt door te schuren. Ze houdt ook geen enkel vliegenmasker heel of om. Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan halen wat niet kapot of af gaat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:29

lies schreef:
Heeft iemand ervaring met de Snuggy hoods, en dan specifiek hoe warm die is? Vergelijkbaar met de RSIH of de horsegear of is ie wel luchtiger? Vind bovenstaande dekens nu al wat te warm eigenlijk..
En de pasvorm, past er een stevig rond paard in? De horsegear en de RSIH zijn rond de borst te strak, de RSIH xl is weer veel te ruim :roll:

Dan zou ik eerder gaan voor een Meulenkamp. Vergelijkbare stof, maar wel wat luchtiger dan Snuggy.
Bovendien op maat te maken, en waarschijnlijk een betere pasvorm voor jouw ronde paard.
Zelf vind ik de Snuggy niet zo.... hij trekt mij teveel op de schoft.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:49

Die losse hals is niet los te krijgen van de Snuggy. Zit met mega sterke stroken klittenband vast.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:49

birgit_x schreef:
Mijn pony heeft haar hele hoofd en oren kapot gemaakt door te schuren. Ze houdt ook geen enkel vliegenmasker heel of om. Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan halen wat niet kapot of af gaat?

Vervelend! Maar schuurt ze ze niet ook juist af door de jeuk? Hier is het echt en crème tegen de jeuk op het hoofd, en een kap. Bij hard genoeg schuren gaat alles wel af/stuk. Heb hier sowieso de kappen vast aan de dekens, dat helpt hier wel om beter te blijven zitten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:36

dank voor jullie antwoorden en foto’s. de omvang van jullie paard is niet te vergelijken met de mijne :D in ieder geval fijn dat ie niet zo warm is. een meulenkamp ga ik ook even naar kijken

Sadira schreef:
Die losse hals is niet los te krijgen van de Snuggy. Zit met mega sterke stroken klittenband vast.

er is wel een losse snuggy hoods hals te bestellen. hij gaat om als een borstbeschermer. lijkt mij ook eigenlijk wel wat icm een ‘gewone’ vliegendeken. probleem bij mijn paard zit in de kruinen op haar hals en de voorpluk. dus de snuggy hals met een goed masker en een gewone vliegendeken is mss wel voldoende voor haar. dat is iig een stuk koeler, ze heeft het nu echt warm onder de horsegear (naast het feit dat ie niet lekker ligt).

@birgitx
lijkt me dat het stuk gaat doordat ze heel veel
jeuk heeft. eerst de jeuk oplossen en uiteraard zorgen dat er niet meer jeuk bij komt door nieuwe masker(s) en een goede deken te kopen en een goede zalf (levertraanzalf helpt de mijne goed) erop smeren. dan zal het schuren minder worden

edit; ik lees nu pas wat sadira ECHT bedoelt met ‘niet los te krijgen’ :+

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:19

ellepel schreef:
ik vind het weer zo’n vaag supplement.
want dan staat er bij dat werkzame stof uit de camilla plant komt.

ga die eens googlen :+

nou...zou n paard de bloemen meten eten of de bladeren??
Toevallig staat deze bij mijn buren 1 en een héle grote zelfs,deze krijgt 2x per jaar bloemen in ieder geval...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:28

Zijn er hier meer mensen die het bloed hebben laten onderzoeken voor SME??
Want het ligt niet altijd aan de knutten,kan zelfs aan het stof vd deken liggen...oa

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:30

Hahaha ja ik bedoelde hem anders inderdaad :+

Die losse hals heb ik trouwens ook, en gebruikt icm de RSIH. Vond ik ook een hele fijne combinatie, tot ze jeuk bij de uier begon te krijgen omdat de buikflap niet groot genoeg is van de RSIH. Ook vind ik het fijn aan de snuggy dat hij de staart beter beschermt.

Afbeelding
Hier Snuggy kap/hals met RSIH erover. Werkte perfect.

Vroeger hadden wij trouwens ook een haflinger en die heeft de snuggy ook opgehad en dat paste ook prima :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:52

ah ja, dat ziet er echt goed ingepakt uit! ja, de staart schuurt ze dus niet aan met ‘gewone’ vliegendeken. dus ik ben bijna zo ver dat ik het maar gewoon ga bestellen..

@vivana ze schuurt totaal niet sinds de horsegear erop ligt, dus ik denk dat het in haar geval echt aan de knutten ligt (en dan zal het vast een combi zijn met gras of voordroog wat ik voer, maar aleen op de paddock laten staan, met onverpakt hooi is geen optie omdat er ook een oude pony van 26 met astma bij staat die wel gras en voordroog nodig heeft, en apart staan gaat echt niet). Er zijn vast andere opties, maar als het met iets simpels als een passende deken is op te lossen, kies ik daar voor.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:42

Ik ben heel blij met hoe het nu gaat met mijn shetlander! Hij staat onder de rambo eczeemdeken en krijgt de Apis en Culico druppels van puur. Wat ons betreft zeker een aanrader dus. Ben hier in maart mee begonnen.
Durf nu denk ik wel te zeggen dat het na 10 jaar eindelijk onder controle is!