PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:12


NRJ

Berichten: 1530
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 01:03

Ja dat is inderdaad die. Mijne krijgt er 9 op een dag zelfs ;)
Maar er zijn ook nog andere merken die ook vitamine e vegan capsules hebben, Lucovitaal bijvoorbeeld. Eerst had ik andere (goedkopere) capsules, maar de capsule zelf was van rundergelatine en dan moest ik ze open maken. Dus de vegan variant vind ik wel een stuk makkelijker :o

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:23

Ah dat snap ik, daar had ik nog niet eens aan gedacht :D

Tinkermuts

Berichten: 9399
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:44

Ik heb normaal de proteïne booster van pharma horse, vind ie stuk lekkerder dan de poeder.
Helaas ook al tijd niet leverbaar

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:48

Zo jammer he, veel fijne producten die niet meer gemaakt worden. De Chevivit E-Selen mis ik ook nog steeds.

NRJ

Berichten: 1530
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:23

Oh ja de chevivit mis ik ook nog steeds. Makkelijk in gebruik en minimale hoeveelheid benodigd.

joyce83

Berichten: 5266
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:19

Wie kan mij helpen. Om welke reden geef je ook alweer aminozuren? Wat doet het?

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:27

Kreeg net mail van Pharmahorse dat het wegens regelgeving niet meer gemaakt wordt. Er komt een poedervariant voor terug.
Heb Horseflex ook maar even gemaild of dat daar ook aan de orde is :o

xDenies

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:44

Slmt9 schreef:
Kreeg net mail van Pharmahorse dat het wegens regelgeving niet meer gemaakt wordt. Er komt een poedervariant voor terug.
Heb Horseflex ook maar even gemaild of dat daar ook aan de orde is :o


Nou en ik heb de vit e poedervariant van pharmahorse gehad en had alsnog een paard met een zwaar te kort. Bijzonder verhaal dus. Heb het maar eens (voor mezelf ;) ) bij Heltiehorse nagevraagd. Zonder hun vitamine E heb ik namelijk wel een gigantisch probleem.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:05

Ja mijn paard gaat ook veel minder goed op de poedervariant. Horseflex blijft gelukkig wel hun olie aanbieden :D

SilvanoN
Berichten: 216
Geregistreerd: 18-05-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:19

Ik kom nog eens om raad vragen om de ziekte en het management beter te begrijpen.

>Wat doe je met een paarde dat positief getest is, maar (nog) geen symptomen laat zien?
>Wat doe je met een positief paard dat symptomen laat zien?
>Wat doe je met een positief paard die een aanval heeft?
Qua voer en bewegingsmanagement, dierenarts

xDenies

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:27

Slmt9 schreef:
Ja mijn paard gaat ook veel minder goed op de poedervariant. Horseflex blijft gelukkig wel hun olie aanbieden :D


Heltiehorse in ieder geval ook, dus ik zit safe *\o/* (zij wisten overigens nergens iets van, dus ben wel benieuwd op wat voor regelgeving ze doelen)

Ze gaf overigens aan dat ze van veel klanten terug krijgen dat ze juist minder van hun vit E hoeven te voeren. Dat zeg ik niet om je over te halen ofzo, maar het is wellicht in de toekomst een overweging waard.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:14

Ik houd hem zeker in mn achterhoofd! Hoeveel iu krijgt jouw paard ervan? Mijn paard krijgt nog ‘maar’ 2700iu van de pharmahorse olie. Van de poeder van Inge kreeg hij het dubbele en dan had hij nog niet de zachte spieren die er nu wel zijn :o

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:42

SilvanoN schreef:
Ik kom nog eens om raad vragen om de ziekte en het management beter te begrijpen.

>Wat doe je met een paarde dat positief getest is, maar (nog) geen symptomen laat zien?
>Wat doe je met een positief paard dat symptomen laat zien?
>Wat doe je met een positief paard die een aanval heeft?
Qua voer en bewegingsmanagement, dierenarts


Mijn basisprincipes voor jouw vragen:

Bij geen symptomen: "if it ain't broke, don't fix it" maar hou je paard wel in de gaten en lees je in zodat je paraat staat om iets aan te passen. Vwb beweging is het sowieso een goed idee om een degelijke warming up en cooling down te doen en regelmatig het paard rustmomenten te gunnen (stap, lange teugel) tijdens de training.
Bij PSSM1 sowieso altijd suiker/koolhydrateninname laag houden om aanvallen te voorkomen.

Bij symptomen: bekijk dieet en beweging om te zien waar je kunt optimaliseren.

Bij een accute aanval: bel de dierenarts voor pijnstillers en spierontspanners en pas dieet en beweging aan waar mogelijk.

xDenies

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:25

Slmt9 schreef:
Ik houd hem zeker in mn achterhoofd! Hoeveel iu krijgt jouw paard ervan? Mijn paard krijgt nog ‘maar’ 2700iu van de pharmahorse olie. Van de poeder van Inge kreeg hij het dubbele en dan had hij nog niet de zachte spieren die er nu wel zijn :o


Sorry voor mijn late reactie.
Ik ben begonnen met 45ml dacht ik en de onderhoudsdosering is 20ml voor mijn merrie. Wanneer ze straks weer een goede middag op het land staat kan ik afbouwen naar 5ml. Dat was in ieder geval vorig jaar.

Dit staat in hun omschrijving:
Citaat:
Per 10ml HELTIE Horse® Vitamine E geef je 1010 IE Vitamine E


Dus dat is dan 2020IE voor mijn merrie.

Ik negeer je niet SilvanoN, maar ik kan er gewoon geen antwoord op geven helaas.

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:19

Hi allemaal, mijn Px gaat binnenkort met pensioen en ik zoek een alternatief voor de dure jpgef hi support brok. Heeft iemand een idee? Ze stond altijd op de pavo vital maar ze kan niet tegen luzerne. Vitalbix wordt ze knettergek. Ik zat te denken aan victorious secret?

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:43

Ik geef al jaren marstall force. Doet ze het het beste op hier.

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:53

Daar doet ze het niet goed op helaas. Ik kwam ook nog Equilin en de jpgef balancer brok melassvrij tegen.

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:03

Equilin vind ik een mooi product. Eten ze ook makkelijk. Althans, hier wel.

sassie76
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:29

MRIIIS schreef:
Hi allemaal, mijn Px gaat binnenkort met pensioen en ik zoek een alternatief voor de dure jpgef hi support brok. Heeft iemand een idee? Ze stond altijd op de pavo vital maar ze kan niet tegen luzerne. Vitalbix wordt ze knettergek. Ik zat te denken aan victorious secret?


Pure Feed Balance is een balancer zonder Luzerne

SilvanoN
Berichten: 216
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:11

Heeft iemand hier succes met het voeren van iets als suikerbalans of glucohorse voor de paarden zodat ze toch wat gras kunnen hebben?

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:40

Ik zou het nooit adviseren. Ik vind het een beetje te vergelijken met een mes door je huid halen en dan een pleister plakken. Elke keer opnieuw achter elkaar. Je plakt de pleister wel dus het lijkt dan wat minder erg, maar je blijft snijden. Om de wond te laten helen kun je nog 30 pleisters plakken maar dat lost het probleem niet op. Pas als je geen nieuwe snee meer maakt los je iets op.

Dus het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt je afvragen wat erg is. Paard dat geen gras meer krijgt of een paard wat omdat het “recht heeft op een uur lang een lekker hapje te eten” 24/7 pijn in z’n lijf heeft.

Zerena

Berichten: 3893
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:43

Hier een tijdje de gluco balance gevoerd maar die van mij ging er best van schuren.

En hoe sneu ik het ook vind voor mijn (p1) paard als ik de anderen op het gras zet, hij komt er niet meer op.
Ik probeer hem altijd wat brandnetel te geven en dergelijke op dat moment.
Hij heeft 1 keer een grote “aanval” gehad. En dat gun ik hem nooit meer. Hij kon amper meer lopen, wat een pijn had hij.

pluisje88

Berichten: 8184
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:47

Heb je al eens een heftige aanval gezien silvanon? Mijn paard heeft pssm2 dus geen trigger op gras maar als ze kreunend in je armen in elkaar storten dan voel je je heel klein worden. Als je paard alle
Moed om te vechten opgeeft en na 3 uur nog steeds kreunend ligt zoals op de foto.. dat je eraan kunt trekken, de kunt schoppen en slaan (moest van de dierenarts, niet hard maar ze moest echt gaan staan) maar er komt geen beweging in, dan wordt je bang. Heel erg bang. No way dat ik ooit maar iets zou doen waarvan ik het vermoeden heb dat dit een aanval kan veroorzaken.

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:35

pluisje88 schreef:
Ik zou het nooit adviseren. Ik vind het een beetje te vergelijken met een mes door je huid halen en dan een pleister plakken. Elke keer opnieuw achter elkaar. Je plakt de pleister wel dus het lijkt dan wat minder erg, maar je blijft snijden. Om de wond te laten helen kun je nog 30 pleisters plakken maar dat lost het probleem niet op. Pas als je geen nieuwe snee meer maakt los je iets op.

Dus het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt je afvragen wat erg is. Paard dat geen gras meer krijgt of een paard wat omdat het “recht heeft op een uur lang een lekker hapje te eten” 24/7 pijn in z’n lijf heeft.


Hier ben ik het volledig mee eens.