[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:45

Shanna schreef:
Heeft hij koliek?

Daar ben ik bang voor - ik zie dingen die me aan koliek doen denken. De veearts denkt echter dat het dat echt niet is. Omdat hoge koorts niet typisch voor koliek is. Hij dacht eerder aan iets met de luchtwegen (hij knijpt namelijk) maar zijn longen klinken goed.

Wat ook heel vaag is: Hij wil geen hooi meer eten, maar hij wil wel gras (wat hij normaal niet van mij mag), omdat het het enige is wat hij eet hebben we hem vandaag een paar keer kort op de wei gelaten. Overigens normaal zou hij zich op de wei vol schrokken - nu staat hij wat te nibbbelen ...

@Fabster - volgens mij (op de wei kan ik het niet 100% volgen) heeft hij de laatste keer gemest rond 11.00 vanochtend. Nu eet hij ook bijna niets ... Zie hem voor het eerst in lange tijd wat drinken. Of misschien is het "spoelen". Ga even kijken.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:21

Slokdarmverstopping misschien? Ik zou er toch op staan dat de dierenarts langs komt. Koliek kan je je paard kosten, better safe than sorry.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:26

Dierenarts is al 2x geweest in de afgelopen 24 uur. Hij gaf nu aan dat als er morgen geen verandering was hij hem dan op de antibiotica wil zetten. Weet ook niet goed meer wat ik ervan moet denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:47

Maar koliek is ook echt gecontroleerd en uitgesloten dan? Het lijkt me erg naar je paard zo te zien en niks te kunnen doen.. sterkte!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:21

Voor koliek te testen kan je colosan proberen. Haal t altijd bij boerenbond.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:59

Vraag of je dierenarts toch voor de zekerheid een darmontspanner wil geven.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:09

Ja dat heb ik gisteren ook al gedaan. Ik heb ze net gevraagd vanochtend weer te komen en dan ook bloedonderzoek te doen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:15

Pff wat een stress, hopelijk weet je snel meer en gaat het beter

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:52

Beterschap! Hopelijk voelt hij zich snel beter.
Heb je een kliniek in de buurt? Zou ik wel in je achterhoofd houden als de dierenarts het ook niet echt weet en je ziet hem niet opknappen.

Daar kunnen ze toch net wat meer..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:54

Van de week was de dierenarts op stal en heb nog een uitgebreid gesprek met haar gehad en mijn paard nogmaals bekeken.
Ze begreep mijn bezorgdheid, ook n.a.v. reacties hier wat betreft de waarde en wat betreft de bijwerkingen. Toch hebben we besloten om vooralsnog niet te beginnen met Prascend.

Paard is 29,5 jaar oud en nog nooit problemen/symptomen in deze richting gehad. Hij is al 15 jaar ruim chronisch bevangen , dat had echter een duidelijke andere oorzaak.
hij staat altijd zonder deken en de wat vreemde haarstructuur eerder dit jaar is opgelost met een vitaminekuur, dit lijkt niks met PPID te maken te hebben. Hij is nu een gewone winterjas aan het breien.
Juist omdat hij nog zo goed is, fit en vrolijk gaan we nu even niets doen. Van het voorjaar gaan we nogmaals testen, samen met een aantal andere paarden van de stal en dan bekijken we de boel weer.
Dankzij dit topic bekijk ik hem wel anders nu en hou hem goed in de gaten. Bij twijfel heb ik contact met de dierenarts.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:59

CarolineCF schreef:
Ja dat heb ik gisteren ook al gedaan. Ik heb ze net gevraagd vanochtend weer te komen en dan ook bloedonderzoek te doen

Heeft hij de darmontspanner al gekregen?
Meestal knappen ze dan wel snel op als ze echt buikpijn hebben.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:19

pffffffff het begint er zo langzamerhand weer zonniger uit te zien. Veearts denkt aan een griepvirus waar hij longontsteking overheen gekregen heeft (extra bevattelijk als cushie). Koliek was ws. bijeffect omdat hij niet at en dus last van zijn buik kreeg. Maar temperatuur is nu ook weer 38.5 en hij begint weer een beetje hooi te neuzelen en ook weer beter te drinken.

Dank voor de steun allemaal - ik zat er vannacht echt helemaal doorheen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:57

Longontsteking is geen kleinigheidje bij een paard hoor! hou hem maar goed in de gaten! Heel veel sterkte ermee...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:30

Fijn dat het weer beter gaat!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:40

Hallo allemaal! Ik heb (nog) geen PPID paard, maar ga haar donderdag laten testen. Niet dat ze echt verschijnselen van PPID heeft.

Ik had alleen ooit gelezen over een casus van een paard met ontzettende jeuk. Vermoedelijk zomereczeem, alleen dekens hielpen niet. Dat paard werd volgens mij om een andere reden getest op PPID en bleek PPID te hebben. Door de pergolide nam de jeuk ook erg af.

Nou heeft mijn paard wel veel jeuk en de deken helpt niet. Ze schuurt zichzelf met de deken dan wel niet helemaal stuk, maar onder de deken vergaat ze van de jeuk. Voeding is al sober etc. Balancer geprobeerd (meer jeuk), wel gras, geen gras (met gras iets meer jeuk, maar zonder nog steeds jeuk!)
Dus ik wilde eens testen op PPID. Gewoon omdat het nu financieel ook voordelig is en de tandarts toch komt.

Maar weet iemand misschien waar ik dat verhaal kan vinden? Of iemand anders hier positieve ervaringen met jeukende paarden die op pergolide verbeterden?

De jeuk is verder compleet getest etc, en wordt afgedaan als SME. Nu zal ze zeker sme hebben, maar graag zou ik haar meer ondersteunen met de jeuk.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:32

Ik hoor hele goeie ervaringen over de magneetsierraden van Amina Jewels, die kun je in de manen vlechten en zouden ook de jeuk doen verminderen. Informeer eens bij hen, zitten ook op fb en er staan verhalen bij van gebruikers.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:55

Goedemorgen allemaal, op facebook zit ik bij een PPID groepje en daar kwam ik erachter dat de prijzen van de Prascend enorm verschillen per praktijk. Ik praat dan niet over een paar euro maar veel meer.
Voorbeeld: Ik betaal bij mijn praktijk voor 160 pillen € 298,50 en een andere paardeneigenaar bij haar praktijk €255.50. Dit zou toch niet moeten kunnen?? Nu zou ik graag van jullie horen wat jullie kwijt zijn voor jullie Prascend en dat eens gaan voorleggen aan mijn arts. Ik ben benieuwd....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:15

Dat is al een paar x voorbij gekomen. Pas geleden nog, volgens mij. Dus als je terug scrollt kun je daar heel wat prijzen vinden :j

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:17

Welke pagina haha want het zijn er heullll veulll....sorry 8-)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:46

spretje schreef:
Ik hoor hele goeie ervaringen over de magneetsierraden van Amina Jewels, die kun je in de manen vlechten en zouden ook de jeuk doen verminderen. Informeer eens bij hen, zitten ook op fb en er staan verhalen bij van gebruikers.

Als er manen waren ;)
Heb dit tijd terug wel geprobeerd, maar er liggen nog twee sets magneten ergens in de blubber. Ze schuurt ze uit, ook met deken.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:08

Oohh, jammer. Mijn vriendin smeert een mengeling van groene leem, lavendel en teatree olie op de aangedane plekken, helpt volgens haar prima tegen de jeuk en geneest..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:30

spretje schreef:
Oohh, jammer. Mijn vriendin smeert een mengeling van groene leem, lavendel en teatree olie op de aangedane plekken, helpt volgens haar prima tegen de jeuk en geneest..

Mijn paardje heeft door consequent deken gebruik gelukkig geen open plekken. Alleen de oren zijn beschadigd, maar genezen al weer mooi.
Ze heeft alleen jeuk over haar hele lijf. Deels door de losse haren, maar eigenlijk heeft ze dat de hele zomer wel. Ik rag met zo’n staartborstel van Oster over haar rug en ze wordt echt gek van genot. Ze probeert ook steeds te krabben op haar flanken, maar dat gaat niet zo goed met de deken. Daarom doe ik hem zo veel mogelijk af nu, zodat ze ook kan rollen, maar dan gaat ze dus ook meteen schuren. De manen zijn er al weer af.

Nou boeit het mij niet dat ze er niet mooi uit ziet, maar altijd jeuk moet vreselijk zijn.
Ik ben zelf bijna paardenarts, en heb overlegd met Utrecht, maar die komen ook niet verder dan: “deken op, van het gras af of evt cortico’s spuiten”.
De eerste twee heb ik gedaan, het laatste vind ik geen optie. Ik kan mijn paard niet van juni tot en met oktober platspuiten met cortico’s...

Maar er zijn hier dus geen paarden met jeuk die verbeteren op de prascent?

Edit: Hier in het blauwe kader staat die casus:
http://edepot.wur.nl/406433
Morgen komt de (afgestudeerde) DA, haha. Ben zelf bijna klaar, maar nog niet helemaal, dus ben benieuwd waar de arts en ik samen op komen met sparren.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 04-10-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:41

Ik zou eerst even de test afwachten Eileen333, want als je je paard niet wilt platspuiten met cortico's (wat ik heel logisch vind trouwens), wil je er ook echt geen bocht als prascend in gaan gooien als er niet overduidelijk PPID uitkomt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:05

letsgo schreef:
Welke pagina haha want het zijn er heullll veulll....sorry 8-)

Das waar, maar dat wordt toch zoeken, ben ik bang. Want dat weet ik ook niet zo uit mijn hoofd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:13

Ben toen diverse praktijken uit de omgeving gaan opbellen en prijzen variëren inderdaad voor 160 pillen tussen de 240 tot soms over de 300 euro.