[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:03

Douraque schreef:
Mijn paard was 26 jaar toen hij getest werd, eerste DA zag de meerwaarde er ook niet van en toch heb ik heb bij een andere DA laten testen. Nu een jaar later gedraagt hij zich als een jonge hengst. Iedereen zegt het ook, hij is zoveel veranderd en dat van een simpel pilletje

Waarom een paard onnodig laten lijden (intern dan), terwijl ze door de medicijnen zo goed opknappen? Vind dat maar een rare gedachtegang, omdat het een oud paard is niet meer laten testen. Bizar gewoon

Er is meestal een wezenlijk verschil tussen 26 en 29 jaar bij een paard, Douraque. En zoals ik hierboven al aanhaalde...het probleem met die tanden is vele malen groter dan het probleem van de cushing in mijn ogen...En er zijn nog altijd paarden die er bijwerkingen van krijgen, dus ik heb ook zoiets van...als hij goed is en hij voelt zich happy zo, waarom dan het risico nemen dat hij één van die paarden zou zijn die echt miserabel worden van die pillen ? Bij oudjes is het meestal zo, eens ze problemen door iets krijgen, dit ook niet meer zo in 1 2 3 opgelost is ( ik bedoel maar stel dat ie koliek of diarree krijgt van de prascend...)... Ik schrijf dit niet omdat een oud paard het niet waard zou zijn, integendeel zelfs, maar ik hou wel steeds in mijn achterhoofd dat niet elk paard zienderogen opknapt en dat er ook paarden zijn waarop prascend geen effect heeft...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:30

Dimple schreef:
Mosh, doet hij het goed zonder medicatie?

Wat kosten de Pergolide voordat het Prascend werd dan??

eerst koste het 178 euro voor 400 pillen,nu betaal ik omgerekend voor hetzelfde aantal pillen...860 euro.Klein verschil dus...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:44

Jij slaat meteen groot in Geerke?? Haal je het in NL?

Eens met Pandora. Een ouder paard heeft net zo goed zijn waarde en wordt even geliefd als een jonger, maar moet je dat in dit geval nog willen?
Ik denk dat ik het ook niet had gedaan gezien de tanden etc.

Trouwens, wat is jullie ervaring met opbouwen van rijden? Merrie voelt zich iets beter, is nog niet super werklustig, maar ik zie aan haar dat ze het fijn vindt wat te doen.
In hoeverre kan ik 'teveel'vragen? Ik ben nogal voorzichtige geworden ben ik bang. Vandaag stapte stalgenootje even op en dan reageert ze meteen al heel anders (alert)

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:58

De overweging om absoluut te starten met medicatie is voor mij geweest dat het risico op hoefbevangenheid toeneemt wanneer een paard PPID heeft. En dat wil ik mijn paard absoluut NIET aandoen. Daarnaast zijn er de andere vervelende klinische verschijnselen die gewoon beter worden door medicatie. Voor mij is de leeftijd niet doorslaggevend.

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:08

Mijn fjord van bijna 26, sinds dik 3 jaar op Pergolide, voer ik nu ook gewoon zoals vroeger, alleen nu nog meer hooi en seniorenslobber. Hij gaat zomers voor minimaal 3 maanden 24/7 op de wei in gras van een meter hoog. Hij is nooit hoefbevangen geweest. De mijne is ook aan de magere kant, dus ik let ook niet meer op suikers.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:00

Die van mij gaat vrij aardig op alleen MP.
Laat haar nu weer keer doormeten en binnenkort eens allround bloed onderzoek

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:07

Douraque schreef:
Waarom een paard onnodig laten lijden (intern dan), terwijl ze door de medicijnen zo goed opknappen? Vind dat maar een rare gedachtegang, omdat het een oud paard is niet meer laten testen. Bizar gewoon

Deze opmerking doet een beetje pijn :-( Ik heb echt het beste met hem voor, als het me niet zo interesseren zou ik er niet eens aan denken om hem evt te laten testen.
Als ik 10000% zeker zou weten dat hij dus ook daadwerkelijk profijt heeft van de medicijnen ben ik de laatste die het hem zou ontzeggen.
De leeftijd is voor mij geen issue ( op zn 25e heeft hij nog een koliekoperatie ondergaan) maar meer zn algehele conditie en wat betreft het voerprobleem.
Stel dat hij inderdaad positief getest zou worden dan heeft hij, zover ik weet, ook baat bij een zetmeel- en suikerarm dieet. Omdat het al zo'n kieskeurige eter is en hij dus, als er geen gras is, erg snel invalt, wil ik hem niets ontzeggen qua eten. Voorbeeldje: zn senioren mix, mix ik met Pavo slobber, die vind hij het lekkerst. Slobber van bv Subli haalt hij zijn neus voor op. Stel dat in zijn "cushing dieet" het beter zou passen om Subli slobber te geven als die van Pavo ( omdat daar bv te veel suiker in zou zitten) moet ik hem dan zn lekkere maaltje ontzeggen?
Tis maar een voorbeeldje hoor ;-).
Ook heeft hij eigenlijk 365 dagen per jaar 24/7 gras nodig. Bij ons op stal heb ik de mogelijkheid om hem dat dus ook bijna het hele jaar door te bieden ( hij staat sowieso 24/7 buiten) maar swinters is er gewoon te weinig gras. (Oftewel, te weinig voedingsstoffen in het gras) daarom valt hij zo terug. Moet ik hem dan ook zn 24/7 gras ontzeggen?
Als ik mn kop in het zand steek, kan hij nog op zijn manier van zn oude dag genieten...en dat doet hij tot nu toe dus verder niet slecht.
Als ik hem laat testen en hij komt er positief uit, ben ik van " wie A zegt moet ook B zeggen" en hem dus aan de medicijnen zetten en een dieet met misschien alle gevolgen van dien....
Daarom sta ik erg in dubio, niet vanwege zn leeftijd maar vanwege zn lastige eetpatroon....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:18

ja maar...dat is toch raar?
Hij doet het goed op het voer wat hij nu krijgt,wie weet heeft hij cushing?En als je het zeker weet zou je zijn voer moeten veranderen?Ben ik dom dat ik dit niet begrijp of lees ik weer verkeerd?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:24

Het is sowieso allemaal speculatie. Laat hem eerst eens testen dan weet je pas of er wat te kiezen valt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:30

Die van mij is nog kieskeuriger, maar hij staat op gras, krijgt kuil en muesli met een redelijk suikergehalte. En dat gaat goed, dus dieetverandering is nooit absoluut noodzakelijk. Dus dat is een bullshit excuus om niet te testen. Dat is pas je kop in het zand steken.

Met testen heb je duidelijk en ja, ik vind het paardonwaardig om een paard met Cushing onbehandeld te laten. Als ik zie hoeveel mijn paard is veranderd, in positieve zin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:31

Ik zou hem in geen geval op een dieet zetten...zoals je zelf zegt, laat hem genieten van z'n oude dag zoals ie nu geniet, lijkt me best lekker zo ! :9
Moest je hem laten testen en hij test positief, kan je nog altijd overwegen de pillen te geven....maar zoals ik al eerder schreef ( ik val in herhaling...sorry :o ) ik zou eerder wat ongerust zijn over de mogelijke bijwerkingen bij zo'n oudje...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:32

Bijwerkingen zijn niet altijd aan de orde en met name als je langzaam in stapjes opbouwd. Leeftijd zegt niets over bijwerkingen

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:32

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag over het verschil Pergolide/Prascend
Toch best gek hoe zo'n verschil er zit in de prijzen die er voor de diverse doosjes pillen wordt gevraagd.
Hoe dan ook, ze doet het er goed op dus stoppen is geen optie.....

Mijn merrie is 22 jaar, gedraagt zich momenteel als 6 jarige dus lekker in haar vel ;) gelukkig.
Ook hier geen speciaal dieet.

ps..helemaal met Douraque eens..ik ben blij dat ik vorig jaar ben begonnen met de Pergolide...had ik dit niet gedaan had ik nu mijn "omapaard" niet meer gehad.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:57

Douraque schreef:
Met testen heb je duidelijk en ja, ik vind het paardonwaardig om een paard met Cushing onbehandeld te laten. Als ik zie hoeveel mijn paard is veranderd, in positieve zin.

Als uit de test blijkt dat hij Cushing heeft laat ik hem zeker behandelen, anders hoef ik hem ook niet te laten testen ;-)
Ik dacht alleen ( nogmaals, mijn kennis over Cushing staat nog in de kinderschoenen) dat bij een paard met Cushing, de medicijnen het beste effect zouden hebben bij een oa suikerarm dieet.
Mocht het nou zo zijn dat dit in de meeste (?) gevallen dus niet noodzakelijk is, maakt voor mij de keuze al een stuk makkelijker.

Douraque schreef:
Bijwerkingen zijn niet altijd aan de orde en met name als je langzaam in stapjes opbouwd. Leeftijd zegt niets over bijwerkingen

Dat is dan het volgende waar ik me in ga verdiepen.... Pony van mijn schoonzus is echt een tijdje van slag geweest toen ze begon met de medicatie: Schrikachtig, neurotisch enz enz. Ze moest met 1 pil per dag beginnen en is toen van een halve naar nu 3/4 pil gegaan. Nu gaat het goed met haar. Die pony is trouwens begin 20.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:12

@ Galja: Ik snapte je opmerkingen wat betreft de suikers wel. Er zijn paarden met Cushing die snel bevangen raken, wat je ook in dit topic veel leest. Mijn verzorg oudje van 28 met Cushing heeft hier geen last van, krijgt sinds een maand of 5 nu (?) pillen, daar veranderd dat niet ineens door. Hij krijgt dan ook geen ander voer ofzo. Ik ga er vanuit dat straks weer volop grazen geen probleem is, heeft hij ook wel nodig, hij valt ook snel terug.

Wel langzaam opbouwen! Rocky had trouwens ook niet heel overduidelijke Cushing verschijnselen, maar wel problemen met verharen, geen krulvacht, heb het idee dat zijn vacht wel wat beter is nu. Zijn vacht, jeuk!, was ook de uiteindelijke aanleiding om ook op Cushing te testen. Verder geen noemenswaardige verschillen. Wel wat bijwerkingen gehad, verminderde eetlust en chaggie zijn, is nu weer gestabiliseerd.

Het voeren van de pil is wel wat lastig, eerst steeds in een appeltje verstopt en nu wil hij dus helemaal geen appeltjes meer eten... Zelfs de paardensnoepjes met appelsmaak lust hij ineens niet meer! Nu in de slobber... Dat eet hij wel op. Gelukkig.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:12

Bijna alle da's adviseren starten met 1 pil met alle gevolgen van dien. Daarom adviseren de meeste hier opbouwen vanaf 1/4

Maar waarom zou je een dieet drastig aanpassen als hij het er goed op doet. Medicijnen verbeteren zeker weten, maar dieet zou ik enkel aanpassen als ze last hebben. Dus als je al eerder problemen met suiker hebt gehad zoals hoefbevangenheid.

Pil in brood verstoppen is de beste tip die ik hier heb gekregen prascend heeft een vieze smaak, door de appel en het vocht verdenken ze dat het de appel is en stoppen ze daarmee. Daarom is het gevaarlijk om het door het voer te mengen, kans op stoppen met eten is aanwezig

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:35

@ Douraque: Ik heb het inderdaad ook weleens in het brood gedaan wat ik voor hem meegenomen had en dat ging zo naar binnen. Ik verzorg hem zelf niet, hij staat in pension, maar ik zal dat van het brood en beter niet door het voer mengen even aankaarten!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:08

Galja, als je paard het nu verder goed doet op dit dieet, waarom zou je het dan gaan veranderen als hij PPID blijkt te hebben? Ik zou alleen het dieet aanpassen zoals al eerder werd gezegd, als je problemen hebt zoals HB of IR en je dus echt moet opletten met suikers enz.

In hoeverre kan hengstigheid PPID-symptomen beïnvloeden? En weer tijdelijk doen verergeren?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:23

Die vanmij heb ik laten testen toen het gratis was om ze op Cushing te laten testen. Maar anders had ik het ook gedaan. Hij bleef erg lang last houden van wondjes/ irritaties, had een dikke vacht en vetbulten. Wil er alles voor doen om hem te helpen.

Medicijnen krijgt hij niet, hoeft ook niet met een lichte vorm. Zodra ik twijfel zal ik de DA inschakelen. Ze ziet hem regelmatig want we zijn buren ;)

Ik weet het alleen niet zo erg met dat voeren.. Nu hij Seniores krijgt (6kg per dag) een hij geen kuil meer en nu laat hij de Seniores ook al een paar dagen staan.. En wordt nog dunner ;( Toch maar op zoek naar iets in biksvorm. Waarom is hij zo kieskeurig? }:0

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:29

@ Mosh: Dat is niet fijn dat hij dat laat staan. :( Rocky krijgt ook Seniores en daar ook sinds kort extra nog maïslijnzaadbrok bij, misschien zijn die brokken wat voor jouw paardje? Geschikt voor dunne paarden en paarden die snel afvallen. De brokjes zijn ook mooi klein, handig met een oudje, Rocky vindt ze in ieder geval erg lekker! :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:33

Mosh schreef:
Die vanmij heb ik laten testen toen het gratis was om ze op Cushing te laten testen. Maar anders had ik het ook gedaan. Hij bleef erg lang last houden van wondjes/ irritaties, had een dikke vacht en vetbulten. Wil er alles voor doen om hem te helpen.

Medicijnen krijgt hij niet, hoeft ook niet met een lichte vorm. Zodra ik twijfel zal ik de DA inschakelen. Ze ziet hem regelmatig want we zijn buren ;)

Ik weet het alleen niet zo erg met dat voeren.. Nu hij Seniores krijgt (6kg per dag) een hij geen kuil meer en nu laat hij de Seniores ook al een paar dagen staan.. En wordt nog dunner ;( Toch maar op zoek naar iets in biksvorm. Waarom is hij zo kieskeurig? }:0

Wat was zijn acth waarde? Want meestal zie je gewoon niet dat een paard symptomen heeft, Cushing speelt vooran intern af. Ik vind het, zoals een paar pagina's terug, onverstandig om een paard dat Cushing heeft onbehandeld te laten.

En dan gaan mensen later vragen, ja maar hij heeft nu dit of dat hoe kan ik dat oplossen. Nou door medicijnen te geven.

Echt ongelooflijk dat mensen een paard dat ziek is, medicijnen onthouden omdat ze niets aan een paard zien. Aan mijn paard zie je ook bijna geen Cushing, totdat ik de verbeteringen zag

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:17

Meert schreef:
In hoeverre kan hengstigheid PPID-symptomen beïnvloeden? En weer tijdelijk doen verergeren?

Ik heb gelezen dat het over het algemeen de hengstigheid doet afnemen/verdwijnen.

Die van mij is echt zo hengstig als een malle,.............al daaaaaaaaaaaaaaagen, word er gek van.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:39

Mag ik daar even kort een conclusie uittrekken? Eigenlijk is het voeren dus niet essentieel voor Cushing en de medicijnen wel? Want eigenlijk is mijn paard pas in november vermagerd, toen stond hij al op ander voer. Het zou dus kunnen zijn dat hij al flink last had en dat dit nu aan de buitenkant zichtbaar wordt.

Als mijn redenatie klopt, dan ga ik morgen de dierenarts bellen, want het vermageren is echt een probleem aan het worden en de gedachte dat mijn paard dus blijkbaar al veel last heeft maakt mij verdrietig. Dat mag niet langer zo doorgaan.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 16-03-14 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:44

OYYO schreef:
De overweging om absoluut te starten met medicatie is voor mij geweest dat het risico op hoefbevangenheid toeneemt wanneer een paard PPID heeft. En dat wil ik mijn paard absoluut NIET aandoen. Daarnaast zijn er de andere vervelende klinische verschijnselen die gewoon beter worden door medicatie. Voor mij is de leeftijd niet doorslaggevend.

Dat is voor mij ook de reden. De lange vacht (overigens zonder krullen, dat hoeft dus ook niet persé) heeft hij geen last van. Verder heeft hij ook nergens "last" van. Maar het risico dat HB op de loer ligt, wil ik niet nemen. Vandaar dat ik mijn paard op 22-jarige leeftijd nu wel medicijnen geef.
Hij krijgt het nu 2 weken (eerste week een halve pil) en hij begint al te verharen en daardoor voelt hij zich wel beter/lekkerder dus das ook een bijkomend voordeel van behandelen.

Ik denk ook niet dat een dieet uitmaakt. Van PPID kunnen ze vermageren, dus is je paard al mager dan zou ik sowieso wel medicatie geven. Gewoon om erger te voorkomen.

Overigens geef ik de pil gewoon door de muesli met (zonnebloem)olie. Geen probleem, hij eet alles op. Ik zal iig de tip van brood onthouden, mocht hij toch zinnig gaan doen :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:44

Dat zou op zich wel een passende conclusie kunnen zijn.

Er hangen zoveel dingen samen met cushing. Het is wel goed om uit te laten zoeken. Het vermageren kan echt opknappen als je medicatie gaat geven.