[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:45

Alleen lopen die van ons in wat beter en mooier afgewerkte dekens.

Maar echte muggen dat is wel heel lastig.
Tussen muggen zit groot verschil.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:52

Dat klopt inderdaad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:35

Deken is er hier een week af geweest, ze hield het eigenlijk heel goed uit. Nu heb ik hem weer even op omdat het toch best een stuk warmer is en met die regen..

Ik ga volgend jaar mijn pony inenten met Insol Dermatophyn, ik hoor er goede ervaringen over en wat mij betreft toch het proberen waard. Al werkt het maar 1 jaar, staat ze toch een jaartje zonder jeuk.. Ik hoop dat het werkt, gun het mijn ponytje heel erg!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:50

hier nog steeds bloot,en ik ga en hoef ook geen deken meer te gebruiken,maar zo gaat het hier ook ieder jaar oktober er af en dat gaat prima,wil haar zo lang mogelijk zonder laten lopen want in maart gaat deze weer op.ik hoef ook niet meer te smeren trouwends

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:51

Het schijnt einde vd week weer warmer te worden + 15 graden... 8-)

hier de regendeken op en straks als het droog is zeer waarschijnlijk de rsih weer, er vliegt nog van alles rond buiten als het even droog is.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:55

Ik hoorde iets over in de zon 20 graden... waar gaat het heen mensen... :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:08

Ow ik hoorde net nog 22graden.
Hij blijft nog lekker op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:11

Tjezus.. veel te warm joh.. ben wel toe aan een winter en pony zonder deken..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:37

Vanmiddag vreselijk veel knutten |( ik werd er zelf al gek van!

Blacky nog stevig ingepakt en Famke op stal omdat het veulen net is afgespeend en haar uier moet opdrogen. Had haar even in de bak staan om haar stal uit te mesten, maar wat wilde ze graag weer naar binnen.
Morgen mag ze van 10 tot 3 in de bak, volgende week weer 24/7 de wei op.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:42

Klopt! Hier vanmiddag ook weer enorm veel mugjes! Twijfelde zelfs even of de exceemdeken weer op moest (maar bedacht me toen dat ik die al niet meer op stal heb liggen :+ )!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:57

Bij ons stonden alle paarden vandaag zonder eczeemdeken; 22 graden, bij het bos, windstil met een zonnetje. Ik zie ze gewoon vliegen!
Verklaar mn stalgenoten voor gek; hier blijft de deken mooi op.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:27

Eindelijk een plek gevonden waar de knutjes niet actief zijn! Mijn 8 jarige zeer ernstige eczemer die nu al 7 jaar last heeft van de culicoides is eindelijk jeukvrij! Hij staat op ruim 800 meter hoogte in Portugal, in de bergen, sinds een maand nu. Uiteraard is hij niet van zijn aanleg af, maar daar zijn dus geen culicoides! Weer een echte golvende manenkam, geen jeuk, heerlijk. Ik heb hem daar een maand geleden gezet (eigenlijk als een soort proef), de RSIH direct uit gedaan, maar wel klaar gelegd uiteraard voor als het nodig zou zijn.

Hij stond bij mijn huis (op 200 meter hoogte), maar hier heeft hij vervolgens dus het hele jaar door last van die snertbeestjes. Zo ontzettend sneu. Hij mag op die plek in de bergen blijven staan; ik kan mijn geluk niet op!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:02

Inderdaad, gisteren was het om gek te worden van de jeuk.
Ik voelde het kriebelen in mijn haar, pony werd ook gek als we even stil stonden in de les.

Eczeemdeken hersteld en weer opgelegd, zeker weten :j

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:55

Bij mij blijft die erop zitten liggen tot dat ze weer op stal of als de meeste vliegjes/muggen weg zijn of als het geen lekker weer meer wordy

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:08

hier nog steeds zonder en met goed resultaat.geen spijt dat ik ze afgedaan heb

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:34

Het gaat hier ook nog steeds goed! Al drie weken zonder deken. Uiteraard houd ik het de komende dagen met de hoge temperaturen goed in de gaten.

ZusJacobs, helpt vaccineren met Insol tegen eczeem? Ik ken het alleen voor schimmelinfecties.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:49

Ik hoor/lees het wel ja, shettepret hier op Bokt heet het ook gebruikt voor een shetlander met eczeem en die heeft vorig jaar jeukvrij gestaan (was eigenlijk voor de schimmelinfectie, jeuk kwam wel echt door ZE).

Het kost zo'n 70 a 80 euro, maar een goede deken ook. Proberen waard voor mij. :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:49

10tje2 schreef:
Eindelijk een plek gevonden waar de knutjes niet actief zijn! Mijn 8 jarige zeer ernstige eczemer die nu al 7 jaar last heeft van de culicoides is eindelijk jeukvrij! Hij staat op ruim 800 meter hoogte in Portugal, in de bergen, sinds een maand nu. Uiteraard is hij niet van zijn aanleg af, maar daar zijn dus geen culicoides! Weer een echte golvende manenkam, geen jeuk, heerlijk. Ik heb hem daar een maand geleden gezet (eigenlijk als een soort proef), de RSIH direct uit gedaan, maar wel klaar gelegd uiteraard voor als het nodig zou zijn.

Hij stond bij mijn huis (op 200 meter hoogte), maar hier heeft hij vervolgens dus het hele jaar door last van die snertbeestjes. Zo ontzettend sneu. Hij mag op die plek in de bergen blijven staan; ik kan mijn geluk niet op!

Wat super! En echt een mooie oplossing :)

Is het nog wel dicht bij huis?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:11

Citaat:
Wat super! En echt een mooie oplossing :)

Is het nog wel dicht bij huis

In kilometers niet eens zo ver, maar het zijn kronkelende bergweggetjes, ongeveer 25 minuten rijden. Hij wordt verzorgd door een vriendin van mij. Ik hoef er dus niet elke dag heen. We kunnen samen rijden, zij heeft 5 paso's.

Ik heb nog een oude fjordenmerrie, die ook even mee is gegaan naar de bergen, maar nu terug naar huis komt. En aangezien ze natuurlijk nu haar maatje kwijt is, komt er een merrie van mijn vriendin mee naar mijn huis (ze hebben al vriendschap gesloten). Dan heb ik er dus weer 2 thuis staan. Ik verzorg haar merrie dan weer. En mijn vriendin kan weer in een andere omgeving rijden als ze met haar merrie op stap gaat.

Iedereen blij!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:29

oh dat is wel een superoplossing inderdaad!

hier nog steeds regendeken met eczeemhals, nog veel te warm om hem af te halen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:00

Mi_Amore schreef:
Iemand een idee hoe het met het fructaan in het gras zit?

Het is hier behoorlijk koud 's nachts, tot telkens onder de 10 graden.
Vannacht was het hier 5°.
Is het dan wel 'safe' om zomereczemers nog op de wei te zetten?
Het betreft gras dat reeds een weekje of 2 is afgegeten, niet héél kort.

Ik durf mijn merrie haar deken nog niet afnemen...
Derfen moet ik niet meer smeren, ze krabt en bijt niet meer dus haar uier en ogen zijn héél netjes.
Maar de deken hou ik er nog op tot begin november, to be sure :j

Is er iemand bij wie de deken wél al af is?

Ik heb de deken nu wel af sinds een week, bij alletwee de pony's en dat gaat prima! nog niet geschuurd!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:15

Pas op met Insol. Ik heb mij er op internet destijds in verdiept en werd niet zo blij van dit schimmelmiddel voor ZE. Het heeft nogal wat bijwerkingen bij sommige paarden. Het is duur, de prikken zijn pijnlijk. En bij veel paarden haalt het niets uit. Het is een behoorlijk chemisch middel terwijl er voldoende alternatieven zijn denk ik. Bijv desensibilisatie.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:26

De beestjes zullen toch nu wel ongeveer weg moeten trekken nu het wa kouder wordt? De fries die ik verzorg heeft allemaal bloedblaartjes en wondjes onder de staartwortel. Zou dit ook kunnen komen omdat hij zich eraan bijt. Vindt het een heel vies verschijnsel en het is ook een moeilijke plaats om te helen helaas

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:57

hey, is het vantaggio deken van ooteman eigenlijk van goeie kwaliteit?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:43

@ Malou, ja die zullen dalijk weg zijn, maar dan moet het toch echt nog een stuk kouder worden.
Mijn Fries heeft juist in aug/sept/okt het meest last ervan gehad. Die heb ik nu nog de eczeemdeken opliggen want die had gisteren weer flink jeuk helaas :( Die haal ik alleen de deken af nu als het echt vies weer is. De temperaturen van gister/vandaag zijn nog veel te warm voor de meeste eczeempaarden om al zonder deken te kunnen. De mugjes zitten helaas nog overal.

Wel balen dat de Fries je verzorgt zo'n last van wondjes heeft onder staartwortel, da's inderdaad een hele vervelende plek :(..
Weetniet wat er opgesmeerd wordt (als er iets gesmeerd wordt), maar normaal hoort dat toch wel snel weg te trekken als het behandeld wordt.