Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odenxia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:13

Die van mij krijgt het al langere tijd en moet zeggen dat ze het er goed op doet en ze vind het erg smakelijk.
Zo lang peerd er blij mee is voer ik het.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:22

ik geef de combi muesli en ruwe spelt en grasmix en 2x/dag. In rustperiodes kan daar wat graanvrije muesli of bietenpulp bij komen om het volume te vergroten en ze op gewicht te houden.
Verder zo goed als onbeperkt ruwvoer

rustperiodes - verdeeld over 2 maaltijden
+/- 400g racingbalancer D&H
+/- 500g ruwe spelt
+/- 200g graanvrije muesli

routineperiodes - verdeeld over 2 maaltijden
+/-700g racing balancer
700-1000g ruwe spelt
indien echt intesieve trainingen 1 schep mash extra nadien

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:46

Die van ons veel hooi of kuil en eigenlijk al een aantal jaar geen brokken ivm het luchtzuigen.. Maar ga nu voorzichtig met de Gastroplus en Luzerne beginnen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:11

Maar er zijn steeds meer geluiden dat luzerne juist niet goed is voor maagzweren.. Ik denk dat ik - onder het mom, bij twijfel niet doen - maar even geen luzerne ga geven. Ga wel een zak Havens Gastro + halen, lees daar wel goede verhalen over.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:15

Hier twee vergelijkings foto's, ong. zelfde tijdstip, locatie en licht:

Start Abler behandeling dinsdag 22 november:

Afbeelding

Na 8 dagen behandeling Abler:

Afbeelding

Nog steeds wat schraal, maar we gaan vooruit!

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:31

Mijn merrie loopt op Z1 niveau dressuur en wordt 4x per week gereden (bosritjes/springen/dressuur) en 1 dag longeren. Zij is 1.70m en rond de 700 kg.

100 gr bietenpulp
280 gr jepaardgezondenfit balancer vitamine korrel
20 ml lijnzaadolie in de winter voor omega 3
20 gr magnesium tegen de stress
elektrolyten na het werk
10 gr zeewier anders gaat zij zand likken (4x per week)
en nu krijgt zij abler er standaard bij in een lage dosering. Soms weer even een paar weken een volle kuur zodra ik merk dat zij meer last heeft.

Ik geef geen luzerne meer. Mijn merrie at dit niet toen zij echt heel veel last had van haar maag. Het 'prikt' blijkbaar toch te erg in de maag. Daarbij staat zij op onbeperkt ruwvoer en vind ik het ook niet nodig.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:35

wow Mloes wat een verschil zeg. Super

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:41

Mist schreef:
Elias7 schreef:
Mijn DA vertelde mij dat de abler onbetrouwbaar is volgens de Amerikaanse voedsel en waren autoriteit

Maar dat er op korte termijn waarschijnlijk een alternatief komt voor de omeprazol.

De DA verdient niets aan Abler, dat zal het probleem wel zijn want ik (en vele mensen in dit topic) zweren erbij. Ik was zo'n beetje de eerste op bokt die Abler gebruikte, na vele kuren gastroguard, en ik merk geen verschil, behalve de prijs.

Op Chronohorse forum zit een chemicus die de abler korrels heeft onderzocht + de coating en het is precies hetzelfde als GG. Zelf heb ik ook de coating onderzocht destijds met citroenzuur en HCL, en die weerstaat prima.

Een alternatief voor omeprazol....tja, het bestaat al 40jaar. het is een protonpumpinhibitor, dwz dat het de zuurproductie stopt. Er zijn andere middelen, die weer anders werken. De FDA vindt het niets dat Merial business verliest omdat ze dan minder GG verkopen. De lobby om Abler te verbieden komt van Merial.

Ik haat dit soort bedrijven dat een bewezen product neemt, er een paardenverpakking omheen doet en vervolgens goud geld verdienen over de rug van paardeneigenaren, net zoals pergolide/prascend voor Cushings/PPID, criminelen zijn het !

Oke duidelijk bedankt voor de uitleg dit maakt een hoop duidelijk

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:43

Wauw dat gaat heel goed Mloes! Wat een verschil al!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:50

Ja wel toch? Ik zie haar elke dag, dan is het lastig om te zeggen of het beter gaat. Maar zo op de foto's lijkt het echt te verbeteren. Ze is nog niet de oude maar qua vrolijkheid en lijf gaan we de goede kant op lijkt het!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:14

Wat een verschil Mloes!

Ik voer geen luzerne meer los, hij doet het beter zonder. Ik heb ook het idee dat het prikt in zijn maag...maar ik twijfel ook of hij wel een maagzweer heeft. Hij staat nu 4 dagen op Ulcergold en ik zie en merk echt geen enkel, enkel verschil...

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:35

Hopelijk kan ik hier even binnenvallen, mijn verzorgpaard werd verdacht van een maagzweer, veel luchtzuigen (al doet hij dit al zijn hele leven,inmiddels 15 jaar) en begon ook te gapen na het rijden en had wat dunne poep. De eigenaar heeft via de dierenarts het paard medicijnen gegeven en hier moest wat vitamine brok bij worden gevoerd, welke het waren weet ik zo niet, maar is er een kans dat het nog niet weg is?

Hij gaapt overigens niet meer na het rijden. Poep nog wat slap maar wel steviger geworden, luchtzuigen doet hij nog steeds veel, al is het wel een zenuwpees...

Edit: hij heeft 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking en staat de hele dag op de (inmiddels kale) weide. Het is een rustige eter en neemt zijn tijd met brokken. (Even naar buiten kijken en weer een hap, etc.)

Er is ook wat poep meegenomen Door de dierenarts, ze vonden hier een kleine hoeveelheid zand in maar niet schrikwekkend veel. Nu krijgt hij wat gekookte luzerne Door zijn voer.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:50

@Elisa: Het is normaal dat je niet gelijk verschil ziet. Vanwaar de keuze om Ulcergold te gebruiken?

@Tiffani: Welk paarden medicijn heeft hij gekregen en hoelang? Luchtzuigen alleen is vaak geen teken tot maagzweren, zeker niet als hij dit al langer doet. Merk je verder nog verschillen aan hem? Met rijden bijvoorbeeld?

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:46

Ik rijd hem sinds september bij, hij is een beetje uit conditie (heeft voorheen zz dressuur gelopen maar een half jaar stil gestaan). Maar hier merk ik verder geen verschil. Alleen dus het gapen na het rijden, wat hij na de medicijnen niet meer doet. Het waren medicijnen voor maagzweer, ik zal nog navragen welke ze heeft gegeven.

Hij is zelf heel stressgevoelig.

Is het mogelijk dat ondanks de medicijnen hij nog steeds een maagzweer heeft? Ik geloof dat ze 5 dagen lang het moest toedienen maar ook dit weet ik niet zeker. Zal het navragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:07

als het maagzweren zijn, dan zijn die niet op 5 dagen genezen, eerder na 5-6 weken ;)
Ontsteking zou wel fel kunnen verbeteren na 5 dagen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:31

Die van ons krijg 2 scheppen Cavalor Fiber Force, 3/4 schep Pavo Topsport en 1/2 schep Pavo Speedibeet per dag. + nog vitamine e en dus altijd abprazole. En natuurlijk onbeperkt hooi, ze doet het het beste op 1e snee fijner hooi. Kan daar echt eindeloos van eten, heb altijd moeite gehad om haar op gewicht te houden. Loopt wel op Z2 niveau trouwens.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:07

Gaan jullie voor oud en nieuw, stress nog maatregelen nemen? En zo ja wat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:08

De dierenarts zei tegen mij, 4 dagen Ulcergold dan zou ik echt verbetering moeten zien en is het zinvol om door te behandelen..als ik geen verbetering zag dan niet. Ik ga dus niet door behandelen, daarvoor vind ik het prijskaartje te hoog om dat maar op de gok te doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:00

odenxia schreef:
Gewoon puur uit interesse, mag ik weten wat jullie paarden gevoerd krijgen per dag?

Ik ben die van mij langzaam aan op speedibeet aan het zetten en merk dat ze het er goed op doet. Aanvullend met pavo summerfit en nu nog brok, maar de brok wil ik tzt weg gaan laten. Uiteraard krijgt ze genoeg ruwvoer en ook dagelijks luzerne.

Owja mijn merrie is 20 jaar en volledig met pensioen :-)

23jarige ruin.
Actief pensioen. (pensioen, enkele keer een ritje of wat klooien, maar weinig)

Stal met daaraan vast paddock en daaraan vast wei. (kan dus altijd op gras)

Krijgt een halve pavo-summerfit en verder onbeperkt droog hooi.
(ècht 100% onbeperkt, zijn hooinet komt nóóit leeg)

En thats it.

Indien nodig ablerpasta, momenteel niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:04

Elisa2 schreef:
De dierenarts zei tegen mij, 4 dagen Ulcergold dan zou ik echt verbetering moeten zien en is het zinvol om door te behandelen..als ik geen verbetering zag dan niet. Ik ga dus niet door behandelen, daarvoor vind ik het prijskaartje te hoog om dat maar op de gok te doen.

Is toch wel kort hoor!

Ik zou zéker 7 dagen geven. Liefst iets langer.
Vaak zie je al met een paar dagen verschil, maar dat hoeft niet per se.

Als je na 7 a 10 dagen geen verschil ziet, dan denk ik niet dat omeprazol veel gaat doen. (mits je uiteraard wel volledige dosering geeft, ook daar gaat het wel eens mis)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:28

Himawari schreef:
annebe schreef:
Mijn haf en minipaardje gaan weer fijn vooruit met de omeprazol! Stoffel krijgt 4 humane tabletjes van 40mg en jip krijgt er 2.
Alle paardjes staan nu op gastro + en ik heb nog nooit zulke mooie stevige donkere mestballen gezien.

Humane omeprazol zou een zeer lage biologische beschikbaarheid hebben bij paarden (dus het zou weinig uithalen). Heb je het idee dat het werkt?

Ja,best wel. Beide paarden knappen op.
Stoffel wil weer een volte galoperen en knarst minder.
De ukkepuk is veel levendiger en ik mag aan zijn buikje komen en hij eet meer.

Het lijken de zelfde korrels als abler, maar dan in een 40mg capsule

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:33

Wiske2 schreef:
Gaan jullie voor oud en nieuw, stress nog maatregelen nemen? En zo ja wat?

Zelfde vraag heb ik ook, ik weet het nog niet. Wil met mijn DA overleggen waar ik goed aan doe. Vorig jaar voor het eerst oud en nieuw meegemaakt op de nieuwe stal. We zijn destijds verhuisd. De vorige stal lag in een rustige omgeving. Maar nu stan we tegen een woonwijk aan die echt helemaal los gaat. Resultaat een Super gestresst paard met last van haar buik. Verhuizen geeft ook weer stres. Wil in ieder geval paar dagen van te voren met omeprazol starten, maar misschien zijn er nog andere alternatieven waardoor ze niet zo gestrest raakt. Moeilijk hoor, had gehoopt op een vuurwerkverbod.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:10

Femke_Tweety schreef:
odenxia schreef:
Gewoon puur uit interesse, mag ik weten wat jullie paarden gevoerd krijgen per dag?

Ik ben die van mij langzaam aan op speedibeet aan het zetten en merk dat ze het er goed op doet. Aanvullend met pavo summerfit en nu nog brok, maar de brok wil ik tzt weg gaan laten. Uiteraard krijgt ze genoeg ruwvoer en ook dagelijks luzerne.

Owja mijn merrie is 20 jaar en volledig met pensioen :-)

mijn friese ruin van 11 jaar word 4x pw wat mee gedaan hetzij rijden of longeren, wandelen, parelli enz.
Krijgt kwa voer:
Na een scopie erachter dat hij dus maagzweren had en slokdarmverlammingen. Het enige wat hij nu nog krijgt is seniore priores 2 kg verdeeld ( ruwvoer in slobbervorm ivm slokdarmverlamming ) met gastroplus 1 kg erdoor gemengt. Veel hooi en snachts rust op stal. En heel belangrijk de maag niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer!!!

Mijn paard is na behandeling van maagzweren en nu op dit dieet weer helemaal de oude een happy energiek paard!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:49

Mijn haf van 26 krijgt onbeperkt hooi, 2kg Seniores Priores per dag, halve schep muesli (Pavo 18plus), 70gr vitaminebrok van Marstall en scheut olie. Heb vandaag kwart schep Havens Gastro+ gegeven. En ze krijgt dus nu anderhalve wk 3 zakjes Abprazole per dag.

Ik vind haar dus nog steeds wat schraal, hoewel we wel de goede kant op gaan. Maar ze krijgt dus 2kg Seniores Priores slobber.. das best heel veel vind ik. Wat is een alternatief waar ze even lekker wat dikker van wordt? Toch combineren met Speedibeet?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:44

Een beetje geduld zou al helpen ;)
Ik weet niet hoe groot je paard is maar die van mij krijgt 3 scheppen gastro, 1 schep masters senior slobber (net zoiets als sp) en 3/4 schep speedibeet per dag verdeeld over 3 maaltijden + onbeperkt hooi.
Hij krijgt 3x per week een stevige training en de andere dagen licht werk of vrij.