[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:06

Ah wat een rothoest zeg, heel rauw inderdaad. Mijn pony heeft nooit zo gehoest gelukkig. Ze hoest nu helemaal niet meer maar heel af en toe een kuchje na het rollen.
Hoe werkt dat precies met die horse complete kruiden?

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:26

Zouden jullie eens met mij mee willen denken over onze pony?

Even wat gegevens;
Pony is 19 jaar en inmiddels 4 jaar in ons bezit. Heeft al vanaf het begin een hoestje bij de eerste keer aandraven. Dit hebben wij steeds (misschien heel fout) geaccepteerd. Vorig jaar heeft hij in de winter een periode erger gehoest, veearts erbij, cortisonen gespoten 2 keer en een kuur ventipulmin. Hierna knapte hij op en bleef het bij zijn "vertrouwde"hoestje.

Nu sinds december is het weer raak, wederom cortisonen en ventipulmin, stro vervangen door vlas, hooi nat en veearts laten komen. Luchtwegen is niets op te horen, het dichtknijpen van zijn strottenhoofd om een hoest uit te dagen leverde niets op, gelukkig maar.

Hij staat overdag zoveel mogelijk buiten, krijgt nat hooi, vitamines, een kwart schep basisbrok en zemelen nat uiteraard.
Hij kreeg ook wortels in de winter, maar daar zijn we nu ook mee gestopt om te kijken of daar een oorzaak zit.

We merken wel dat rust roest, dat maakt het hoesten erger, dus mijn dochters proberen hem zo veel mogelijk welliswaar licht in het werk te houden.

Wat zie ik over het hoofd? Wat zouden we nog kunnen proberen? Veearts wist het nu ook niet zo goed en wilde nu niets, mede omdat de kuur ventipulmin net klaar was.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:00

kiomiamigo schreef:
Zouden jullie eens met mij mee willen denken over onze pony?

Even wat gegevens;
Pony is 19 jaar en inmiddels 4 jaar in ons bezit. Heeft al vanaf het begin een hoestje bij de eerste keer aandraven. Dit hebben wij steeds (misschien heel fout) geaccepteerd. Vorig jaar heeft hij in de winter een periode erger gehoest, veearts erbij, cortisonen gespoten 2 keer en een kuur ventipulmin. Hierna knapte hij op en bleef het bij zijn "vertrouwde"hoestje.

Nu sinds december is het weer raak, wederom cortisonen en ventipulmin, stro vervangen door vlas, hooi nat en veearts laten komen. Luchtwegen is niets op te horen, het dichtknijpen van zijn strottenhoofd om een hoest uit te dagen leverde niets op, gelukkig maar.

Hij staat overdag zoveel mogelijk buiten, krijgt nat hooi, vitamines, een kwart schep basisbrok en zemelen nat uiteraard.
Hij kreeg ook wortels in de winter, maar daar zijn we nu ook mee gestopt om te kijken of daar een oorzaak zit.

We merken wel dat rust roest, dat maakt het hoesten erger, dus mijn dochters proberen hem zo veel mogelijk welliswaar licht in het werk te houden.

Wat zie ik over het hoofd? Wat zouden we nog kunnen proberen? Veearts wist het nu ook niet zo goed en wilde nu niets, mede omdat de kuur ventipulmin net klaar was.

Is er al een endoscopie gebeurd? Dan weet je zeker of er iets vastzit of er problemen zijn in de longen. Aan de buitenkant kunnen ze namelijk maar weinig zeggen...

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:59

[/quote]

Is er al een endoscopie gebeurd? Dan weet je zeker of er iets vastzit of er problemen zijn in de longen. Aan de buitenkant kunnen ze namelijk maar weinig zeggen...[/quote]

Nee dat is nog niet gebeurt, moet eerlijk bekennen dat ik daar ook niet van op de hoogte was, ga me er in verdiepen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:30

Je zou kunnen kijken of een 'simpele hoestdrank' zoals bv balsamic air control effect heeft ..voordat je een endoscopie uit laat voeren..zeker als de dierenarts niks hoort op de longen verwacht je dat het in de hogere luchtwegen zit.. misschien verzacht dit genoeg..

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:19

Vleddertje1 schreef:
Je zou kunnen kijken of een 'simpele hoestdrank' zoals bv balsamic air control effect heeft ..voordat je een endoscopie uit laat voeren..zeker als de dierenarts niks hoort op de longen verwacht je dat het in de hogere luchtwegen zit.. misschien verzacht dit genoeg..

Dank je wel voor de tip, hij heeft eerder een keer iets van NAF gehad en een keer een kruidenmix van de paardendrogist, maar weet eigenlijk niet meer zo goed of dat hielp. Ik wil het even een paar dagen afwachten voor ik iets ga doen, omdat we nu net 2 dagen de wortels eruit hebben gehaald, even kijken wat dat doet, anders weet ik nog niet waar hij wel of niet op reageert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:08

Dag allemaal, ik wil mijn Haygain 600 verkopen.... dus wanneer er geïnteresseerden zijn?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:42

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:48

Ons paard is intussen een stuk beter; we stonden bijna op het punt van inslapen omdat hij zo vreselijk benauwd was. Toch maar weer een DA laten komen die als 1e vaststelde dat er in de wijde omtrek van het paard geen droog hooi mag liggen....
Al het hooi ligt nu in een andere schuur en wordt voor hem gestoomd ( met "home made" stomer), de andere paarden krijgen hun hooi nat om te zorgen dat daar ook geen irritatie uit kan ontstaan. Paard had ook nog een fikse bronchitis waar hij een stevige Equisolon kuuur voor heeft gehad i.c.m. Ventipulmin en Acetylcysteine. Equisolon kuur is nu bijna op en de Ventipulmin zijn we mee gestopt. Hij krijgt nu alleen nog de Acetylcysteine om het slijm in zijn longen los te maken/ houden en dat is een kuur van een paar maanden. Maar het is en blijft oppassen; tijdje geleden een plak "verkeerd" hooi per ongeluk gegeven ( zat duidelijk schimmel in) en het was weer helemaal mis. Gelukkig was het nu wel met een paar dagen weer beter.
Maar het is een strak regime; iedere dag elk hooisprietje wegvegen en alleen vegen als hij niet op stal is. Zoveel mogelijk naar buiten; hij heeft een eigen paddock waarvan uit hij van uit de stal in kan en overdag staat hij op de wei. Hij is ook weer erg vrolijk, trekt uit zichzelf regelmatig een sprintje en heeft het hoogste woord op stal.
We zijn dus erg blij dat het nu zo goed gaat en hopen hem zo te houden en weer langzaam het werk met hem op te pakken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:52

Voor de Flexineb gebruikers: waar vernevelen jullie mee? Alleen de zoutoplossing of ook andere zaken om het slijm los te krijgen?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:12

Ik heb zelf ook met silvaplex verneveld en ik heb ook een paar keer 15 ml zoutoplossing samen met 5 ml balsamic air verneveld. De silvaplex had het meeste effect op de ontsteking, daarna was zoutoplossing eigenlijk voldoende en gaf ik de balsamic air door t voer

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:16

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:03

Ik heb in de hoestperiode afwisselend met zoutoplossing, al dan niet met balsamic air, en silvaplex verneveld. Nu alleen nog met zoutoplossing ter onderhoud, en laatst toen de buurman een verkoudheidje had voor de zekerheid nog een paar keer met silvaplex.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:08

Ik heb alleen met zoutoplossing en soms met balsamic air verneveld toen de tijd.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:52

Mijn paard hoest sinds 2 dagen, hierbij een snotneus en verminderde eetlust.
DA heeft een antibiotica voor geschreven voor tenminste 5 dagen.
Zetten jullie je paarden buiten als ze dit hebben of liever binnen? Ook ivm besmetting van andere dieren buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:55

Juist zoveel mogelijk buiten houden met luchtwegproblemen. Of het moet echt onnoemlijk bagger weer zijn....

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:58

De paddock is wel zwaar bagger, als in weinig droge stukken en diepe modder.
Hij kan niet van de kudde af door een stukje af te zetten en ben ik bang dat hij de rest aansteekt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:02

Heeft hij koorts? Wat zegt de DA over eventueel besmettelijkheid? Het afzonderen/alleen staan/ dingen veranderen zal hem in het herstel ook niet helpen.

Mijn merrie heeft vaak ontstekingen gehad met gele snot en antibiotica, daar heb ik altijd zo min mogelijk bij gewijzigd. Bij hoge koorts eventueel wel naar binnen uit de nattigheid. En bij veel regen binnen een nachtje, maar dat doe ik nu ook.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:23

Die van mij hoestte omdat hij RAO/stofallergie heeft. Dus dat is niet besmettelijk.
Maar als ie al iets onschuldig besmettelijks zou hebben....sja binnen of buiten, hij kan overal aan anderen komen dus dat zou niet uitmaken.

Het ligt er maar net aan wat je paard precies heeft inderdaad. Als ie antibiotica krijgt zou je eerder zeggen dat het een bacteriële infectie is. Bij een virusinfectie krijgen ze doorgaans geen AB.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:25

Toch wel blij dat ik niet mijn flexineb verkocht had. Helaas toch weer wat wittig snot. Hooi is ook wel behoorlijk stoffig, schud t wel buiten helemaal uit. Heb voordroog geprobeerd maar pony gaat aan de dunne, dus dat is ook geen optie helaas.
Twijfel nu wat te doen, toen ik het hooi onderdompelde viel mijn paard best wel in, toen ging ik meer geven maar gingen ze dus meer knoeien, meer hooi verlies en uiteindelijk kwam die nog niet veel aan omdat ze zoveel deden knoeien. Hoe lang duurt en stomen van het hooi?
Sinds dat ik droog hooi geef is hij eindelijk weer op normaal gewicht en heeft hij weer billen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:41

Ik heb de grootste Haygain en bij mij duurt het stomen tussen 75 en 90 minuten. Ik heb standaard de tijdschakelaar erop staan en dan stoomt hij 90 minuten. Dat is wel iets langer dan nodig is, maar dan is het net iets langer en warmer gestoomd. Als ik op stal kom is de hooistomer klaar en afgekoeld, ideaal.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:44

Oh dus er zit een tijdschakelaar op?!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:45

Nee die heb ik er zelf tussen gezet.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:02

Oh blond :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:14

Samantha89 schreef:
Oh blond :')

Haha nou ik was niet helemaal duidelijk hoor. Ik heb er zelf een tijdschakelaar tussen gezet zodat ik soms ook wat sneller naar huis kan.