[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:09

Idd van Phytonics :)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:07

Bij mijn merrie had Glucobalance helemaal geen effect. De werking is ook niet wetenschappelijk aangetoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:17

Ik wacht er ook nog even mee, laat mijn pony eerst nakijken.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:19

Dat kan uiteraard!
Ik heb iig gezien wat het voor mijn paard heeft gedaan en ik zou het aan iedereen aanraden om iig te proberen :)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:19

Vorig jaar heeft Equine Veterinary Journal een gratis verzameling wetenschappelijke artikelen over endocrinologische problemen bij paarden (EMS en PPID dus) op de website geplaatst. Het is geen lichte kost; het zijn wetenschappelijke artikelen, dus niet gericht op de leek, maar misschien is het toch een goede aanvulling om deze link in de eerste post van dit topic te plaatsen. Zestien wetenschappelijke artikelen en redelijk actueel.

http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1001/(ISSN)2042-3306/homepage/equine_endocrinology_virtual_issue.htm
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 20-02-15 16:31, in het totaal 5 keer bewerkt

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:21

Je link is niet compleet..

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:24

Evelyne schreef:
Dat kan uiteraard!
Ik heb iig gezien wat het voor mijn paard heeft gedaan en ik zou het aan iedereen aanraden om iig te proberen :)

Ik zie inderdaad regelmatig positieve posts voorbij komen (dat was voor mij ook de aanleiding om het zelf ook te proberen), en als het voor sommige paarden lijkt te werken is dat natuurlijk hartstikke mooi. Proberen kan ook weinig kwaad, ik heb in elk geval ook geen negatieve effecten waargenomen (maar dus ook geen positieve en dat is jammer, want het is best prijzig spul).

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:26

Evelyne schreef:
Je link is niet compleet..

Oeps, ik ga effe kijken hoe ik dat kan oplossen vanaf mijn onhandige tablet.

Edit: Het wordt er niet beter op, weet iemand hoe ik dit kan doen, er staan geen spaties tussen, maar toch wordt maar de helft als link gezien?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:28

Als je hem kopieert en plakt werkt de link wel.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:30

Dat doe ik al steeds.

Edit: Ik had vergeten de URL-knop te gebruiken, lekker slim :D
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 20-02-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:31

Dan heb je het iig geprobeerd en kun je weer verder gaan kijken wat er dan wel bij jouw paard past :)
Het aankomende weideseizoen zullen we weer beginnen met de glucobalance en dan zullen we zien of het hetzelfde effect heeft als afgelopen jaar.
Voor mijn paard was het iig zo dat hij met de glucobalance weer 24/7 de wei op kon zonder problemen,iets wat zonder dus echt niet had gekund.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:34

Dat is een superresultaat, Evelyne!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:35

Xanne, je link werkt nu goed hoor! Interessant, ik ga later eens lekker rustig voor al die artikelen zitten. Ik heb geen IR paard, wel even getwijfeld bij mijn vorige paard en toen dit topic bij mijn eigen berichten gezet, maar lees wel steeds mee, omdat het toch een veelvoorkomend iets is.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:40

Jet schreef:
Xanne, je link werkt nu goed hoor! Interessant, ik ga later eens lekker rustig voor al die artikelen zitten. Ik heb geen IR paard, wel even getwijfeld bij mijn vorige paard en toen dit topic bij mijn eigen berichten gezet, maar lees wel steeds mee, omdat het toch een veelvoorkomend iets is.

Veelvoorkomend en lastig. Die artikelen zijn heel interessant, maar het is veeeel informatie, dus voorlopig kan je je lol op (ben zelf ook nog halverwege). Er is ook een Laminitis-editie:
http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1001/%28ISSN%292042-3306/homepage/laminitis__recent_advances_and_future_directions.htm
Ik zal ze ook even in de topics over PPID en Laminitis zetten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:24

Zijn er meer merken met glucobalance dan?

Mijne krijgt het vanaf eind dec. Heeft geen ir maar in overleg met da begonnen omdat zetel verhoogd risico heeft. Ze ziet er mooi uit en is deze winter makkelijker op gewicht te houden. Weet niet of dat van gl bal. Komt hoor

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:48

Die van mij staat sinds wen dikke week terug op de GB !
Het is geen wondermiddel , maar helpt zeker wel maar je moet ook de rest van je voeding aanpassen wil GB volledig werking kunnen hebben ...
Niet aan de ene kant er 30% suiker en zetmeel instoppen en anderzijds GB geven ...

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:18

Zinzi_jewel schreef:
Die van mij staat sinds wen dikke week terug op de GB !
Het is geen wondermiddel , maar helpt zeker wel maar je moet ook de rest van je voeding aanpassen wil GB volledig werking kunnen hebben ...
Niet aan de ene kant er 30% suiker en zetmeel instoppen en anderzijds GB geven ...

Mijn merrie kreeg alleen geweekt hooi en Formula 4 Feet. Desondanks geen enkel effect van Glucobalance. Ik denk juist dat het vaak lijkt alsof de Glucobalance werkt omdat tegelijkertijd voedings- en beweginssregimes worden aangepast en het resultaat in werkelijkheid door die laatste twee factoren veroorzaakt wordt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:28

Dat is bij mij niet het geval . Maar stop wel gedurende de wintermaanden . Om gewenning tegen te gaan .
De beweging en voeding is het hele jaar zoveel als mogelijk gelijk ...
Maar zoals ik Zei is ook GB geen wondermiddel . Wat bij mij helpt kan bij een ander niets doen ... Dat is met GB zo maar ook met andere dingen .
Vonden ze het wondermiddel wat voor elk paard werkt maar uit .
Had me bergen geld bespaard aan proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:56

Ben benieuwd wat er uit lecher onderzoek(en normaal onderzoek, het is een dierenarts)komt volgende week.
Baart me ook wel zorgen, onze plek is 24/7 buiten op de weide..ik wil hem niet weghalen hier, tenzij echt echt echt noodzakelijk....
zou bv wel stukje kunnen afzetten of wat ook....
ben er wel mee bezig al om te denken wat handig is..

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:32

Ook hier een enthousiaste GB gebruiker. Maar weidegang lijkt me uitgesloten als je IR onder controle wilt krijgen. Mijn haflinger is 3 weken geleden positief getest voor IR, hij moest minimaal 10-12% afvallen (van 558 naar onder de 500 kilo) en gaat snel vooruit met het volgende recept:

- Duurtraining: 7 dagen per week beweging - gemiddeld een uur per dag (wat we uit willen bouwen naar in ieder geval twee maal een lange rit van 2 a 3 uur).
- Geen weidegang, overdag op paddock en nu nog in de nacht in een box.
- 10 kilo hooi per dag (getest met minder dan 10% suiker / zetmeel). De eerste weken totdat we wisten hoeveel suiker het hooi had hebben we alles geweekt. Zijn nachtzak weken we nog steeds.
- 250 gram vitabix (gaan we vervangen door vitaminebrok op maat) met glucobalance
- eenmaal per maand 5 dagen Agrocobs gruen mash om psyllium (200 gram) doorheen te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:42

de mijne kan niet op stal ivm allergie. alleen paddock is gewoon niet te vinden. zou wel een stukje weide kunnen afzetten?
hooi mag ie ook niet ivm allergie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:34

Je kan m beter met graasmasker op n weide zetten waar wel gras staat .
De punten van langer gras bevatten minder suikers ( fructaan ) als kort gras wat gestrest is .
Kijk eens op de fructaan index dan kun je goed inschatten wat veilige dagen zijn voor de weide gang
De beweging icm juiste voeding is t belangrijkste bij IR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:48

Ja dat dacht ik eigenlijk ook wel Zinzi. Een dag van de wei af kan eigenlijk niet bij ons.
Moiet zeggen dat ik vandaag vond dat hij er best oke uitzag. Maand of 2 terug was het echt weer een bolle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:38

Vandaag is mijn pony nagekeken, dmv lecher antenne, chiropractie en acupunctuur.
Hij heeft zeer zeker de ir symptomen.

Kuil is heel slecht voor hem(wist ik eigenlijk wel).
Ga toch weer hooi proberen, vind het erg spannend omdat hij ooit stofallergie had:maar er is niet helemaal zeker of dat hooi was, of dat er mogelijk iets inzat, of iets in de stal(allemaal hoesters).

Verder was hij gevoelig op de dikke darm en lever.
Glucobalance teste negatief en gaat hij nu (iig nog niet)krijgen.
Wel 2 andere middelen(naam ff kwijt..)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:16

Door wie heb je laten testen DC ?
Ik heb onlangs wel bloed laten trekken voor acth waardes en insuline etc .
Maar overweeg een trip Den hoek omdat mevr ook weer wat mok heeft wat ik niet onder controle krijg ( nog niet ) en t is haar rotte beentje weer