[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:17

Sonja_vR schreef:
chipieke , kort gras is erger, daar zit heel veel fructaan in en geeft waarschijnlijk nog heftigere reactie bij je paard
lang gras is beter

Hangt van het gras en het paard af. Die van mij was redelijk ok op kort gras (met kuil van zelfde land bij), maar zodra het lange gras erbij kwam was het slappe mest en begonnen de jeuksignalen.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:20

Sonjavr bedankt!

Iemand nog adresjes waar ze het goedkoopste zijn?
(de Boett vooral)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:21

ligt er idd wel een beetje aan , maar tis idd niet dat je ze op doorschietend gras moet gaan zetten , als het flink de hoogte in aan het gaan is, dan zit er vrij veel fructaan in
zodra het weer wat rustiger groeit en wta harder word, dan doen ze het hier er erg goed op
maar het blijt pappen en nathouden als ze gevoelig zijn kwa voer

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:22

Gisteren bij een vriendin van mij koninginen nacht wezen vieren.
Heb haar smorgen nog verzorgd ze wat wat plekjes om de ogen en bij de neus.Heb er wat uiercreme met tea tree op gedaan.
Ik was straks weer terug van mijn vriendin, ga langs Daantje op heeft ze rond de ogen het tot bloedens toe kapot op de neus ook meer plekjes er bij.
Allemaal wondjes op de benen.
Ik vindt het zo zielig, ik merk dat ze aan de staart en manen nog niet echt jeuk heeft.
Wel op de rest van haar ligaam, als ik haar borstel zie ik aan haar ligaams taal dat ze jeuk heeft ( onder het borstelen gaat dat hoofd steeds hoger de lucht in, en dan gaat ze raar doen met de neus).
Hebben jullie paarden dat ook ondanks de deken met hoofdkap toch jeuk, of zou het nog met het verharen te maken hebben.
Ik heb nu net een vliegenkap over haar pagony hoofdkap gedaan in de hoop dat het blijft zitten, en in de hoop dat de wondjes genezen.

Maar er komt op korte termijn een boett met hoofdkap.
Dan kan ze niet meer rond de ogen gestoken worden en hoop ik dat die wondjes weg gaan en weg blijven.
Hebben de paarden van bokkers met boett dekens plekjes rond de ogen.
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag, volgende week vrijdag komt de da en daqn ga ik haat ook nog even om tips vragen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:25

borderjay schreef:
Sonjavr bedankt!

Iemand nog adresjes waar ze het goedkoopste zijn?
(de Boett vooral)

gok dat je dan toch bij atorka.nl of paardendrogist.nl uitkomt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:27

tessyke schreef:
super, echt bedankt! :D
nu moet ze s'nachts maar even binnen blijven tot ik mijn deken binnen heb :j

Ik denk dat ze niet s'nachts binnen hoeft te blijven.
Het gaat geloof ik meer om de zon's ondergang en opgang maar er zijn vast meer forumers die je het beter kunnen vertellen

GuusHinnik

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:28

Ik heb nog een vraag

Ik zie hier verschillende reacties over.
Is jullie paard jeukvrij wanneer hij met een deken loopt?

Mijn pony staat vanaf vandaag met een deken, maar ik weet niet of ik dan kan verwachten dat hij straks geen jeuk meer heeft (hij schuurt alleen staart en manen, en die zijn dus bedekt. Heb hem nog nooit benen en buik zien schuren)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:31

@GuusHinnik: ik zit met dezelfde vraag :')

Die van mij mest al een tijdje heel plat en ik zie haar eigelijk nooit schuren, maar ze doet het blijkbaar toch. Ik kan haar op een paddock houden, maar daar liggen weides rond. Is dat dan niet hetzelfde als haar gewoon op een weide houden? Of gaat het echt zoveel verschil uitmaken?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:32

ik blijf nog gezellig melezen in het topic, ik heb nu een een equitheme deken op en die past redelijk, ze had wel mega liggen rollen in haar stal.......

de boett is ook te koop bij kerkhaert ruitersport in Belgie... scheelt voor mij (maat 9 ) toch aanzienlijk, bijna 50 euro minder kosten dan in NL. En verzende n is gratis boven de 100 euro!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:33

GuusHinnik schreef:
Ik heb nog een vraag

Mijn pony staat vanaf vandaag met een deken, maar ik weet niet of ik dan kan verwachten dat hij straks geen jeuk meer heeft (hij schuurt alleen staart en manen, en die zijn dus bedekt. Heb hem nog nooit benen en buik zien schuren)

Nou ik verwachte dus ook dat ze jeuk vrij zou zijn, maar helaasze verrekt van de jeuk, eigenlijk overal behalve manen en staart. ( Laat ik dit nu niet te hard roepen )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:38

jeukvrij niet
maar dat is momenteel meer een combi van verharen hormonen aaan het einde van de dracht en het gras wat momenteel te zoet ofzo...
en soieso hoofdje heeft geen hoofdkap want ze heeft een te lang hoofd voor de boett hoofdkap en de nieuwe deken is er nog niet :roll:

maar het is wel heeeeeel veel minder dan met
haar hele lijf is gewoon heel , alleen haar hoofd heeft wat plekjes

en als je paard al jeuk had voor de deken op ging, dan duurt het ook weer even voor ze op minimaal jeuk zitten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:20

chipieke schreef:
Ik heb nog een weide waar heel kort gras opstaat, is het voor haar ivm suikers dan misschien beter haar daar heel het jaar door op te zetten?

Haar manenkam is echt BEENhard! Echt zielig...

Bestaan er geen truukjes om die terug zachter te krijgen?

magnesium geven kan soms werken en je paard uit het gras halen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:34

voor mensen die iets van broekspijpen willen er staat voor de zelfknutselaars een en ander op,
http://www.tekstotaal.com/cboett-n.html. staan ook veel soorten dekens op

wij gebruikten ook wel oude panty's zolang mogelijke stukken uit de pijpen knippen en die met klitteband en jarretelklipjes (op de markt of fourniturenzaakjes) vastmaken aan de deken, ze gaan maar kort mee, ik durfde ze niet te vast te maken, omdat het toch best sterke stof is als ze er aan gaan trekken of haken en je dan snel schuurplekken krijgt.

als het alleen voor plekken op de sprong is plakte ik ze vaak gewoon zo los mogelijk vast met tape. ze worden wel flink langer als ze nat zijn en waren meer een tijdelijke oplossing, als het koel is zijn dunne transportbeschermers ook mogelijk, vooral de lange tot boven de knie. wel uit kijken voor mok, want ze blijven eigenlijk te lang nat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:36

Tug bedankt, ik wilde voor onze hengst ook broekspijpen gaan maken van oude eczeemdekens en heb nog stof liggen in exact dezelfde kleur als mijn meulenkampdeken dus dat staat ook nog niet eens zo verkeerd denk ik :)

Edit: ik heb net de foto;s gedownload en volgens mij moet dat toch veel mooier kunnen? Ik wilde beenlappen eraan bevestigen met klipjes en dan sluiten met klittenband zoals bij transportbeschermers zeg maar, alleen dan niet strak om het been ivm kunnen bewegen ;)

Iemand nog een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:03

GuusHinnik schreef:
Ik heb nog een vraag

jeukvrij is mijn pony niet, maar zijn manen blijven iig mooier dan zonder deken, en het scheelt wel een stuk (zijn schoft blijft iig heel nu)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:31

GuusHinnik schreef:
Ik heb nog een vraag

Mijn paard is niet jeukvrij, maar het is wel een heel groot verschil als dat ie zonder deken staat. Met deken is er iig mee te leven voor hem. Als ik m zonder deken op het land zet rolt ie al z'n manen eraf. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:34

Sonja_vR schreef:
ik heb er ook zo 1..kap met neus en die blijft vrij goed zitten :j
heb hem nu niet op ivm dat ze veel op het zand staan (zand eronder en er tussen is niet prettig voor paard)
maar die blijft netjes zitten
een spieken welke ik heb ...mmm, das jammer zie hem bij de paardendrogist niet staan
lijkt op de field relief, maar dan anders :+

je kunt ook nog zelf een verleng/neus stuk maken aan een vliegenmasker ?

oke, zelf maken zou kunnen maar ik denk dat ik maar gewoon 1 haal met neus, ben niet zo handig..
hij zal hem dan wel op moeten houden ook met droog weer, want anders worden de plekken weer erger..

Fieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:35

heey,

ik gebruik sinds 2 weken liberate het helpt echt het is duur maar als je het eenmaal onder controle hebt is het geweldig spul!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:01

Nou mijne staat sinds net onder haar nieuwe halsstuk van Ivanhoe...
De anderen vonden het wel even gek want die zijn een grijze eczeemdeken gewend ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:07

hier werd er te heftig gereageerd op de liberat
paardlief vond het niet prettig

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:51

Ik ben een maand geleden begonnen met hippo-excema. Tot nu toe lijkt het aardig goed te gaan, maar dan moet m'n paardje alsnog wel met deken naar buiten. Zou dat nog veranderen naarmate we het spul langer gebruiken, of wordt het weer een hele zomer met deken-op-deken-af gesleep?

Ze heeft het overigens wel in heel ernstige mate, als 2 jarige was ze compleet kaal door sme. Als 3 jarige is ze iedere keer na 9 uur naar buiten en voor half 5 naar binnen gegaan (wel met deken) en dat ging aardig goed, de knutten die sme veroorzaken blijken buiten die tijden actiever te zijn.

Helaas lukt het ons met werktijden niet meer om haar op tijd binnen te halen en daarom moeten we nu wel wat anders verzinnen. Vorig jaar is ze geënt en kreeg ze omega 3-6-9 olie, dat hielp aardig, maar soms had ze nog zo'n erge jeuk dat ze op haar kont door de wei schoof. Daarom willen we dit jaar hippo-excema proberen. Zijn er al mensen die dit een heel seizoen hebben gebruikt bij hun paard?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:19

Ik was eerst ook van plan om Hippo excema te proberenr alleen
én een Rambo deken én Hippo-excema werd een beetje duur.
(Mijn moeder moet alles betalen) Dus hebben we voor het deken
gekozen. Maar dat is toch olie & poeder ?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:46

ja klopt, schepje poeder over het voer en daarna 1 ml olie.
Is inderdaad redelijk aan de prijs, maar als je paard anders helemaal dol wordt van de jeuk heb je het er graag voor over. Ons probeersel van vorig jaar (inenten en olie geven) was in totaal slechts € 50,- goedkoper, dus dat haalt ook niet veel uit. ben zo benieuwd naar ervaringen van anderen met Hippe excema!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:32

nee geen ervaring mee :n

dids had zwermen vliegjes rond zijn benen vandaag? >;) heb er een halve fles anti-vlieg overheen gegoten (spuitkopje was kapot :+ ) met wel als resultaat dat hij niet meer aan zijn benen beet := maar verder.. :=

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:44

Wou het inderdaad ook gewoon proberen omdat je het wel voor je paard over hebt. Maar we wilden toch eerst het deken proberen en anders kan het altijd nog. Maar als ik verzekerd werd dat het werkt dan head ik het zeker wel genomen. Maar
ik heb zoveel geprobeerd waar bijna niks bij hielp. En als dit dan
ook niet helpt dan ishet wel heel zonde!