Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:26

jeetje zo op de foto's kan je goed zien wat een invloed ( positief) pergolide op een paard kan hebben!

wat knappen de paarden er hard mee op zeg :)

en gambit had nog geen krulhaar maar wel heel lang stug haar en dat verkleuren was ook bizar zo snel als dat ging,en heel erg zweten deed hij,dat is overigens echt helemaal over...en op dit moment,ja is hij helemaal als nieuw,had er echt even een hard hoofd in zeker toen hij zo down werd,maar nu... *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:29

Wat een super nieuws Kimmie. Het blijft goed om dit soort dingen te lezen.

Trouwens allemaal nog bedankt voor de complimenten voor Willy - we doen ons best :o :D

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:34

fargo schreef:
Toch uitkijken hiermee want ook in een aantal onderzoeksresultaten staat dat er paarden zijn die op de een of andere manier altijd negatief testen maar wel degelijk cushings hebben. Zij tonen het echter niet in hun bloedbeeld, maar hebben het wel. Een verklaring hebben ze er niet echt voor!

Ja dat maakt het nog een beetje moeilijker... weet jij ook of dat negatieve testen bij deze groep paarden betrekking had op het cortisol gehalte, of is ook altijd het basaal ACTH getest?

Hij heeft overigens wel een paar maanden pergolide gehad maar dat bracht geen duidelijke klinische verbetering.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:41

Daar ben ik weer eens ! Mijn paard moest in één keer op 2mg Pergolide per dag. Ik had daar zelf al niet zo'n goed gevoel bij. Als ik nu de pagina's aflees lijkt mij dat heel veel. Het is niet eens zeker of ze Cushing heeft. Haar bloed is getest, de andere Cushing-tests waren geen optie vanwege hoefbevangenheidverleden. Het cortisolgehalte schijnt tussen de 40 en 170 te moeten zitten, en zij had 58 met minstens 12 uur nuchter. De ene DA zij begin maar met Pergolide en de andere DA is er van overtuigd dat ze geen Cushing heeft...
Maar terugkomend op het aantal mg per dag... Een KWPN-er van ongeveer 1.72m groot, hoeveel mg zou zij normaal per dag krijgen ? Iemand een richtlijn wat hij/zij moet voeren bij deze grootte ? Ik vind het nogal erg veel en er komt ook nog eens bij dat ik het niet moest opbouwen. Voer het nu vanaf 7 september, maar zie nog niet veel verschil. Ze ziet er voornamelijk beter uit omdat ze een dekentje opheeft en het kouder is. Mijn Jusje houdt erg van regen, wind en kou... Das meer haar klimaat, al sinds ik haar november 2004 kocht.

Ben benieuwd naar de reacties !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:55

De richtlijn/vuistregel is aantal kg X 0,002 = aantal mg.
Dus een paard van 700 kg x 0,002 = 1,4 mag ongeveer 1,5 pilletje hebben, maar als hij met minder toe kan omdat hij helemaal niet zulke erge symtomen heeft bijv dan ga je natuurlijk op bijv 1 mg of zelfs minder zitten. En ook dan ga je altijd rustig aan opbouwen omdat het in werkt op evenwicht/duizeligheid/eetlust zoals eerder vermeld.
Sommige artsen willen een soort van kickstart bewerkstellingen, maar dan heb je dus ook een kickstart aan bijwerkingen vaak.
Om goed te kijken of de pergolide iets gaat doen moet je minimaal 6 tot 8 weken het aankijken (en dan eigenlijk natuurlijk vanaf het moment dat je paard op het goede niveau zit qua pergolide maar meestal ligt dat niet zo strikt en zie je vanaf start na ongeveer 3 a 4 weken al duidelijk veranderingen optreden).

Geerke fijn dat je veel aan de informatie hebt, daar doe ik het in ieder geval voor.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:01

Dan klopt mijn gevoel dus dat het erg abrupt en erg veel is... Ik zie nog niet heel veel veranderingen, ze is een heel klein beetje voller maar dat is het eigenlijk wel. En haar prutoog is weg, maar dat komt misschien ook door dat de zon een tijdje weg is geweest, dus minder irritaties...
Ik kan dus eigenlijk niet zeggen dat ze veel bijwerkingen heeft gehad de eerste weken, ik weet niet of dat positief of negatief is... Het urineren is er ook niet minder op geworden. Na 3 á 4 weken waren er dus als conclusie niet tot geen veranderingen. Dus gaat de twijfel wat betreft diagnose Cushing weer verder...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:12

Ja maar na 3 a 4 weken gaan de veranderingen BEGINNEN ;-) Dus in principe tot 8 weken wachten voordat je je oordeel bepaalt.
De vieze ogen die verdwijnen zijn overigens wel de eerste dingen die er gaan veranderen, dus dat kan wel degelijk indicatie zijn. Gelukkig dat je paard weinig last van de bijwerkingen heeft tot nu toe dan :(:)

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:15

Ja, ben ik ook wel blij mee. Maar ze maakt het inschatten van veranderingen daardoor zo lastig... Zou het nou heel onverstandig zijn om de dosering terug te brengen na 1 mg ? Vind het zoveel in vergelijking tot wat jullie voeren ! Ben nu ook bezig voor een second opinion van een andere DA, maar die kan hopelijk 26-10 en anders duurt het nog langer ... Dosering lijkt mij nu ook maar een gok van mijn eigen DA

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:40

Ja je zou wel terug kunnen, maar dan wel even in stapjes doen, bijv terug naar 1,5 voor een paar dagen en dan naar 1. Opbouwen en afbouwen moet geleidelijk. Dit zijn eigenlijk al vrij grote stappen, maar goed, ze krijgt nu wel een behoorlijke dosis voor haar kiezen. Je zou kunnen overwegen om de stapjes terug ook in 0,25 mg per keer te doen..
Is ze zwaar bevangen geweest in het verleden?

Edit: je zou je Da kunnen bellen en hem de vuistregel voorleggen en vragen waarom hij voor hogere dosis heeft gekozen???

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:49

Denk dat ik dat in ieder geval ga doen ja, vindt de 2mg echt veel en best prijzig... Doe ik nu een week 1,5 en dan naar 1. Redt ik het net tot 26 oktober (als dat nou maar alsjeblieft door kan gaan ;-))
Ze is vorig jaar best pittig bevangen geweest, op 4 benen. Aan de hand daarvan bloedtesten gedaan en daar kwam IR uit.
Afgelopen jaar waren we er snel bij, maar heeft ze wel langer gesukkeld met andere kwaaltjes... Staat ze een nachtje op stal, loopt ze een spierscheur op en dat soort gekkigheden.

Ik denk dat de hoge dosis voortkomt uit een stuk ontwetendheid. Het is omdat ik een beetje door heb gedramd dat ik überhaupt medicatie kreeg. Hun hadden gedacht dat het cortisolgehalte veel hoger zou uitpakken... Vandaar ook de twijfel over de diagnose Cushing.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:55

over prijzen van de pergolide... haal je het via de mensen-apotheek? zo nee, DOEN! scheelt een heeeeele berg kosten! Voor 30 tabletten van 1 mg betaalde ik bij de DA tegen de 50 euro en in de apotheek 23. En als je grotere hoeveelheden tabletten neemt word het nóg goedkoper! (maar dat vind ik met die ouwe van mij die zo weinig krijgt wat teveel van het goede ;) ) (kan trouwens gewoon met recept van de dierenarts. Nordwind staat inmiddels zelfs als gezinslid ingeschreven bij de apotheek hahaha dus op het doosje staat ook vermeldd at hij geen auto mag rijden en niet mag drinken }:0 )

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:31

Ik sluit me helemaal bij je aan Geerke! Dit topic heeft mij zoveel informatie en bevestiging gegeven. (vooral in de periode dat hij ziek was en alleen ik het zag) De tips en informatie die gegeven worden en de foto's die ik nu zie. Zo enorm herkenbaar. Ook nu ik weer zie dat het minder gaat met Indy. Zijn uiterlijke symptomen worden erger. Zo kan ik in gesprek met mijn DA. Dus ook ik wil jullie graag bedanken. Vind het goed dat dit genoemd wordt. Dan weten jullie welke bijdrage jullie leveren voor o.a. mij. Dus BEDANKT!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:40

*\o/*
Voor een cushing-vrije wereld!! Vol met pergolide :')

Maar even zonder gekkegeit ( :D ) uuh paard.

Het is wel zo, door alle informatie hier en vooral de foto's ben ik wel enorm geholpen!
En we posten gewoon weer af en toe plaatjes en verhalen, om elkaar op de hoogte te houden
en andere mensen weer te helpen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:13

Helemaal mee eens!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:28

Ik kreeg van iemand de tip door op dit topic te kijken,het spijt me als ik zo kom binnenvallen maar misschien herkent iemand zijn paard in mijn verhaal.

[MD] Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Het is inmiddels een lang topic geworden,maar de belangrijkste dingen zijn:
-zichzelf bijten bij aanraking
-sloom
-grote eetlust
-oogt spierbevangen maar de bloedwaardes zijn goed.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:17

@timokyana :Ik heb je hele topic "even" doorgelezen, echt heel naar voor je.
Ben wel blij dat je goed naar je paard luisterd en echt kijkt wat zij je probeerd te vertellen.

Een cushing paars is wel lusteloos, de mijne heeft ook een grote eetlust en de mijne zat ook erg vast en was verzuurd.
Maar de grootste symptomen zijn eigenlijk vieze ogen, bobbels boven de ogen ipv kuilen, en een slechte vacht.
Dat laatste heeft jou paard dus wel, zo te lezen.
Het niet aan mogen raken kan ik niet plaatsen....

Als ik jou paard zo zie, zie ik niet direct een cushing paard, zoals de paarden in dit topic.
Fargo heeft veel verstand van Cushing en het medische verhaal erachter.

Je zou je paard natuurlijk kunnen laten testen, maar dat kosten weer veel centjes en ik zie dat je al heel wat heb uitgegeven. Het kan ook een hormonale kwestie zijn, anders dan Cushing?

Of ik las dingen van magnesium of zink?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:17

Timo (ik kort het even af); kan het zijn dat ze heel veel spierspanning heeft? Dat heeft (kan hebben)een paard met cushings namelijk wel door de hoge cortisolproductie. En daar (uit de overproductie) kan dan ook veel stress vandaan komen. Willy ons paard heeft altijd al singeldrang gehad, maar dat is ook zeker niet minder geworden door de cushings.
Laatst bijgewerkt door fargo op 17-10-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:19

Het zou goed kunnen.De pijnstillers werken in elk geval goed,ze loopt iets beter en ik kan haar aanraken zonder dat ze bijt of geiiriteerd word.
Ik heb een update in het topic geplaatst.Ik heb zojuist mijn dierenarts gemaild om te vragen of het eventueel cushing zou kunnen zijn.
Dit word ook aangetoont in het bloed?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:32

O.a. cortisol en suiker zijn zaken waarmee je cushing in het bloed terugziet. Er zijn wel meer waarden af te leiden uit het bloed.
Geef je al magnesium? Dat helpt goed tegen stress zowel in spieren als mentaal. Heb overigens nog niet je hele topic door gelezen, sorry! Grote eetlust kan trouwens bij suiker(ziekteachtige verschijnselen passen die ook bij cushings maar ook los kunnen optreden).

en magnesium is ook weer hulp voor een goede suikerhuishouding trouwens
Laatst bijgewerkt door fargo op 17-10-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:38

Goedenmiddag,ik heb hier wel vaker van mij laten horen! Mijn paard zit nu 1,5 jaar aan de pergolide 1mg per dag.
Het gaat super goed met hem,september en okt is qua vacht zijn beste maanden! Hij is op t moment alleen wel heeel erg druk.Hij heeft zaterdag spoken gezien,en blijft onrustig pfff...Aan de ene kant ben ik heel blij om hem zo te zien hoor daar niet van,maar meneer staat alleen achter schrikdraad..dus dat is altijd een beetje spannend als ze zo druk zijn!
Maar het gaat verder dus echt supergoed met hem! Hij behoudt zijn eetlust ook gewoon ook al krijgt ie pergolide! Dus wil ook nogmaals weer zeggen,ik ben echt superblij met dit topic! En ook met name Fargo met haar goede tips en adviezen *D _/-\o_ :j ..Ik lees elke dag mee!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:53

ja fargo mag wel een heel groot compliment krijgen...

die weet er zoveel vanaf en helpt mensen echt ook heel netjes en goed,dus fargo...even een hele dikke veer in je kont prikken :D _/-\o_

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:00

kimmie261 schreef:
ja fargo mag wel een heel groot compliment krijgen...

die weet er zoveel vanaf en helpt mensen echt ook heel netjes en goed,dus fargo...even een hele dikke veer in je kont prikken :D _/-\o_

Dank dank dank :o :o :o heel graag gedaan voor alle /3 /3 /3 !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:10

hier al een beetje positief nieuws, vriendin gaat akkoord om bloedonderzoek te doen en als deze positief is te starten met de behandeling. Alleen nu zegt mijn DA dat ik beter kan wachten tot jan-feb omdat ik dan na 8 weken het duidelijkst ga kunnen zien of de pergolide aanslaat of niet. Zij heeft namelijk een patiënt waarbij ze de behandeling moesten stopzetten omdat de bijwerkingen sterker waren dan de positieve effecten...
Nu weet ik dus niet wat te doen, bovendien gaat de bomma (als ze "gezond" blijft)op het einde van de zomer naar 24/7 weidegang met haar jonger weide- en stalgenootje. Dus indien de behandeling werkt, moet de dosering wel zo goed mogelijk op punt staan. Ik kan helaas daar niet elke dag gaan controleren.

en idd wat een geluk dat we jou hebben fargo!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:16

even 1 vraagje... wat is een bomma? :o
Ik neem aan iets van paard of merrie o.id. maar ik ken dat woord niet, als Noord-Hollander.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:19

grootmoeder :) .. oma ...