[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:00

Haai iedereen hier.

Ik hoop dat jullie mij even kunnen helpen met wat informatie.
Ik heb een jong paard wat een beetje zijn staart schuurt en heel licht zijn manen, niet extreem, maar ik vind het toch vervelend dat hij jeuk heeft. Hij staat momenteel op de zomerweide en het is niet mogelijk om hem iedere dag in te smeren met iets.
Het is echter wel mogelijk iedere dag iets door zijn voer te doen, dus ik ben op zoek naar een middel voor inwendig gebruik, wat helpt tegen (lichte) jeuk. Ik ben zelf al wezen rondkijken (op paardendrogist.nl bijvoorbeeld) maar daar staan zoveel middeltjes op dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien zeg maar. Ik hoop dat iemand een goede tip heeft voor me Lachen

Ik ga hem wel een paar dagen behandelen met een uitwendig middel (sweet-itch) om de visuele cirkel te doorbreken maar voor daarna heb ik dus nog iets nodig voor inwendig gebruik.

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:03

wat bij ap heel goed helpt zijn de bioresonantiedruppels van josefien hier op bokt, moet je haar een berichtje sturen hierover Knipoog
ap krijgt ze ook elke dag druppels op ene stukje brood, dit brengt meer balans in zijn lichaam en dit jaar is voor het eest zijn zomereczeem goed onder controle. Haha!

wat je verder inwendig kunt doen is de druppels van puur culico of de culivetsem die staan inderdaad wel bij de paardendrogist op de site Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-07-07 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:06

Kiezelderma kan ook door het voer. Dat verkopen ze volegnsmij ook bij de paardendrogist.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:12

Ik hoorde van een vriendin dat bij haar paard druppels van puur culico heel goed hadden gewerkt. hij schuurt nu eigenlijk niet meer. ik wil het ook gaan proberen. ik weet dan m'n dierenarts het ook heeft staan, maar ook via de paardendrogist begrijp ik hier.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:38

ellepel schreef:
wat je verder inwendig kunt doen is de druppels van puur culico of de culivetsem die staan inderdaad wel bij de paardendrogist op de site Knipoog

Ik zit nu te twijfelen dus deze twee. Wat zal ik doen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:53

zweetvos schreef:
Vannacht pony met deken op stal en het luik dicht. Ze heeft iniedergeval haar staart en manen niet geschuurd Lachen.

Gelukkig! Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:58

Piera schreef:
ellepel schreef:

Ik zit nu te twijfelen dus deze twee. Wat zal ik doen?
Volgens de site van de paardendrogist is het qua samenstelling vergelijkbaar maar is culico voordeliger... Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:10

Online is 2 weken geleden dan toch begonnen met schuren. Zijn manen en manentopje heeft hij heel gelaten maar zijn staart heeft een aardige behandeling gehad Boos!.
Wij waren op vakantie en de staleigenaar zag het pas na 2 dagen. Daarna heeft hij hem de deken en het masker opgedaan.

Ik vind het nog steeds heel vreemd dat hij pas in juli begonnen is terwijl hij normaalgesproken al in maart/april ermee begint.

siroontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:04

hoi hoi ik heb even een vraag. de pony van mij vriendin kreeg allemaal van die soort vet rollen op zijn manenkam, wij hebben daar toen uierzalf op gesmeerd aan de buitenkant en binnenkant van zijn manen om het lekker vet te houden, maar toen we de dag erna keken had hij aan de binnenkant 2 kale plekken zitten precies op de plek waar we die uierzalf hebben gesmeerd.
nu is het mooi op gedroogd maar er staat geen haar meer op en heeft hij in eens wondjes en schilvers gekregen.
is dit nu in eens manen/ zomer eczeem geworden en wat kunnen we eraan doen????

groetjes siroontjuh

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:57

hallo Go jij! Go jij!

Wat je ook kunt proberen is zink-zwavel creme van de groene os.
Heeft de paardejes van mijn dochters ontzettend goed gelopen.
Die kregen ook zoals jij omschreef.

Je kunt bij de paardendrogist precies zien wat voor ingredienten en waar je het voor kunt gebruiken.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:40

Scum schreef:
Online is 2 weken geleden dan toch begonnen met schuren. Zijn manen en manentopje heeft hij heel gelaten maar zijn staart heeft een aardige behandeling gehad Boos!.
Wij waren op vakantie en de staleigenaar zag het pas na 2 dagen. Daarna heeft hij hem de deken en het masker opgedaan.

Ik vind het nog steeds heel vreemd dat hij pas in juli begonnen is terwijl hij normaalgesproken al in maart/april ermee begint.

Mijn paard is ook pas net aan het schuren. Een paar weken geleden zag ik een klein plekje achter op de manekam. Maar ik dacht dat het van het bijten van de paarden onderling kwam (krabbelen). Maandagavond had ik haar weer op stal gezet 's avonds en helaas zag ik de volgende ochtend dat de manekam goed uitgedunt was. Nu heeft ze weer de exceemdeken op en schuurt ze gelukkig niet meer.
Ik vind het ook apart dat ze dit jaar veel later ermee is begonnen en het lijkt alsof het elk jaar iets minder wordt. Vorig jaar heeft ze wel de hele zomer een beetje last gehad maar schuurde lang niet zo erg als het jaar ervoor. Dit jaar begint het nu pas en heeft maar een klein plekje op de staart en de manekam iets uitgedunt (niet erg want ze had een hele dikke bos Knipoog ) Ik hoop maar dat het niet weer erger wordt...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:55

hallo allemaal, zouden jullie met me mee kunnen denken? Mijn pony heeft nu een halsdeken van ivanhoe om het schuren van zijn manen tegen te gaan. Dit werkt goed. Echter "wil" ik nu op zoek gaan naar een hele deken omdat hij ook zijn staart schuurt. Helaas vindt ik boett en ivanhoe een beetje erg duur. Ben aan het twijfelen tussen eczeemdeken Equi theme €75, Everline €89.95 en de Vantiaggio €62.50. Op een of andere manier trekt die eczeemdeken van de divoza me niet. Alhoewel ik deze nog nooit in werkelijkheid gezien heb. Welke zouden jullie nemen? het is trouwens een schimmeltje dus mij lijkt de blauwe wel leuk staan. Maar het gaat om de functie natuurlijk.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:58

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:04

Ja kan er alleen weinig over vinden hier op bokt. Gelukkig schuurt die van mij niet zo heel erg dus daarom wil ik liever beginnen met iets goedkopers. Kapot krijgen ze bij wijze van toch bijna alles en dan liever eentje die de helft kost. Weet jij hoe ze bij de nek dichtzitten? Met elastiek of met touw?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:27

ja ik doe ook wat goedkopers , het is nu al het zoveelste deken dat hij stuk heeft gekregen ...
ik weet niet hoe ze bij de nek dicht zitten . ik heb het deken net besteld , en er bij gevraagt of ze hem morgen al willen opsturen ( mijn paard heeft zijn deken gemolt en schuurt alweer tot bloedens toe )
ik heb wat dingen aan hun gevraag zoals hoe ze vallen en hoe de hals zit .
de maten vallen gewoon normaal , en de hals blijft goed zitten zonder halster Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:31

owja nog ff een vraagje Tong uitsteken heb dus net de nieuwe deken besteld .
en zal hem hoop ik volgende week binnen hebben , maar wat is dat het beste om mijn paard eerst ff te wassen ( en droog te stappen ) zodat de kriebels wat weg zijn ?

of gewoon meteen het deken op doen ? hij staat nu namelijk zonder deken ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:46

als je wassen kunt dan zou ik dat doen.
schijnt toch wel beter te zijn. Haha!

ap had vandaag toch een plek in zijn staart zitten en op stal stond ie echt veeeel te schuren Boos!
maar ja,hij staat net sinds eergister op een nieuw stuk land en is altijd de eerste 3/4 dagen dan raak met hem.
zijn stofwisseling kan dat niet helemaal aan geloof ik.

nou goed gesmeerd met de sweet itch, toen een lange buitenrit gaan maken en toen ik terugkwam was het rode weg en de huid alweer rustiger...
nou maar hopen dat hij zijn staart vannacht heel laat Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:07

ik hoop het ook voor je Lachen staat hij zonder deken ?

bubbels79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:54

hoi hoi Haha!

de pony waar siroontjuh het over heeft is dus mijn pony...bammie heet ie.
hij heeft die ribbeltjes op zijn manenkam eigenlijk vanaf het begin toen ik hem kocht...2 jaar geleden...het is alleen dit jaar ineens erger geworden. hij vond het trouwens ook altijd al overdreven lekker als je hem daar krabbelde...als je er maar naar wijst dan heeft ie al zoiets van....oooooh lekkerrrr.
het rare is alleen dat ie het alleen puur op zijn manen heeft...ik dacht dat paarden/pony's met zomerexceem het dan op meerdere plekken hebben??
ik heb zijn manen 2 dagen geleden gewassen met betadine-shampoo en nu ziet het er rustig uit...op de schilfers na dan.
sab1959 ik zal die zink-zwavel creme zeker proberen...dankjewel voor de tip!! Pling
meer tips zijn natuurlijk altijd welkom want om nou 169 pagina's door te lezen...dan vrees ik dat ik volgend jaar nog achter m'n pc zit Tong uitsteken Tong uitsteken

alvast ontzettend bedankt!!

groetjes, bubbels

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:59

joyce83 schreef:
Ja kan er alleen weinig over vinden hier op bokt. Gelukkig schuurt die van mij niet zo heel erg dus daarom wil ik liever beginnen met iets goedkopers. Kapot krijgen ze bij wijze van toch bijna alles en dan liever eentje die de helft kost. Weet jij hoe ze bij de nek dichtzitten? Met elastiek of met touw?
Probeer via marktplaats, heb ik ook gedaan. Voor 37,50 een hele deken Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:03

shera schreef:
joyce83 schreef:
Probeer via marktplaats, heb ik ook gedaan. Voor 37,50 een hele deken Haha!
npg meer eczeemdekenklets viewtopic.php?f=152&t=800984&hilit=
Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:30

Joyce83, Ik geloof dat de Vantaggio-deken elastiek heeft en een klip bij de nek. Maar durf het niet zeker te zeggen. Heb de deken pas 1 x gepast en weet het nu niet zeker.
De buikflap was alleen veel te klein bij mijn pony dus die wordt nu langer gemaakt bij Ooteman. Als je pony erg dik is kan het dus zijn dat de singels van de buikflap een stukje tekort komen..

Poonie heeft gister overdag en vannacht weer niet geschuurd Go jij! Go jij!.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:52

Nou mijn pony heeft geen dikke buik dus dat scheelt. Hij heeft ook niet ontzettend last van schuren. Nou ja als hij schuurt heeft hij toch last maar is tot nu toe nooit tot bloedens toe gegaan. Eigenlijk meer dat de manen en staart korter werden dan tot de huid. MAar misschien ben ik er op tijd bij geweest.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:59

Vraagje aan degenen die altijd buiten moeten rijden. Op het moment dat je gaat rijden heb je die deken niet op. Dan kunnen die rotmugjes dus weer toeslaan.
Ik heb mijn paard gisterenavond gereden in de wei en daarna ging hij meteen staart, manen en manentopje staan te schuren. Dus ik als ik gek Sweet Itch erop gesmeerd. Maar hij bleef maar doorgaan.

Hoe doen jullie dat nu? Ik ben al bijna van plan om met die deken op te gaan rijden (gewoon over het zadel). Maar dat is niet echt comfortabel, ook ivm zweten van het paard.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:04

Er zijn er hier op stal die ook met deken rijden, zeker in het bos.
Die hebben een goede vliegendeken met hele hals en buikflap. De deken heeft ook een zadeluitsparing. Ik geloof van Bucas?
Hiervoor hadden ze een deken ook met zadeluitsparing maar ik geloof zonder buik, wel met hals. De deken was blauw, ik weet het merk niet maar deze was geloof ik niet zo duur. Die beviel ook goed.
Die rijden als 2 spookjes door het bos Knipoog.