[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiterhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:58

Voor al diegene die last blijven houden van Mok bij hun paard of pony. Hebben jullie de mokmousse van Efrata al eens geprobeerd, deze mousse is gemaakt van natuurlijke producten zie de link naar dit artikel
https://www.ruiterhart.nl/mok-behandeli ... frata.html alleen bij beginnende mok zal dit zeker helpen.
Evenals de andere natuurlijke producten van Efrata.

Wanneer de mok al lange tijd aanhoudt en er zelfs rasp optreedt ben je meestal de sigaar bij mok bij je paard of pony. Mok ontstaat meestal door een verstoring in het paard en blijft hierdoor lang terugkomen/aanhouden. Om dit te verhelpen ben je lang bezig, maar wel van binnenuit aan het werk eventueel aangevuld met bijproducten voor uitwendige ondersteuning.
Misschien zijn jullie er mee bekend maar misschien ook niet. De mok thee kruiden -kun je ook bij ons verkrijgen van kleine verpakking tot het uitgebreide pakket zie de pagina link wat te gebruiken bij Mok.
https://www.ruiterhart.nl/112-mok-behandeling

Hopelijk heeft iemand er iets aan.

onyx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:25

Hoi

Goede tip. Ik ben ook een aantal maanden bezig geweest met mok. Ik heb nu de pillen van cure mok en die werken super. Ik maak de benen schoon met billen doekjes van zwitsal. 1 keer per dag smeer ik het in met hydrocortiderm en in de avond met zinkzal van zwitsal. Dit werkt erf goed

ElanJV

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:52

Hoi, ik zag dat er een centraal topic is, dus ik dacht ik stel mijn vraag hier.
Mijn merrie heeft last van mok, maar ik lees verschillende berichten; groene zeep, uienzalf, sudocrème, vaseline en betadine. En dan weer niet de vloeibare variant van de groene zeep en betadine omdat je dan de plek weer nat maakt. Maar wat werkt nu wel? Wie kan me helpen? :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:01

Nou ik de paardendokter erbij gehaald om een biopt te laten uitvoeren,zit er te weinig om het te doen! (Raspplekjes)Konden we zelf niet echt zien omdat we nieteens meer naar de plek mochten wijzen of ze reageerde al heftig. Ze heeft ons goed in de maling genomen. Advies. Niet meer aanzitten, niets op smeren.
De plekken zijn geschoren (had verdoving gekregen omdat er biopt zou worden gedaan).
Een plekje op haar neus is wel biopt van genomen ter uitsluiting van huidtumor maar dat is weer ander verhaal.

We geven haar nu kruiden om van binnenuit aan het werk te gaan. Maar wat kan onze Tinker drama om niets maken zeg.

Elan ik kan je helaas niet helpen. Maar volgens mij is er een hoop terug te vinden als je mok intype bij zoekactie. Succes

xanne_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:18

Ik heb ook een vraagje!
Mijn paard kan buiten en binnen staan wanneer hij wilt maar de wei is momenteel behoorlijk modderig en nat. Op een van zijn achterbenen zat een plek met hard aangekoekt zand. Hieronder zaten wat wondjes en irritaties. Hoe kan ik dit er het beste eraf halen? (Het droge zand?) Eraf wrijven ging bijna niet. Ik heb nu met een sponsje met lauwwarm water het zand eraf proberen te halen. En daarna droog gemaakt met een handdoek.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:28

Puur moc druppels van puur natuur, drainage compositum druppels van de groene os voor ondersteuning van de afvoer van afvalstoffen, en zink zwavelzalf smeren.

Verder zorgen dat de plekken niet nat worden, en kunnen ademen (sokken kun jebbijvoorbeeld voor een deel vlechten en weg zetten met clipjes)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:31

Helaas voor mijn merrie van een rustig mokplekje naar een smerige mokplek die naar binnen was geslagen. Aangezien smeren niks doet, zijn we met zilververband van equimed begonnen. Iemand ervaring mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:36

nog nooit gebruikt, ben benieuwd!
balen zeg...

heb je ook antibiotica of iets in die richting?

hier alles zowaar met dagelijks controleren en smeren onder controle!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:34

Tessebes schreef:
Helaas voor mijn merrie van een rustig mokplekje naar een smerige mokplek die naar binnen was geslagen. Aangezien smeren niks doet, zijn we met zilververband van equimed begonnen. Iemand ervaring mee?

Ik heb sinds een weekje de pastern boots van Equimed Ag bij mijn paard om. Zijn benen zien er wel wat rustiger uit, maar het is nog te vroeg om te zeggen of alles ermee weg te krijgen is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:48

is dat net zoiets als de close contact chaps?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:06

Nouvel schreef:
is dat net zoiets als de close contact chaps?

Nee deze werken als wonddressing. Hier kan je er meer over lezen: http://www.equimedag.co.uk/

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:59

Mijn paardje heeft aan een voetje in de kootholte een klein beetje mok, wat raden jullie aan om er op te doen ?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:03

Omdat het naar binnen was geslagen heeft ze wel 1x antibiotica geïnjecteerd gekregen, daarna 3 dagen vochtafdrijvers en antibioticapasta. In de beschermer van equimed zit zilver, waardoor bacteriën niet zouden moeten kunnen vermeerderen. Het ziet er wel rustiger uit, maar weg is het nog lang niet. Morgen komt de dierenarts weer, ben benieuwd. Ik mag niet smeren of wassen, ook de beschermer niet, maar het wordt nu toch viezig door het wondvocht. Ze loopt er niet mee buiten, ik heb begrepen dat het echt voor op stal is.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:55

Mijn paard heeft sinds enkele weken ook mok. Ze had het aan een achterbeen en ben gestart met Cure Mok pilletjes. Het zag er heel rustig uit na een paar dagen, gewoon lichtroze zonder korsten oid. Helaas sinds de laatste paar dagen weer wat korstjes en sinds vandaag ook bij haar andere achtervoetje. Balen! Als iemand het wondermiddel uitvindt....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:23

Hoi dames :) Ook ik ontdekte wat kleine plekjes op het achterbeen bij mijn merrie en wil het direct aanpakken. Nu lees ik in een paar berichten al iets over zwavel(bloem?)poeder? Wat is dat en waar is het te krijgen? Bedankt vast!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:21

RianneH schreef:
Hoi dames :) Ook ik ontdekte wat kleine plekjes op het achterbeen bij mijn merrie en wil het direct aanpakken. Nu lees ik in een paar berichten al iets over zwavel(bloem?)poeder? Wat is dat en waar is het te krijgen? Bedankt vast!

Je kan ook gewoon zinkzwavel zalf kopen. Ven Puur of Groene Os.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:28

Bij de paardendrogist?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:35

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 05:19

RianneH je kan het gerust zelf maken en is veel goedkoper.ik doe het al jaren.toevallig moet ik weer bestellen . Je kan er heel lang mee.
Als je zwavelpoeder hebben wil kan ik meebestellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:58

Ik haal de zwavelbloempoeder bij de apotheek. Zo'n grote pot kost 5 a 6 euro, wel vooraf even telefonisch bestellen.

Mijn mengsel bestaat uit:
6 tot 8 eetlepels zwavelbloempoeder
1 grote pot sudocreme
1 pot uiercreme
1/2 fles baby-olie

Dit meng ik met een blender, zodat echt alle klontjes eruit zijn.
De olie voeg ik toe om het boter-zacht en smeuig te maken. Dat smeert makkelijker haha!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:59

Ik betaal 11,00 voor een kilo en doe er wel 3jaar mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:02

Ik geloof dat die pot c.a. 800 gram is. Ik smeer er 3 friezen mee dus voor mij niet genoeg voor erg lange tijd, wel genoeg voor c.a. een half jaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:08

Dribbelkont schreef:
RianneH je kan het gerust zelf maken en is veel goedkoper.ik doe het al jaren.toevallig moet ik weer bestellen . Je kan er heel lang mee.
Als je zwavelpoeder hebben wil kan ik meebestellen?

Graag!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:37

De DA is vandaag langs gekomen voor mijn paard, ik heb geprobeerd om de mok zelf te behandelen maar het was niet succesvol. De dierenarts zei dat ik tijdig heb gebeld en dat het binnen 3 dagen een ander verhaal kon geweest zijn. Hij heeft zijn sokken afgeschoren zodat het makkelijker te behandelen is en ook een speciale zalf met antibiotica voorgeschreven. Die ga ik morgen meteen halen, maar mijn paard staat 24/7 buiten met schuilhok en is een luchtzuiger.

Ik overweeg om hem nu tijdelijk voor een week of twee van stalling te laten veranderen, zodat hij op stal kan staan en dagelijks de benen fe laten strekken in een paddock of overdekt terrein. Het zal dan wel niet zo prettig zijn voor hem dat hij ineens op stal staat, maar ik ben bang dat ik anders de mok niet zal overwinnen. Hij heeft al eens koliek gedaan door stress van op stal te staan, ik kon die dag niet komen omdat ik ziek was en hij stond toen meer dan 24u op stal.

Ik ben daarom ook een beetje bang mocht hij weer op stal staan wat zijn reactie zou zijn. Maar ik zie het anders niet goed komen met het steeds slechte weer en de natte weides...

Wat is jullie ervaring hierin?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:40

He lastig he...

Die van mij werd ook heel erg toen hij steeds in de natte bagger stond, advies was toen ook zo droog mogelijk houden, ik heb toen een klein stukje van de paddock afgezet dat nog aardig droog was, maar ideaal was dat ook niet...

succes ermee!