[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:20

welk olympisch paard is dan een luchtzuiger???
wel slim ja plek lager maken dan trainen ze idd de bovenhals spier ipv de onderhals

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:15

Ja, word ook nieuwsgierig welk paard dat is.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:36

Als ik me niet vergis is dat Bonfire van Anky? (Heb even snel gegoogled?)

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:47

Hoi,

Wij hebben een geweldig lief paard hier aan huis staan. Het is een ruin en hij loopt
heerlijk in de kudde. En gaat minimaal 12 uur per dag het land op. Wordt 5 dagen
in we week recreatief gereden.
Alleen meneer zuigt lucht. Nu heb ik een band aangeschaft en daar staat wel op hoe
ik deze aan moet doe maar niet hoe strak deze moet zitten.
Dus, wie kan mij dat vertellen?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 25-12-12 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit was een apart topic, is met dit topic samengevoegd.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:32

Misschien dat je je eerst moet afvragen waar t luchtzuigen vandaan komt. Doen ze niet voor de lol namelijk..

Barendshoeve

Re: Luchtzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:29

LisaBN: Dat is geen antwoord op mijn vraag. Heb dus niets aan dat wat je te zeggen hebt.

Lieve Mede-bokkers. Graag enkel een antwoord op mijn vraag graag!!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:34

Ik kan je geen advies geven over hoe strak de band moet.
Maar weet je wel wat voor gevolgen die band voor je paard kan hebben?
Ze trekken de nekwervels scheef, en zorgen voor littekenweefsel op het strottenhoofd van je paard waardoor er later moeilijkheden kan komen met het op een correcte manier nageefelijk lopen.
Ik wil je de tip mee geven hier toch goed over na te denken.
Heb zelf ook een luchtzuiger en die heb ik de band afgedaan op het moment dat we haar op de trailer zette bij de oude eigenaar.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:35

Het is niet zo gek wat LisaBN zegt.. Ik wil niet onbeleefd zijn hoor.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:55

@ Arc_en_Ciel: Ben het zeer zeker met je eens dat het zo gek nog niet is wat ze zegt. Het gaat mij echter op de manier waarop. Ik berijp ook wel dat hij het niet voor de lol doet. Echter is uit de tijd dat hij geevalueerd is (ruim 18 maanden) gebleken dat hij de "kick" zoekt die hij heeft gehad bij de 1ste keer.
Paard is door verschillende proffesoren, dierenartsen (ook door leerlingen) etc van de uni in Gent bestudeerd. Zijn huisvesting, sociale omgeving nou ja en noem maar op zijn zoveel mogelijk afgestemt op hoe het paard zelf is. Ook is hij lichamelijk bijne binnenstebuiten gekeerd. En meer dan wat we hem nu bieden is geen optie.

@ Evonÿ: Klopt het heeft ook zeker nadelen. Dus Tips etc zijn zeker altijd welkom. Alleen aan een zin als "doet hij niet voor de lol hoor" hebben we niets. Ben geen 30 jaar geworden om zulke ongemanierde opmerkingen te ontvangen. En misschien zien we wel oets over het hoofd. Maar imiddels heeft hij al 2 x luchtkoliek gehad en dat is ook heel gevaarlijk. Dus totdat we de oplossing hebben moet ik natuurlijk wel iets. En hij maakt nu ook heel zijn gebit en kaken etc kapot.

Alleen nu ben ik dus vergeten te vragen hoe strak dat ding moet op de kliniek en nu met kerst bellen vind ik ook zo wat. En het geeft veel regen. Dus op het land gaat niet. En in de paddox, stal, bak etc doet hij het ook. En ook daar staat hij met adere paarden. Hij kan onbeperkt hooi en kuil eten. Enkel in de stapmolen doet hij het niet maar daar kan ik hem natuurlijk niet altijd in laten staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:00

Klinkt alsof je er idd alles aan doet om je paard tegemoet te komen. Ik zou voorzichtig uitproberen, los genoeg dat je paard nog wel alle houdingen aan kan nemen, isvooral belangrijk.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:03

Dat probleem heb ik ook :( Continu luchtzuigen, continu koliek erbij (bij zijn vorige eigenaar kreeg hij dan een slok berenburg, opgelost! :') ) Niets mis met hem, het is gewoon het zelfde als met roken, verslaafd! Maar nu gaan zijn tanden er wel aan dus moeten wij zijn voer elke keer weken, niet zo erg maargoed. Bij zijn vorige eigenaar had hij ook al zo'n band om, maar hij werd er alleen maar vervelender van en hij had er ook nog littekens van!
Nu heeft een vriendin van mij aangeraden er anti bijt op te doen (opde stalranden), heel bitter zei zij. Zij smeert het op de dekens, en het werkt ook nog :o Dus ga ik dat ook maar proberen :P

Hij staat trouwens ook 24/7 buiten maar kan wel zijn stal in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:05

wij hebben ook een luchtzuiger op stal, en op alle plekken waar hij op kan luchtzuigen smeren ze gewoon anti bijt spul op, zodat hij het niet meer doet omdat dat natuurlijk erg vies is, bij ons helpt dat heel erg, met een band heb ik geen ervaring sorry :)

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:55

Ik heb zelf een paard dat op stal en ook op de weide luchtzuigt op alles wat ze maar kan vinden.
In stal op de deur en drinkenbak en buiten op de poort, palen en palletboxen waar hooi of water in zit.Ze staan hier ook véél buiten in kudde.

Ik weet van mensen die zo'n band hebben dat hij zeker niet te los mag zitten omdat het dan helemaal geen nut heeft!

Ik heb er zelf een maar nog nooit gebruikt.
Mijn paard heb ik zelf gefokt en ze is al beginnen luchtzuigen toen ze iets meer dan een half jaar oud was. Ze stond toen nog bij de moeder!!!
Mijn paard doet dit altijd als ze aan het eten is of na het eten. Anders heb ik het haar nog niet zoveel zien doen.
Luchtzuigen heeft dikwijls te maken met maagproblemen en mijn paard heeft een gevoelige maag. Vrnl wat krachtvoer betreft. Ik geef dus ook deels een structuurmix en veel hooi.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 03:36

Zo een band moet goed aansluiten en dus vrij strak zitten. Je wil hem er niet mee wurgen maar hij mag ook niet verschuiven. Als hij goed zit beperkt het ook zijn bewegingsvrijheid omhoog. Vandaar ook dat het schade kan aanrichten. Ik zou ietsje losser beginnen en dan lok je het luchtzuigen uit met een snoepje. Dat werkt tenminste bij de meeste wel. Dan zie je snel genoeg of hij strak genoeg zit.

Volgens mij zijn luchtzuigbanden niet echt geschikt voor op de wei. Zeker omdat ze daar eens een gekke beweging kunnen maken en zo beschadigingen aan wervels en strottenhoofd kunnen oplopen.
Mocht je de band alleen in de stal om mogen doen is het het overwegen waard bv de voerbak eruit te halen zodat hij geen plekken meer heeft om het op te doen.

Verder vraag ik mij af of het wel echt koliek is van het luchtzuigen. Vaak hebben luchtzuigers maagproblemen/ een gevoelige maag en zijn meer daardoor koliekgevoelig.

Maar goed ik kan heel erg tegen zo een band zijn maar de mijne staat al bijna 4 jaar zonder en heeft in die tijd geen koliek gehad, geen gebitsproblemen en is er zelfs een tijdje mee gestopt....

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 04:37

voor de duidelijkheid,,
luchtzuigen is GEEN gevolg of oorzaak van maag- of darmproblemen.
er is idd wel een corelatie, dit wil zeggen dat ze vaak samen voorkomen, maar dat ze hoogstwaarschijnlijk beiden gewoon het gevolg zijn van een ander probleem.

we weten allemaal dat luchtzuigen ontwikkeld wordt wanneer het paard veel stress ervaart. dit kan door vanalles zijn, een onaangepaste huisvesting, slechte training, moeilijke plaats in de hierarchie van de kudde,te bruusk afspenen, tekort aan sociaal contact,...
het komt ook vaker voor bij veulens van dominante merries.

luchtzuigen zorgt er voor dat het lichaam endorfines aanmaakt, dit hormoon geeft een kalmerend en pijnstillend effect.
maar het is wetenschappelijk bewezen dat de lucht zelfs nooit de maag bereikt en dus ook geen invloed heeft op het spijsverteringstelsel.

voor het paard dus simpelweg een manier om met zijn stress om te gaan. en eenmaal het een gewoonte geworden is, raak je er dus ook niet meer vanaf.

dan moet je jezelf gewoon afvragen, is het ethisch gezien wel correct om uw paard zijn enige manier van om te gaan met zijn/haar stress af te nemen? met misvorm strottenhoofd en meer stress tot gevolg...

zolang er geen gebitsproblemen ontstaan is er toch helemaal geen probleem?
idd, het oogt niet netjes, en mensen schamen zich ervoor,, maar als je paard er zich nu beter door voelt is het wel oké toch?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:32

Hier is een heel topic over luchtzuigen en luchtzuigbanden: [MD] centraal topic over luchtzuigen
Ik kan het je alleen maar afraden. Mijn paard is er én bijna door gestikt én uiteindelijk is er vanalles kapot gegaan in haar nek. Ik heb er zooo veel spijt van dat we er ooit mee begonnen zijn, maar we wisten gewoon niet beter. Wat boku schrijft is waar en in het bovenstaande topic kun je er nog veel over lezen maar ik kan je zo'n band alleen maar afraden.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:55

Ik wil nog even toevoegen (kan mijn post niet wijzigen) dat het niet uitmaakt welke band je pakt en hoe los/vast je hem doet, na verloop van tijd leren ze er toch doorheen zuigen. Ik kende vroeger zelfs een paard die een zogenaamde luchtzuig-operatie had gehad en zelfs die kon nog luchtzuigen. Dus als ze het willen dan doen ze het toch wel :Y)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:01

Berichten uit ander topic hier samengevoegd met dit topic.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:40

barentshoeve, zo een luchtzuig band maakt meer kapot als dat het oplevert,
ik vond de opmerking waarop jij reageerde niet zo overdreven maar eerder begrijpelijk omdat zo een band echt heel slecht is ( mijn dierenarts adviseert absoluut geen band meer maar maagzuur remmerde maatregelen)

ooit is hij gaan luchtzuigen omdat hij een probleem had,
dit kan stress ( van verhuizing spenen enz ) zijn of wel degelijk een maagzweer door bv verkeerde /slechte voeding.

maagcompositum is een maagzuur remmend middel ( er zijn meerdere middelen te koop) werkt goed en in veel gevallen verminderd het luchtzuigen.
maar je schrijft ook dat hij kuil krijg , ik zou mijn luchtzuiger nooit geen kuil geven omdat dat de kans op maag problemen en dus meer maagklachten kan veroorzaken .

dat hij 18 mnd geleden op zoek was naar de kik wil niet zeggen dat hij nu geen maag probleem kan hebben. door stress enz kunnne paarden ook weer maagzweren krijgen voor daarbij kuil en bv sport brok en grote kans dat hij zuigt om van de last af te komen.

ik zou je willen aanraden stop met kuil voer alleen onbeperkt hooi ( op stal in een slow feeder) doet hij lang mee en is goed tegen vervelling op stal.
begin met en kuur maagcompositum (dit kan je zo nodig de rest van zijn leven geven zoals ik doe met mijn paard
geen als je muslie /brokken voer altijd luzerne door de brokken zodat zijn maagzuur moet werken om de zaak te verteren,
smeer de stukken waaro mijn iet mag zuigen in met cribbox je heb zelf doorzichtige dus je kan alle oppervlakken in smeren die je nodig acht

maar doe hem alsjeblieft geen band om, zeker niet als je de moeite neemt om het topic te gaan lezen,

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:08

Vroeger een luchtzuiger gehad die op de pensionstal een band om moest, braaf gedaan want ja anderen deden het ook en ik was jong & onwetend..
Later stonden de paarden aan huis, onbeperkt hooi en dagelijks maagcompositum, wat voelde ik me schuldig..

Nu een jonge fries die veel gaapt en soms wat kwijlt, en stout met opstappen maarja volgens velen overdreef ik en was het gewoon een jong paard, aan het wisselen en net zadelmak.
Na 10 mnd begon hij te bijten op zn staldeur en nog meer te gapen, in overleg met de DA GastroGard gegeven eerst 2 weken proberen want ja 30,- per dag is best een aardig bedrag.. als ik met 2 weken verschil merkte moest ik nog 2 weken doorgaan.

Al na een week niet meer gapen, kwijlen, kribbebijten en staat braaf stil met opstappen!!
Dus 4 weken lang de GastroGard gegeven, was iedere euro dubbel en dwars waard!!
Daarna zou hij Pronutrin moeten krijgen maar werd toen verdacht van een allergie dus mocht het niet geven, daar baal ik wel van.. Maar hij krijgt onbeperkt hooi, 3x per dag wat luzerne en dagelijks maagcompositum van de groene Os en heeft ook 2 potjes Probiotica van de groene os gehad.
Nu voer ik care4life van pavo met pro en prebiotica er in dus gestopt met de probiotica van de groene os.
Verder kreeg hij altijd al onbeperkt hooi en nu dus nogsteeds :)

Ik vind het nog altijd erg dat ik uit onwetendheid mijn vorige paard die luchtzuigband om heb gedaan, dat paard is ondanks maagcompositum wel blijven luchtzuigen of ja zwakte af naar wat kribbebijten vooral rond voertijd maarja hij deed het al jaren dus was het een gewoonte geworden.
Mijn jonkie is 4 en ben blij dat ik het grondig aan heb gepakt met de GastroGard, hij is gestopt met kribbebijten voor het een gewoonte was geworden!!

Ik krijg ook altijd een naar gevoel als ik een luchtzuiger met band zie, al helemaal als die ook nog kuil te eten krijgt.

Er zijn trouwens steeds meer DA's die koliek in verband brengen met een maagzweer, en niet roepen die luchtzuiger moet een band om anders krijgt ie koliek(mijn luchtzuiger heeft gelukkig nooit koliek gehad, mn jonkie ook niet maar de luchtzuiger werd vroeger snel wat dun en mn jonkie had wel wat last van gas, nu nog wel soms maar niet meer dan gemiddeld)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:15

XNavrant schreef:
Dat probleem heb ik ook :( Continu luchtzuigen, continu koliek erbij (bij zijn vorige eigenaar kreeg hij dan een slok berenburg, opgelost! :') ) Niets mis met hem, het is gewoon het zelfde als met roken, verslaafd! Maar nu gaan zijn tanden er wel aan dus moeten wij zijn voer elke keer weken, niet zo erg maargoed. Bij zijn vorige eigenaar had hij ook al zo'n band om, maar hij werd er alleen maar vervelender van en hij had er ook nog littekens van!
Nu heeft een vriendin van mij aangeraden er anti bijt op te doen (opde stalranden), heel bitter zei zij. Zij smeert het op de dekens, en het werkt ook nog :o Dus ga ik dat ook maar proberen :P

Hij staat trouwens ook 24/7 buiten maar kan wel zijn stal in

Alleen voortanden slijten en gebruik je paard kiezen om te eten.
Dus daarvoor hoef je je voer niet te weken

Mijn pony mag gewoon zuigen ik vind al die dingen onzin...band, anti bijt, cribox....
Alles wanneer je paard tegen houdt raakt ie meer gefrustreerd.
Laat een zuiger zijn gang gaan.

Zuigen is gelijk aan koliek is klinkklare onzin.... Er is geen verband.
De ingeademde lucht gaat gelijk via neus naar buiten.

Mijn pony is 30 en zuigt 20 jaar vind best zo

@renske hij moet juist op kuil, kuil is makkelijker te verteren.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:26

@tita juist geen kuil is mij door de dieren arts verteld,
kuil is zuur dat is duidelijk te ruiken , het hoeft niet makkelijk verteerd te worden , het maagzuur moet juist moeilijker verteerbaar voedsel krijgen zodat het maagzuur moet werken , brokken is dan ook niet aan te raden omdat die sneller verteren dan in verband met het maagzuur wenselijk is,

grof stengelig hooi, stallen op stro zou wenselijk zijn
ik zit ook te denken om gastrocard te proberen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:28

Tita je bent de eerste die ik hoor zeggen dat kuil juist wordt aangeraden?
Klinkt idd wel logisch het is immers natter/weker dan hooi maar mij is altijd vertelt dat van kuil de zuurtegraad in maag&darmen verkeerd werd?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:30

Mijn paard staat op "onbeperkt" kuil
Ik wil wel hooinet ophangen

Verder krijgt ie 1 kilo subli seniores priores en 2x 3/4 muesli
Hooi is moeilijker verteren.....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:34

Renske_ schreef:
Tita je bent de eerste die ik hoor zeggen dat kuil juist wordt aangeraden?
Klinkt idd wel logisch het is immers natter/weker dan hooi maar mij is altijd vertelt dat van kuil de zuurtegraad in maag&darmen verkeerd werd?

Ja klopt maar het is niet altijd waar dat luchtzuigen gelijk staat aan maag problemen.
Mijn pony is oud en stond vorige week met gaskoliek in Utrecht.

Bij oude paarden wil het spijsvertering niet altijd optimaal functioneren......dan moet je keuzes maken.
Mijne eet goed, werd wel wat mager stond regelmatig met opgetrokken flanken.....toen was het fout.

Nu moet ik experimenteren...... Kuil....hooi....SP.....tja waar doe je ged aan.