[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reen_

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:14

Hoi allemaal,

Sinds vorige week is er bij mijn Shetlander van 20 ook PPID geconstateerd. Zijn ACTH waarde was 69. Hij zat al een tijdje niet zo lekker in zijn vel. Was wat vermagerd, aan de diarree en erg sloom. In eerste instantie een wormenkuur en een kuurtje zandweg gegeven, maar het verbeterde niet. Pas toen hij uit het niets (staat op de paddock en krijgt enkel hooi) bevangen werd, ging bij mij een alarmbelletje rinkelen. DA heeft geadviseerd om met een 1/2 pilletje te starten, maar na wat ingelezen te hebben besloten om met 1/4 pil te starten. Vanwege de bevangenheid staat hij nog op de Metacam. Hij is al enorm verbeterd, maar de vraag is dus even waarvan. Omdat zijn hoefjes de ene keer normaal aanvoelen en de andere keer warm durf ik niet met de Metacam te stoppen om zijn werkelijke verbetering te zien. Ik heb al eea in de topic gelezen, maar heb nog een aantal vragen:
- Hoe lang blijven zijn hoeven nog warm na begonnen te zijn met de Prascend? Ik ben nu een week bezig. Is hij gewoon nog bevangen en moet ik de dosis verhogen of duurt het gewoon lang voordat dit afneemt.
- Geven jullie ook krachtvoer voor koudbloedige paarden aan jullie Shetlander? Hij is in een week tijd behoorlijk aangekomen door enkel hooi. Ik vind het lastig om in te schatten wat hij nodig heeft. Ik wil ook niet teveel geven vanwege de kans op bevangenheid.
- Hij blijft aan de diarree, is dit ook een verschijnsel van PPID.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:18

Je had beter met 1/8 kunnen beginnen, maar dat is achteraf gepraat natuurlijk. Ik zou een Shet absoluut geen krachtvoer geven. Hooguit wat vitaminebrok. Diarree kan ook door de prascend komen, 1/4 pil is voor een Shet best wel veel. Mij d-pony heeft een half jaar op een kwart gestaan.

Metacam is ook een aanslag op de maag, dus daar zou ik niet te lang mee doorgaan. Dat moet je wel af kunnen bouwen. Ik merkte na een maand prascend al verschil, maar ik heb geen idee of er echt een richtlijn voor is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:53

Ik maak me wel een beetje zorgen over Leo. Hij zit niet zo lekker in zijn vel, hebik het idee. Vraag me wel eens af of een paard ook dement kan worden (mijn hond iig wel).

Ik vond m eersst al wat sloom worden en wat minder alert. Vanwege de SR heb ik de medicatie met een kwart verhoogd. Dat hielp inderdaad wel tegen de sloomheid. Maar hij is nu vaak boos op andere paarden. Zelfs zijn beste vriend moet het in de ochtend ontgelden en mag niet meer bij hem staan met eten. Mss toch te maken met het verhogen van de medicatie. In de middag gaat dat nl weer prima. In de ochtend heeft bij dan net zijn pil achter zijn kiezen, dus mss toch wat maagklachten ofzo.

Hij heeft ook echt een snotterig oog. Nou heeft hij dat wel vaker, maar nooit zo lang en zo erg. Meestal na een weekje goed schoon houden is het weer weg. Maar het is nu wel extreem. Heb de vliegenmaskers ook maar weer opgedaan, want die vinden zo n oog wel een goede plek ;(

Vrijdag komt de DA toch voor een ander paard, dus daar ook maar even naar laten kijken, dan...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:08

Die van mij is op het moment ook echt chagrijnig tegen andere paarden hoor. Kan best dat dat met de SR te maken heeft. Hij heeft in de zomer ook snel ontstoken ogen, gelukkig zijn hier de vliegen nu weg. Het is gewoon een beetje een oud chagrijn :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:45

Hier op t moment echt bizar veel vliegen.

Ik vind dat sjacherijnen toch geen goed teken. Hij is normaal heel bedaard. Is de leider van de groep en hoeft echt niet in te grijpen om dingen af te dwingen. Ze hebben echt wel resect voor hem. Maar hij is nu echt zichzelf niet. Hoop maar dat het na de sr weer bij trekt. Tot wanneer is dat eigenlijk? November?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:05

Ja hij mept mijn kleintje echt het licht uit zijn ogen inderdaad. Enigszins overdreven. In het voorjaar was hij ook zichzelf niet, maar dat is na verhogen weer bijgetrokken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:26

Ik lees hier altijd bijwerkingen van overdosis maar wat kunnen die dan juiste zijn ? Kan ik zelf afbouwen of wacht ik beter nog een maand dan is hij net twee maanden gestart. En de da komt dan zowiezo voor spuitje en ontworming. Dus kan terug laten testen eventueel ..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:43

Ik heb mijn shet nu op een half. Wat ik nu merk is dat ze wat bijterig word. Voor de medicatie was ze echt chagrijnig. Dat werd beter toen we begonnen met de medicijnen. Ik heb opgebouwd vanaf 1/8. Maar zegt dit dan dat een half te veel is?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:53

Ik heb paarden meegemaakt die koliek kregen en gewoon door hun benen zakten van een te hoge dosis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:17

kvulden schreef:
Ik heb mijn shet nu op een half. Wat ik nu merk is dat ze wat bijterig word. Voor de medicatie was ze echt chagrijnig. Dat werd beter toen we begonnen met de medicijnen. Ik heb opgebouwd vanaf 1/8. Maar zegt dit dan dat een half te veel is?

Zou heel goed kunnen , want ik geloof dat jouw shetje nog een slag kleiner is dan die van mij was en die was al koekwaus van een halve. Maar wacht nog even tot na de SR voordat je begint met verlagen is net wat safer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:19

En wanneer is dat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:03

Vervelende is een beetje dat veel bijwerkingen/ klachten kunnen komen door zowel een tekort aan prascend als een teveel. Dus zowel een teveel als te weinig kunnen dezelfde klachten geven.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:37

Ja maar toen ze minder kreeg deed ze het niet. Dus vandaar dat ik uit ging van te veel. Het is een shetlander van 100cm.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 02:21

Dilemma...

Omdat ik twijfelde of mijn paard zijn pil wel dagelijks kreeg, heb ik hem opnieuw laten testen.
Zijn ACTH is in een jaar van 9 pmol naar 29 pmol gestegen. De jaren daarvoor was hij keurig stabiel.
(Hij komt van de 39 pmol af)

Bij ons op stal word de pil in de ochtend gegeven met de eerste voerbeurt. Voorheen werd dit door een vast personeelid gedaan, maar sinds een half jaar draait stal op stagiaires.
Mijn paard is heel moeilijk met innemen en kampioen uitspugen. Ik moet de pil echt in zijn mond proppen, hoofd omhoog tillen en wachten tot hij slikt.
De stagiaires geven het gewoon uit de hand met wat voer.
Vandaar dus mijn twijfel.

Ik heb nu besloten om zijn pil weer zelf te gaan geven. Dit lukt me alleen niet elke dag op zelfde tijdstip. Zou dat wat uitmaken?

Verder vraag ik me af of ik gewoon een hele pil zal geven of het weer opbouwen vanaf een kwart?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:34

Beter op wisselende tijden dan niet. Ik geef het opgelost in wat water met spuitje in mondhoek. Wellicht is dat nog oplossing

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:56

Die van mij staat sinds gisterenavond met hele hoge koorts ... Het liep in de loop van de middag op naar 40.4. Hij wil niets eten ook geen hooi en is volgens mij al makkelijk 25 kilo verloren. Alleen een worteltje gaat er nog in. Veearts is vanmiddag geweest en kon geen aanleiding ontdekken. Heeft koortsremmer ingespoten, een uurtje later was de temperatuur gezakt naar 38.3. Maar toen ik net ging al weer 39.8. Het is zo'n zielig hoopje.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:47

Dat klinkt niet goed! Vorig jaar heb ik ook 2 paarden gehad met onverklaarbare plotselinge hoge koorts. Na een week wel weg. Ik kreeg koortsremmende pasta. Moest ik 2x pd geven. Hopelijk gaat t snel beter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:56

Ik heb niet alles gelezen want de tijd ontbreekt me. Ik heb echter wel een vraag. Hoe zijn de nierwaardes van paarden die cushing hebben?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:30

Zou dit met de Prascend te maken hebben?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:59

Ik zou zeggen 'gewoon' een virus. Die 2 van mij hebben geen ppid. De ppider had nergens last van.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:59

Dat is wel erg hoge koorts %) Misschien een virus?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:13

Ja - het is behoorlijk heftig. Hij vertoond ook raar gedrag. Ene moment totaal apathisch andere onrustig. Zag hem net voor de 2e keer 100 meter sprinten om daarna stil te gaan staan. Hij lijkt dan te persen. Gaar liggen staat weer.hij eet en dronkt ook niet. Behalve gras - wat hij normaal niet mag - maar nu laat ik hem ieder uur 15 minuten in de wei io met veearts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:16

Heeft hij koliek?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:41

Dat is inderdaad raar. Kan hij wel poepen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:12

lailapri schreef:
Ik heb niet alles gelezen want de tijd ontbreekt me. Ik heb echter wel een vraag. Hoe zijn de nierwaardes van paarden die cushing hebben?

De mijne is hierop weleens gecontroleerd omdat zijn nierwaardes afweken. Dit bleek te zijn door een infectie in zijn darmen. Een week later waren de waardes weer goed.
2 jaar later ook voor koliek een bloedonderzoek gehad en toen waren de waardes ook gewoon goed.
Hij heeft al zeker 17 jaar Cushing waarvan 7 jaar al op de pergolide.