[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:22

Volgens heeft heeft Fiek zoiets gelijks meegemaakt?
Maar stond je merrie toen al wel of niet op de Prascend toen ze die toeval kreeg?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:34

Nee, we hebben haar erna op de prascend gezet.

Het gaat om een pony van 7 jaar oud, we hadden vorig jaar al een verdenking van ir of ppid maar omdat ze zo jong was denk je dat dat niet kan. Dus toen ze getest werd, staken we de verhoogde waarden toch ook nog op pijn door ontsteking of zo... Ze vertoont sinds de winter echter duidelijkere klinische symptomen, het lijkt nogal snel te gaan met haar.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:54

Jeetje dat is inderdaad erg jong. Ik hoop dat de prascend snel aanslaat.

De aanval dus voor start met de medicatie........ik heb er geen ervaring mee.

Hoe hoog was de waarde van jouw merrie? En welke dosis geef je nu?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:58

Oei, zo uit mijn geheugen zat ze 20 punten te hoog op de bloedtest. Maar ben niet zeker meer hoor.

Ze krijgt ene kwart pil, ze weegt rond de 100 kg.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:01

Ze zou ook wat last van bijwerkingen kunnen krijgen hoor. Dat staat allemaal hier in het topic te lezen.

Mijn merrie heeft gelukkig nergens last van, maar ik zie hier ook verhalen voorbij komen van paarden die niks willen eten.

Sterkte!!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:04

Trouwens wat een plaatje van een merrie zeg!! Heel erg mooi.
Allemaal leuk klein spul wat je hebt rond lopen :D

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:10

Dimple wat goed zeg dat de prascend al zo snel aanslaat! Fijn dat je merrie alweer zo alert is :D

Ik heb het idee dat het bij Quince ook al aanslaat. Sinds maandag op een hele pil, toch al iets alerter en verhaart nu ook.

Idd erg jong Randal, ik herken het overigens niet die symptomen. Succes!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:11

Dimple schreef:
Trouwens wat een plaatje van een merrie zeg!! Heel erg mooi.
Allemaal leuk klein spul wat je hebt rond lopen :D

Bedankt! We willen eigenlijk nog 1 veulen van haar fokken. Maar dan zal ze eerst weer goed in haar vel moeten zitten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:48

Is er iemand die ervaring heeft met de overgang van Pergolide op Prascend?
Gisteren nog een doos Pergolide ontvangen maar de volgende x waarschijnlijk Prascend...
Merrie (22) gaat super goed. Gisteren stond de da met stomme blijde verbazing haar te bekijken en bevoelen, zelfs vetjes op kont en manenkam en glimmen als de zon...het verharen is ook aan de gang.
Kortom een jaar na de diagnose Cushing super tevreden.

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:49

Ik ben van pergolide naar prascend gegaan. Geen problemen gehad met de overgang

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:56

Tussen de oorspronkelijke pergolide tabletten ( lekker goedkoop!) en de nieuwe van B.I. onder de naam Prascend is helemaal geen verschil.. het is exact hetzelfde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:12

Inderdaad,exact het zelfde pilletje,alleen in de prijs zit een klein,bijna te verwaarlozen,verschil :7 }:0

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:45

Ik mag volgende week weer een doosje halen... Ik verheug me er nu al op.. :s Heel snel die pinpas er doorheen halen en niet meer aan terug denken!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:22

Hier gelukkig geen medicijnen..

Wel andere dilemma's.. Paard staat nu op Seniorenvoer, eet het goed op, maar ik heb het idee dat hij nog magerder wordt := Toch maar meer voeren en aankijken. Heeft iemand ook meegemaakt dat het paard eerst een terugval krijgt?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:07

Mosh, doet hij het goed zonder medicatie?

Wat kosten de Pergolide voordat het Prascend werd dan??

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:10

Toen ik eerst nog een doosje pergolide kreeg, betaal ik 62,75. En nu betaal ik voor prascend 102,50

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:21

Zó dat is behoorlijk inderdaad. Poeh zeg, wat een geld!

De verzekering zal niet blij met me zijn, ik haal jaarlijks dik de premie er nu uit natuurlijk. Er zal ergens in de komende jaren wel een restrictie aan de cushing medicatie komen of dat je dat apart dient bij te verzekeren. Ik kijk er in ieder geval niet van op als ze zoiets verzinnen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:32

Dat mag jouw verzekering niet doen. Dat mag enkel als deze ziekte voor aanvang van de verzekering had, dan mag een verzekering zeggen dat ze prascend niet vergoeden. Maar als jij de verzekering al had voor de Cushing en staat niets over in de polisvoorwaarden, dan mag jouw verzekering deze medicijnen niet zomaar uitsluiten. Kijk dus goed je polis na

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:35

Mag ik even inbreken in jullie topic? Ik heb niet alle 169 pagina's gelezen maar wellicht staat daar het antwoordt op mijn vraag toch niet tussen...
Ik zit nl in dubio. Mijn 29jarige pony krijgt swinters altijd een terug val. Zn gebit is niet meer helemaal in orde waardoor hij geen hooi weg kan krijgen ( maakt proppen) Zolang er gras staat gaat het prima en is hij mooi vol ( zeker niet te dik maar gewoon netjes op gewicht) maar als het gras minder wordt en hij dus weinig tot geen ruwvoer tot zich kan nemen valt hij terug. Dit probleem heb ik al een paar jaar met hem en we kunnen het altijd goed opvangen door senioren voer zodat hij toch "ruwvoer" binnen krijgt. En verder prop ik er vanalles in wat hij maar lekker vind om hem nog een beetje op gewicht te kunnen houden.
Dit even terzijde.
Maar nu het volgende. Puur uit nieuwsgierigheid, als een soort checkup heb ik vorige week bloed laten trekken bij hem. Was benieuwd naar de waardes van zn lever, nieren enz. Deze waren allemaal in orde. Maar de da adviseerde mij om toch ook eens op cushing te laten testen om dat ze mijn pony wel als 'kandidaad' zag.
Nou ben ik niet 100% bekend met Cushing maar ik denk zelf dat hij het niet heeft. Zij adviseerde het omdat hij dunne, gevoelige zolen heeft ( klopt, maar dat heeft hij eigenlijk al jaren, toen ik nog op hem reed stond hij op ijzers) en zn vacht is lang. ( klopt ook, maar niet krullend) Dat zijn dus ook de enigste symptomen die ik evt met cushing in verband zou kunnen brengen.
In mijn ogen is het dus geen typische 'cushing pony' maar dat kan ik dus ook mis hebben.
Ik zit nu dus in dubio om hem te laten testen. Stel dat hij het wel heeft? Wat betekend dit dan? Dat hij de rest van zn leven medicijnen zou moeten hebben vind ik nog niet zo'n ramp ( mits dit dus een gunstig effect zou hebben) maar alles dingen die erbij komen kijken baren mij zorgen: Uitkijken met suikers, gras enz. Omdat het al zo'n slechte eter is wil ik er eigenlijk zonder een slecht geweten alles in kunnen stoppen en szomers gewoon vollop op het gras kunnen zetten, waar hij overigens nog nooit last van heeft gehad. Hij is nooit te vet geweest of hoefbevangen oid.
Als ik ook nog eens vanalles van zn karige menu moet gaan schrappen blijft er weinig over...
Wat zouden jullie doen? En wat voor effect hebben de medicijnen nog op hem?
Sorry voor het lange verhaal, ik ben benieuwd naar jullie meningen wat jullie zouden doen en waarom....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:36

Nee, dat snap ik. Verzekering hebben wel al net zolang als de merrie hebben, augustus 10 jaar.

Maar ik bedoel meer in zijn algemeenheid. Veel DA's denken dat er nog veel meer paarden rondlopen met cushing maar waarvan eigenaren niet weten wat het is.

Het is in opkomst, zeg maar. Daarom zal mij het niet verbazen dat in de toekomst bij het afsluiten van een nieuwe verzekering (in zijn algemeen dus) de verzekeringsmaatschappijen restricties vermelden over cushing.

Ik bedoel, er worden al een aantal uitgesloten en het zou me niet verbazen als dat hiermee ook gaat gebeuren.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:39

Wat heeft het voor een meerwaarde om het bij een pony van 29 jaar nog te weten of hij cushing heeft. Niet dat hij het niet waard is hoor, maar net wat jij zegt..........ga je overal rekening mee houden wetende dat hij al op leeftijd is?
Zou je hem dan niet lekker laten genieten van zijn laatste jaren?

Er zijn paarden die niet zoveel symptomen hebben, daar is mijn merrie er 1 van, maar toch heeft ze het. Dus let daar niet teveel op.

Wat wil je voor jezelf en je paard?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:39

geerke schreef:
Inderdaad,exact het zelfde pilletje,alleen in de prijs zit een klein,bijna te verwaarlozen,verschil :7 }:0

Ik had het prijsverschil destijds zelfs niet gemerkt ! }> }> :7

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:43

Dat is dus mijn dilemma....wil ik het wel weten?? Maar stel dat ik het niet laat testen en op deze manier verder ga...ben ik dan echt zo verkeerd bezig? Zouden die medicijnen nog echt zo'n gigantisch positief effect op hem hebben?
Van mij mag hij nog jaaaaaren mee, maar wel op een paardwaardige manier en dat wordt het denk niet als ik met zijn conditie vanalles uit zn menu moet gaan schrappen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:49

Galja schreef:
Mag ik even inbreken in jullie topic? Ik heb niet alle 169 pagina's gelezen maar wellicht staat daar het antwoordt op mijn vraag toch niet tussen...
Ik zit nl in dubio. Mijn 29jarige pony krijgt swinters altijd een terug val. Zn gebit is niet meer helemaal in orde waardoor hij geen hooi weg kan krijgen ( maakt proppen) Zolang er gras staat gaat het prima en is hij mooi vol ( zeker niet te dik maar gewoon netjes op gewicht) maar als het gras minder wordt en hij dus weinig tot geen ruwvoer tot zich kan nemen valt hij terug. Dit probleem heb ik al een paar jaar met hem en we kunnen het altijd goed opvangen door senioren voer zodat hij toch "ruwvoer" binnen krijgt. En verder prop ik er vanalles in wat hij maar lekker vind om hem nog een beetje op gewicht te kunnen houden.
Dit even terzijde.
Maar nu het volgende. Puur uit nieuwsgierigheid, als een soort checkup heb ik vorige week bloed laten trekken bij hem. Was benieuwd naar de waardes van zn lever, nieren enz. Deze waren allemaal in orde. Maar de da adviseerde mij om toch ook eens op cushing te laten testen om dat ze mijn pony wel als 'kandidaad' zag.
Nou ben ik niet 100% bekend met Cushing maar ik denk zelf dat hij het niet heeft. Zij adviseerde het omdat hij dunne, gevoelige zolen heeft ( klopt, maar dat heeft hij eigenlijk al jaren, toen ik nog op hem reed stond hij op ijzers) en zn vacht is lang. ( klopt ook, maar niet krullend) Dat zijn dus ook de enigste symptomen die ik evt met cushing in verband zou kunnen brengen.
In mijn ogen is het dus geen typische 'cushing pony' maar dat kan ik dus ook mis hebben.
Ik zit nu dus in dubio om hem te laten testen. Stel dat hij het wel heeft? Wat betekend dit dan? Dat hij de rest van zn leven medicijnen zou moeten hebben vind ik nog niet zo'n ramp ( mits dit dus een gunstig effect zou hebben) maar alles dingen die erbij komen kijken baren mij zorgen: Uitkijken met suikers, gras enz. Omdat het al zo'n slechte eter is wil ik er eigenlijk zonder een slecht geweten alles in kunnen stoppen en szomers gewoon vollop op het gras kunnen zetten, waar hij overigens nog nooit last van heeft gehad. Hij is nooit te vet geweest of hoefbevangen oid.
Als ik ook nog eens vanalles van zn karige menu moet gaan schrappen blijft er weinig over...
Wat zouden jullie doen? En wat voor effect hebben de medicijnen nog op hem?
Sorry voor het lange verhaal, ik ben benieuwd naar jullie meningen wat jullie zouden doen en waarom....

Ik snap 'm helemaal hoor, wat je bedoelt :j Heel eerlijk, moest het de mijne zijn, ik liet hem niet testen en deed voort zoals je nu bezig bent...op die leeftijd mag ie van mij gewoon z'n gangetje gaan en lekker genieten van alles waar hij nog van kan genieten ! De kans is, denk ik, vele malen groter dat hij problemen met z'n spijsvertering krijgt door het probleem aan z'n tanden, dan dat hij gaat omvallen van de cushing zeg maar ( bij wijze van spreken dan :) ) Ik had ook zo'n oudje met wat tandproblemen...heb hem lang goed kunnen houden op gras, wat kortgesneden hooi en Sanequi senior voeder...maar tanden worden helaas niet beter en op het einde was het dan ook echt op...al bij al heeft hij toch een mooie oude dag gehad en lang volop kunnen genieten van het leven !

Edit; ik las net je vorige reactie..hetgeen die medicijnen bij hem nog gaan doen is, denk ik, de vacht misschien wat minder lang laten worden...maar of dat echt zo belangrijk is...? En dan nog rekening te houden met de eventuele bijwerkingen die die pillen kunnen geven....nee, echt, ik zou er op die leeftijd en met de minieme symtomen die hij heeft echt niet aan beginnen...maar da's mijn mening natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 15-03-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:52

Mijn paard was 26 jaar toen hij getest werd, eerste DA zag de meerwaarde er ook niet van en toch heb ik heb bij een andere DA laten testen. Nu een jaar later gedraagt hij zich als een jonge hengst. Iedereen zegt het ook, hij is zoveel veranderd en dat van een simpel pilletje

Waarom een paard onnodig laten lijden (intern dan), terwijl ze door de medicijnen zo goed opknappen? Vind dat maar een rare gedachtegang, omdat het een oud paard is niet meer laten testen. Bizar gewoon