Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Galja schreef:Mag ik even inbreken in jullie topic? Ik heb niet alle 169 pagina's gelezen maar wellicht staat daar het antwoordt op mijn vraag toch niet tussen...
Ik zit nl in dubio. Mijn 29jarige pony krijgt swinters altijd een terug val. Zn gebit is niet meer helemaal in orde waardoor hij geen hooi weg kan krijgen ( maakt proppen) Zolang er gras staat gaat het prima en is hij mooi vol ( zeker niet te dik maar gewoon netjes op gewicht) maar als het gras minder wordt en hij dus weinig tot geen ruwvoer tot zich kan nemen valt hij terug. Dit probleem heb ik al een paar jaar met hem en we kunnen het altijd goed opvangen door senioren voer zodat hij toch "ruwvoer" binnen krijgt. En verder prop ik er vanalles in wat hij maar lekker vind om hem nog een beetje op gewicht te kunnen houden.
Dit even terzijde.
Maar nu het volgende. Puur uit nieuwsgierigheid, als een soort checkup heb ik vorige week bloed laten trekken bij hem. Was benieuwd naar de waardes van zn lever, nieren enz. Deze waren allemaal in orde. Maar de da adviseerde mij om toch ook eens op cushing te laten testen om dat ze mijn pony wel als 'kandidaad' zag.
Nou ben ik niet 100% bekend met Cushing maar ik denk zelf dat hij het niet heeft. Zij adviseerde het omdat hij dunne, gevoelige zolen heeft ( klopt, maar dat heeft hij eigenlijk al jaren, toen ik nog op hem reed stond hij op ijzers) en zn vacht is lang. ( klopt ook, maar niet krullend) Dat zijn dus ook de enigste symptomen die ik evt met cushing in verband zou kunnen brengen.
In mijn ogen is het dus geen typische 'cushing pony' maar dat kan ik dus ook mis hebben.
Ik zit nu dus in dubio om hem te laten testen. Stel dat hij het wel heeft? Wat betekend dit dan? Dat hij de rest van zn leven medicijnen zou moeten hebben vind ik nog niet zo'n ramp ( mits dit dus een gunstig effect zou hebben) maar alles dingen die erbij komen kijken baren mij zorgen: Uitkijken met suikers, gras enz. Omdat het al zo'n slechte eter is wil ik er eigenlijk zonder een slecht geweten alles in kunnen stoppen en szomers gewoon vollop op het gras kunnen zetten, waar hij overigens nog nooit last van heeft gehad. Hij is nooit te vet geweest of hoefbevangen oid.
Als ik ook nog eens vanalles van zn karige menu moet gaan schrappen blijft er weinig over...
Wat zouden jullie doen? En wat voor effect hebben de medicijnen nog op hem?
Sorry voor het lange verhaal, ik ben benieuwd naar jullie meningen wat jullie zouden doen en waarom....