[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:11

Gemske: ik heb over de eczeemdeken een ongevoerde regendeken liggen.
Pony maakt nog steeds megadikke vacht aan.
Het wordt anders zodra je er een gevoerde op gaat leggen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:13

Dank voor jullie tips!

Ik heb (nog) helemaal geen regendeken :) met shetlanders hoef je daar normaal gesproken niet over na te denken :+ En dus ook geen ervaring met hoe die dingen werken.

Maar mijn opties voor een regenachtige dag zijn nu ofwel zonder deken, en dan wordt hij lekgestoken als het een uurtje droog is. Ofwel met exceemdeken, en dan vraag ik me af of hij te nat blijft en of de vacht nog zijn mooie natuurlijke waterproof-heid behoudt.

Dus ik ga maar even een regendekentje bestellen :) nu ik er eenmaal mee begonnen ben, dan ook maar meteen goed. Vind het ook wel een prettig idee om iets te hebben om mee af te wisselen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:11

Ik heb een oude eczeemdeken opgesnord. Daar ga ik de hals af tornen. Ik maak er dan wat klittenband lusjes aan en die kan ik dan weer aan de oogjes van de regendeken maken. Dan loopt hij niet de hele dag met die natte lappen om zijn lijf.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:21

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier in het topic en zit met een paar vragen...
Hoop dat jullie wat kunnen helpen want zie door de bomen het bos niet meer!

Ik heb een 5 jarige haflinger merrie. Ik heb haar nu een dik jaar en toen ik haar kocht waren haar staart en manen wel wat geschuurd maar het leek mee te vallen. Ik heb haar in augustus gekocht en al vrij gauw kwamen de goede maanden en groeide haar manen weer en was de jeuk zo goed als weg. Nu dit jaar heb ik haar een halsdeken omgedaan omdat ze eigenlijk alleen de manen schuurde. De hele zomer is het super gegaan, wel wat jeuk natuurlijk maar geen korte manen,wondjes etc... Alleen de laatste 2 maanden krijgt ze meer jeuk aan de staart en schuurt deze dus ook stuk nu. Afgelopen week is ze weer geent en heb ik de dierenarts gevraagd of het daadwerkelijk om zomereczeem gaat omdat het nu erger lijkt te worden i.p.v beter ondanks dat het nu okt is. De dierenarts zegt dat het idd zomereczeem is en dat als het nu niet beter gaat ze het hele jaar door last zal hebben en het alleen maar erger zal worden...

Maar als het mugje er niet is, hoe kan ze dan last hebben?
dan zou ik een deken om moeten doen, maar ze heeft verder nooit dekens om, is dat te doen in de winter? of moet er dan een regendeken bij om ofzo?
wat raden jullie nu als eerste aanpak verder aan? ik dacht aan een drainage kuur en ondersteunende kruiden. ze krijgt amper krachtvoer en veel hooi.

nou sorry voor het inbreken en het lange verhaal met vele vragen maar hoop dat jullie raad weten!

groetjes laura

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:41

Van wat ik hier geleerd heb is het mugje juist in sept-okt nog heel actief.
Ik heb ook pas sinds twee weken een deken voor mijn pony, en ik verwacht dat die over een paar weken gewoon weer af kan (tot volgend jaar lente dan).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:12

Mugjes zijn niet weg hoor dus hou die deken maar gewoon op. Ik doe er een ongevoerde regendeken over nu.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:33

@Is1983 hier is het ook begonnen met een halsdeken en nu zit ze helemaal ingepakt.
Elk jaar zie ik het toenemen, het schuren beperkte zich ook eerst tot de hals en nu de staart en achterhand erbij.

Je kan veel dingen gaan doen, zoals sober voederen, goed beschermen tegen de muggetjes, enz

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:44

beetje uitkijken wat je zegt met sober voeren.
risico daarmee is vaak dat mensen alleen hooi gaan voeren en het paard zo tekorten krijgt.
je moet wel vitamines gaan aanvullen die niet in het hooi zitten namelijk :j

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:06

De ergste eczemer bij ons op stal staat naakt, begon vandaag wel een beetje te twijfelen.. Maar zie overal nog van alles vliegen, durf het nog niet aan....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:40

de ergste eczemer bij ons is appie en die blijft voorlopig wel zijn regendeken met hals ophouden.
ga er geen risico meer mee nemen zoals voorgaande jaren,hij krijgt net weer langere manen :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:35

ja, sorry, is waar Ellepel...ik had wat duidelijker moeten zijn.
Ik geef niet alleen hooi maar met sober bedoel ik arm aan suiker en zetmeel.
Ze krijgt korrels van D&H ultimate balancer,waar alles inzit wat ze nodig heeft en Safe&sound.

;)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:22

Hier voer ik een bodempje Metoza brok (alternatief voor hugho's kruidenmix) met biergist, lijnzaadolie en knoflookolie.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:41

Bedankt voor de reacties!
Gebruiken jullie ook wel eens die drainage kuur?
Denk dat ik die probeer en dan klein beetje brok met zo min mogelijk eiwit en suiker. En dan als aanvulling iets met kruiden. En volgend seizoen maar een volledige eczeemdeken...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:50

Waarom kruiden, en welke?
"Kruiden" klinkt altijd zo mooi, maar wat zit er volgens jou in dat een positieve invloed heft?

Een drainagekuur deze lente gebruikt vlak voor het kriebelseizoen, of het echt effect heeft zal ik helaas nooit weten.. Wel kreeg hij een mooi glimvelletje, maar dat kan ook eraan dat ik lijnzaadolie ben gaan bijvoeren in die periode.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:14

Wat kun je het beste voeren aan een eczemer?
In de zomer staat ze 24\7 buiten op een volle wei de eerste paar maanden

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:35

Even de zoekfunctie gebruiken, staat heeel erg veel info in dit topic! In ieder geval van de volle wei afhalen, funest voor jeukers.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:09

Equiphoto: nou er zijn toch aardig wat kruiden die een gunstige werking voor de huid enzo hebben, zoals brandnetel. Dus tja het lijkt me in ieder geval niet schadelijk... Het zal ook wel een zoektocht worden wat voor fleur het beste werkt...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:14

Ik zeg ook niet dat het schadelijk is, ik vind kruiden alleen zo lekker vaag klinken :P
Brandnetel werkt goed, zeewier is ook een aanrader. (das geen kruid, maar heeft wel dezelfde reinigende werking)

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:53

Idd dus dat lijkt me een goede aanvulling... Ik las ergens ook over het toedienen van injecties waardoor ze op een gegeven moment minder tot geen last hebben. Net als bij mensen met boompollen enzo. Zou nog heel nieuw zijn?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:57

Pfff, blij dat ik de deken nog niet af gedaan heb. Ik ga vandaag de hals van een oude deken af halen. Daar maak ik dan klittenband of gespen aan en dan kan die zo aan de regendeken. Dan loopt hij met dit weer tenminste niet de hele dag met natte lappen om zijn lijf. Goed idee!!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:04

Aline4 schreef:
Ik ga vandaag de hals van een oude deken af halen. Daar maak ik dan klittenband of gespen aan en dan kan die zo aan de regendeken. Dan loopt hij met dit weer tenminste niet de hele dag met natte lappen om zijn lijf. Goed idee!!

Je zegt het zelf al :P

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:29

Nandeau staat nu sinds 4 okt. met een 100 gr. regendeken zonder hals en afgezien wat zo nu en dan even wat jeuken stopt hij na een paar keer weer en gaat verder met andere dingen.
Manen zien er goed uit en zijn staart ook.
Benen zien er ook steeds beter uit!

Hij krijgt nu een schep Subli dieet mix en smorgens stro en daarna nog 3 keer een flinke bult natuurhooi, verder heeft hij nog een mineralen liksteen waar hij veel gebruik van maakt.
Wat buitenkomen betrefd komt hij vanaf een uur of 9 tot 12 buiten (alle paarden komen niet meer in het land dus moeten de paddocks weer gedeelt worden over de hele dag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:59

OP het nieuws wordt over opmerkelijk nieuws gesproken, ook op de nieuwssite nu.nl wordt er een artikel aan gewijd.
Een paard uit Bristol draagt een pyama tegen muggen. Dat wekt nieuwsgierigheid.
Artikel:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2935779/paard-draagt-pyjama-muggen.html
Paard in kwestie:
http://www.metro.co.uk/weird/915195-itchy-horse-gets-first-class-pyjamas-to-help-her-hit-the-hay

Oke, misschien ander materiaal dan een eczeemdeken, maar gewoon een eczeemdeken toch, niets bijzonders? Zo zie je maar weer wat als nieuws wordt beschouwd :')

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:00

Indd, das écht geen nieuws _O-

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:03

Mindim schreef:
OP het nieuws wordt over opmerkelijk nieuws gesproken, ook op de nieuwssite nu.nl wordt er een artikel aan gewijd.
Een paard uit Bristol draagt een pyama tegen muggen. Dat wekt nieuwsgierigheid.
Artikel:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2935779/paard-draagt-pyjama-muggen.html
Paard in kwestie:
http://www.metro.co.uk/weird/915195-itchy-horse-gets-first-class-pyjamas-to-help-her-hit-the-hay

Oke, misschien ander materiaal dan een eczeemdeken, maar gewoon een eczeemdeken toch, niets bijzonders? Zo zie je maar weer wat als nieuws wordt beschouwd :')

De hals is alleen niet bedekt dus vrees dat het beest weinig aan deze pyjama heeft. Maar niks nieuws nee, dit wisten wij allang.