Fendt936 schreef:Halloo!
Ik verdenk m'n paard ook van een maagzweer:
- merrie, 8 jr, 1,74 cm groot
- rij fanatiek
- 1,5 kg pavo sportbrok
- 1/2 kg pavo sportmuesli na het rijden
- 4 keer per dag voordroogkuil
- heb haar nu net 2 maanden (dus net verhuizing achter de rug)
- tandenknarsen met rijden
- binnenvetter, stresskipje
- 3x erge slokdarmverstopping gehad (ging zelf over)
- gevoelig op haar buik
- sinds 2 weken wat afgevallen
- ze is een beetje down
Ben gister met een pot Pronutrin begonnen, iemand daar ervaring mee?
Heeft ze weidegang of paddock gedurende de dag? Of nu het winter is dagenlang op stal behalve rijden?
Brok of muesli is soort van junkfood dus daar kan ze stressig van zijn en geeft snelle energie vrij. Er is ook ander krachtvoer wat energie langzamer afgeeft, wordt ze misschien wat rustiger van? Mijn volbloed doet het beter op pure bietenpulp (100gr per dag) dan iets anders. Sportpaarden hebben niet per se sportbrok nodig heb ik gelezen, er zijn endurance paarden die het alleen op hooi doen bijvoorbeeld!
Had ze te snel haar brok gegeten dat ze verstopping kreeg? Brok zorgt daar soms voor. Tandenknarsen geen idee waarom maar het geeft ook duidelijk aan dat iets haar niet lekker zit en dan bedoel ik niet het bit maar meer in haar lijf.
Ik zou misschien eerst goed kijken en onderzoek doen naar haar voer. Niet de websites van de verkoper lezen maar algemene sites over paardenvoeding, die zijn onpartijdig zeg maar.
Zelf probeer ik altijd zo weinig mogelijk aan symptoom bestrijding te doen, kijk naar de oorzaak en de basis en ga vanuit daar verder. Als het iets in haar voer is, is het niet logisch om dat te blijven voeren en het daarnaast op te lossen met Pronutrin bijvoorbeeld. Snap je?
Als je een heel partijdige site wilt lezen over krachtvoer kan je kijken op Paard Natuurlijk.nl. Die zijn niet echt neutraal maar hebben wel een beetje gelijk

Succes! Hopelijk wordt ze snel weer zichzelf!