Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:26

Fendt936 schreef:
Halloo!
Ik verdenk m'n paard ook van een maagzweer:
- merrie, 8 jr, 1,74 cm groot
- rij fanatiek
- 1,5 kg pavo sportbrok
- 1/2 kg pavo sportmuesli na het rijden
- 4 keer per dag voordroogkuil

- heb haar nu net 2 maanden (dus net verhuizing achter de rug)
- tandenknarsen met rijden
- binnenvetter, stresskipje
- 3x erge slokdarmverstopping gehad (ging zelf over)
- gevoelig op haar buik
- sinds 2 weken wat afgevallen
- ze is een beetje down

Ben gister met een pot Pronutrin begonnen, iemand daar ervaring mee?

Heeft ze weidegang of paddock gedurende de dag? Of nu het winter is dagenlang op stal behalve rijden?

Brok of muesli is soort van junkfood dus daar kan ze stressig van zijn en geeft snelle energie vrij. Er is ook ander krachtvoer wat energie langzamer afgeeft, wordt ze misschien wat rustiger van? Mijn volbloed doet het beter op pure bietenpulp (100gr per dag) dan iets anders. Sportpaarden hebben niet per se sportbrok nodig heb ik gelezen, er zijn endurance paarden die het alleen op hooi doen bijvoorbeeld!

Had ze te snel haar brok gegeten dat ze verstopping kreeg? Brok zorgt daar soms voor. Tandenknarsen geen idee waarom maar het geeft ook duidelijk aan dat iets haar niet lekker zit en dan bedoel ik niet het bit maar meer in haar lijf.

Ik zou misschien eerst goed kijken en onderzoek doen naar haar voer. Niet de websites van de verkoper lezen maar algemene sites over paardenvoeding, die zijn onpartijdig zeg maar.

Zelf probeer ik altijd zo weinig mogelijk aan symptoom bestrijding te doen, kijk naar de oorzaak en de basis en ga vanuit daar verder. Als het iets in haar voer is, is het niet logisch om dat te blijven voeren en het daarnaast op te lossen met Pronutrin bijvoorbeeld. Snap je?

Als je een heel partijdige site wilt lezen over krachtvoer kan je kijken op Paard Natuurlijk.nl. Die zijn niet echt neutraal maar hebben wel een beetje gelijk ;)

Succes! Hopelijk wordt ze snel weer zichzelf!

Femke_Tweety

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:35

Fendt936,

Wel eens van megaesophagus gehoord? Jouw verhaal doet me daar erg aan denken.

Heb al eerder (ook op bokt, Fries meen ik) gehoord van dat in combi met maagproblemen.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:43

annebe schreef:
Mijn haf en minipaardje gaan weer fijn vooruit met de omeprazol! Stoffel krijgt 4 humane tabletjes van 40mg en jip krijgt er 2.
Alle paardjes staan nu op gastro + en ik heb nog nooit zulke mooie stevige donkere mestballen gezien.

Humane omeprazol zou een zeer lage biologische beschikbaarheid hebben bij paarden (dus het zou weinig uithalen). Heb je het idee dat het werkt?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:07

Femke_Tweety schreef:
Fendt936,

Wel eens van megaesophagus gehoord? Jouw verhaal doet me daar erg aan denken.

Heb al eerder (ook op bokt, Fries meen ik) gehoord van dat in combi met maagproblemen.

Klopt daar ben ik er 1 van, idd met mijn fries, gedeeltelijke slokdarmverlammingen in de slokdarm en maagzweren.

Als je er meer van wil weten kijk ff in mijn topic slokdarmverlamming/megaesophagus

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:11

Mijn DA vertelde mij dat de abler onbetrouwbaar is volgens de Amerikaanse voedsel en waren autoriteit

Maar dat er op korte termijn waarschijnlijk een alternatief komt voor de omeprazol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:28

Ik heb gister ook contact gehad met de dierenarts, aan de hand van mijn omschrijving dacht ze ook aan een maagzweer en ik heb nu 2 spuiten Ulcergold voor 4 dagen om te kijken of hij daar van verbeterd. Zoja dan moet hij een maand doorbehandeld worden ermee maar wel met een steeds lagere dosering..ze zei dat ik dan 11 spuiten nodig a'la 23 euro per spuit incl die twee die ik nu heb. Zij gaf aan dat de maagzweren echt een onderschat probleem zijn maar dat doordat de spuiten goedkoper zijn geworden wel meer paarden behandeld kunnen gaan worden nu.

En ze raadde intensieve beweging af voor paarden met maagzweren omdat het maagzuur dan door de maag gaat klotsen en het nog meer irriteert.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:30

annebe schreef:
Fendt936 schreef:
Hier vanmiddag wéér een slokdarmverstopping..
Ik haalde haar uit het land (met moeite, wou niet uit de kudde). Ik had een hooinet gevuld, ik denk dan kan ze vast even wat eten voor ik ga rijden. Ze stond heel relaxed, meste wel een keer maar doet ze vaker. Ik was rustig haar beentjes aan het poetsen en ze kreeg het ineens weer een slokdarmverstopping. Toen heb ik de veearts maar even gebeld, het was inmiddels zo goed als over en ze kreeg een spuit buscopan, mocht daarna wel rijden. Was juist goed zei ze, maar toen knarste ze weer hevig. Heb de kliniek opgebeld, daar kan ik eind deze week heen.

spanneeeend! |(

Zo maar uit het niets? Wat raar?!
Wat gaan ze in de kliniek doen? Maag endoscopie

Nee ze kunnen daar alleen een slokdarmscopie maken.
Ik kwam gisteravond ook tot de ontdekking dat er in 3 keutels een eetlepel zand zat!
Vandaag begin ik met een zandweg kuur.
Misschien dat dat het wel is? Ze heeft verder in der 8 jaar op deze aarde nog nooit elke dag op het land gestaan.
Iemand ervaring met de combi, zand eten, tandenknarsen en slokdarmverstoppingen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:36

Elisa2 schreef:
Ik heb gister ook contact gehad met de dierenarts, aan de hand van mijn omschrijving dacht ze ook aan een maagzweer en ik heb nu 2 spuiten Ulcergold voor 4 dagen om te kijken of hij daar van verbeterd. Zoja dan moet hij een maand doorbehandeld worden ermee maar wel met een steeds lagere dosering..ze zei dat ik dan 11 spuiten nodig a'la 23 euro per spuit incl die twee die ik nu heb. Zij gaf aan dat de maagzweren echt een onderschat probleem zijn maar dat doordat de spuiten goedkoper zijn geworden wel meer paarden behandeld kunnen gaan worden nu.

En ze raadde intensieve beweging af voor paarden met maagzweren omdat het maagzuur dan door de maag gaat klotsen en het nog meer irriteert.

Jouw DA onderschat het ook nog steeds, als ze denkt dat 4weken inclusief afbouwen voldoende is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:48

Hoezo? ze gaf wel aan dat als hij gevoelig er voor was dat het waarschijnlijk terug zou blijven komen bij stress.

Geen ervaring mee Fendt, maar een zandweg kuur lijkt me wel belangrijk inderdaad als er zoveel zand in de mest zat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:51

de meesten hier spreken van 4-6 weken behandeling aan volledige dosis en daarna afbouwen over nog eens een 4-tal weken of zelfs continu een onderhoudsdosis...

Ikzelf reken ook dat als ik een kuur start ik in totaal voor een maand of 3 vertrokken ben... En vaak nog continu kruiden ter ondersteuning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:21

Ah oke dankje, de dierenarts gaf aan dat dit nieuwe richtlijnen waren voor de behandeling van maagzweren en dat zij zelf het ook nog onprettig vond om voor te schrijven omdat er eerder met veel grotere dosis gewerkt werd. Maar uit onderzoek was gebleken dat er dus ook voldoende resultaat was met mindere doseringen.

Welke kruiden kunnen er werken als ondersteuning?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:29

dosering kan idd mss wel lager, maar imo is vooral de duur van de behandeling belangrijk.

De kruiden die ik geef, zijn een mix die ik bij mijn DA haal en heb wel eens gekeken op ingrediëntenlijst maar dat zijn niet de veel voorkomende kruiden zoals in bv maagcompositum of maagsupport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:01

Oke goed om te weten, ik leer graag zelf veel en meer bij. Die zweren moeten natuurlijk wel echt de kans krijgen om te genezen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:35

ze kan ook zand eten omdat ze maagpijn heeft elisa2

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:49

Ik heb vorige week ook de bestelling van Abler binnengekregen. Haha ik dacht echt dat ik een super grote zak zou moeten krijgen (bulkpack) maar de foto vertekend heel erg. Het maatschepje is ook echt ieniminie.. Het zal wel kloppen denk ik.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:40

Hoelang duurt het tegenwoordig gemiddeld eer je bestelling van Abler binnen is? Ik moet bijna weer gaan bestellen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:12

odenxia schreef:
Hoelang duurt het tegenwoordig gemiddeld eer je bestelling van Abler binnen is? Ik moet bijna weer gaan bestellen.

Is per zaak echt verschillend. Gemiddeld 3 weken denk ik?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:02

ik heb die van mij net binnen, was er echt onverwacht snel, binnen een week. is denk ik een beetje afhankelijk van hoe druk ze het hebben en wanneer de boot gaat :+ vorige keer duurde 2 weken ongeveer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:23

Bij mij 11 dagen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:37

Elias7 schreef:
Mijn DA vertelde mij dat de abler onbetrouwbaar is volgens de Amerikaanse voedsel en waren autoriteit

Maar dat er op korte termijn waarschijnlijk een alternatief komt voor de omeprazol.

De DA verdient niets aan Abler, dat zal het probleem wel zijn want ik (en vele mensen in dit topic) zweren erbij. Ik was zo'n beetje de eerste op bokt die Abler gebruikte, na vele kuren gastroguard, en ik merk geen verschil, behalve de prijs.

Op Chronohorse forum zit een chemicus die de abler korrels heeft onderzocht + de coating en het is precies hetzelfde als GG. Zelf heb ik ook de coating onderzocht destijds met citroenzuur en HCL, en die weerstaat prima.

Een alternatief voor omeprazol....tja, het bestaat al 40jaar. het is een protonpumpinhibitor, dwz dat het de zuurproductie stopt. Er zijn andere middelen, die weer anders werken. De FDA vindt het niets dat Merial business verliest omdat ze dan minder GG verkopen. De lobby om Abler te verbieden komt van Merial.

Ik haat dit soort bedrijven dat een bewezen product neemt, er een paardenverpakking omheen doet en vervolgens goud geld verdienen over de rug van paardeneigenaren, net zoals pergolide/prascend voor Cushings/PPID, criminelen zijn het !

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:03

Gisteren heb ik mijn paard laten scheren en deze vrouw vertelde mij dat de klachten die mijn paard heeft wel eens maagzweer kan zijn. Meest opvallende is dat ze de laatste 2 jaar moeilijk op gewicht blijft (tanden zijn gedaan en wormenspuit gewoon gehad) wel is ze iets ouder aan het worden, 15. Ook is ze erg gevoelig op haar buik en bij het aansingelen. Verder is het een wat nerveus paard die snel dingen 'opkropt'. Ruwvoer krijgen ze hier erg veel. Ze krijgt al 2x een schep lucerne en verder 1 kilo brok en 1 kilo muesli verspreid over 2 voermomenten.

Nu heb ik van alles gelezen over een onderzoek door de dierenarts, maar dat lijkt me bij die van mij nog niet nodig, zo ernstig is het niet.
Nu zag ik het volgende supplement op internet met goede recensies DE GROENE OS MAAG COMPOSITUM. Weet iemand hier of je dit echt alleen moet geven bij een maagzweer of is het een middel 'Baat het niet schaadt het niet'? Want als je het zonder problemen kunt geven, ga ik het voor de zekerheid in ieder geval bestellen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:07

Maagcompostium kruidenmix kan je veilig bijgeven. Kan bv ook in het wedtrijdseizoen gegeven worden ter voorkoming omdat transport toch wel als stressvol kan ervaren worden en het niet altijd even praktisch is om ze ruwvoer aan te bieden, wat de kans op maagzweren ook doet stijgen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:39

Top, bedankt! Dan ga ik het bestellen

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:45

Gewoon puur uit interesse, mag ik weten wat jullie paarden gevoerd krijgen per dag?

Ik ben die van mij langzaam aan op speedibeet aan het zetten en merk dat ze het er goed op doet. Aanvullend met pavo summerfit en nu nog brok, maar de brok wil ik tzt weg gaan laten. Uiteraard krijgt ze genoeg ruwvoer en ook dagelijks luzerne.

Owja mijn merrie is 20 jaar en volledig met pensioen :-)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:10

Is luzerne nou wel of niet goed..? Enerzijds lees je van wel, anderzijds lees je dat het juist maagzweren kan verergeren. Ik weet even niet wat slim is :D