[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:17

Oke, nee dan lijkt spierbevangen stug.
Maar niet "gewoon"koud? Mijn pony heeft het weleens gedaan toen hij in de regen stond een tijdje(kaal), hoop dat je er snel achterkomt wat het is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:26

Ik voer Vito! Karev is niet ir maar wel kandidaat. Fjord..Dik. .je weet wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:32

Ik blijf toch maar meelezen hier. En evt advies...
Weet niet of de mijne ir is maar het zou maarzo kunnen.
Is afgelopen zomer echt dik geworden, ik vind hem niet lekker in beweging(wel soepel,maar nooit echt voorwaarts).
Hij staat wel op gras(en zand),afgelopen zomer wel vooral stripbegrazing en dat zal voor hem iig deze zomer ook moeten, evt zal ik hem apart halen van de rest. (niet mijn eigen weide oid).
Ik geef hem nu alleen balancer, had hem als "kuur" pavo c4l.
Verder voordroog(hooi kan niet, is ie allergich voor. )

Hij loopt normaal wel tussen 4 en max 6 keer per week.
(nu even niet ben net geopereerd)

Heb een greenguard klaarliggen voor hem voor a.s zomer/lente.

Nu dacht ik ook evt aan voergezond brok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:56

ik heb mijn IR en om meerdere blessures afgekeurde merrie in laten slapen vorige week omdat ze na 4 bijna jaar weer ontzettend zere voeten had. Pijnstillers hielpen niet voldoende, en ze wilde zelf de stal niet meer uit. Stond de avond er voor de hele avond tegen de wanden te trppen om de andere op afstand te houden maar kon ze niet meer wegjagen...

Na jaren proberen haar acceptabel te houden zag ik het zo niet meer zitten... Op de foto's waren de hoefbenen hetzelfde als in 2012 bij controle foto voor losse wanden/hoornscheuren, maar ik gunde haar een fijne oude dag op de wei, niet dag in dag uit chagrijnig tegen de andere van de honger en niet meer met de andere mee kunnen. Ze was al jaren kreupel en dat maakte dat ze ook niet getraind kon worden, dat in combinatie met groepshuisvesting, de baas zijn en altijd gefocust op eten en steeds honger hebben en dan agressief worden naar de anderen om zelf maar niet te kort te komen, maakte haar moeilijk te managen..
In e wei met graasmasker ging beter.

Ik denk dat ik de voordroog laat testen want dat was mogelijk de trigger, omdat het begonnen is nadat ze niet meer overdag op de wei kwam met graasmasker maar op de paddock moest blijven met 4x per dag voordroog. Ook heb ik de boer gevraagd na te denken over hun bemestingsbeleid. Ze kwam elke winter al wel aan van de voordroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:02

Joyce wa verdrietig...

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:22

Wat erg voor je Joyce :( Wel een ontzettend moedige beslissing van je!
Heel veel sterkte de komende tijd Y;(
Laatst bijgewerkt door Evelyne op 06-02-15 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:37

Sterkte Joyce!! Wat naar :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:32

Wat zouden jullie liever zien...

Paardje in de zomermaanden op een stukje grasland apart, evt nachten eraf en wat voordroog..
Of dmv strookbegrazing laten staan, op de wei( sowieso heb ik een graasmasker)

Ik hoef niet te horen dat ie van gras afmoet. Dat is hier sowieso nergens te vinden, ik ben heel blij op mijn huidige plek.
Mijn pony kan niet met merries, niet op stal ivm stofallergie...dus staat ie dag en nacht met vriendjes buiten.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:51

Strookbegrazing en gluco balance geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:07

Helpt dat goed..??
Echt heel dik valt mee, hij is vooral snel enorm rond(alsof ie een skippybal op heeft)op teveel gras.

en dan wel met graasmasker denk ik he?

Verder krijgt ie alleen vitaminekorrels van pure feed, is dat oke?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:50

Staat hij op koeiengras?
De gluco balance moet je geruime tijd voor het weideseizoen gaan voeren.
De gluco balance zorgt ervoor dat de suikers gestabiliseerd worden zodat er dus geen pieken komen in de suikerspiegel,dat is het meest gevaarlijke.
Mijn paard staat zonder graasmasker op de wei met strookbegrazing maar dat is wel paardengras en zitten dus niet zoveel suikers in als koeiengras :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:05

Hij staat 24.7 op de weide.
geen idee wat voor gras. er staan al jaren paarden op, wordt niet gemaaid oid.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:41

Dan zou ik hem zonder graasmasker zetten en gluco balance gaan voeren :) Mijn paard is er zo ontzettend door verandert en verbeterd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:01

Zonder graasmasker durf ik écht niet,hihi....iig niet met nieuwe stukjes strook erbij....
Hij was echt net een drachtige pony afgelopen zomer.

edit: ik geef vitaminekorrel. Nu zie ik dat er in glucobalance ook wel eea zit.
Dit is misschien teveel bij elkaar..?
(al die toegevoegde vitamines..)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-15 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:02

gras en insuline resistentie....ik wist niet dat dat samen ging.Die van mij raakt al van teveel hooi bevangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:07

Bevangen is de mijne nog nooit geweest. Ook niet bijna.
Ook niet gevoelig lopen oid.
Hij wordt alleen dik, met name zn buik.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:35

Mijn paard is/was IR door overgewicht dus ik denk dat dat dan toch mss wel anders is.
We weten op het moment niet wat zijn waardes zijn want we moeten hem nog opnieuw laten testen.
Vorig jaar,voor hij de wei op ging, was hij van tegen de 900 naar tegen de 700 afgevallen en hebben we echt per dag moet bekijken of hij wel de wei op kon,fructaan index checken 5 miljoen keer per dag en niet van zijn zijde wijken. We zijn toen verhuisd naar een andere stal,waar ze dus geen koeiengras hebben en ze ook het land niet bemesten. Hier kon hij dus toch 24/7 het land op met strookbegrazing en gluco balance.

Of je nu wel of niet een graasmasker gaat gebruiken ik zou hem zeker op gluco balance zetten :)
Die vitaminekorrel zou ik achterwege laten als hij op het land staat.
Wij voeren speedibeet om de gluco balance doorheen te doen,niet veel natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:37

Ik ga er toch maar een dierenarts bijhalen die hem eens nakijkt.
Dat krijg ik toch wel overal getipt, voordat ik begin met gluco...

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:57

Ook heel verstandig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:04

Nou, binnenkort wordt hij nagekeken, oa dmv Lecher.
Omdat ik dat toch wel een fijn gevoel vindt.
Ook werkt de dierenarts als chiropractor en kan ze evt ook acupunctuur.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:37

Mandyke schreef:
Ik zit weer in de knoop met de voeding van mijn IR paard. Hebben jullie tips voor mij?

Ik moet zeggen dat de IR zeer goed onder controle is! Als meer dan een jaar eigenlijk. Je zou bijna zeggen dat ze niet IR (meer) is maar ik weet dat ik niet al teveel fouten mag maken in de voeding om dit zo te houden.
Mandy staat nu 24/7 op een weide met schuilstal, gras is speciaal fructaanarm mengsel en bemesting ed wordt allemaal aangepast. Indien nodig hebben we een paddock waar ze op kan of graaskorf om te gebruiken. Maar momenteel gaat het 24/7 op de weide dus goed. Verder krijgt ze stro en oud hooi te eten omdat er niet veel gras meer is.
Qua overige voeding weet ik het nu even niet meer.. Ze kreeg pavo care 4 life, max halve kg per dag maar hierdoor begon ze nogal schrikkerig en hevig te reageren. Niet leuk dus, dus de c4l geschrapt. Nu geef ik ze dagelijks een pavo summerfit koek zodat ze toch haar dagelijkse vit/min binnen heeft, maar ik weet niet of dit de beste optie is voor een IR paard, ik wil niet opnieuw fouten maken zoals vroeger! Maar ik moet wel zeggen, ze krijgt de koeken nu een maand ipv c4l, dat ze terug een stuk rustiger is geworden.

Wat denken jullie?

Een goede vitamine korrel in combi met evt. bietenpulp en een goede scheut lijnzaadolie. Alles suiker en zetmeel arm en lekker veel voedingsstoffen. :)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:51

Hallo allemaal, wij melden ons hier als volgers en hopelijk kunnen we op zijn tijd ook anderen helpen. Sinds goed een week weten we dat mijn Haflinger Lexje EMS / IR heeft. Karo light test heeft plaatsgevonden bij de Universiteit van Utrecht waar hij eerder dit jaar al naar toe moest n.a.v. zandkoliek (weer n.a.v. een vermageringspoging waarbij meneer elke sprietje hooi van het zand likte en gras uit de grond trok - we hebben nu overigens een paddock met rubberen tegels). Overigens had ik een dierenarts al 2x eerder laten prikken op suiker - we tobben nl al even - beide keren was de test negatief.

Testwaarden nu: Basaal Insuline 17,6 mU/l (ref <10) uur na Karo Light gift : insuline 119 mU/L (ref < 60). Alex is overigens wel zwaar maar ook weer niet debiel zwaar. Het is een grote ouderwetse Haflinger van 1.48 en hij weegt nu 558 kilo. Advies is hem onder de 500 te krijgen. Het dieetadvies was m.i. niet echt verstandig. Komt neer op 6 kilo hooi in 2 porties per dag.

Hij kreeg al nooit krachtvoer - ik kom er nu zelfs achter dat ik te weinig vitaminen voerde (2 per dag x2 handjes care for life > geen 250 gram). Wel zo goed als onbeperkt hooi en waarschijnlijk hebben we recent ' te rijk' hooi gehad. Ben nu aan het weken want wil geen crashdieet meer en in afwachting van testuitslag. We beperken het wel tot 9 a 10 kilo per dag (geweekt). Daarnaast probeer ik hem nu echt elke dag een uur beweging te geven (dat was hiervoor 2 a 3 x per week 1 a 1,5 uur). Hij staat samen met ons andere paard in een mini Paddock Paradise, maar op dit moment heb ik een deel voor hem af moeten sluiten omdat hij de grassprieten onder de omheining vandaan trekt. We hebben nog even werk voordat hij weer overal kan / mag lopen …

Wat ik mij afvroeg, zouden er meer mensen met IR patiënten zijn die interesse hebben om samen hooi in te kopen? Ik maak me nu best zorgen dat als ik straks de analyse krijg dat blijkt dat alles alsnog te rijk is (en dan ben ik dus de komende maanden aan het weken want ik heb 100 balen). Heb tot nu toe geen leverancier kunnen vinden die op voorhand een hooi rapport wil verstrekken, maar misschien wel als je met een groep inkoopt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:15

geerke schreef:
gras en insuline resistentie....ik wist niet dat dat samen ging.Die van mij raakt al van teveel hooi bevangen.

Ik spring hier even op in. Ja dat gaat heel goed samen. :j onze oude tinker is van de zomer na jaren stabiel zijn opeens erg teruggeklapt met zijn IR. zag er niet uit, juist in de periode dat er nagenoeg geen gras stond vanwege de droogte en hij vooral op hooi stond.

Omdat er nog meer problemen waren is hij na overleg als laatste redmiddel op vol lang gras gezet onbeperkt. En hij is daardoor heel flink van opgeknapt en erg afgevallen ermee, de bloedtesten erna waren kwa waarde steeds redelijk goed, net iets te hoog maar veel en veel beter dan van de zomer zonder veel gras.sinds die tijd staat hij op gras dat nu langzaam begint op te raken. Zijn eten bestaat nu vooral uit hooi en we moeten in de gaten gaan houden dat dit goed blijft gaan.

Darkchrystal ik zou kiezen voor strookbegrazing. Hierbij is het suikergehalte van gras zowiezo lager dan van kort afgegraasd gestrest gras. En het is voor je pony ook leuker om steeds weer opnieuw vers gras erbij te krijgen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:44

Zou ik mogen vragen welke glucobalance jullie gebruiken? Ik ben een beetje de weg kwijt en weet niet precies welke wel/niet effectief zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:43

Phytonics..