[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:25

Ja maar dan is die deken nog niet droog. Ik denk dat ik meer kwaad doe als ik straks een natte deken weer op leg toch?
edit: ik rij er toch maar even heen en dan gok ik het maar een dagje zonder. Denk dat ik alleen het vliegenkapje ophoud zodat ze achter haar oren beschermd is (daar heeft ze de meeste jeuk namelijk)

jolanda20

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:10

dat lijkt mij geen kwaad kunnen!! een nat deken opleggen.

het deken goed uithangen op een droge plek en vanavond zien in hoeverre hij droog is.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:17

Even een vraag tussendoor:

Wanneer laten jullie de exceemdeken weer af?

Ik wil mijn fjord met exceem in de winter zonder deken laten staan, ze moet dus haar eigen wintervacht aan maken.

Wie o wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:40

dat ligt helemaal aan je paard waanneer je deken af kan en aan het weer. ik zou de deken af doen als hij geen jeuk meer vertoont en er geen vliegjes meer zijn. die wintervacht maakt hij toch wel want die deken die is niet echt voor de warmte. misschien we liets maar niet veel

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:42

ik haal het deken af als het overdag en 's nachts onder de 10graden is.

eczeemdekens zijn wel zo gemaakt dat het super ademend is.
je fjord zal nu al bezig zijn met verharen..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:47

Ik vind het echt lastig om daar iets over te zeggen. Je eczeemdeken is wel luchtdoorlatend en alles, maar een paard houdt zich normaal warm door de haren omhoog te zetten, daar vormen zich dan soort van luchtzakjes tussen, en dat houdt het paard warm. Maar met een eczeemdeken op... lijkt mij toch dat die haren omhoog zetten niet of maar nauwelijks lukt. Zeker als het helemaal natgeregend is.

Ik heb Sybrich dan ook vandaag met die regenonderdeken onder de RSIH buiten gezet weer. Ze voelde iets koud aan, maar het is nadat ik van stal wegging nog veel erger geworden met de wind en regen. Dus ik ben blij dat ik dat gedaan heb :) .

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:48

Mijn pony heeft geen eczeem maar schuurt wel veel! voornamelijk in stal.

Hij is een jaarling en staat ivm met de regen/onweer 's nachts op stal. Ook alle andere paarden gaan naar binnen en om hem alleen op het land te laten is geen fijn idee.
Hij heeft alleen het probleem dat hij in zijn stal zijn staart veranderd in stekeltjes, hij schuurt dan veel! Soort van verveling?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:59

Leslie90 schreef:
Mijn pony heeft geen eczeem maar schuurt wel veel! voornamelijk in stal.

Hij is een jaarling en staat ivm met de regen/onweer 's nachts op stal. Ook alle andere paarden gaan naar binnen en om hem alleen op het land te laten is geen fijn idee.
Hij heeft alleen het probleem dat hij in zijn stal zijn staart veranderd in stekeltjes, hij schuurt dan veel! Soort van verveling?

Voor mij heeft een paard dat schuurt en waar geen directe oorzaak als wormen of huidparasieten aan te wijzen is toch echt zomereczeem. Of dat puur een knuttenallergie is of dat een voedingsprobleem de oorzaak is moet dan wel uitgezocht worden, maar het probleem blijft dan in princiepe levenslang aanwezig.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:15

Hij is nu nog heel jong, hoe kun je dat echt goed zien dan? Wormen en/of huidparasieten denk ik zelf niet. Maar het zou natuurlijk wel kunnen, hij moet november weer ontwormt worden. Hou het toch even in de gaten.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:32

jolanda20 schreef:
je fjord zal nu al bezig zijn met verharen..

Ze is idd al wel bezig met verharen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:48

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:51

oh_oh schreef:

Ik wil mijn fjord met exceem in de winter zonder deken laten staan, ze moet dus haar eigen wintervacht aan maken.

Ik zit een beetje met het zelfde probleem! Ik wil dr in de winter ook zonder deken buiten hebben. (24/7 op wei) Ik wil het liefst ook geen regendeken of iets dergelijks over dr eczeemdeken doen.. Omdat ik bang ben dat als de eczeemdeken dan af is dat ze die regendeken nodig blijft hebben..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:03

ik heb de ervaring dat de deken op het paard veel sneller droogt als wanneer je hem eraf haalt ;)

Hier is vandaag weinig gevallen in tegenstelling tot afgelopen donderdag haha.
Toen had ik even 2 dagen de regendeken op.

Shadow is ook alweer ontzettend aan het verharen.
Al moet ik wel zeggen dat ik de hele zomer door al veel haren van haar vind overal, dus beetje vreemd.
Maar nu worden de dagen alweer korter dus vin dik het niet zo vreemd meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:07

dat word vast een lange lange winter denk ik zo..
valt mij op dat de paarden behoorlijk aan het verharen zijn.
appie heeft mazzel met dit weer,die heeft in elk geval deze week een schuilstal tot zijn beschikking waar hij bij elk regendrupje dus in gaat staan :D

wintervacht word altijd aan gemaakt,maar heeft met meerdere factoren te maken hoe dik die vacht word.
conditie,ras,leeftijd etc...

ik kan appie nu al onder een winterdeken zetten en hij krijgt gewoon een flinke wintervacht.
paarden verharen onder invloed van licht en een deken heeft er niet zo heel veel invloed op

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:21

de paarden van mijn stalbaas krijgen echt amper wintervacht.
Zet je die van mij ernaast, JEUTJE!!!

haha, maar hoop dat het snel voorbij is, dan kan de deken weer af en pony weer lekker naakt rondlopen :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:00

yvonnedv schreef:
Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

Ik heb deze gekocht http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... 4VB4M&df=1

Paar oogjes aan mijn regendeken maken en klaar is Yvonne.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:02

Pony gaat morgen naakt....... Het hoost hier echt af en toe en ik heb het ook koud. Dus morgen geen jas aan tot het weer droog is. Ookal voelde de deken net niet super nat ik vind het toch een naar idee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:10

ik heb mijn eczeemdeken weleens overdag afgehaald, in de droger gegooid en de volgende dag weer opgedaan :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:25

Ik denk... dat ik Bregh morgen gewoon even bloot laat staan. Ze heeft het (heel erg vreemd maar ik denk omdat de luchtvochtigheid nu hoger is) ontzettend warm op stal met de deken op want haar stro ligt allemaal aan de kant.

Vandaag twijfelde ik nog, maar goed mocht er weer een scheerkwastje ontstaan dan kan ie alsnog weer op, of haar ongevoerde regendeken.

Want dit is ook niks lijkt me.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:41

ik heb er ook aan gedacht,maar durf niet goed :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:12

Ik zeg het nu ook heel erg dapper, maar ik heb het vandaag ook nog niet gedaan hé :D , al moet ik zeggen dat ik na de hoosbuien wel iets had van mmm hadiknoumaar.

Maar Bregh schuurt niet veel, alleen op haar staart, dat scheelt uiteraard ook. Mocht nou morgen weer al haar stro aan de kant liggen, dan gaat ie gewoon af, haal ik heeeel diep adem en houd mijn hart vast.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:00

yvonnedv schreef:
yvonnedv schreef:
Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

Ik heb deze gekocht http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... 4VB4M&df=1

Paar oogjes aan mijn regendeken maken en klaar is Yvonne.

Daar heb ik ook weleens overnagedacht om de hals los te halen van de deken en dan ringen er aan te maken. Dan kan je de hals met warm weer bijvoorbeeld ook aan een vliegendeken vast maken.

Sen komt nog niet bloot te staan. Eind april/begin mei heeft het onwijs geregend. Ik zat toen in Spanje. De eigenaresse heeft Sen toen zonder deken laten staan. Sen had meteen een heel stuk manen weg geschuurd. Toen ik terugkwam van mijn vakantie kon ik wel janken toen ik het zag en heb ik meteen het eczeemdeken weer opgedaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:00

je kunt toch ook gewoon een losse vliegenhals kopen??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:57

Ik had een losse vliegenhals maar die was binnen no time aan diggelen.
Ik zit er ook aan te denken om de losse hals van de Rsih onder zijn winterdeken te gaan gebruiken zodat zijn manen die nu eindelijk weer een beetje bijgekomen zijn niet afschuren. Bobo is vorige winter meer manen kwijt geraakt door zijn deken als van de zomer door het schuren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:25

oh_oh schreef:

die wintervacht maken ze met eczeemdeken op ook wel aan hoor. maak je daar geen zorgen over.
De eczeemdeken gaat hier pas af als ik er echt zeker van ben dat al die krengen dood zijn...