Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:41

Even een zijstapje maken: er wordt hier af en toe gezegd dat het paard 'misselijk' is... op basis van welke symptomen is die conclusie? Een paard kan niet overgeven, dus hoe stel je dan vast dat het paard misselijk is?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:43

Ik denk dat de meeste dat baseren op weinig/geen eetlust...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:45

Helemaal geen trek in eten hebben, allerlei soorten eten dat ze normaal graag eten (hooi/kuil/bix/mueslie), smaakt ineens niet meer en wordt of gewoon niet gegeten of echt heeel erg moeilijk gegeten. Ze zijn ook ineens heel specifiek in wat ze wel en niet willen eten, terwijl ze dat normaliter niet zijn bijvoorbeeld.
Misselijk/duizelig, je ziet dat ze soms echt wiebelig en gedesorienteerd kunnen zijn, onzeker van zichzelf maar ook qua coordinatie een tijdje anders kunnen zijn dan ze "normaal" zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:47

ik denk ook verminderde eetlust, spelen met het voer, maar niet opeten. Al kan het denk ik ook gaan tot lichte koliek verschijnselen zoals deze bij maagzweren of acute maagkrampen kunnen voorkomen (kreunen, kijken naar de buik)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:57

In de bijsluiter staan een aantal dingen vermeld die voor mensen maar ook voor paarden opgaan:

Iemand vroeg laatst naar speeksel na het geven van pergolide, kom ik in de bijsluiter wel tegen!!!
· er bestaat mogelijk een verband tussen het gebruik van pergolide en het optreden van het
maligne neuroleptica syndroom. Dit kan zich uiten in spierstijfheid, sterke bewegingsdrang,
hoge koorts, transpiratie, speekselvloed, verminderd bewustzijn.

Hier een greep uit de bijwerkingen die kunnen voorkomen:

gebrek aan eetlust (anorexie).

Zeer vaak:
· misselijkheid;
· verstopping (obstipatie).
Vaak:
· gestoorde spijsvertering met als verschijnselen vol gevoel in de bovenbuik, pijn in de
maagstreek, boeren, misselijkheid, braken en zuurbranden (dyspepsie);
· diarree;
· pijn in de onderbuik;
· droge mond;
· braken.

Zenuwstelselaandoeningen
Zeer vaak:
· bewegingsstoornissen (dyskinesieën);
· duizeligheid;
· stoornissen in de spanning van spieren (dystonie);
· slaperigheid (extreme sufheid).

De link : http://www.exmedica.nl/bijsluiter/pergolide/h30486

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:58

Jannepauli schreef:
Even een zijstapje maken: er wordt hier af en toe gezegd dat het paard 'misselijk' is... op basis van welke symptomen is die conclusie? Een paard kan niet overgeven, dus hoe stel je dan vast dat het paard misselijk is?

En heb je al wat nuttige informatie voor je studie?
Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat DA meer komen te weten over Cushing.
Als je hier in het topic leest, zijn er zelfs DA die Pergolide afraden of geen ervaring hebben met Cushing.
Dat zou natuurlijk echt niet aan de orde moeten zijn!
Mijn eigen DA was ook erg onzeker over de vragen die ik allemaal had gesteld via de mail.

Met de nieuwe technieken van tegenwoordig kun je paarden natuurlijk heel lang gezond houden (als de ruiters de paarden zelf niet stuk rijden :o )
Dus dan zal cushing ook vaak verschijnen op latere leeftijd.

Hebben jullie nu ook, dat als je een ouder paard ziet, op een foto, je snel dingen gaat "vertalen" naar Cushing?
Ik ben opeens heel alert op verschijnselen bij anderen.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:00

Ja dat heb ik ook, dingen die je vroeger afdeed als ach dat hoort gewoon bij een oud paard, daarvan weet je nu dat dat niet (altijd) waar is en dat er veel aan te doen is.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:00

@ Fargo:

Van die bijsluiter werd ik echt zelf misselijk en hoop ik, dat ik echt NOOIT parkison krijg.....
Ik heb nog nooit iets anders dan de bijsluiter van paracetamol gelezen, haha!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:01

Jullie hebben het hier ook wel eens over "slagen" op de vacht. Ik heb geen idee wat jullie daar mee bedoelen. Misschien een foto hiervan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:10

Afbeelding

Oude foto van Willy, als je naar zijn rug kijkt, het stuk dat niet is geschoren, dan zie je een soort van wave /golvend haar en op zijn (boven) benen zie je het ook wel

Afbeelding

eentje van begin dit jaar, op de achterhand en rug zijn wat golvende haarstroken te zien.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:20

Dat zijn slagen? Meer een watergolf, wat mn oom ook heeft ipv echt krullen? :=
Ik dacht namelijk :o , dat het eruit zag, alsof je een paard slaat met een zweepje....

Wij hebben een Fjord op stal, die heeft wel een van dat soort strepen op haar kont, alsof ze keihard geslagen is met een zweep.
Wij denken dat dat door schuren komt...

ps: hij ziet er puik uit op die 2de foto! Mooie Willy

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:21

De slagen komen voor de echte krullen aan, de krullen die op Acacia haar foto's staan zijn de opvolgers van de slagen/watergolven die eerst zichtbaar worden. Op mijn foto's zijn ook nog redelijk lichte slagen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-10-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:24

Ja, toen ik mijn eerste paardje kocht, van een vriendin zag ze er echt exact zo uit als Willy op foto 1.

Ook die "dikke" benen, door dat haar, als ik hier aan terug denk is het echt heel erg dat haar eigenaren en da DA dit nooit heeft opgevat als een zeer ernstige ziekte...
Ze is ook meteen terug verkocht aan haar en zij hebben haar toen laten inslapen, omdat ze niet meer kon lopen.
Ze was eigenlijk ook al jaren hoefbevangen.... Arm dier!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:52

Ach wat triest Nefertarie. Ja wij zijn ook behoorlijk trots op willy en baalden afgelopen zomer ook wel dat ie ineens weer zo'n wollen vacht had. Gelukkig komt er nu weer een gladde onder te voorschijn.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:52

Willy ziet er idd goed uit, ook mooi vol.

NefertarieIk zie om mij heen ook opeens veel meer en denk ook wel eens dat cushing veel vaker voorkomt, maar dat dierenartsen het lang niet altijd herkennen. Als het dan ook bevangen wordt, gaan deze dieren vaak richting slager.

Doordat wij een paard met cushing hadden staan, zag ik snel dat het met La Vie op de manege ook niet goed ging en hebben we het over cushing gehad. Dit bleek ook het geval te zijn.

La Vie heeft ook alleen wat slag. Wel vaak prutogen en eczeem.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vacht van Memphis was vooral afwijkend van kleur (gele gloed) en de overmatig lange dekharen.
Op de foto's kun je dat goed zien. Ze zijn gemaakt in het begin van het voorjaar, 2 jaar geleden en ze was nog niet officieel Cushingpatient. Ze kreeg ook nog geen Pergolide.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:40

eiber@....ojee,mijn paard had dat in zijn oksels vorige winter :7
Even foto zoeken.
Als ik alles hier lees denk ik toch weer aan cushing hoor.
Ik ben zo blij met dit topic!
Ik denk dat ik hier veel meer te weten kom over cushing dan waar dan ook!
Kennis van mensen die er dagelijks mee te maken hebben....daar kan niets tegen op hoor!
Ook de tips van Fargo@ schrijf ik ergens op,over het langzaam opbouwen.
Heel waardevol!
Dank jullie allen voor alle info! <3

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:40

eiber; even offtopic, maar ben je toen met dit paard ook op cursus geweest bij michael grohmann in amsterdam?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:47

jcristina schreef:
eiber; even offtopic, maar ben je toen met dit paard ook op cursus geweest bij michael grohmann in amsterdam?

Ja, dat klopt. Ze was toen nog in goede conditie, maar al wel ziek (bleek achteraf). We dachten toen nog aan insulineresistentie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:01

okselhaar pablo
Afbeelding

het hele paard....fotos zijn uit februari of maart dit jaar
Afbeelding

Hij is tot nu toe altijd goed uit zijn vacht gekomen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:57

eiber schreef:
jcristina schreef:

Ja, dat klopt. Ze was toen nog in goede conditie, maar al wel ziek (bleek achteraf). We dachten toen nog aan insulineresistentie.

Hoe bedoel je dat achteraf bleek dat ze ziek was, toonde ze wel al ziek maar jullie wisten nog niet wat er aan de hand was? En hoe gaat het nu met haar?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:28

@ Jenniferchristina:
We zaten nog in het proces waarbij we dachten dat ze misschien isulineresistent was, omdat ze licht bevangen was geweest.
Toen hebben we haar een tijd lang heel voorzichtig gevoerd (weinig gras, geen extra suikers,geen extra zetmeel, wel glucobalance).
Op het moment gaat het uitstekend met haar: helemaal prima op de Pergolide, geen klachten meer. Ik rijd nog heel regelmatig met haar.
Maar........kennen wij elkaar dan ??

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even wat foto's van vandaag. Haar vacht is nu normaal, als bij de andere paarden.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:15

Nee we kennen elkaar niet maar je paard heeft wel een bijzondere naam en ik heb jullie wel eens op clinics gezien. Toen in amsterdam viel me op dat ze nog zoveel oude lange haren onder aan haar hals had en zodoende was ik benieuwd of zij ditzelfde paard was/jij zelfde baasje :D .
Mijn paardje heeft hetzelfde soort klachten en daarom lees ik hier regelmatig mee, hij is overigens meerdere keren getest en altijd negatief.

Jouw paard ziet er in ieder geval heel goed uit, super dat de pergolide zo goed bij haar werkt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:23

jcristina schreef:
Nee we kennen elkaar niet maar je paard heeft wel een bijzondere naam en ik heb jullie wel eens op clinics gezien. Toen in amsterdam viel me op dat ze nog zoveel oude lange haren onder aan haar hals had en zodoende was ik benieuwd of zij ditzelfde paard was/jij zelfde baasje :D .
Mijn paardje heeft hetzelfde soort klachten en daarom lees ik hier regelmatig mee, hij is overigens meerdere keren getest en altijd negatief.

Jouw paard ziet er in ieder geval heel goed uit, super dat de pergolide zo goed bij haar werkt!

Toch uitkijken hiermee want ook in een aantal onderzoeksresultaten staat dat er paarden zijn die op de een of andere manier altijd negatief testen maar wel degelijk cushings hebben. Zij tonen het echter niet in hun bloedbeeld, maar hebben het wel. Een verklaring hebben ze er niet echt voor!