[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:04

Javayo schreef:
shera schreef:
Het is idd heel vervelend en veel werk Verdrietig Ik had mijn paarden ook altijd dag en nacht buiten in de zomer. Maar nu met de eczeemklantjes doe ik het net als jij. Tegen 18.00 naar binnen, deken af en evt jeuk bestrijden met eczema balsem & TKC. En regelmatig wassen. 's Morgens deken weer op en naar buiten. Vind het ook wel een lekker idee dat die deken een tijdje af is. Maar het is bewerkelijk. Wij gaan over twee weken een week met vakantie en dan moet de buurvrouw het dus doen. Ik vind het wel bezwaarlijk...dat wordt een grote bos bloemen Tong uitsteken

maar gaat hij dan niet schuren als z'n deken af blijft? mijn paard staat meestal met deken dag en nacht buiten. maar gisteravond met dat noodweer is hij om 5 uur van het land gegaan... behandeld met middeltjes, en deken eraf gelaten op stal... mooi dat hij vanmorgen weer z'n staart en manen geschuurd had Verdrietig

Dat is balen zeg! Mijn paard en pony schuren op stal niet als ik ze gelijk behandel bij het op stal zetten. Ik moet zeggen dat het eczeem heel goed onder controle is met de TKC97. Maar dat zal ik maar zachtjes zeggen. Zul je zien dat ze zich vannacht een bult schuren Tong uitsteken

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:57

mijn paard heeft zelf ook zomerexceem helaas helaas!!!..

hiervoor heb ik ook al vanalles geprobeerd van kuren tot verschillende dekens enz enz..
die keuren hielpen wel tot het warmer werd dan 25 graden was het gedaan..
zins ze exceem heeft staat ze al onder een deken die het opzich wel tegenhoud maar nooit helemaal goed helaas..
een stalgenoot heeft dit probleem ook waarbij de kuur wel aansloeg!!.. daarvoor gebruikte ze altijd een boett deken.. deze is dit jaar ook bestempeld als beste exceem deken van het jaar.. en die hielp ook altijd goed!!..
ik heb verschillende deken geprobeerd de deken waarmee ik haar heb gekocht maar op de een of andere manier heeft ze een hekeeeel aan die deken niet normaal!.. Toen heb ik de deken van pagonia gekocht via internet wel lastiger om om te doen maar hij helpt!!.. deze zomer wil ik nog de deken van boett gaan halen..heb er alleen maar goeie reacties over gehoord!!! Helaas dat de deken daar de prijs ook wel voor heeft .. Verdrietig

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:34

@ellepel; ik weet wel wat de zwelling aan zijn koker heeft veroorzaakt. Vanmiddag kon ik zien dat hij allemaal (schuur) wondjes heeft zitten op zn koker. Zo raar... Ik begrijp niet hoe die daar nu gekomen zijn en sta voor een raadsel... Ik kan me niet voorstellen dat die buikflap op zn koker terecht is gekomen. Maar dat is het enige wat ik me kan voorstellen. Dat het elastiek tijdens het rollen toch over zn koker is gekomen en dat dat heeft geschuurd.
Nou gelukkig is het niet ernstig en zal ik hem morgenochtend even met babyshampoo wassen. (Zn koker en de rest.)

@Yavaja: ik heb het idee dat wanneer Gijs dag en nacht in de wei staat hij geen enkele manier heeft om te jeuken. Komt hij dan op stal dan zijn daar toch de deurposten of andere randjes waar hij als een wilde tekeer tegen kan gaan. Gaat hij nu iedere avond gewoon naar binnen, deken af, haren verwijderen en om de dag wassen dan heeft hij toch echt minder jeuk.
Vanavond dus weer lekker naar binnen. Hij jeukte even ivm zn hoofdkap maar nadat ik hem maar weer met teershampoo gewassen had nergens last van...
Ben benieuwd hoe hij er morgenochtend bij staat. Het is toch iedere ochtend weer spannend...

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:41

Hoi,

Mijn shetlander heeft ook zomereczeem.
Het begint nu heel erg te worden, alleen de manen en de schoft.
Kan ik nu nog beginnen met een deken op te doen of heeft dat geen zin meer nu?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:24

mondriaan schreef:
Hoi,

Mijn shetlander heeft ook zomereczeem.
Het begint nu heel erg te worden, alleen de manen en de schoft.
Kan ik nu nog beginnen met een deken op te doen of heeft dat geen zin meer nu?

ja hoor het helpt altijd wat! Je kunt ook alleen een halsdeken nemen(ivanhoe)Onder die deken kunnen de plekken dan genezen en wordt je pony niet opnieuw gestoken door de mugjes. Natuurlijk wel de plekken & de jeuk behandelen. Je dierenarts kan ook een injectie geven tegen de jeuk dan doorbreek je even de circel jeuk-schuren-meer jeuk etc. Sterkte ermee Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:45

Grr ik was heel blij met de andere stal bij mij op stal. We hebben meerdere ‘gangen’ met dus elk een stal of 10. Voorheen stond mijn pony in een vrij donkere gang, wel lucht maar weinig daglicht. Het was altijd heerlijk koel, ook als het buiten snikheet was. Ik had niet zo’n problemen dat het donker was omdat mn pony toch veel buitenstaan.
Nu heeft ze een peesblessure en moet dus en paar maanden binnenstaan. Het ging gelijk erg goed met de eczeem! Nu kwam en plekje vrij in de andere gang, het is gewoon een binnengang maar mijn stal heeft ook een luikje naar buiten. Daar wou ik dus graag heen omdat mijn pony nu zoveel binnenstaat. We mogen alleen 2x op een dag stappen en dan deed ik altijd een goede vliegendeken op. Sinds ze in deze stal staat is haar eczeem dus weer begonnen en nu weer behoorlijk erg.
Ik baal echt! Ik weet wel dat ik haar dus het beste weer naar de andere gang kan doen maar daar staat ze weer dag en nacht in het donker en ziet ze overdag als alles buiten staat ook eigenlijk geen andere paarden. In deze stal staat haar buurvrouw ook regelmatig binnen en kan ze naar de andere paarden in de wei kijken (oeh wat zal ze jaloers zijn). Ze ziet toch een stuk meer de hele dag en heeft natuurlijk meer frisse lucht met het luik dag en nacht open.
Maar dr eczeem wordt dus steeds weer erger, ze schuurt haar staart, manen, hoofd en buik elke dag. De haren zitten er nog wel maar ze heeft flink jeuk. Haar buik is weer behoorlijk kaal en dat hoofd wil je ook niet zien..
Het is óf met de eczeemdeken op stal zetten of naar de andere gang. Of misschien ’s nachts het luik dicht? Ik was zo blij met mn stal..
Ze is ook wel veel te dik, dat zal misschien ook wel meespelen. Maarja, zonder beweging valt ze natuurlijk niet af. Ze eet erg veel hooi en daarnaast alleen 2x per dag een hapje Pavo Natural’s Best voor het idee. Ik smeer met Sweet Itch en Eczema Balm en was afentoe met betadine.
Wat lijkt jullie de beste oplossing?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:14

zweetvos schreef:
Grr ik was heel blij met de andere stal bij mij op stal. We hebben meerdere ‘gangen’ met dus elk een stal of 10. Voorheen stond mijn pony in een vrij donkere gang, wel lucht maar weinig daglicht. Het was altijd heerlijk koel, ook als het buiten snikheet was. Ik had niet zo’n problemen dat het donker was omdat mn pony toch veel buitenstaan.
Nu heeft ze een peesblessure en moet dus en paar maanden binnenstaan. Het ging gelijk erg goed met de eczeem! Nu kwam en plekje vrij in de andere gang, het is gewoon een binnengang maar mijn stal heeft ook een luikje naar buiten. Daar wou ik dus graag heen omdat mijn pony nu zoveel binnenstaat. We mogen alleen 2x op een dag stappen en dan deed ik altijd een goede vliegendeken op. Sinds ze in deze stal staat is haar eczeem dus weer begonnen en nu weer behoorlijk erg.
Ik baal echt! Ik weet wel dat ik haar dus het beste weer naar de andere gang kan doen maar daar staat ze weer dag en nacht in het donker en ziet ze overdag als alles buiten staat ook eigenlijk geen andere paarden. In deze stal staat haar buurvrouw ook regelmatig binnen en kan ze naar de andere paarden in de wei kijken (oeh wat zal ze jaloers zijn). Ze ziet toch een stuk meer de hele dag en heeft natuurlijk meer frisse lucht met het luik dag en nacht open.
Maar dr eczeem wordt dus steeds weer erger, ze schuurt haar staart, manen, hoofd en buik elke dag. De haren zitten er nog wel maar ze heeft flink jeuk. Haar buik is weer behoorlijk kaal en dat hoofd wil je ook niet zien..
Het is óf met de eczeemdeken op stal zetten of naar de andere gang. Of misschien ’s nachts het luik dicht? Ik was zo blij met mn stal..
Ze is ook wel veel te dik, dat zal misschien ook wel meespelen. Maarja, zonder beweging valt ze natuurlijk niet af. Ze eet erg veel hooi en daarnaast alleen 2x per dag een hapje Pavo Natural’s Best voor het idee. Ik smeer met Sweet Itch en Eczema Balm en was afentoe met betadine.
Wat lijkt jullie de beste oplossing?
Is het een optie om haar eerst in deze stal te laten met het luik dicht?(in elk geval vanaf 's middags 17.00 tot 's morgens dichtlaten ivm de mugjes) Kun je zien of het beter gaat en dan heeft ze tenminste gezeldschap.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:04

Mijn merrie doet dus mee met het onderzoek van erik laarakker. Gisteren zijn ze geweest en hebben geprobeerd de dikte van de manenkam op te meten... Helaas lukte dit niet, mijn merrie raakte volledig in paniek. VAndaag de DA geweest om bloed te prikken en dit ging hetzelfde. Wel is bloedprikken een makkelijkere handeling dus het is uiteindelijk wel gelukt...
Ben benieuwd na 3 maanden wat de uitslag is Ja

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:37

zweetvos; mijn paard heeft nu ook een buitenbox, daar schuurt hij dus ook flink in. Tijdens een week in ermelo stond hij in een binnenstal, en daar schuurde hij totaal niet!!

Dat heeft me dus doen besluiten om hem dan maar naar een binnenbox te verhuizen.... nu betekent dat in mijn geval dat hij van een kleinere, muffe containerbox mét luik, naar een ruime, luchtige binnenstal gaat. dus qua ruimte en licht een vooruitgang maar geen mogelijkheid meer om naar buiten te kijken heel de dag... Maar ja, dan kies ik toch maar voor een jeukvrij paard.

Maar jou keus is helemaal moeilijk, want in het donker staan is niks. de optie van shera lijkt me best een goed plan!!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:00

Zweetvos: wat jammer dat ze nu weer jeuk heeft! Voor de jeuk is die donkere stal waarschijnlijk beter, maar ik denk dat haar psychische gesteldheid ook belangrijk is. Als ze niet happy is, zal haar weerstand tegen de eczeem denk ik ook verlagen. Dus misschien toch maar met eczeemdeken in de buitenstal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:07

ik zou kiezzen voor buitenstal,eczeemdeken op en eventueel vliegenspray erbij?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:13

Ik kan inderdaad het luik 's middags dicht laten doen en dan 's ochtends met voeren weer open. Iniedergeval het proberen waard!
Ze is te dik geworden voor haar eczeemdeken ( Bloos de buik zat altijd al op het grootst maar nu past ze m dus niet meer). Ik heb een nieuwe besteld, ander merk maatje groter. Deken zelf zit ruimer maar de buikflap zelf komt een centimeter of 30 tekort.. Naar de winkel teruggestuurd en deze hebben m verlengd. Nu hebben ze alleen de singels er verkeerd om opgezet dus met de klip op de huid. De deken is nu dus weer op de terugweg zodat ze m goed kunnen maken. Mijn pony is al zo gevoelig op elk naadje dat dubbel zit :p dat ik echt niet ga gokken dat ze hier geen schuurplekken of iets van krijgt.
Maar anders misschien toch de eczeemdeken maar op houden binnen of iig 's nachts. Ik ben er altijd 2x om te stappen omdat ze nu binnen staat dus kan m 's ochtends ook afdoen en de andere keer dat ik er ben er weer op.
Vliegenspray krijgt ze regelmatig maar helpt helaas niet voldoenden.

Heel erg bedankt vast voor de reacties. Ik laat horen of het verbeterd.

RM_

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:26

mijn verzorgpony staat dag en nacht op de wei en heeft erg veel last van zomereczeem, ze heeft hele kale plekken en bijna geen manen meer.
vorig jaar hebben we denkens geprobeert maar ze scheurt ze in 2 dagen helemaal aan stukken.
weten jullie wat nou echt help?? Scheve mond
Xx

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:57

roziee, dekens moet je mee beginnen voordat de jeuk begint, anders schuren ze hem inderdaad snel kapot.
Als ze dag en nacht op de wei staat dan wordt het lastig als je ook geen dekens gebruikt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:58

Roziee schreef:
mijn verzorgpony staat dag en nacht op de wei en heeft erg veel last van zomereczeem, ze heeft hele kale plekken en bijna geen manen meer.
vorig jaar hebben we denkens geprobeert maar ze scheurt ze in 2 dagen helemaal aan stukken.
weten jullie wat nou echt help?? Scheve mond
Xx

je moet idd eerst de jeuk zien te bestrijden/behandelen. Die cirkel moet je doorbreken en dan een deken op om nieuwe muggebeten te voorkomen. Er zijn veel middeltjes tegen jeuk.Ik heb goede ervaringen met TKC97

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:01

shera schreef:
Ik heb goede ervaringen met TKC97

wat is dat ? en waar kan je het kopen ? moet namelijk weer een nieuwe middeltje proberen Bloos rooibosthee hielp ook al niet...
en nu heeft meneer ook zijn eczeemdeken gesloopt en staat ie zonder todat ik een nieuwe heb Slapen ( waarschijnlijk volgende week pas )

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:04

wooww das wel duur zeg ! halfe liter 70 euro en helle 125...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:10

ben ff op het internet aan het kijken voor dat spul , en het is er ook wel goedkoper Tong uitsteken was gewoon op een dure site denk ik Clown

maar er staat op elke site dat het niet schadelijk is , wel staat er : niet dagelijks gebruiken !!! Niet langs de hals laten lopen !!!

waarom mag dat dan niet ? want dan klinkt het juist wel schadelijk...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:42

omdat het in de zon gaat branden op de huid Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 06:56

Je kunt de jeuk ook tijdelijk proberen te verlichten door paardje te wassen met teershampoo.
Als het arme dier zo'n verschrikkelijke jeuk heeft zou ik het anders aanpakken. Eerst een paar dagen op stal (hou ik helemaal niet van trouwens) zodat de ergste jeuk weg is, dan de deken erop en benen en hoofd 2x per dag insprayen met anti vlieg en dan gewoon weer naar buiten. Als het een zwaar geval is zou ik haar 's avonds weer binnen zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:12

ik heb bij ap ook wel mentholpoeder gebruikt tegen de jeuk,dat werkte ook best wel goed.

gaat goed met de deken op, Haha!
gister toch zijn staart weer in de war,maar ze staan ook weer in een nieuw stuk gras.
daarvan gaat zijn manenkam opzwellen, een dag of 3 duurt dat en dan trekt het weer weg.
blijf het toch apart vinden en voor mij zeker een teken dat er iets niet helemaal klopt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:30

XxSultanxX schreef:
shera schreef:
Ik heb goede ervaringen met TKC97

wat is dat ? en waar kan je het kopen ? moet namelijk weer een nieuwe middeltje proberen Bloos rooibosthee hielp ook al niet...
en nu heeft meneer ook zijn eczeemdeken gesloopt en staat ie zonder todat ik een nieuwe heb Slapen ( waarschijnlijk volgende week pas )

Ik heb het gekocht bij agradi.nl het is wel duur maar ook zuinig in gebruik en het helpt mijn paardjes heel goed! Je moet alleen wel zorgen dat je niet teveel gebruikt en alleen in de manenkam, als het over de hals loopt kan het brandplekjes geven op de hals. Ik gebruik het in combinatie met een eczeemdeken en dan heb je dat probleem dus niet. Bij de staart geeft het helemaal geen problemen. Ik smeer 3 keer per week en dan als ze op stal gaan, kan het de hele nacht intrekken.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:40

Vannacht pony met deken op stal en het luik dicht. Ze heeft iniedergeval haar staart en manen niet geschuurd Lachen.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:05

Hebben jullie wel eens hydrocortiderm gebruikt voor op de manen te smeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:37

ja. maar alleen als ap echt ontstoken plekjes had.
hij heeft ook wel een hotspot gehad, dat is een echt hele natte eczeemplek.
hydrocortiderm werkt echt supergoed,alleen mag je het maar 2 weken gebruiken anders is het echt slecht voor je dier.
maar het werkt echt heel goed dus als je echt ontstoken plekken hebt