[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:27

Horseware schreef:
Shanna schreef:
Goedendag dames, weten jullie waarmee ik de zwavelbloempoeder het beste kan mengen? Ik vind met babyolie toch wat te dun om goed te kunnen smeren. Nu twijfel ik tussen zinkzalf, vaseline en uierzalf/ uiercreme. Het liefste had ik zink-olie gehad maar dat kan ik nergens in grotere hoeveelheden vinden..

Ik zou voor zinkzalf gaan (sudocreme)

Ik heb er een mengeling van gemaakt omdat ik enkel sudocreme en zwavelbloempoeder toch wat dik en droog vond, en ik er wel 3 friezen en een shet mee moet behandelen. Omdat de paarden van nature veel beenhaar hebben en ik geen tondeuse heb heb ik het liever iets smeuïger.

Ik heb nu als mengsel gemaakt:
1 pot sudocreme
1 pot uiercreme
Beetje baby-olie
Beetje teatree olie
c.a. 8 grote eetlepels zwavelbloempoeder.

Het mengsel is bijna 1 kilo, en ziet er lichtgeel uit. Ook is het goed smeuïg om te voelen (zacht en luchtig, makkelijk om te smeren). Ik ga ze er vanavond voor de eerste keer mee behandelen. Ik moet zeggen dat ik het wel lastig vind om de juiste hoeveelheid zwavelbloempoeder in te schatten. Ook omdat de sudocreme een vrij klein potje is in vergelijking met de uiercreme. Mocht dit geen verbetering opleveren kan ik altijd meer zwavelbloempoeder of sudo-creme toevoegen natuurlijk.

BlueStar

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:46

@Shanna
Ik denk dat je wel goed zit hoor. Ik zelf doe op 1 liter zonnebloem olie 4 grote eetlepels. Het is meer kliederen met opsmeren maar ik vind het voordeel dat je een mindere vetlaag hebt. Na 3 dagen smeren meneer gewoon weer op de blubber paddock laten gaan. Bij binnenkomst even afspoelen( was er zo vanaf) afdrogen, verder opdrogen en weer smeren. Het gaat meer om de zuurgraad van de huid te veranderen dan de hoeveelheid. Mocht je het te lang vinden duren kan je altijd wat zwavelbloem of zwavelpoeder (beide zelfde werking) meer toevoegen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:00

Britta31 schreef:
Ik heb ook een vraag en om nu 167 pagina's door te lezen is ook wat veel.Mijn paardje heeft dus mok en hij laat niet toe dat ik de korsten eraf krab.Hij is net een maandje bij ons en ik wil niet dat hij angst voor mij krijgt.Kan ik ook de korsten laten zitten en de mokzalf goed op de korsten en in het midden(zitten geen korsten) smeren?Anders toch maar in de houdgreep.Het zit op 1 been.

Nu weet ik nog niet of de korsten kunnen blijven zitten.Of zal ik er sudocreme opdoen om het week te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:58

Korsten krabben is sowieso een slecht plan, wrijven kan geen kwaad. Wat je met wrijven (eventueel met een ruwe handdoek) weg krijgt zijn de losse korsten, en dat hoeft niet veel pijn te doen. Als je echt moet krabben en peuteren haal je ook de goede korsten (herstel korsten) weg, en doe je je paard veel meer pijn..!

Wat ik doe als ze erg veel korsten hebben is dat ik de benen was met betadine shampoo, en vervolgens met een handdoek droog "schuur". Dat doe ik door een handdoek om/ in de koot te leggen en dan beide uiteinden pakken dat de handdoek echt om het been ligt. Vervolgens zagende bewegingen maken met de handdoek, het paard geeft zelf wel aan hoe hard/ ruw ze aan kunnen en lekker vinden. Mijn jonge merrie kan er echt van genieten haha! Haar mok jeukt haar enorm en met de handdoek schuren vind ze heerlijk!

Eventueel kan je ook op de korsten smeren, maar de echte losse delen wrijf ik wel weg. Schuren met de handdoek kan ook op een droog been overigens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:23

Ik wrijf elke dag de benen schoon met een droge handdoek en zo wrijf je ook de korstjes aardig mee.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:06

Ik wrijf ook de (loszittende) korsten er af met het opdoen van de zalf. Als er op deze manier veel korst weggaat betekend dit dan dat het opknapt?

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:40

Helaas heeft mijn paar nu ook een klein plekje mok. Helpt bij jullie Mesitran ook?
Wat doen jullie aan een verdikking van de huid in de koot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:37

Ik ben nu een weekje aan het smeren met mn eigen mengseltje en ik moet zeggen, ik ben hier meer tevreden over dan over het mengsel met de olie! Het blijft beter zitten waardoor volgens mij de korsten beter loslaten en het langer werkt.
Ik merk vooral dat de korsten minder worden, en de huid er onder dus aan het herstellen is. Bij de olie had ik wel het idee dat het wat deed, maar niet zoveel als met de sudocreme en uiercreme. Ik blijf dus bij dit mengseltje. Het is wat duurder dan met olie, maar het is altijd goedkoper dan de zalfjes van de dierenarts, wat bij 4 paarden een extreem duur grapje is omdat het niks werkt. Ik smeer dit 1 keer per dag ruim op bij 4 paarden (12 grote benen en 2 kleintjes) en er is nu ongeveer de helft van het mengsel op. Aangemaakt was het c.a. 900 gram.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:19

Mijn goedje is al jaren.

Zwavelpoeder , uiercreme, olijfolie.

Werkt super

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:48

Ik kom hier maar even binnenvallen met mijn vraag;

Sinds zondag 1 dik been, niet warm, niet pijnlijk, geen koorts. Ze heeft wel mok aan dit been, maar dat zijn kleine plekjes. Kan dat dikke been toch van de mok zijn?

Kan verder niets vinden aan dat been. Wat is verstandig met beweging, ik stap nu aan de hand, vocht trekt dat weg maar komt net zo snel weer terug zodra ze stilstaat.
Mocht het niet verbeteren ben ik uiteraard de da voor overleg.
ik smeer overigs met sudocreme, en alleem gister gewassen met betadine.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:27

SoleroLove schreef:
Ik wrijf ook de (loszittende) korsten er af met het opdoen van de zalf. Als er op deze manier veel korst weggaat betekend dit dan dat het opknapt?

Bij mijn paard was dit wel zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:38

@manonutje, heb je het idee dat de sudo-creme werkt? Anders zou ik toch wat anders gaan smeren want het dikke kan heel erg goed van de mok komen. Bij twijfel de DA erbij halen, als de mok naar binnen is geslagen ben je heel erg ver van huis. Ik ken een paard dat bloedvergiftiging heeft gekregen door mok die naar binnen sloeg, paard heeft het niet overleefd.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:14

Vorig jaar hielp de sudo creme super!

Vandaag even met de tondeuse bezig geweest, vandaag geen korsten weggehaald, er zat niks

Voor mn gevoel zat er minder vocht in t been dam gisteren

Even kijken of ik de foto erbij krijg:dit is het betreffende voetje
Afbeelding

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:19

Afbeelding
Ik waag ook maar eens een poging, misschien herkent iemand dit.
Mijn paard heeft begin van het weidesseizoen een keer in de stroomdraad gezeten en had daar een snee van in haar kootholte linksvoor. Niet schokkend diep, dus ontsmet en het genas gewoon. Ze heeft er niet kreupel op gelopen.

Paar weken later kreeg ze aan dat been een mokplekje. Ik heb haar al 6 jaar en ze heeft dit bij mij nog nooit gehad. Maar goed, het was redelijk nat buiten dus het kan... Behandeld met mokzalf leg protect. Binnen twee weken plekje netjes verdwenen.

Zo kwam er af en aan iedere keer ergens anders in haar kootholte een plekje, maar ging ook weer netjes weg.

Tot ze anderhalve maand geleden van 24/7 op de wei, 's nachts weer op stal kwam.
Haar rechter achterbeen liep vol en haar mokbeentje linksvoor ook. En daar kwamen ook weer wondjes op. Dit keer leek het natte mok en de plek werd almaar groter. Tijd voor de DA.

In eerste instantie behandeld met mokzalf en cubarmix, wel verteld van het ongelukje in de draad. Mokzalf in combi met cubarmix hielp niet. Intussen had ze verhoging. Niet alarmerend maar wel boven de 38 terwijl ze normaal met haar temp tussen de 37 en 37.4 schommelt.

DA dacht aan een bacterie die actief is geworden door het stilstaan op stal dus nadat ze ook verhoging kreeg en tevens kreupel ging lopen op dat voorbeen, heeft hij 4 dagen antibiotica gespoten en heeft ie droogzetters door de sudocreme gemengd wat ik op haar wondjes moest smeren.
Na 3 dagen begon ze minder kreupel te lopen, na 4 dagen zat ze weer op 37.6 dus gestopt met AB spuiten.

Nu vandaag begon ze weer spontane wondjes te krijgen, net speldenknopjes, maar wel met een straaltje bloed.
Ze trekt haar beentje af en toe ook omhoog, alsof er iets in steekt zeg maar.

Morgen ga ik wederom mijn DA bellen en weer verder puzzelen maar herkent iemand dit misschien? Ik heb vandaag foto's gemaakt van hoe het er nu uitziet

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:23

Afbeelding

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:40

Moet je echt per see met betadine shampoo wassen? Ik kan namelijk bij geen enkele winkel betadine shampoo vinden.

Vorig jaar kreeg ik hydrocortiderm van de DA en dat heef toen wel geholpen al duurde het lang voor het over was. Dit jaar weer mok en ben begonnen met de hydrocortiderm maar het werd alleen maar erger. Vandaag een pot mokcreme gekocht bij de welkoop en ik hoop dat het gaat helpen ben er vandaag mee begonnen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:18

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:18

en dan zou ik maar 1x wassen en verder droog houden, anders blijf je het steeds opnieuw irriteren...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:42

Nee ben bij de etos kruidvat en welkoop geweest, ze hebben geen betadine shampoo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:44

Bij mij werd (veel) wassen met betadine shampoo afgeraden door de dierenarts omdat dat de huid heel erg uitdroogt.
Afnemen met pure betadine was beter, en dan heel goed afdrogen daarna, ook na het wassen en verder alleen smeren en zo nodig droogmaken met een handdoek, maar niet meer wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:53

Bij etos wn kruidvat hebben ze sowieso betadine shampoo, bij de meeste ruitershops ook. Anders even vragen aan een winkel-medewerker, ik weet zeker dat het bij kruidvat en etos te halen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:56

Maikeltje, wat vervelend zeg, erg sneu voor je paardje ook! Weet je zeker dat het mok is? Is dat al (met een schraapseltje) onderzocht?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:59

fjordjes schreef:
Nee ben bij de etos kruidvat en welkoop geweest, ze hebben geen betadine shampoo.

Bij de apotheek hebben ze het zo ie zo :)
Hier verkoopt de kruitvat etc het ook niet nl...

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:40

Mijn mok bleek mijt te zijn. Ondanks dat ons paard niet stampte en alleen voorbeen plek had. Ik wilde niet langer aanklooien en heb paardendokter erbij gehaald. Nu mag ze niet meer nat staan (heeeeeeel fijn met dit weer :( ) ze is inmiddelsvoor mijt behandeld.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:09

@ Shanna, ze hebben hier in Deurne toch echt geen betadine shampoo bij de kruidvat en etos heb er naar gevraagd.

Sinds gisteren begonnen met smeren van de mokcreme van de welkoop en m'n paard had al duidelijk minder korsten! Hopen dat het snel over is.