[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:55

Op zich is het logisch dat je paard met Care4Life minder zuigt, dit bestaat namelijk voor een heel groot deel gewoon uit ruwvoer... ;)

yenopi

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:22

jawel, maar geeft mij wel een gevoel dat ik haar iets extra's geef zeg maar ....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:37

Mijn luchtzuiger wordt in maart 18, is verder kerngezond (ze had een spatbeen maar dat is keurig dichtgegroeid). Ze is nog steeds eerder te dik dan te mager en heeft nergens last van.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:06

Naja, alles afzetten met rubber word moeilijk .
Hij loopt dag en nacht buiten?
Hij zuigt eigenlijk altijd op de houten palen.

Hij heeft wel nooit een zuigband of zo aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:33

Roosjuh, ik zou dan proberen 1 paal met rubber te bedekken, de paal waar hij t t meest op doet en de andere palen "onbereikbaar" of onaantrekkelijk maken.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:36

en hoe zou ik dat kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:39

Ik weet niet hoe je wei is, maar evt het stroomdraad dat aan de binnenkant van de omheining zit, over de palen heen maken, onaantrekkelijke middeltjes erop smeren, etc. En anders toch alles of iig de plekken waar hij t t meest doet, bedekken met rubber. ;) Van luchtzuigers wordt je creatief! :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:53

Je kan eventueel ook gewoon 1 paar vlakbij het eten zetten, als je zo'n luierik heb als de mijne dan wordt dat de vaste luchtzuigpaal :+
Maar als het houte palen zijn is het toch niet zo erg als ze eraan zuigen, of beschadigd dat de tanden ook? Metalen voerbakke enz.. kan ik me voorstellen maar als ik de paal hier zie is gewoon de hele paal naar de knoppen aan het gaan :+ (en dat vinden we niet zo erg, die is te vervangen)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:28

Mijn paard is net 4 dagen geleden verhuist naar een nieuwe stalling, hij staat nu i.p.v 21 uur op stal 24/7 buiten. Sinds dag 1 heeft hij voorlopig geen aanstalten meer gemaakt om te luchtzuigen. Hij heeft ook veel minder plaatsen om dit te doen enkel maar in de aanpalende weide die bij droog weer open staat. Zo heeft hij ook nog wat gras om op te knabbelen. Voor de gehele dag heeft hij een grote vierkante houten bak met een berg hooi in. Hij kan hier gedurende de hele dag van eten. Nu staat hij nog altijd vrij mager.

Ik denk dat het voornamelijk bij hem om stress gaat aangezien hij dus echt niks meer doet om te luchtzuigen terwijl nu al 4 dagen de aanpalende weide open staat. In zijn schuilhok is er ook geen plaats om zich op vast te zetten.

Nu is mijn vraag, mag ik hem bietenpulp bijvoederen zodat hij wat steviger in zijn vel staat? En met welke hoeveelheid mag ik beginnen? Naar welke hoeveelheid mag ik dit opbouwen? Is bietenpulp slecht voor de maag? Voorlopig zie ik geen signalen die wijzen op maagproblemen maar wil het ook niet in de hand werken. Hij krijgt binnenkort 2 keer per week eens een korrel voor aanvullende mineralen en dergelijke. Dus niet meer dagelijks zoals voordien. Verder krijgt hij ook bieten, wortel en mais af en toe te eten. (extra knabbel)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:32

Als hij net 4 dagen onbeperkt toegang heeft tot hooi... zou ik even wachten met bijvoeren... als hij voor de rest gezond is zou ik eerst weekje of 2 aankijken. Hiervan zou hij al moeten aankomen. Niet heel snel (gelukkig maar) maar wel genoeg.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:50

Evelijn schreef:
Als hij net 4 dagen onbeperkt toegang heeft tot hooi... zou ik even wachten met bijvoeren... als hij voor de rest gezond is zou ik eerst weekje of 2 aankijken. Hiervan zou hij al moeten aankomen. Niet heel snel (gelukkig maar) maar wel genoeg.

Ok, zal dan nog even wachten. Ik denk dat ik gewoon wat overbezorgd ben omdat hij al koliekerig is geweest enz. Maar moest ik toch bietenpulp willen bij geven is dit dan een goed idee? En dan qua hoeveelheid en dergelijke? Zo moet ik de vraag niet nog eens opnieuw stellen op bokt :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:03

Zo juist als hij koliekerig is oppassen met veel verschillende dingen bijvoeren.

Bietenpulp zou ik zelf niet zo snel voeren... hier krijgen de koeien het... weet dus ook niks over behalve wat er op de bokt wiki te vinden is.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:06

ik heb ook al wat zitten zoeken op bokt om informatie te verzamelen maar denk niet dat het kwaad kan mits het voldoende geweekt is in water natuurlijk. Anders kan het wel koliek veroorzaken door de gassen /gisten als ik het goed gelezen heb. Correct me if i'm wrong ! Maar ik moet wel zeggen dat het gewoon gewone koliek was maar de DA sprak over stresskoliek. Zijn mest was wat aan de droge kant maar had geen opstopping of dergelijke. Darmen waren zelfs vrij leeg waaruit ik kan afleiden dat hij aardig wat heeft zitten luchtzuigen. Ik kon namelijk 1 dag niet langs gaan en hij stond dus 24u binnen...voelde me rot toen ik het nieuws te horen kreeg, de DA is dan 2 keer mogen langs komend die dag ik vreesde het ergste maar het bleek achteraf allemaal beter wanneer hij even in de piste aan de longe heeft kunnen traag draven (5 min). Zo kwam de lucht eruit en voelde hij zich ineens een stuk beter (in combinatie met een pijnstiller)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:15

Lucht van het luchtzuigen komt niet in de darmen. Kan wel zo zijn dat de maag/darmen erg van slag zijn door te lange tijd (meer dan 4 uur) geen ruwvoer... dat hij daardoor koliek krijgt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:18

Evelijn schreef:
Lucht van het luchtzuigen komt niet in de darmen. Kan wel zo zijn dat de maag/darmen erg van slag zijn door te lange tijd (meer dan 4 uur) geen ruwvoer... dat hij daardoor koliek krijgt.

Ja dat weet ik daarom dat de DA zei dat het stresskoliek was maar het zal idd komen door een tekort aan ruwvoer...hij kreeg 2 keer per dag hooi en stond op stro. Gelukkig heeft hij daar op zijn huidige locatie geen problemen meer mee en kan hij zoveel knabbelen als hij wil.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:20

stress van niet kunnen eten ... tja dat is ook een manier om het uit te leggen ;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:30

Evelijn schreef:
stress van niet kunnen eten ... tja dat is ook een manier om het uit te leggen ;)

Ik leer echt elke dag bij door op bokt te zitten, het is mijn eerste paard en ik probeer er alles aan te doen om het goed te doen. Nu heb ik al wat meer bijgeleerd wat er nu eigenlijk gebeurd is. De DA heeft het verband tussen de twee niet uitgelegd gewoon gezegd dat het door stress kwam. Bedankt voor de info :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 18:07

Stresskoliek.. hmm.. interessante diagnose.
Is dit een DA voor paarden of zo'n koeienman die paarden er een beetje bij doet?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:02

Anya schreef:
Stresskoliek.. hmm.. interessante diagnose.
Is dit een DA voor paarden of zo'n koeienman die paarden er een beetje bij doet?

Het is een praktijk van meerdere DA's maar ik denk inderdaad dat zij meer gericht zijn naar vee (koeien) want de boer had koeien staan en zij kwamen regelmatig naar hem voor zijn koeien. Dus idd een koeienman.

Wat zijn jouw bedenkingen rond die diagnose? Ik ben nu onlangs verhuist en ben aan het twijfelen of ik weer beroep zou doen op die DA of eerder voor een ander zou gaan...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:22

Nou het is kul dat een luchtzuiger stresskoliek heeft.

En een luchtzuiger krijgt niet meer of minder koliek dan niet-luchtzuigers. De lucht haalt de maag niet, laat staan de darmen en de darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een luchtzuiger de hele dag zuigend bij elkaar kan zuigen.

De meeste koliek komt door:

- wormen staan met stip op nummer 1
- te koud water drinken terwijl ze zelf warm zijn
- het voedsel: schimmel in het hooi, teveel in enen geven, een enorme hoeveelheid slecht verteerbaar voedsel zoals bietenpulp geven
- een niet zo goed werkend maag / darm stelsel.

Bij die laatste kan luchtzuigen een symptoom zijn. Immers een paard gaat luchtzuigen omdat ze de maag minder zuur willen hebben. Stress kan een beetje meespelen. Paarden met veel stress lopen een groter risico op het ontwikkelen van een maagzweer. Maar zeker niet alle paarden met een maagzweer gaan luchtzuigen en zeker niet alle luchtzuigers hebben (nog) een maagzwaar. Luchtzuigen is ook littekengedrag.

En al een tijdje geleden kregen veeartsen op de opleiding te horen dat luchtzuigen koliek opleverde en dat je ze vooral een band om moest doen. Dat is inmiddels al een jaartje of wat achterhaald door nieuw onderzoek, maar als je vooral koeien e.d. doet, dan hou je echt je kennis o.g.v. paarden niet zo goed bij.

Kortom: prima DA om even een spuit in te drukken bij koliek (het helpt wel, los van welke diagnose hij eraan hangt) maar verder zou ik niet zo afgaan op wat deze te zeggen heeft over luchtzuigers ;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:53

Anya schreef:
Nou het is kul dat een luchtzuiger stresskoliek heeft.

En een luchtzuiger krijgt niet meer of minder koliek dan niet-luchtzuigers. De lucht haalt de maag niet, laat staan de darmen en de darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een luchtzuiger de hele dag zuigend bij elkaar kan zuigen.

De meeste koliek komt door:

- wormen staan met stip op nummer 1
- te koud water drinken terwijl ze zelf warm zijn
- het voedsel: schimmel in het hooi, teveel in enen geven, een enorme hoeveelheid slecht verteerbaar voedsel zoals bietenpulp geven
- een niet zo goed werkend maag / darm stelsel.

Bij die laatste kan luchtzuigen een symptoom zijn. Immers een paard gaat luchtzuigen omdat ze de maag minder zuur willen hebben. Stress kan een beetje meespelen. Paarden met veel stress lopen een groter risico op het ontwikkelen van een maagzweer. Maar zeker niet alle paarden met een maagzweer gaan luchtzuigen en zeker niet alle luchtzuigers hebben (nog) een maagzwaar. Luchtzuigen is ook littekengedrag.

En al een tijdje geleden kregen veeartsen op de opleiding te horen dat luchtzuigen koliek opleverde en dat je ze vooral een band om moest doen. Dat is inmiddels al een jaartje of wat achterhaald door nieuw onderzoek, maar als je vooral koeien e.d. doet, dan hou je echt je kennis o.g.v. paarden niet zo goed bij.

Kortom: prima DA om even een spuit in te drukken bij koliek (het helpt wel, los van welke diagnose hij eraan hangt) maar verder zou ik niet zo afgaan op wat deze te zeggen heeft over luchtzuigers ;)

Heel erg bedankt Anja voor je uitleg. Ik zal even polsen bij de nieuwe staleigenaar welke DA hij gebruikt.

Ik heb hem op 27/10 ontwormt met Equisteria. Ik heb ook een ontwormingsschema gekregen van een stalgenote (die zij ook gebruikt) dus ik weet ongeveer welke ontwormingsmiddelen ik wanneer moet geven. Maar ik zal ondertussen want informatie hierover opzoeken.

Het water dat werd gegeven op mijn vorige stalling was via een leiding dus ik weet niet of dit te koud zou geweest zijn. Andere paarden hadden hier blijkbaar geen last van want alleen mijn paard is koliekerig geworden op stal.

Wat eventueel volgens mij een oorzaak zou kunnen zijn is inderdaad misschien een te grote hoeveelheid hooi in één keer. De boer kwam 's ochtends en 's avonds langs om eten te geven dus 1 schep krachtvoer en hooi. Maar als ik langs kwam gaf ik hem ook nog hooi op de grond en in zijn hooinet. Omdat ik het idee had dat hij dit wel nodig zou hebben. Ik heb gezien welke hoeveelheid de boer gaf en vond dit nogal weinig... En zeker omdat mijn paard een luchtzuiger is wou ik hem ook genoeg ruwvoer geven om hem bezig te houden. Bietenpulp heeft hij nog nooit gekregen en hij had at dus enkel maar hooi en krachtvoer twee keer per dag.

Bij het geven van krachtvoer zoog hij wel heel erg veel lucht. Ik heb gisteren ander krachtvoer gegeven op de nieuwe locatie in een emmer buiten op de grond. En hij heeft geen enkel keer geprobeerd om lucht te zuigen, hij had nochtans veel plaatsen om dit te doen. Hij had ook deze week nog geen krachtvoer gekregen en hij zal er ook minder krijgen op de nieuwe stalling. Hij zal dus van elke dag naar 2 keer per week gaan. Ik denk niet dat er schimmel in het hooi zat want dan zouden meerdere paarden hier last van moeten hebben of niet?

Een slecht werkende maag of darmen zal ik in de gaten houden. We zullen bekijken hoe hij het doet op zijn nieuwe dieet. Voorlopig krijgt hij al iets meer eten dan de andere paarden. De andere paarden krijgen 1 zak hooi en hij krijgt er 1,5. Kan de DA zoiets onderzoeken? En hoe wordt dit dan gedaan een maag onderzoek of dergelijke ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 14:32

Een maagonderzoek: endoscopie.
Maar ik zou met het voer beginnen.

Wat ook kan is dat er te vers hooi gevoerd is. Daar heeft mijn merrie (als enige van de paarden) ook altijd erg veel last van. Je kunt haar ook niet zomaar van de ene soort hooi op de andere soort hooi overzetten. Dan krijgt ze dus buikpijn. Hooi moet geloof ik minimaal 4 maanden rusten voor je het voert, maar bij mijn merrie nog wel iets langer dan die vier maanden.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:23

Hallo,

Misschien hebben jullie deze vraag al heel vaak moeten beantwoorden, maar ik hoop toch dat jullie me wat wijzer kunnen maken?

Ik zoek een goed jong paard, en na een aantal keuringen en bezoekingen ben ik weer bij een leuk paard uitgekomen. Ik de eigenaren gebeld dat ik geinteresseerd ben, blijkt dat hij doet luchtzuigen. Het blijk een heel talantvol paard te zijn, dat geselecteerd was voor de elite. Maar door het luchtzuigen werd hij terug gestuurd. Hij staat daarom ook voor veel minder geld te koop. We weten nu dus niet wat we moeten doen?
Ik wil een talentvol paard waar ik succesvol mee kan gaan rijden in de hogere klassen, kan dit met een luchtzuiger?
Ook willen we het paard nog eens kunnen verkopen, kan dit makkelijk met een luchtzuiger?
Kun je luchtzuigen verhelpen?

ik hoop dat ik wat wijzer kan worden

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:26

janouke de meeste van je vragen zijn gewoon te vinden is het topic

als ik eerlijk moet zijn en de huidige markt bekijk denk ik niet dat de verkopende partij zo snel van een luchtzuiger af komt, of jijer dus zo makkelijk van af kom ik denk het niet ( ik zou namelijk zelf geen paard meer kopen als ik wist dat het een luchtzuiger zou zijn ) en de mijne doet het niet eens iedere dag maar alleen als hij zich verveeld in de paddock met zijn vriendjes.

het rijden in een hogere klasse hoeft geen probleem wel krijgen ze zo een typisch nek bij veel luchtzuigen
verhelpen nee je kan maagcompositum geven maar daarmee wil het neit zeggen dat het luchtzuigen stopt,
weet je de oorzaak waarom hij is gaan zuigen maagzweren vervelling verkeerd spenen ???

ook moet je in mijn ogen rekening houden met de voeding
niet alle stallen willen een luchtzuiger stallen of alleen met een band welke in mijn ogen niet goed is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:50

Ach één bekend olympisch paard is een luchtzuiger.. Dus het hoeft geen punt te zijn. En Tyrza reed volgens mij grand prix met één luchtzuiger. Hals kun je oplossen. De luchtzuigplek lager maken.. Trainen ze de bovenhalsspier zelf :-)