Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Als hij net 4 dagen onbeperkt toegang heeft tot hooi... zou ik even wachten met bijvoeren... als hij voor de rest gezond is zou ik eerst weekje of 2 aankijken. Hiervan zou hij al moeten aankomen. Niet heel snel (gelukkig maar) maar wel genoeg.
Evelijn schreef:Lucht van het luchtzuigen komt niet in de darmen. Kan wel zo zijn dat de maag/darmen erg van slag zijn door te lange tijd (meer dan 4 uur) geen ruwvoer... dat hij daardoor koliek krijgt.
Evelijn schreef:stress van niet kunnen eten ... tja dat is ook een manier om het uit te leggen
Anya schreef:Stresskoliek.. hmm.. interessante diagnose.
Is dit een DA voor paarden of zo'n koeienman die paarden er een beetje bij doet?
Anya schreef:Nou het is kul dat een luchtzuiger stresskoliek heeft.
En een luchtzuiger krijgt niet meer of minder koliek dan niet-luchtzuigers. De lucht haalt de maag niet, laat staan de darmen en de darmen maken zelf vele malen meer gas aan dan een luchtzuiger de hele dag zuigend bij elkaar kan zuigen.
De meeste koliek komt door:
- wormen staan met stip op nummer 1
- te koud water drinken terwijl ze zelf warm zijn
- het voedsel: schimmel in het hooi, teveel in enen geven, een enorme hoeveelheid slecht verteerbaar voedsel zoals bietenpulp geven
- een niet zo goed werkend maag / darm stelsel.
Bij die laatste kan luchtzuigen een symptoom zijn. Immers een paard gaat luchtzuigen omdat ze de maag minder zuur willen hebben. Stress kan een beetje meespelen. Paarden met veel stress lopen een groter risico op het ontwikkelen van een maagzweer. Maar zeker niet alle paarden met een maagzweer gaan luchtzuigen en zeker niet alle luchtzuigers hebben (nog) een maagzwaar. Luchtzuigen is ook littekengedrag.
En al een tijdje geleden kregen veeartsen op de opleiding te horen dat luchtzuigen koliek opleverde en dat je ze vooral een band om moest doen. Dat is inmiddels al een jaartje of wat achterhaald door nieuw onderzoek, maar als je vooral koeien e.d. doet, dan hou je echt je kennis o.g.v. paarden niet zo goed bij.
Kortom: prima DA om even een spuit in te drukken bij koliek (het helpt wel, los van welke diagnose hij eraan hangt) maar verder zou ik niet zo afgaan op wat deze te zeggen heeft over luchtzuigers