[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:50

Mijn merrie moet 1mg krijgen volgens DA, getest op 72, sinds woensdag begonnen met een halve na dat ik las over alle bijwerkingen.
Nu at ze 2 weken geleden erg slecht, maagzweer, dat was o.a. de aanleiding om weer eens bloed te prikken. Ze was net weer paar dagen goed aan het eten.. En nu dus weer niet.
Hooi & gras eet ze wel, slobber gaat uiteindelijk wel op, maar brok laat ze liggen. Alles suiker/graan vrij.
Hoe snel merkte jullie dat de eetlust terugkwam?
Ze krijgt nog dagelijkse maagbeschermers, sowieso nog 2 weken volle dosis en dan maand afbouwen zodat maag echt kan herstellen. Stel ze blijft slecht eten, dan bouw ik nog niks af.

Wat betreft de discussie of het medicijn wel zo veel doet, hoe meer ik over Cushing lees, hoe meer ik denk oliebol.. al het 'gekwakkel' van afgelopen jaren is mogelijk terug te herleiden op. Ik hoop dus dat het echt een wonderpilletje is en ze zo zonder maagzweren, rare ontstekingen en mega hengstigheid nog heel wat jaren blij op de wei kan lopen. Ze is 18 en zit nog super kort & glanzend in haar vacht, het is dus lang niet altijd zichtbaar zonder bloed test.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:06

Na 3 jaar eet mijn paard nog steeds moeilijk brok. De ene brok een halve maand de andere maand en dan switch ik weer. Sp en slobber eet hij gelukkig wel. Las volgens mij die van marcella die af en toe brok eet. Blijf dat toch wel een vervelende bijwerking vinden zeker omdat die bij sommige paarden blijvend is. Hooi en gras gaat er gelukkig altijd in.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:31

Oke, is dus wel iets blijvends? Ik dacht tijdelijk bij opbouwen

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:40

Meestal wel tijdelijk, maar gij langzaam opbouwen denk ik aan beginnen met een achtste pilletje, een halve vind ik al erg veel om de starten eerlijk gezegd...en even goed blijven testen want veel,paarden hebben minder nodig dan voorgeschreven. Dus de voorgeschreven dosis wordt dan al snel een overdosis met bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:54

Mijn DA wilt geen recept meegeven. Geen van beide DA praktijken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:39

spretje schreef:
Meestal wel tijdelijk, maar gij langzaam opbouwen denk ik aan beginnen met een achtste pilletje, een halve vind ik al erg veel om de starten eerlijk gezegd...en even goed blijven testen want veel,paarden hebben minder nodig dan voorgeschreven. Dus de voorgeschreven dosis wordt dan al snel een overdosis met bijwerkingen.

Bij een paard kan je ook wel opbouwen vanaf 1/4. Hier 4 jaar geleden meteen begonnen met een 1/2, wat ook goed is gegaan. Overgang van 1/2 naar 1 en van 1 naar 1 1/2 is ook zonder problemen gegaan.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:47

spretje schreef:

Maar je kan pas na 6 weken weer testen toch?
Aangezien ik nu halve dosis geef dacht ik pas na 6 weken volledige dosis weer prikken.
Dan valt het precies op de grens van hoge/lage norm..
Sowieso werd haar bloed al minstens 2x per jaar gecontroleerd i.v.m. de ontstekingen, nu zal het nog vaker gebeuren.
Paard laat niks merken, pas als ze met 40gr koorts en mega ontsteking staat.
Ontstekingswaarde was dit keer echt 0 *\o/*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:08

Testen na 6 weken al heeft geen zin. Ik zou zeggen bouw met een kwart op en test pas na een half jaar. Of volgend jaar in dezelfde periode.
Kijk gewoon goed naar hoe je paard het doet. Dat zegt meer dan waardes. Bij gewoon bloedonderzoek zie je trouwens niks wat met ppid te maken heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:52

Ik kan inmiddels de cushing pony's er (ook met weinig symptomen) er redelijk uitpikken.
Maar nu zei iemand tegen mij dat ik misschien m'n 16 jarige merrie ook eens moet laten testen.

Ze is 99% zeker IR, aantal jaar geleden bevangen geweest en zomer eczeem (en artrose, dit jaar peesblessure en er is een oog uit gehaald, beetje hopeloos als je het zo zeg :') ), maar zit verder goed in haar vel, beetje mollig, maar bij een IR pony die al ruim een half jaar bijna stil staat ontkom je er helaas zowat niet aan. Behalve dat ze zo extreem snel staat te zweten. Waar de rest van de pony's (die het zelfde gehouden worden, 2 cushies en 2 jongere pony's) niet zweten druipt het bij haar er soms al vanaf. Met zomaar een paar warme dagen kan ik me het voor stellen, maar ze heeft dit al rond de 15 graden dat ze natte randjes achter haar oren en in haar oksels heeft.

Wat denken jullie? Toch testen of hebben jullie andere ideeen?
Ik heb een beetje last van eigen-paard-syndroom denk ik, bij een ander zie ik het wel en bij mijn eigen pony zie ik het niet (of wil ik het niet zien, 2 cushies is genoeg :j ).

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:11

Afbeelding

Hehe eindelijk de eerste 120 pillen zijn binnen gelijk gehaald
De andere 120 pillen einde vd week
En kon via facebook nog eens 36 tabletten prascend overnemen
Voorlopig voor een half jaar medicatie

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:15

Hoe dan babyyentje?

Nb Zie het al, het is 0,25 mg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:16

Die van mij eet tot nu toe 1x in de week brok 2x werd al minder en 3x brok per week word een grote knoeipartij of haalt even neus doorheen en is klaar.

Toen die van mij een periode te mager was at hij wel iedere dag. Maar heeft op het moment genoeg spekkies op zijn lijf (niet overdreven maar genoeg voor de winter). Denk ook gewoon daardoor dat hij door de prascend meer een rem erop heeft gekregen met eten terwijl hij vroeg anders bijna doorlopend aan het eten was. Trouwens met kouder en natter weer is hij verzot op gewone simpele luzerne.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:20

Afbeelding
Afbeelding

Als ik zie wat een halve pil doet in 3 maanden tijd ben ik mega blij

Vacht weer mooi kort en ze glanst weer appeltjes op der buik
Me happy !!

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:22

Essie73 schreef:
Hoe dan babyyentje?

Nb Zie het al, het is 0,25 mg

Die van ons krijgt halve pil prascend
Dan nu 2 pergolide :)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:34

cynthiar schreef:
Testen na 6 weken al heeft geen zin. Ik zou zeggen bouw met een kwart op en test pas na een half jaar. Of volgend jaar in dezelfde periode.
Kijk gewoon goed naar hoe je paard het doet. Dat zegt meer dan waardes. Bij gewoon bloedonderzoek zie je trouwens niks wat met ppid te maken heeft.

Maar mijn paard toont weinig van de PPID, op de maagzweren & onverklaarbare ontstekingen na.
Iedereen verklaarde mij al voor gek dat ik weer bloed liet controleren, "ze ziet er zo gezond uit" maar door de verhoogde LDH & CPK kwam de DA op het idee om op cushing te testen. Dus ik kan wel minimaal opbouwen & wachten tot ze weer stopt met eten of 40 graden koorts staat, maar ik ben het nu ik dit weet graag voor.
Het is een grote stoere Friese merrie die niks laat blijken, zichzelf liever doodloopt dan pasje terug doet.
Na 10 jaar denk ik haar te kennen, maar nog steeds verbaast ze mij regelmatig hoe bikkelhard ze voor zichzelf is.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:47

Ik moet me hier (helaas) ook melden... vrijdag bloed laten prikken en vandaag de uitslag; 360...

Pony is 21, staat al 5 jaar 24/7 buiten dus dacht dat daar de lange vacht vandaan kwam. En wordt af en toe schraler, maar ze staat in een kudde dus ruwvoerinname is niet altijd hetzelfde. Verder heb ik niets aan haar gemerkt.

Achteraf kan ik me wel voor mn kop slaan!

De dierenarts zegt dat ik met 1 pil Pracend moet beginnen en na 6 weken bloed moet laten testen voor de dosering.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:57

Niet meteen met 1 hele pil beginnen! Je moet het echt rustig opbouwen. Ik ben bij 1/8 begonnen en heb opgebouwd naar een kwartje. Daar deed hij het goed op dus dat heb ik gehouden, tot ik hem weer minder vond worden en toen heb ik verhoogd naar een halve. Als je meteen met een hele begint krijgt hij echt allemaal bijwerkingen en dat wil je echt niet.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:11

Ik kom mij hier ook melden.
Bij mijn bijrijdpaard is vandaag ook ppid geconstateerd. We moeten nog even wachten op de andere uitslagen van het bloedonderzoek en dan gaan we met de dierenarts overleggen hoe te behandelen. We gaan haar met medicijnen behandelen en we moeten haar voer aanpassen. Hoop dat we eind van de week kunnen starten met de behandeling.
Ik ga dit topic doorlezen en ik hoop hier veel informatie te vinden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:13

Babyyentje schreef:
[ [url=m/DaI5Kk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hehe eindelijk de eerste 120 pillen zijn binnen gelijk gehaald
De andere 120 pillen einde vd week
En kon via facebook nog eens 36 tabletten prascend overnemen
Voorlopig voor een half jaar medicatie

Heb je die nou gewoon van de apotheek? Hoe heb je dat klaar gespeeld?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:56

Ethelate schreef:
cynthiar schreef:

Maar mijn paard toont weinig van de PPID, op de maagzweren & onverklaarbare ontstekingen na.
Iedereen verklaarde mij al voor gek dat ik weer bloed liet controleren, "ze ziet er zo gezond uit" maar door de verhoogde LDH & CPK kwam de DA op het idee om op cushing te testen. Dus ik kan wel minimaal opbouwen & wachten tot ze weer stopt met eten of 40 graden koorts staat, maar ik ben het nu ik dit weet graag voor.
Het is een grote stoere Friese merrie die niks laat blijken, zichzelf liever doodloopt dan pasje terug doet.
Na 10 jaar denk ik haar te kennen, maar nog steeds verbaast ze mij regelmatig hoe bikkelhard ze voor zichzelf is.

Wel opbouwen naar 1mg natuurlijk. Heb je een goede duidelijke foto van haar van de voorkant en zijkant? En recent.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 04:52

Foto van vorige week, haar bespiering valt hier op, rug&kont, vooral ineens een bolle buik terwijl ze altijd meer opgetrokken buik/flank heeft gehad.
https://ibb.co/goYaPQ

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:27

Afbeelding

Hier het resultaat na 3 maanden halve pil
Zo blij mee !!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:24

Ethelate schreef:
Foto van vorige week, haar bespiering valt hier op, rug&kont, vooral ineens een bolle buik terwijl ze altijd meer opgetrokken buik/flank heeft gehad.

Zo op het oog zie je er inderdaad geen ppid in. Geen vetopslag, een glimmende gewone vacht. Ze is wat aan de magere kant of lijkt dat zo?
Opgetrokken buik/flank is niet goed. Dus een bollere buik nu is wel beter.
Krijgt ze wel genoeg ruwvoer?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:25

Dat is inderdaad een verbetering Babyyentje!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:34

cynthiar schreef:
Ethelate schreef:

Zo op het oog zie je er inderdaad geen ppid in. Geen vetopslag, een glimmende gewone vacht. Ze is wat aan de magere kant of lijkt dat zo?
Opgetrokken buik/flank is niet goed. Dus een bollere buik nu is wel beter.
Krijgt ze wel genoeg ruwvoer?

Ze is in een maand tijd veel spieren verloren. Ze is nooit echt dik te krijgen geweest, eten heeft nooit prioriteit gehad.
Ze staat 9u pd op de wei met 3 andere rustige merries, strookbegrazing, en krijgt op stal meer hooi/voordroog dan dat ze op kan. Ze heeft 24/7 eten ter beschikking, juist vanwege die maagzweren zit ik daar boven op.
Door de maagzweren heeft ze begin van de maand slecht gegeten, was net weer normaal aan het worden toen we diagnose binnen kregen en met halve Prascend zijn begonnen. Nu laat ze haar Metazoa brok & lucerne brok liggen. Ze krijgt extra slobber nu omdat ze dat wel eet, met een kuur om lever & nieren te ondersteunen. En een appel om de maagbeschermers en Prascend naar binnen te krijgen.
Het is (achteraf makkelijk praten) het spierverlies, maagzweren, vage ontstekingen in haar lies, bloedarmoede, heftige hengstigheid, flauwvallen/out van de stress wat ik kan linken aan PPID, waar ze laatste 2, 3 jaar last van heeft (gehad) en wat ik hoop te voorkomen met Prascend en waarom ik haar bloedwaardes vaker dan normaal laat controleren.