[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:44

Maralyn, ik heb een biomedische achtergrond en een herboristenopleiding. Verder werk ik veel samen met een paar experts waar we soms heerlijke discussies over kruiden en werkingen ervan hebben.

Persoonlijk vind ik de ondertoon in jouw berichten vervelend overkomen, als je je vraagtekens hebt bij iemands kunde dan zou je kunnen informeren naar hun achtergrond :)

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:47

xxelviraxx schreef:
Hier ook een vraagje. Ik wil de drainage kuur gaan geven van groene os. Alleen ik lees bij het product dat het druppels zijn en over het voer moeten. Mijn halfinger krijgt alleen hooi en kuil. Hoe zouden jullie dit dan gaan geven? Als ik het goed gelezen heb geef je dit 6 weken. Geven jullie na die 6 weken dit weer? Hoe weet je of het gewerkt heeft?

Mijn Haflinger krijgt deze kuur nu 3 weken mee bezig, ik geef dit smorgens en savonds op een klein stukje gedroogd brood
De eerste 2 weken was ze wel wat sloom.. Nu merk ik dat ze weer fitter wordt
Ik ben nog aan het twijfelen of ik het alleen in het voor- en najaar ga geven of het hele jaar (met uiteraard een stopweek)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:48

@ minikatje, wanneer begin jij met knoflook bij te geven in het jaar? geef je dit enkel en alleen omwille van de bloedzuiverende eigenschappen?
Ik ben op zoek naar een natuurlijk product voor de luchtwegen, is er iets wat jij kan aanraden?

edit: als je liever hebt om dit via pb te doen...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:59

Silver_Fox schreef:
ellepel schreef:
Welke kuur geef je?
Ik ben wel begonnen om nu meer gekookt lijnzaad te geven
Kijken wat dat gaat doen voor de vacht

Groene leem met een paar essentiële oliën. Lijnzaad is heel goed :j ik geef iedere dag ontsloten lijnzaad, hoef je verder niet te bewerken door te koken of te vermalen.

@Jets je kunt inderdaad ook lijnzaadolie over het voer doen.

Knoflook is trouwens niet verkeerd, zolang je periodes in last dat je het niet geeft.

Hoelang geef je dit? Ook de zomerperiode door?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:05

@ angelax De kuur bedoel je? Die ga ik nu voor het eerst geven voor 2 weken lang. Ik denk dat ik het iedere keer voor het voorjaar en in het najaar ga geven voor 2 weken. Wat ik voer is al vrij reinigend (zoals bijv lijnzaad) en ik denk niet dat ik een intensievere kuur vaker of langer wil geven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:08

Nevel heeft net haar 3 wekelijkse knoflookprut weggewerkt.
Bij haar was het onderdeel van een nieuw detoxmengsel wat ik had uitgedacht.

Je mag mij best dingen in het topic vragen hoor, het is een forum waar je ervaringen deelt.
Als mensen andere ervaringen hebben de kruiden die ik gebruik is het alleen maar een completere informatieuitwisseling :P

Nevel had in november een ochtendkuchje. Zij kreeg toen een mengsel van brandnetel met kamille en thijmtakjes en anijs/foenegriekzaad. Maar dat groeit allemaal bij mij in de tuin of staat in het kastje.

Kuchmengsel vond ze heerlijk maar de detoxprut was maar zozo, daar moet ik nog wat aan de smaak gaan doen. :')

Het is wel slim om te bekijken waarom je paard wat aan de luchtwegen heeft, als je alleen het symptoom bestrijdt en niet de oorzaak dan helpt het niet of dan komt het elke keer terug.
Dus alleen iets voor de luchtwegen is voor mij te weinig informatie :o
- Hoe staat je paard?
- Wat krijgt hij/zij?
- Hoeveel beweegt hij/zij?
- Zijn er allergieën?
- Waarom denk je aan de luchtwegen? :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:17

Tja.. das net hoe je het leest...!!

Velen hebben dat niet. Maar adviseren wel!

:') maar dat is mijn mening natuurlijk.

Wat n ander daar mee doet. Maakt mij niet uit.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:25

minikatje schreef:
Nevel heeft net haar 3 wekelijkse knoflookprut weggewerkt.
Bij haar was het onderdeel van een nieuw detoxmengsel wat ik had uitgedacht.

Je mag mij best dingen in het topic vragen hoor, het is een forum waar je ervaringen deelt.
Als mensen andere ervaringen hebben de kruiden die ik gebruik is het alleen maar een completere informatieuitwisseling :P

Nevel had in november een ochtendkuchje. Zij kreeg toen een mengsel van brandnetel met kamille en thijmtakjes en anijs/foenegriekzaad. Maar dat groeit allemaal bij mij in de tuin of staat in het kastje.

Kuchmengsel vond ze heerlijk maar de detoxprut was maar zozo, daar moet ik nog wat aan de smaak gaan doen. :')

Het is wel slim om te bekijken waarom je paard wat aan de luchtwegen heeft, als je alleen het symptoom bestrijdt en niet de oorzaak dan helpt het niet of dan komt het elke keer terug.
Dus alleen iets voor de luchtwegen is voor mij te weinig informatie :o
- Hoe staat je paard?
- Wat krijgt hij/zij?
- Hoeveel beweegt hij/zij?
- Zijn er allergieën?
- Waarom denk je aan de luchtwegen? :)

om te beginnen : de DA is al ettelijke keren over de vloer geweest en komt steeds af met een poedertje wat voor een korte periode helpt, maar niet op langere termijn. Hij heeft een vitaminekuur aangeraden om haar weerstand op te krikken.
We spreken hier over een hoest die enkel en alleen in de winter voor komt. 2-3 kuchen per keer. soms een dag niet, soms een dag veel.

- staat 24/7 in een paddock met staldeur open. Wegens schimmelinfectie draagt ze een regendekentje van 0 gram. staat ongeschoren en is drachtig. Ze staat vaak buiten gaat enkel naar binnen om te knabbelen.
- ze krijgt hooi en voordroog door elkaar. Iets meer voordroog dan hooi en dat hooi wordt altijd goed uitgeschud om stof te vermijden. Haar voorkeur gaat altijd eerst naar het voordroog. Dat krijgen ze in kleine beetjes per keer maar hebben constant iets te eten (is om verspilling tegen te gaan). Daarnaast krijgt ze ook geweekte bietenpulp, de vitaminekuur momenteel, knoflook en cavalor probreed. Als ze gewerkt heeft wordt dit vervangen door topaction.
- wordt 2x id week stapvoets bereden, dus een uur enkel stappen. Voor de rest zeer afhankelijk van het weer. Door de dracht zijn we gestopt met springen maar wordt eig nog vrij intensief bereden. wordt afgewisseld met wandelingen.
- ze schuurt maar volgens DA geen ZE. dit jaar zie ik ze heel het jaar schuren, vroeger was dit enkel in de zomer.
- ik denk aan de luchtwegen omdat ze hoest. Vaak smekt ze er achteraf van dus denk ik aan loszitende slijmen ?
Zoals ik zei, vanaf dat het lente wordt is ze klaar met hoesten. Maar wil ze toch goed de winter doorhelpen.
Ik ben eerlijk gezegd ten einde raad. Ofwel kies ik voor een andere DA ofwel probeer ik uit wat de natuur ons geeft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:08

Hoe is haar manenkam? :)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:53

minikatje schreef:
Hoe is haar manenkam? :)

Daar is er niets aan. Lekker vol dus. Haar staart is wat minder maar ook enkel id zomer schuurt ze die kapot, nu is er niets aan te zien

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:12

Nou, voelt die hard of opgezet aan bedoel ik :)
Jeuk en schimmel en ook nog eens wat aan de luchtweg duidt voor mij op een verminderde weerstand en een teveel aan afvalstoffen.

Eerlijk gezegd zou ik eens een andere dierenarts laten kijken of bloed laten prikken :)

Vitaminekuur is weggegooid geld, driekwart plassen ze er zo weer uit.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:04

Vandaag de nieuwe deken gepast maar ik twijfel. De hals is wat lang en zit helemaal bovenaan ietsje strakker dan zijn oude deken. Maar wanneer is het te strak? En is het erg dat de hals lang is? De borst is ook wat groot maar verder vind ik het een fijne deken.
Hoe vinden jullie de deken op de foto zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:17

Mij lijkt hij mooi tezitten,de hals is denk ik al snel telang bij een fjord en als hij iets strak zit hij word vanzelf losser als het elastiek is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:32

Maralyn, leuk dat je zegt dat kurkuma niet goed is,maar vertel dan ook even waarom.??
Dan is het handig als je zou zeggen,van nou het is niet goed voor mensen met maagprobleem
Of je plakt er een link bij met informatie

http://www.dieetrubriek.nl/supplementen ... -curcumine

Uh nou, ik ben ook een slechte lezer,zie net dat zegt dat het slecht is voor de lever, sorry haha :o

Wel weet ik dat je kurkuma eigenlijk met een drager moet nemen zodat het werkt
Dus combinatie met olie,omdat het niet wateroplosbaar is en zwarte peper
Dit kun je ook bij een paard doen met weinig,maar of ze het lekker vinden de peper :P

Maar goed, ik experimenteer niet mer met allerlei poeders,pillen en andere zaken.
vroeger al genoeg gedaan en appie is er niet beter op geworden,soms zelf nog slechter.

Ik hou het nu bij goed voer, en een goede deken :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:47

Geeft niets ellepel!!

Hier ook geen gefrunnik meer aan voedsel.
Ze doet t super op de dieetmix, en haar hooi. Daarnaast gaf bloed (Kan het zelf ook niet geloven eigenlijk) een te kort aan selenium aan met vit e.
Dus daar staan we onder controle voor.

Inderdaad, een goede deken is een must...!!

Marloesnatje? Welke deken is dit (van merk)??
Hoe voelt hij aan?
Beetje een brede en lange hals?
Ook de buikflap los klikkend aan de borst?

Had een waldhausen gekocht, maar eigenlijk ben ik daar wel écht aan verkikkerd.
Hij ging uit de collectie :'( en zoek eigenlijk een variant die er op lijkt!!

Als dit dé deken is, die daar op lijkt.... (Duimpjes draaien!!!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:56

Maar kurkuma slecht voor de lever?
Vriendin van me zweert er bij en die heeft een leverkwaal.

Nou ja, voor mezelf eet ik het niet elke dag, wel vaak,net als knoflook en allerlei andere zaken. :D

Appie krijgt selenium bij, ik geef chevivit.
Niet elke dag anders word de dosering voor hem te hoog omdat hij ook hooi en dieetmix krijgt.
Maar bij hem komt t van een beschadiging in de dunne darm waardoor daar te weinig selenium word opgenomen.
En die beschadiging kon komen door parasieten, een zweer ...of glutenallergie, en nog wat oorzaken,maar die heb ik onthouden.
Heb hem een tijd zonder extra toevoeging gehwd,omdat ik dacht dat t wel moest kunnen,maar hij kreeg weer dezelfde symptomen. Dus nou ja dan blijf ik het maar geven!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:01

Heb het via een PB toegelicht, waarom bij paarden dit niet altijd verstandig is!! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:04

Klopt.

En ik wil nog even reageren op marloesnatje.
Ik vind die deken wel gaaf zit, ook mooi en het elastiek bij de hals word vanzelf losser.
Zit het nou echt te strak naai je er desnoods zelf een stukje bij?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:33

Wisten jullie dat kurkuma sterk ontsteking remmend werkt.....maak een papje met olie,en smeer dit op wondjes, en je zult zien dat dit bijzonder effectief is......inwendig gebruik raad ik af....met uitzondering van een vergiftiging met zwaremetalen....dezen binden zich namelijk met deze ontsteking remmer voordat ze de hersenen kunnen beschadigen, dit heeft onderzoek aan de Rhodesuniversiteit in Zuid-Afrika inmiddels bewezen.
Knoflook kan leverschade , en bloedarmoede veroorzaken!!! liever niet doen dus.....

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 01:25

ik zal morgen ( of vrijdag ) foto's plaatsen als ik deze kan vinden...

in portugal hebben we meerdere paarden met ' jeuk ' na ' scrapings ' van de DA kon ze niet vinden wat het was, ze heeft zowel een oppervlakkige scraping als een diepe scraping gedaan, niks!
ondertussen werden onze paarden er niet beter op, weinig manen, en zelfs onze lusitano leed eronder, van een prachtige volle bos naar niks.
Dit deed ons besluiten tot actie! na wat facebookberichten op de portugeuse paardenfacebook hebben we een recept gemaakt, omdat we niet wisten wat het was, en we vrij zeker was dat het ( ook ) iets te maken had met schimmel hadden wij dit bedacht: scheren, helemaal, manen, bovenkant van de staartwortel, oren ( ik was hier zo niet blij mee! het gaat tegen mijn principes in, maar om een goed effect en alles e laten werken te hebben ) en dan: 1 dag gebruiken wij imavrol ( met water natuurlijk, gewoon inspuiten met een oude vliegenspuit ) en daar komt ie, ik denk ons ' geheime middel ' wat een van onze paarden heeft doen genezen, en de ander doen genezende. Wassen met betadine shampoo ( desnoods met veel korsten de korsten eraf ), drogen ( wat vrij snel gaat ivm scheren ) en dan insmeren met dit middeltje: Cocosnootolie, lavendelolie en tijmolie. De tijm is te vervangen door tea tree, maar onze paarden kregen er een verschrikkelijke allergische reactie op ) and that's it. Zoals ik zei, morgen of vrijdag foto's, je zult verbaast zijn van het resultaat! nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit de oplossing is van elk jeukend probleem, en ik weet nog steeds niet welke ' ziekte ' het oplost, maar dit was voor ons iig de oplossing, en voor mensen zonder uitweg zeker het proberen waard, wie weet!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:07

minikatje schreef:
Nou, voelt die hard of opgezet aan bedoel ik :)
Jeuk en schimmel en ook nog eens wat aan de luchtweg duidt voor mij op een verminderde weerstand en een teveel aan afvalstoffen.

Eerlijk gezegd zou ik eens een andere dierenarts laten kijken of bloed laten prikken :)

Vitaminekuur is weggegooid geld, driekwart plassen ze er zo weer uit.

die voelt idd hard en opgezet aan :\

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:13

papagroom schreef:
Wisten jullie dat kurkuma sterk ontsteking remmend werkt.....maak een papje met olie,en smeer dit op wondjes, en je zult zien dat dit bijzonder effectief is......inwendig gebruik raad ik af....met uitzondering van een vergiftiging met zwaremetalen....dezen binden zich namelijk met deze ontsteking remmer voordat ze de hersenen kunnen beschadigen, dit heeft onderzoek aan de Rhodesuniversiteit in Zuid-Afrika inmiddels bewezen.
Knoflook kan leverschjade , en bloedarmoede veroorzaken!!! liever niet doen dus.....

Hoop echt dat mensen dit gaan lezen.
En dat ze dit ook mee nemen in de info voor voer.

Wqt in de winkels ligt is niet altijd goed.
Als rr vraag naar is zal het verkocht worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:56

Cinnamon:

Tja en wat werkte nou.
De imaverol,dus dat het wel schimmel,was.

De betadineshampoo
Dus dat het toch een bacteriele infectie was?
Dat weet je nu natuurlijk niet niet voor een volgende keer

De olie is meer tegen de droogte vn de huid denk ik.
Cocosolie werkt er erg goed tegen

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:33

De betadine en de olie :) de imavrol heeft vooral de 'laatste beetjes 'gedaan.. De olie gaat de jeuk ook tegen, in ieder geval bij onze paarden,ik be een week in nederland geweest en toen zijn ze alleen met de olies gedaan ( paard is echt onmogelijk te wassen bij anderen ) en het paard stopte wel degelijk met jeuken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:45

Maar kun je bij jullie vloeibare cocosolie kopen dan?
Ik kan het alleen dat vet vinden, in de potten.
Ik gebruik het ook wel op wondjes hoor, fijn spul :j