[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:21

_CS_ schreef:
Scherp oog?

Immers als de deken af gaat, en je treft je paard volgende dag al weer kriebelig aan, ben je dus allang te laat en het beest is alweer gestoken.
Voordat die troep weer uit het lichaam is ben je ook weer even verder.

Onnodig jeuk dus.

En uiteraard zijn er een aantal die al wel zonder kunnen, maar dat zijn dan uitzonderingen.

De volgende dag??? Direkt dus! Want bij ons staan ze thuis en de hele dag in het zicht. Wij zijn geen amateurs. Als onze paarden
ergens gestald stonden zou ik de eczeemdeken absoluut niet af doen, zo snugger zijn we dan ook wel weer.
En mijn paard behoort dus kennelijk tot de uitzonderingen, want hij heeft nog steeds niet geschuurd.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:59

Ik heb een hals van een oude rsih afgeknipt en die met veters aan een dekensingel vast gemaakt en daarbij de regendeken op. Werkt ook goed :)
Toen ik vanmorgen buiten in het land liep met de honden zag ik enorm veel vliegjes. Dus die van mij komen zeker niet zonder bescherming buiten. Dan schuren ze alles nog net voor de winter er af dat zou zonde zijn.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:23

Amateurs? Hebje mij niet horen zeggen.

Daarnaast zei ik in mijn allereerste post "sommigen".
Jij voelt je duidelijk aangesproken, want je bent de enige die op mijn bericht reageerde.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:31

Dat zegt natuurlijk niks CS - ik vond de toon van je eerdere post ook niet erg prettig. Tja, en dan word je soms gewoon genegeerd :))

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:35

Even een vraagje. Zijn er hier paarden met zomereczeem waarbij dit terug te zien was in het bloed? Zoja, aan welke waarden was dit te zien?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:19

De toon, ja het is maar hoe je het opvat.

Ik vind het treurig dat sommige zo goed de zomer doorkomen, en dan doordat hun baasje te vroeg de deken af doet weer ellende heeft.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:25

Die van mij heeft nu al een aantal weken zijn eczeemdeken af en een Bucas Smartex op (voor de regen) en hij jeukt niet meer dan mét deken, zelfs iets minder. Z'n manen zijn nu ook weer lekker fluffy, niet meer zo vet en plakkerig.
Hij schuurt af en toe, niet tot bloedens toe en ook is mijn manenkam niet dik, anders had ie de deken nog opgehad ;)

Dus hij blijft lekker zo staan!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:28

Ik meld me hier ook maar eens aan heb ook een paard met zomereczeem.
Heeft nu nog steeds haar eczeemdeken op.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:12

Hier ook de eczeemdeken nog op,al begon het vanmorgen wel te kriebelen hoor toen ik zag dat het gras bevroren was.Hopelijk kan ze snel zonder,maar met deze mooie dagen durf ik het nog niet aan.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:15

@ Timokyana: ik ook niet laat hem liever te lang dan te kort op, dan is het weer mooi weer dan weer heel slecht, zoals nu is het echt lekker weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:42

uiteindelijk een goed stevig deken gevonden, van het huismerk van de winkel :P jammer heeft er alleen al een hoef tegen gezeten & zit er een scheurtje in

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:43

Bij mijn paard nog steeds jeuk op het moment. Op de dagen dat het veel regent en waait heb ik de regendeken op en heeft ie ook vrijwel nergens last van, maar dinsdag was ie toch weer kriebelig, dus de eczeemdeken met dit weer nog fijn even op :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:49

hier is e deken nog steeds af ,ze heeft alleen nog wat aangevreten bij de buurt van de uier.verder geen problemen morgen weer eens derfen er op smeren

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:57

Voorlopig blijft de deken ook hier gewoon op....

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:43

De deken blijft er mij ook gewoon tot dat ze weer op stal komen, en dat duurt denk ik nog wel ff ligt een beetje aan het weer.

Zou het veel schelen als ik mijn paardje dit jaar een winterdeken op doe en dat ze dan minder vacht heeft als ze weer de eczeemdeken op moet?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:51

Juist een excemer die al bijna hele jaar een deken op moet zou ik zeker in de winter lekker dekenvrij houden. Lijkt mij heerlijk voor het paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:09

Al twee weken zonder deken! Twee keer gesmeerd met m'n nieuwe middeltje (vergeet de naam steeds), maar het blijft goed gaan.
Mel, je kan je paard op allergien laten controleren!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:09

intel_1x schreef:
Juist een excemer die al bijna hele jaar een deken op moet zou ik zeker in de winter lekker dekenvrij houden. Lijkt mij heerlijk voor het paard.

mee eens daarom probeer ik ook altijd zo gouw het mogelijk is de deken er af te halen en mijn merrie staat nu al zeker 2 weken zonder erg fijn voor haar

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:47

Al een keer eerder gereageerd in dit topic over mijn 2,5 jarige quarter hengstje, die ik vermoedt van eczeem.... Hij liep in de koppel en heeft de zomer geschuurd, maar wel wat korsten in staart en manen, niet totaal kaal, maar het is nu alweer hard aan het aangroeien. Heb hem sinds 2 dagen op stal. Wil hem deze winter langzaamaan gaan longeren. Heb hem gewassen met berkenteershampoo, hij schuurt op stal ook wat{staart als een wc borstel, manen valt mee} Heb hem eerst eens een breedspectrum wormenkuur gegeven en heb hem op een kuur drainage compositum staan. Voeding ook aangepast, krijgt subli dieetmuesli. Heeft altijd alleen van gras geleefd. In de winter in de groep wel hooi en brok.
En hij krijgt net als mijn andere paarden diamond omega van equimins. Is het zinvol om de winter door nog iets te doen of hem op puur colico te zetten, of heeft dit geen zin en moeten we gewoon afwachten wat de ontwikkelingen gaan worden.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:58

Houden jullie de eczeemdekens ook op als ze op stal gaan?

Ik had dit jaar zelf een eczeemhals gemaakt, was best goed gelukt. Echter hebben de eigenaren haar direct die avond op stal gezet. De volgende dag was de hele hals stuk geschuurd. Na 3 keer reparen was de lol er wel vanaf en heb ik het maar zo gelaten en ben ik net als voorgaande jaren gaan behandelen met MTG (wat overigens best goed werkt).

Toch krijgt ze volgend jaar een eczeemdeken. Ik wil best investeren in een goed (en duurder) deken, maar de eigenaren gaan denk ik niet het deken op en af doen als ze op stal/naar de wei gaat. Dus hoe doen jullie dat?

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:54

Mijn paard staat nu met een regendeken met hals en vind het tot nu toe erg goed gaan. de hals blijft dan ook om totdat ik zeker weet dat ze geen jeuk meer heeft.
@Sushilla88 mijn paard heeft gewoon dag en nacht een deken op. in de zomer een eczeemdeken en dan nu een regendeken. deze blijft ook om als ze savonds op stal gaan. wel staat mijn paard in de zomer 24/7 buiten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:50

De rsih kun je gewoon oplaten in stal, maar af en toe even luchten is wel fijn. Chery, sommige jonge paarden hebben spoelwormen of aarsmaden waardoor ze enkel jeuk hebben bij de staart. Een speciaal wormmiddel tegen veulenworm is anders dan de breedspectrum zoals bijv. Ivermectine. Beste is dan Pyrantel eens te proberen. Spoelwormen zijn nl. Aardig resistent tegen ivermectine.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 01:22

Ik heb sinds donderdag de exceemdeken ook 's nachts op stal opgelaten. Dit omdat ik niet elke dag zelf op stal ben en de stalhouder dan minder werk heeft. Was (vooral voor mezelf) even spannend want hij heeft dus pas sinds twee weken voor het eerst een deken opgehad. Maar hij lijkt er toch echt blij mee, vanmiddag deed ik de deken even af om hem te controleren en hij werd meteen aangevallen door de knutten :\.
hij ging ook meteen als een gek staan draaien om tegen de muur te kunnen schuren. Snel deken er weer opgegooid en hij was weer rustig.
Nu gaat het hier van de week weer regelmatig regenen. Is het nou wijsheid om ook in een regendeken te investeren of kan ik er vanuit gaan dat er dan geen beestjes zijn? Of exceemdeken oplaten, maar dan staat hij met een natte deken. Hij heeft wel al wat wintervacht. En wat voor invloed heeft een lichtgewicht regendeken op aanmaken van de rest van de wintervacht?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:04

Heb je een regendeken met hals? Dan zou ik die op doen.
En anders de regendeken over de exceemdeken. Maar wel tijdelijk, op de regenachtige dagen.
Op zich droogt een exceemdeken goed en snel, maar het is snacht wel vrij koud.

De exceemdeken heeft geen of amper invloed op de wintervacht. Een ongevoerde deken ook niet.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:37

Hier gelukkig nog steeds goed resultaat zonder deken. Deken is er nu zo'n 2 weken af ofzo en weinig tot geen jeuk. Ben echt verbaasd dat er nog zoveel vliegen te zien bij sommigen.. wat een ellende..