Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:08

Het zijn toch tabletjes? Hoeveel geef je er dan (per keer)?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:09

oh nee, ik gebruik de oplossing (250ml flessen). Wist zelfs niet dat dat ook in tabletten bestond.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:22

Voor mensen is dat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:26

toen ik het 8j geleden voor het eerst vroeg bij de apotheek gaven ze mij onmiddellijk een fles, dus heb er nooit bij stil gestaan of er ook andere vormen op de markt waren.

Maar tabletjes zou dus ook kunnen, zal je wel even moeten omrekenen voor de dosering en is moeilijker in gebruik voro acute evrlichting als ze weigeren te eten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:29

Ze smakenlichtelijk naar pepermunt, dus zou moeten kunnen. Maar inderdaad zou ik dan naar de dosering moeten kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:07

petitparis schreef:
luchtzuigen wordt/is een soort tic en deze zal meestal nooit verdwijnen.

ik had persoonlijk geen omeprazole geprobeerd, op een paar dagen tijd zie je niet noodzakelijk effect gezien het geen acute verlichtign geeft voor je paard en je weer met een afbouwfase zit als je niet een serieuze opstto van maagzuur wil.
ik zou half uur voor het longeren maagzout of gaviscon geven en dan kijken hoe je paard reageert

Bedankt, ga ik gaviscon eens proberen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:08

Kan je met een pony met vermoedens tot maagzweer wandelen? Half uurtje ofzo? Pony is oud, en voor d'r beentjes is dit goed. Maar ze zit echt niet lekker in d'r vel even nu, dan even niet meer wandelen of juist wel rustige stukjes?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:04

Zware inspanning is niet fijn voor een zieke pony maar ik zie niet zo snel kwaad in een stukje wandelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:26

Onze ruin is bekend met maagzweren. Destijds hielp niet veel en is hij uiteindelijk behandeld met accupuntuur en chinese kruiden. Ook zijn wij verhuisd zodat we zelf hooi konden inkopen en onbeperkt geven. De kruiden zijn al 2jr gestopt.

De laatste tijd is hij toch weer zuur en hij eet ongelooflijk veel hooi.
Hij krijgt 2x daags gastro+ en carli wafer. Alleen s avonda geven we speedibeet. Dan voeren we zelf en als ik het klaarzet voor de ochtend, laat hij het staan inc de rest.
Hij is erg moeilijk op gewicht te houden, is heel arm bespierd en vraagt echt om eten. (Gaat richting voernijd)

Ik slik zelf omeprazol, dus kan dat proberen. Maar iemand zei tegen me dat ze iberogast geeft. Iemand daar ervaring mee?

En hoe geef je baking soda?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:34

ik meng de bakingsoda door het voer als ik het geef. Ik voer bietenpulp met vitalbix. Makkelijk te mengen. Maar die van mij eet echt alles, zelfs de abler ging met aandringen gewoon door het voer naar binnen. Als je zelf de bakingsoda proeft, is het vrij smaakloos. Je zou het evt. ook kunnen oplossen emt met een spuitje in de mond kunnen spuiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:53

In de gastro + zit ookal natriumbicarbonaat..wat ook in baking soda zit..heeft dat wel nut om er extra bij te voeren?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:48

zijn er hier eigenlijk meer mensen die luzerne bijvoeren om maagzweren te verminderen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:15

Ik slikte eerst rabeprazol natrium. Nu dus omeprazol. Als daar ook al natrium in zit, geef je dat al. Ik geef nu nog niks, behalve de Gastro+. Van de Gastro+ geven we geen kilo's, dus zou de baking soda de rest aanvullen.

Jade, wij geven Carli Wafer als lucerne bij. Volgens mij bestaat Gastro+ ook al voor een groot deel uit lucerne. Het zou een buffer moeten leggen, maar ik vind hem momenteel weer onrustig. Hij is gevoelig, prikkelbaar en erg arm in bespiering.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:12

Superpony, persoonlijk zou ik jou ruin minstens een halve emmer Carli Wafer per dag geven. Daarbij de gastro + en onbeperkt hooi.
De speedibeet kun je dan weg laten.

Ze worden niet fris of anders als je de hoeveelheid Wafer verhoogt. Dat is het mooie van deze Wafer namelijk dat er geen granen, melasse of andere toevoegingen in zitten buiten wat Spelt om.
Dit is ook de reden waarom ik zelf voor dit voer gekozen heb.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:56

Halloo!
Ik verdenk m'n paard ook van een maagzweer:
- merrie, 8 jr, 1,74 cm groot
- rij fanatiek
- 1,5 kg pavo sportbrok
- 1/2 kg pavo sportmuesli na het rijden
- 4 keer per dag voordroogkuil

- heb haar nu net 2 maanden (dus net verhuizing achter de rug)
- tandenknarsen met rijden
- binnenvetter, stresskipje
- 3x erge slokdarmverstopping gehad (ging zelf over)
- gevoelig op haar buik
- sinds 2 weken wat afgevallen
- ze is een beetje down

Ben gister met een pot Pronutrin begonnen, iemand daar ervaring mee?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:18

Door de stress en pijn bij slokdarmverstopping kan een maagzweer snel ontstaan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:28

Voor wie het had over natrium. Dit is neutraal bij maagzout is het de carbonaat dat zuurneutraliserend werkt.

Bij slokdarmverstoppingen zou ik geen brok meer geven en altijd maar kleine porties krachtvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 02:01

rapido schreef:
Superpony, persoonlijk zou ik jou ruin minstens een halve emmer Carli Wafer per dag geven. Daarbij de gastro + en onbeperkt hooi.
De speedibeet kun je dan weg laten.

Ze worden niet fris of anders als je de hoeveelheid Wafer verhoogt. Dat is het mooie van deze Wafer namelijk dat er geen granen, melasse of andere toevoegingen in zitten buiten wat Spelt om.
Dit is ook de reden waarom ik zelf voor dit voer gekozen heb.

Hij krijgt behoorlijk veel wafer al. 's avonds wat meer, een schep, maar 's ochtends worden ze vroeg buiten gezet en krijgt hij iets minder.

Speedibeet krijgen ze alleen 's avonds, want als het even heeft gestaan, eet hij het niet en ik zet zelf klaar voor de ochtend. Hij is er wel wat van aangekomen.

Hij is niet lastig voor ons, maar is prikkelbaar en gevoelig, ook naar andere paarden. Ze staan op onbeperkt goed hooi, maar hij eet abnormaal veel.

Ik vermoed dus dat het weer wat is gaan opspelen. Hij had eerder erge maagzweren, maar het ging lange tijd goed. Ik vermoed wel dat mais op een vorige stal hem is gaan irriteren. Met lucerne hoop je wel wat buffer te geven, maar voor nu is het even niet voldoende denk ik.

Als ik kijk wat hij eet, is hij echt te arm in bespiering. Hij krijgt veel meer dan onze andere paarden aan hooi, wafer en speedibeet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:06

Ik ben gestopt met de luzerne bijvoeren, heb het gevoel dat hij het beter doet zonder de luzerne. En het zit al in de gastro + maar dan in een minder prikkelende variant.

Hebben jullie trouwens ervaring met het voeren van rennies? ik was wat aan het googlen en kwam dat ook tegen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:49

Mijn haf en minipaardje gaan weer fijn vooruit met de omeprazol! Stoffel krijgt 4 humane tabletjes van 40mg en jip krijgt er 2.
Alle paardjes staan nu op gastro + en ik heb nog nooit zulke mooie stevige donkere mestballen gezien.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:08

Hier kleine vooruitgang na zes dagen Abprazole. Pony lijkt iets minder ingevallen, en gister liep ze tijdens een wandeling eindelijk weer wat meer door, en met haar oortjes naar voren.

Durf nog niet te vroeg te juichen :Y) Hoe lang duurde het bij jullie voor je echt verbetering begon te zien na starten met Abprazole? Ik geef nu 3 zakjes per dag, door wat muesli. Ze weegt ong. 450 kg aldus de DA, bij 400 kg is 2 zakjes genoeg, bij 600 kg is 3 zakjes nog genoeg. Dus qua dosering zou het toch wel ruim voldoende moeten zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:14

Als mijn paard krachtvoer weigert, dan merk ik na 2 dagen de pasta te gebruiken dat ze terug interesse heeft in haar voerbak. Dan kan ik overschakelen naar de korrels en na een dikke week is haar eetlust terug min of meer normaal.
Pas na 2-3 weken beginnen de andere symptomen te verbeteren, al gaan de meeste (singelnijd en kribbebijten) nooit volledig weg.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:29

Haha, de dag dat mijn haflinger haar voer weigert kan ik de DA bellen voor een spuitje :Y) Zelfs toen ze laatst met koliek stond wilde ze nog muesli eten.

Maar ik begrijp dus dat je vrij snel resultaat ziet. Ik heb nu na een dag of 5 de eerste verbeteringen gezien. Hopelijk zet het gewoon zo door!

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:20

Hier vanmiddag wéér een slokdarmverstopping..
Ik haalde haar uit het land (met moeite, wou niet uit de kudde). Ik had een hooinet gevuld, ik denk dan kan ze vast even wat eten voor ik ga rijden. Ze stond heel relaxed, meste wel een keer maar doet ze vaker. Ik was rustig haar beentjes aan het poetsen en ze kreeg het ineens weer een slokdarmverstopping. Toen heb ik de veearts maar even gebeld, het was inmiddels zo goed als over en ze kreeg een spuit buscopan, mocht daarna wel rijden. Was juist goed zei ze, maar toen knarste ze weer hevig. Heb de kliniek opgebeld, daar kan ik eind deze week heen.

spanneeeend! |(

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:58

Fendt936 schreef:
Hier vanmiddag wéér een slokdarmverstopping..
Ik haalde haar uit het land (met moeite, wou niet uit de kudde). Ik had een hooinet gevuld, ik denk dan kan ze vast even wat eten voor ik ga rijden. Ze stond heel relaxed, meste wel een keer maar doet ze vaker. Ik was rustig haar beentjes aan het poetsen en ze kreeg het ineens weer een slokdarmverstopping. Toen heb ik de veearts maar even gebeld, het was inmiddels zo goed als over en ze kreeg een spuit buscopan, mocht daarna wel rijden. Was juist goed zei ze, maar toen knarste ze weer hevig. Heb de kliniek opgebeld, daar kan ik eind deze week heen.

spanneeeend! |(

Zo maar uit het niets? Wat raar?!
Wat gaan ze in de kliniek doen? Maag endoscopie