[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:43

Wij zouden om die reden ook voor een stomer gaan. Maar hebben nu mooi voordroog en daar gaat het goed op.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:00

Het gaat gelukkig goed met mijn pony!
Hij krijgt 2x daags geweekt hooi en voorderest de gehele dag toegang tot de weide.
Ik ben alleen een beetje bang dat er veel voedingsstoffen missen in het hooi door het weken.
Wie weet hoe dit precies zit?
Ik geef hem wel elke dag ongeveer 1/4 schep hayster healthy herbs brok bij, maar weet niet of dit voldoende is.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:57

Hoe lang week je het hooi?
Die van mij at het steeds slechter en viel erg af op nat hooi.

Hier gekozen tussen twee kwaden. Hij staat nu op voordroog wat vijf dagen gedroogd is van eigen land. Het ziet er wel heel mooi uit, hij kan weer in de groep en geen gedoe met de nadelen van weken.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:07

Heeft iemand ervaring met deze verdamper? Ik begrijp dat de Flexineb het beste is, maar :$ :$


Afbeelding

Sinds dit weekend is mijn oudje flink aan het hoesten. Geef nu sputolysin, ventipulmin begin ik niet meer aan want dat heeft nog nooit geholpen. Wil graag eens proberen of verdampen wat doet.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:25

Is ze niet bekend met hoesten verder? Zo nee, dan zou ik nog niet beginnen met verdampen. Mogelijk is het dan een virus oid en kan je beter de weerstand proberen op te krikken/ te ondersteunen door bijvoorbeeld het voeren van l-lysine, MSM, zwarte komijn.

Natuurlijk kan je ook verdampen, dat kan geen kwaad, maar waarschijnlijk ligt het ding daarna werkeloos in de kast :D net als mijn flexineb :+ (waar ik alleen maar blij mee ben want dat betekent dat mijn pony hartstikke goed gaat)

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:11

Ja jaren geleden wel wat lopen vervelen met hoesten en zo af en toe een kuchje bij bijv. Droogte. Maar dat ging met 3 dagen sputolysin wel weg.
Nu zie ik ook helemaal geen snot, dus heb ik het idee dat het binnen flink vast zit.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:34

Slmt9 schreef:
Hoe lang week je het hooi?
Die van mij at het steeds slechter en viel erg af op nat hooi.

Hier gekozen tussen twee kwaden. Hij staat nu op voordroog wat vijf dagen gedroogd is van eigen land. Het ziet er wel heel mooi uit, hij kan weer in de groep en geen gedoe met de nadelen van weken.



Het wordt ongeveer 6-8 uur geweekt. Hij eet het gelukkig wel goed, heb het idee dat hij het juist lekkerder vind.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:57

Als je de mogelijkheid hebt zou ik ervoor kiezen om onder te dompelen of iig niet langer dan een uur te weken. Qua stoffigheid heeft langer dan een uur weken weinig toegevoegde waarde, maar gaan wel de voedingsstoffen verloren:
https://www.horses.nl/articles/vraag-is ... t-hiervan/

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:21

ukie schreef:
Heeft iemand ervaring met deze verdamper? Ik begrijp dat de Flexineb het beste is, maar :$ :$


[ [url=m/HEwH31.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sinds dit weekend is mijn oudje flink aan het hoesten. Geef nu sputolysin, ventipulmin begin ik niet meer aan want dat heeft nog nooit geholpen. Wil graag eens proberen of verdampen wat doet.


Wij hebben een soortgelijke. Ik vond de flexineb toen ook duur, maar achteraf wel spijt dat ik die niet heb genomen. Was ook goedkoper geweest dan alle andere medicatie en behandelingen.

Onze paarden die luchtwegproblemen hebben gehad of hebben, hielpen medicijnen helemaal niks bij; ventipulmin, sputolysin, prednison, cubarmix, flixotide.

Als er nu eentje ook maar een beetje hoest, vernevelen we. We doen het dan zeker een week een 20min en dan ook 20min stappen. Als het goed gaat met een rondje draf aan longe.

Bij ons is alles voor algehele gezondheid en weerstand op orde, maar 1 lijkt erg snel te hoesten onder stress, veranderingen en dergelijke.

Hooi dompelen en verlies van voedingsstoffen ben ik niet zo bang voor. Stoffig hooi is erger en het is belangrijk dat ze genoeg, goed ruwvoer binnen krijgen. Die eventuele tekorten kan je makkelijker aanvullen dan de problemen van stof oplossen.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:41

Ik heb het ook niet over dompelen en verlies, maar meer dan een uur weken. En je wint er dus niet noemenswaardig mee, dus wat is dan de toegevoegde waarde van langer dan een uur weken?
Die van mij viel er meer dan 80 kilo van af en hij had in zn leven nog niet zoveel gemest. Dus alles erin en er gelijk weer uit, ik zou het nooit weer zo doen. Want zo snel het eraf gaat, gaat het er helaas niet weer op. Best balen als je paard te schraal de rui in gaat en je hem bloot in de winter wil laten staan. Had hij met 10 min dompelen helemaal niet.
Dus ieder moet het doen zoals hij het wil, maar mijn ervaring met uren weken is slecht. Nog los van de stank die erbij komt kijken :+

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:56

Omdat mensen bijv geen andere mogelijkheid hebben? Mensen het erin stoppen, naar het werk gaan en pas 's avonds eruit kunnen halen??

Niet iedereen heeft luxe personeel.

Natuurlijk kan er wel weer op wat eraf gaat. Ik heb 2 brood magere paarden gehad, merrie was toen al 20 en is gewoon prima aangekomen. Nu 26 en prachtig. De andere was 18 toen en mager, ook hartstikke aangekomen etc etc.
Staan normaal ook zonder dekens 24/7 buiten.

Belangrijkste is dat ze iets te kauwen hebben en niet zonder staan en voor paarden die hoesten dat het niet irriterend is. Een ander probleem, moet je dan daarnaast oplossen. Wij voeren vanaf sept speedibeet bij en doen meer wiesencobs erbij. Ze hebben even wat meer nodig en dat is logisch. Wij hebben 10, 12jr en de rest 20+, dus je moet rekening houden.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:04

Get SP, wat kan jij soms toch naar communiceren. Ontzettend jammer dit.

Zoals ik al zei, iedereen doet het op zn eigen manier. Het is kiezen uit kwaden en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken.
Ik deel mijn ervaring waarom urenlang weken niet werkt, die nadelen vind ik zwaarder wegen dan kiezen voor goed voordroog.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:50

Slmt9 schreef:
Get SP, wat kan jij soms toch naar communiceren. Ontzettend jammer dit.

Zoals ik al zei, iedereen doet het op zn eigen manier. Het is kiezen uit kwaden en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken.
Ik deel mijn ervaring waarom urenlang weken niet werkt, die nadelen vind ik zwaarder wegen dan kiezen voor goed voordroog.


Je bent niet geheel eerlijk. Je bent zelf ook zoekende naar oplossingen. Maar je kan je niet in anderen verplaatsen waarom die kiezen voor weken.
Als je paard daarvan afvalt, gaat er iets mis en dat je dat niet wil horen, kan ik natuurlijk niks aan doen. Dat heeft niks met communiceren te maken. Je wil dan alleen horen wat je wilt horen.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:36

Jammer dat je de behoefte blijft voelen woorden in mijn mond te leggen.
Kennelijk lees jij iets anders als ik type, want waar je het op baseert dat ik me niet in een ander kan verplaatsen of niet wil horen dat er iets mis gaat? Werkelijk, ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt :?

Maar het doet er ook niet toe wat je vindt. Ik heb mijn ervaring en advies over weken opbouwend gegeven, wat mensen daarmee doen mogen ze helemaal zelf weten :)

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:25

superpony schreef:
Slmt9 schreef:
Get SP, wat kan jij soms toch naar communiceren. Ontzettend jammer dit.

Zoals ik al zei, iedereen doet het op zn eigen manier. Het is kiezen uit kwaden en wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken.
Ik deel mijn ervaring waarom urenlang weken niet werkt, die nadelen vind ik zwaarder wegen dan kiezen voor goed voordroog.


Je bent niet geheel eerlijk. Je bent zelf ook zoekende naar oplossingen. Maar je kan je niet in anderen verplaatsen waarom die kiezen voor weken.
Als je paard daarvan afvalt, gaat er iets mis en dat je dat niet wil horen, kan ik natuurlijk niks aan doen. Dat heeft niks met communiceren te maken. Je wil dan alleen horen wat je wilt horen.


Ehm, zoals ik het lees zegt Slmt9: wanneer je vanwege stoffigheid je hooi weekt hoef je het feitelijk alleen maar goed onder te dompelen of hooguit een uur te laten weken.

Langer weken is/ kan een probaat middels zijn bij te dikke paarden om suikers uit het hooi te weken, en wanneer het niet je bedoeling is je paard te laten afvallen doe je er dus niet verstandig aan je hooi lang te weken. Je haalt immers 'voedingswaarde' uit je hooi. En als hooi je primaire voer is (zoals dat nu eenmaal is) en je weekt alles langdurig, dan valt je paard af ja. Voor de afname van stof is het geen meerwaarde dat meerdere uren te doen, je kunt zelfs meer schimmels kweken door het te lang te weken.

M.a.w.: goede input van van Slmt9!

Maar ik heb ook een vraag: ik heb een Flexineb. Ik heb de groene vernevelaar erin zitten, en vernevel zoutoplossing. Ik moet echter tijdens het vernevelen wel drie bijvullen, en dan zit ik nog maar nauwelijks aan 10 min vernevelen.
Dit is een nieuwe vernevelaar, ik was namelijk bang dat daar het euvel zat en heb dus een nieuwe gehaald.
Maar hij loopt dus veel te vlot door voor mijn gevoel, of hoort dit zo?

Op de website waar ik de vernevelaar kocht stond de groene aangegeven als zijnde geschikt voor zoutoplossing.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:34

Ninx, gebruik je zo'n extra opzet stukje? Daarmee kan je het volume verdubbelen. Mocht je het toch te snel vinden, dan kan je ook de grijze nemen. Bij mij duurt de grijze cup met opzetstuk met FZ ongeveer 30/35 minuten voordat deze leeg is.

Zeker goede input van slmt19, voor stoffigheid hoef je het hooi enkel nat te maken/onder te dompelen. Van verlies van voedingsstoffen is dan geen sprake. Wanneer je langer weekt verliest het hooi wel voedingswaarde. Dit kan je terug vinden in verschillende onderzoeken. Ik denk dat je dit wel op kan vangen door het voeren van een goede vitaminebrok.

Farjen

Berichten: 8056
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:22

Hallo iedereen, ik heb een vraag :)
Mijn paard hoest al een tijdje en de dierenarts zei om hem eens Lysomucil te geven.
3 zakjes van 600 mg en dit 2 keer per dag. Ik ben dit gaan halen bij de apotheek en die keek me vreemd aan :+
Hoeveel geven jullie? En hoelang? En vooral hoe? Ik heb zakjes met poeder, giet je dat gewoon over het voer?

Samantha89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:33

Even een leuke update!
De dierenarts was er vanochtend om te enten, dus ik vroeg gelijk of dat ze mijn paard wilde checken en beluisteren omdat zij weet waar dat we vandaan komen qua ellende met zn longen. Mijn gevoel zat dus goed! Ook zij zei dat hij voor de volle 100% was omgeslagen. Ze hoorde nog wel een klein mini dingetje, maar dat heeft ze altijd gehoord bij m ook voordat die chronische bronchitis bekend werd. Dus dat zal hij altijd wel blijven houden, maar voor de rest klonk hij heel mooi en leeg! Oh wat ben ik blij zeg! Blij dat ik mn gevoel ben gevolgd dat 24/7 buiten voor hem echt een must was/is(hij krijgt nog wel gewoon ondergedompeld hooi, dat durf ik niet droog te geven), zo blij dat ik mn maatje heb kunnen helpen! *\o/*
Zelfs mijn dierenarts was super blij!

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:09

Fijn zeg!!

Hier even wat meer hoest. Toch eens even de mogelijkheden bekijken betreft de zoutstal. En voor nu weer even wat kruiden geven om te proberen en anders heb ik nog broomhexine staan.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:32

Wat een fijn bericht Samantha! Heel fijn voor jullie!

Hier heel even wat slijm, moesten voordroog even paar dagen husselen met hooi. Gok genomen, gelukkig goed gegaan.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:24

Hier deze winter gestart met het hooi vernevelen eucalyptus en dan echt de goede oliën deze kocht ik bij silverlinde. Dit werkte echt, voor het starten hoorde ik hem en hierna niet meer of zelden.
Helaas is een flesje 11,40 en heb ik te maken met een grote groep paarden kwa hooi dus na 5 dagen is het flesje leeg. Nu heeft vriendlief toch de hooi stomer afgemaakt en sinds gisteren dat gestart en nog steeds positief kwa hoesten.
Nu maar beetje meer in me systeem krijgen kwa stomen en evt soms vernevelen.

Heb dan ook plan zout stal even uitgesteld. Wel nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen die het evt gaan doen.

(Mijne heeft geen bronchitis oid. Maar reageert echt op het stof in hooi)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:45

Slmt9 schreef:
Als je de mogelijkheid hebt zou ik ervoor kiezen om onder te dompelen of iig niet langer dan een uur te weken. Qua stoffigheid heeft langer dan een uur weken weinig toegevoegde waarde, maar gaan wel de voedingsstoffen verloren:
https://www.horses.nl/articles/vraag-is ... t-hiervan/


en dat niet alleen; langer weken kan juist weer bacterie/ schimmelvorming geven in het hooi/ water, zeker als het warm weer is.
Wij weekten ook lang en voerden het hooi dan flink nat. Dat werd ons sterk afgeraden door iemand die chemie had gestudeerd. In stilstaand water groeien snel allerlei bacteriën en culturen en dan is het middel erger dan de kwaal. Dus kort weken of goed natspuiten als stomen geen optie is. Ook met stomen is het belangrijk om het hooi snel af te laten koelen en niet in 1 x teveel te stomen omdat hier hetzelfde geldt; gestoomd, nog vochtig hooi, wat te lang staat krijgt weer bacterie/ schimmel groei!

Als een paard in aanraking komt met een allergeen ( wat van alles kan zijn maar hooi/ pollen zijn hier vaak een oorzaak) krijg je zelden meteen een reactie maar duurt dat ca. 2 dagen ( volgens paardenarts Siebren Boerma uit Garijp). Je kan dus ook verwachten dat als je gaat stomen de reactie ook even duurt. Wij hadden nu een tijdje niet gestoomd omdat het goed leek te gaan, ook gestopt met puffen met flixotide, maar resultaat was dus weer een benauwd paard na een dag of 2. Nu weer stomen en puffen en inderdaad na 2 dagen werd het pas weer minder.
We gaan nu ook l-lysine bijvoeren en onderzoek laten doen naar een mogelijk sluimerend Herpes Virus wat deze klachten dus ook kan veroorzaken. De lysine zou in dat geval al wat kunnen doen maar kan zeker geen kwaad omdat het ook weerstandsverhogend werkt.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:36

Ik kom (helaas) ook weer even meepraten hier: een week of drie terug begon Bob ineens toch weer te hoesten. Een droge, niet heel harde kuch, maar toch. Eerste gedachte was eigenlijk om hem weer weg te brengen voor een zoutkuur, maar dan zou hij weer 10 dagen weg zijn -O-
Om te beginnen hebben we daarom nu toch maar een flexineb aangeschaft. Al eerder lang tegenaan gehikt vanwege de prijs, en omdat we verwachtten dat ie het doodeng zou vinden in het begin, maar nu moest het er toch maar van komen. Bovendien heb je die dan altijd meteen wanneer nodig bij de hand, en kunnen we 'm ook preventief gebruiken.
Wonder boven wonder vond ie dat ding om z'n neus meteen helemaal prima, dus we konden meteen van start. Hij lijkt de sessies zelfs fijn te vinden, dus dat is meegenomen. Wel is het hoesten nu wat meer geworden, maar gisteren zag ik de eerste fluim *\o/* dus dat lijkt de goede kant op te gaan. We vernevelen nu met zoutoplossing, en als het nodig is gaan we langs de DA voor evt iets anders/sterkers. We hebben 'm al wel laten zien, DA was enthousiast, vond het een heel goede aanschaf.

Aan de flexineb gebruikers en gebruikers van soortgelijke vernevelaars nog wel een paar vraagjes:
hoelang duurde het bij jullie voor het hoesten weer over ging?
En waarmee maken jullie de flexineb, of liever gezegd het medicatiecupje schoon? Dat zou met gedestilleerd water moeten, er zit ook een fles bij, maar die is bijna op en ik kan het verder nergens vinden. Overal komen ze aan met gedemineraliseerd water, maar dat is toch net een beetje anders en iedereen, zelfs bij de apotheek, haalt die twee door elkaar.
En last but not least: in de drugchart staat dat je ook met broomhexine/bisolvon kunt vernevelen als slijmoplosser. Die kan in de grijze cup en daar heb ik er twee van, dus dat zou wel handig zijn. Maar meer dan alleen "oral solution" staat er niet bij. Ik dacht al wel uitgevonden te hebben dat je dan een 2% oplossing moet hebben, maar verder...?? Waar haal je dat?
Ik kan natuurlijk bij de DA terecht, maar of die weet wat er in de flexineb mag geen idee. Hij werkt er zelf niet mee en qua broomhexine voor veterinair gebruik kom ik tot nu toe alleen nog de poeder tegen.
Eventuele tips en tricks zijn dus welkom :j

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:16

Sandra_H schreef:
Ik kom (helaas) ook weer even meepraten hier: een week of drie terug begon Bob ineens toch weer te hoesten. Een droge, niet heel harde kuch, maar toch. Eerste gedachte was eigenlijk om hem weer weg te brengen voor een zoutkuur, maar dan zou hij weer 10 dagen weg zijn -O-
Om te beginnen hebben we daarom nu toch maar een flexineb aangeschaft. Al eerder lang tegenaan gehikt vanwege de prijs, en omdat we verwachtten dat ie het doodeng zou vinden in het begin, maar nu moest het er toch maar van komen. Bovendien heb je die dan altijd meteen wanneer nodig bij de hand, en kunnen we 'm ook preventief gebruiken.
Wonder boven wonder vond ie dat ding om z'n neus meteen helemaal prima, dus we konden meteen van start. Hij lijkt de sessies zelfs fijn te vinden, dus dat is meegenomen. Wel is het hoesten nu wat meer geworden, maar gisteren zag ik de eerste fluim *\o/* dus dat lijkt de goede kant op te gaan. We vernevelen nu met zoutoplossing, en als het nodig is gaan we langs de DA voor evt iets anders/sterkers. We hebben 'm al wel laten zien, DA was enthousiast, vond het een heel goede aanschaf.

Aan de flexineb gebruikers en gebruikers van soortgelijke vernevelaars nog wel een paar vraagjes:
hoelang duurde het bij jullie voor het hoesten weer over ging?
En waarmee maken jullie de flexineb, of liever gezegd het medicatiecupje schoon? Dat zou met gedestilleerd water moeten, er zit ook een fles bij, maar die is bijna op en ik kan het verder nergens vinden. Overal komen ze aan met gedemineraliseerd water, maar dat is toch net een beetje anders en iedereen, zelfs bij de apotheek, haalt die twee door elkaar.
En last but not least: in de drugchart staat dat je ook met broomhexine/bisolvon kunt vernevelen als slijmoplosser. Die kan in de grijze cup en daar heb ik er twee van, dus dat zou wel handig zijn. Maar meer dan alleen "oral solution" staat er niet bij. Ik dacht al wel uitgevonden te hebben dat je dan een 2% oplossing moet hebben, maar verder...?? Waar haal je dat?
Ik kan natuurlijk bij de DA terecht, maar of die weet wat er in de flexineb mag geen idee. Hij werkt er zelf niet mee en qua broomhexine voor veterinair gebruik kom ik tot nu toe alleen nog de poeder tegen.
Eventuele tips en tricks zijn dus welkom :j



Evt kan je met balsamic air van audevard vernevelen...goede ervaringen mee!

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:35

Vleddertje1 schreef:
Evt kan je met balsamic air van audevard vernevelen...goede ervaringen mee!


Ja dat had ik idd gezien, thanks, maar dat kan weer niet in de grijze cup. Heb (nog) geen groene, die zal er vast ooit wel gaan komen maar voor nu wil ik het als het even kan bij de grijze houden.