[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:48

even kleine aanvulling voor wie het interessant vindt:

Fructaan is een suiker wat veel in gras voorkomt, is één van de belangrijkste veroorzakers van hoefbevangenheid. Andere suikers worden in de dunnedarm verteerd en zorgen op dat moment voor een bloedsuiker stijging, schommelingen in het bloedsuiker kunnen zorgen voor insulineresistentie. Fructaan wordt niet in de dunne darm verteerd, het wordt gefermenteerd in de dikkedarm. Als er plotseling een grote hoeveelheid fructaan de dikkedarm binnen komt kan het milieu zo veranderen dat bepaalde bacteriën dood gaan. Wanneer bacteriën sterven, ontstaan er toxines. Deze toxines kunnen hoefbevangenheid veroorzaken.

edit: nog meer interessante info over suiker in ruwvoer vind je hier: http://www.dehoefslag.nl/tip/voeding-grassuikers

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:05

Je dient daarbij ook te vermelden dat het maar zelden voorkomt dat het paard zoveel fructaan uit gras binnenkrijgt dat het ook daadwerkelijk schade oplevert. Er is tot nu toe nog niet één wetenschappelijk onderzoek geweest dat 100% bevestigd heeft dat fructaan uit gras hoefbevangenheid veroorzaakt. De onderzoeken die wel een relatie tussen HB en fructaan bevestigen zijn gedaan met fructaan uit chicorei, iets wat een paard zelden of nooit eet. En het éne fructaan is niet hetzelfde als het andere.

Het is veel aannemelijker dat de overvloed aan suikers in bv krachtvoer en gras met zeer hoge voedingswaarde ( bv voorjaarsgras) (zetmeel)of de combinatie van beide, doorstromen naar de dikke darm en die juist de HB veroorzaken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:46

Ik raak een beetje de weg kwijt geloof ik 8)7 (suikers, glucose, zetmeel, fructaan enz enz), heb contact opgenomen met Sandra Wedman voor een advies wbt voeding en evt een analyse hiervan.
Zodat er specifiek naar mijn paard gekeken kan worden.....

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:57

Goed idee om Sandra te benaderen - doe haar de hartelijke groeten! Fijne en betrouwbare deskundige!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:10

Jannepauli schreef:
Goed idee om Sandra te benaderen - doe haar de hartelijke groeten! Fijne en betrouwbare deskundige!

Haha heb ik gedaan, omdat je echte naam niet weet moest ze even nadenken.

Wbt voeding zijn we goed bezig, ietsje minder hooi evt mengen met een beetje stro.
Care for live past goed bij dr maar we gaan toch kijken of horse balance wat beter is ivm de extra toevoeging van mineralen.

Grootste eye opener voor mij was toch wel de bute en het gebruik daarvan.
Ze gebruikt dit spul al maanden en na de laatste terugval ongeveer 3 wk geleden zat ze op een half zakje pd.
De afgelopen 2 wk weer 2 zakjes pd en momenteel 1,5.
Het vreemde was in vergelijking met eerder dat ze in de ochtend het beste loopt, nog voordat ze de bute gehad heeft.
Dat vond ik al raar.... En ze ging ook niet beter lopen na het toedienen van bute ( in de loop van de dag).

Nu begreep ik van Sandra dat de werking van bute sterk afneemt als je dit langere tijd geeft.
In de eerste acute fase heeft het paard er vaak nog profijt van maar in een later stadium kan het zelfs tegenwerken.
Dat gevoel heb ik momenteel bij mijn hafje... We gaan vanaf morgen redelijk snel afbouwen en dit compenseren met arnica korrels en nux korrels.

Dit zit in een verdunde versie ook in podo complex waar ik al positief over was.
De omega 3 en vit e gaan we mee door, al wordt er door Sandra opnieuw een bereking gemaakt over de hoeveelheid vit e per dag.

Nu maar hopen dat deze nieuwe frisse kijk op de hele situatie wat goeds gaat brengen.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:00

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:46

Ik vrees dat ik me hier ook kan melden..

mijn fjord word vanmiddag geprikt op ir, vit e selenium en magnesium. Ook een spierwaardebepaling.

de chiro is afgelopen dinsdag geweest en wat ik zelf al had gevoeld bevestigde zei. Harde spieren harde dikke manenkam. Valt lastig af en heeft vetplakken op het lijf..

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:20

Ik mag mij hier ook wel melden..

Mijne was afgelopen zomer opeens moddervet en keiharde manenkam.. Mg-levels te laag. Mg gaan bijvoeren en pony met een greenguard om gezet. Dit loonde echt. Ik hoopte dat het iets eenmaligs was, maar helaas. Fjord reageerde nu nog op een zonnige koude dag (fructaan). Pony worden volgende week officieel op insuline resistentie geprikt (incl meer bloedonderzoek).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:11

Dierenarts is geweest en ze is geprikt. We gaan testen op selenium, ir en spierenzymen.
vitamine e niet. Is een dure test en de uitalag kan per dag verschillend zijn. Dag 1 kan het te laag zijn en dag 2 goed. Selenium is wel stabiel te meten.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:53

Moet zeggen dat fayah na de gluco balance en subli dieetmix erg is opgeknapt, zomer s grasmasker op is ook echt een uitkomst voor haar

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:28

Ik geef nu ook de glucobalance. Karev heeft geen ir en de rest was ook goed gelukkig. Even gemist maar heeft fayah ir of geef je het ook voor de zekerheid?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 22:02

fayah heeft ir en heeft daar behoorlijk last van vooral in de zomer met gras
nu ga ik zodra de weide open gaat een week 2x daags gluco balance geven in de hoop dat ze er dit jaar wat beter mee om kan gaan
is al 2 x ziek geweest door de opening of juist sluiting van de weide

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:46

Lastig...en helemaal niet op gras is geen optie?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:49

Hoi iedereen. Ik ben hier nieuw :) Ik heb bloed van mijn merrie af laten nemen, ik hoop dat ik snel de uitslag weet.
IR, EMS, en Cushing wordt getest. Ik hoop natuurlijk dat ze het niet heeft, maar ik ben bang van wel!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:07

Hoi allemaal,

Ik ben onwijs erg aan het zoeken naar het geschikte voer voor mijn Friese merrie. Ze heeft zomereczeem, maar ik twijfel of ze niet IR heeft..

Nu het winter is staat ze 's nachts op stal met onbeperkt hooi en overdag op een stenen paddock met onbeperkt hooi.
'S zomers staat ze 24/7 buiten op het gras (met eczeemdeken, als ik er vroeg bij ben met de deken heeft ze weinig jeuk).
Qua krachtvoer geef ik momenteel Subli basisbrok en Subli muesli met kruiden, maar ik heb het gevoel dat daar aardig wat suiker in zit en dat zou ik best eens willen minderen eigenlijk.. Maar ik vind het zo onwijs lastig om uit te zoeken welk voer nou goed is!

Mijn paard valt wel snel in (vooral in de winter) dus het is niet dat ze helemaal zonder krachtvoer kan..

Hebben jullie tips?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:41

Cavalor Fibre Force, werkt prima voor mijn eczeem Fries. Zeer laag in suikers!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:42

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:26

Mijn pony is in het verleden 2 maal hoefbevangen geweest. 3 jaar geleden is er insuline resistentie vastgesteld. Vorig jaar ook nog op cushing getest omdat hij slecht verhaarde en veel jeuk had. Hij had geen cushing.
Hij staat sinds een jaar 24/7 buiten op een verhard stuk. En schuilstsl en nog 3 andere ponys. Hij was tot een week of 4 geleden super op gewicht. Nu heeft hij weer behoorlijke vet ophopingen op schouder en billen, terwijl er qua voeding en beweging niet veranderd is. Iemand een idee hoe dit komt?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:07

Zijn hier ook mensen die de voergezond brok geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:59

Eliana schreef:
Mijn pony is in het verleden 2 maal hoefbevangen geweest. 3 jaar geleden is er insuline resistentie vastgesteld. Vorig jaar ook nog op cushing getest omdat hij slecht verhaarde en veel jeuk had. Hij had geen cushing.
Hij staat sinds een jaar 24/7 buiten op een verhard stuk. En schuilstsl en nog 3 andere ponys. Hij was tot een week of 4 geleden super op gewicht. Nu heeft hij weer behoorlijke vet ophopingen op schouder en billen, terwijl er qua voeding en beweging niet veranderd is. Iemand een idee hoe dit komt?.

ik denk toch een teveel van iets...het probleem is dat je dat niet meteen merkt,pas als de ''emmer'' vol is.Dus begrijp je niet hoe dat nu kan.Ik heb dat na 24 jaar ''aanmodderen'' ook nog steeds.
Gewoon weer minderen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:54

Ja hij staat al 13 maanden op hetzelfde voer en is juist op deze stalling behoorlijk afgevallen. Blijft altijd zoeken..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:27

Uitslagen van bloed zijn binnen, de waarden waren een klein beetje verhoogd.
Nu wordt mij geadviseerd om brokken te kopen waar geen: Mais, Tarwe, Tarwezemelen, Gerst en geen Melasse in zit.
Hebben er mensen met Marstall Vito? :)
Tevens voer ik Magnesiumcitraat bij en Vitamine E met M.S.M, en Effektri Omega3 Olie. Dit was goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:57

Ik heb een vraag!
Mijn pony "trilt"
net alsof hij het koud zou hebben, maar dat is het niet.
Volgens de veearts zou het een symptoom kunnen zijn van IR.

Komt dit jullie bekend voor?
Mijn pony word 23 en heeft verder nog geen symptomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:06

niet spierbevangen???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:15

Denk het niet, hij is met pensioen en hij doet het met periodes.
Dan trilt hij een beetje..lijkt wel wat op de ziekte van Parkinson bij mensen.
Ik vond het wat vreemd dus heb de veearts gevraagd.en die kwam dus aan met IR of eventueel cushing.
In het verleden had hij wel IR symptomen maar dat kwam door seleniumtekort.

Ik ga mijn vraag ook in het cushingtopic stellen