[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:23

En waar halen jullie die boett kappen weg? Hier in de buurt zijn ze namelijk ontvindbaar!

Ben net weer 30 euries kwijt aan een kap (Zonder oren), maar wel met bont afgewerkt, of met oren en zonder bont.. zonder bont is geen optie merrie is erg gevoel op haar hoofd, zelfs van bont krijgt ze nog eens plekkies.

Ben benieuwd hoe dit gaat.. Ik geef hem 3 weken, moeders 2.. Dus als ze hem weer sloopt ga ik zelf met een oude kapotte exceemdeken knutselen..

Kreeg ook de tip om kruidenmix te gaan voeren, weet het merk niet meer, heb er al eens vaker nagekeken, maar vaak zit er nog een boel suikers in rommel in..Dilemma dus.

Sweet Itch Healer iemand hier ooit van gehoord? En ervaring?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:11

@Joto: Ik voer de natuurmix van de paardendrogist en ben hier zeer tevreden over! Dit zijn puur gedroogde kruiden. En de Boett-hoofdkap is ook te halen/bestellen bij de paardendrogist.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:24

Oke super dank je wel!
Merk je ook verschil met voeren en de exceem? (Schudden, dikke hals dat soort dingen?) Bedoel het verschil tussen normaal brok of de natuurmix?
Mijn merrie stond bij de vorige ruiter op 4 kg per dag, en ik heb drastisch verminderd. Ze krijgt smorgens 1/2 en savond, normale conditiebrok, merk zeker wel het verschil maar niet genoeg

Edit: Nog een vragen? moeten de Boett hoofdkappen ook aan de dekens bevestigd worden?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:45

Ah oke, ik bedoel de natuurmix-kruiden als extra door het voer heen. Deze hebben een reinigende en opbouwende werking op het lichaam.

Ik zou de brok vervangen door een goede mueslisoort zonder al teveel toegevoegde stoffen en suikers e.d.

Ik ben pas vorig jaar erachter dat mijne echt eczeem heeft, al is mijne gelukkig een lichte eczemer met alleen eczeem (tot nu toe) in haar manen.
Vorig jaar schuurde ze rond deze periode al en had ze al last, op dit moment staat ze nog steeds zonder deken en heeft nergens last van en de mugjes zijn hier op sommige momenten genoeg aanwezig.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:10

Mijn pony's hals is zichtbaar weer een het slinken in formaat (gelukkig).
Wel heeft ze behoorlijk wat jeuk nog, rolt veel (op de momenten dat ik deken af heb) Uiteraard heeft ze ook nog veel los haar wat er nog uit moet.

Heb de drainage afgebouwd. Ze krijgt nu 1x daags nog een onderhoudsdosis. Merk wel dat als ik er helemaal mee stop het erger wordt. Verschil is er dus zeker wel.
Helaas wil ik niet volop de drainage blijven geven 3 maanden lang (zoals het geadviseerd wordt), vandaar de onderhoudsdosis. Het zal alleen minder goed zijn werk doen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:41

Mijn paardje heeft wel echt heel veel jeuk.. Hij zou in een hele mooie nieuwe stal komen te staan maar daar zit een balk in waar hij aan kan schuren :n
Het probleem is dat ie er nog allemaal andere kwaaltjes bij heeft

Hij gaat gewoon de hele zomer in de paddock met wat andere paardjes en onbeperkt hooi, hoop dat dat beter gaat dan vorig jaar *D

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:49

hoe doen jullie dat met rijden?
Zodra de mijne buiten komt, begint de ellende al.
Zn verzorgstertje kon gisteren niet eens zadelen, hij bleef draaien en gek doen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:52

ik merk (nog?) helemaal niks.. moet alleen oppassen waar ik mijn voeten zet, hij stampt afentoe naar zijn buik en wil zijn voet dan wel 2 cm verder opzij terugzetten :)) ;)

inspuiten met vliegenzooi helpt niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:52

Als er veel mugjes zijn doe ik altijd zijn halsdeken om tijdens het rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:54

Joto schreef:
En waar halen jullie die boett kappen weg? Hier in de buurt zijn ze namelijk ontvindbaar!

Ben net weer 30 euries kwijt aan een kap (Zonder oren), maar wel met bont afgewerkt, of met oren en zonder bont.. zonder bont is geen optie merrie is erg gevoel op haar hoofd, zelfs van bont krijgt ze nog eens plekkies.

Ben benieuwd hoe dit gaat.. Ik geef hem 3 weken, moeders 2.. Dus als ze hem weer sloopt ga ik zelf met een oude kapotte exceemdeken knutselen..

ik heb nog een boett kap maat M liggen
gloednieuw... alleen een keer gepast
ik heb hem bij atorka weg

en die is idd te bevestigen aan de deken

vandaag hebben we de ijsjes op de paddock gezet (rijbak)
hooi en water erbij
in twee hoeken komt nu nog een windscherm te staan , aan de bakrand bevestigd, voor de schaduw
voorlopig even hierop tot de boel weer even tot bedaren is gekomen
en over een week of twee is het ene weiland lang genoeg zodat we het weer aandurven
paardlief haar hoofdje zag er net uit

heb vandaag ook een grote tube helosan wondzalf gehaald voor die plekjes, een klein sprayflesje bremsenbremse om te testen
een flesje vliegengel van Zedan
en ik heb gelijk goudsbloemolie van zedan gebeld
dat ging vorig jaar goed in de manen en staart
als het dalijk weer een paar dagen goed weer is, gaan we haar ook even wassen...maar ik denk dat ik even wil wachten tot het veulen er is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:00

zag trouwens ook dat de paardendrogist een aanbieding met de bucas buzz of heeft
95 ipv 107,95

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:14

xkimmx schreef:
Als ik dit zo hoor is dit denk wel eczeem ja!
Je hoeft niet metteen schilfers te zien, is bij
die van mij ook niet zo. Pas wat later.. Is het
echt bij de staart en manen of ook op de vacht ?

het is dus echt de manen kam en boven aan zijn staart aan zijn vacht schuurt hij niet

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:02

IndianaJones schreef:
ooow nog een keer ikke hier :D . Morgen naar Epplejeck, Rambo Sweet Itch kopen, maar weet nog steeds niet welke maat ik moet meenemen.

HELLPPPP :D

Van m'n Pagony Eczema heb ik een maat 195 !!

Ik heb vandaag ook een rambo gekocht, mijn paardje had hiervoor een equitherme (lijkt veel op de pagony) opliggen maat 185 en die pastte eigenlijk te precies. Van de rambo heb ik 175 en die heeft hij nodig op zijn lijf, op de hals heeft hij wat ruimte over.
Hopelijk heb je hier wat aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:14

Hier misschien iemand die een plekje voor mij heeft/weet?

Ik zit met een paard wat met spoed moet verhuizen ivm exceem op huidige weiland. Ik mag van de boer geen stuk afzetten en hooi voeren. Vorig jaar kon dat nog wel en met hooi van ander land (geen kunstmest) was hij toen binnen een week geheel jeukvrij. Ik zit dus nu erg omhoog, omdat ik hem dus niet fatsoenlijk van zijn jeuk af kan helpen waar hij nu staat. Boer stelt dat er niks aan de hand is met mijn paard (schuurplekken staan handgroot op de hals)

Iemand een plekje waar ik wel rustig hooi kan voeren (betaal er notabene voor waar ik nu sta) en mijn eigen gang kan gaan? Ik heb alleen een fiets en zoek dus in de driehoek Ruinen, Uffelte, Dwingeloo (woon zelf in Ansen)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:28

Hoi dames. Zyta heeft het tot nu toe heel goed gedaan met de Bucas Buzz Off full neck maar moet helaas vaststellen dat die geen reet uithaalt... Ik haalde vandaag de deken eraf, wéér 5cm manen tot op het vlees weggeschuurd (aan de deken is overigens NIETS), heel wat manen dus moeten wegplukken, voor dat ook gaat irriteren en ze dus méér gaat schuren. De staart is tot nu toe wel heel maar ze heeft wél geschuurd.

Zaterdag gaan we dan maar meteen achter een nieuwe eczeemdeken, een échte van deze keer van Kerckhaert, deze stof is de vorige stof van de 'oude' boett dekens.

Ik heb Zyta nu een 175 opliggen, is het handig als ik haar een grotere maat neem? Nu is hij eigelijk wat kort aan de hals en strak aan de borst.

En wie dus een héle lichte eczemer heeft, ik heb nu dus een bucas te koop :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:23

Chipieke is het dan niet handiger om de manen er gewoon helemaal af te halen als ze er toch al zoveel heeft afgeschuurd?
Bij onze welsh hebben we heb ook weleens in fjordmodel geknipt zodat we de plekjes beter konder behandelen.
Heb hem vorig zomer zelfs geschoren zodat we op gevoelige plekken mooi konden smeren en het daadwerkelijk de huid in zou trekken ipv op de vacht blijven liggen.
Weet niet of het daar door kwam maar ging vorig jaar echt super goed!

Mijn haflinger heeft heel erg last van afbrekende manen.
Had ze vorig jaar op handbreedte afgeknipt, staat opzich wel sporty, maar nu hij ze weer mooi lang heeft voel ik wel weer enige mate van trots en bescherming over die manen ;) en wil ze dus graag lang houden. Hoe doen jullie dat?!?! Ik heb ze ook al ingevlochten maar zelfs dan haal ik er onwijs veel losse manen uit als ik de vlechten loshaal.
Moet je dik vlechten of juist dun?
Heb hem nu het niet meer zo heet is zijn gewone vliegendeken met hals weer op, daar heeft hij bij dit weer genoeg aan wat bescherming betreft en daar blijven zijn manen gelukkig heel onder.

Zijn manen vorig jaar (alweer iets bijgegroeid) http://www.mijnalbum.nl/Foto-DKLVQJYM.jpg en zijn manen nu http://www.mijnalbum.nl/Foto-QMJT3IIJ.jpg
Kan het zijn dat de hals te strak zit? Hij heeft de deken op van de welshpony, zit hem op zijn lijf vrij strak ook en heb er een stuk aangenaaid van een andere deken bij de hals omdat deze voor hem te kort was. Kan ik er beter een stuk stof tussennaaien waardoor de hals wijder is? Heb geen foto;s van hem in deze deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:36

tamary schreef:
Hier misschien iemand die een plekje voor mij heeft/weet?

Ik zit met een paard wat met spoed moet verhuizen ivm exceem op huidige weiland. Ik mag van de boer geen stuk afzetten en hooi voeren. Vorig jaar kon dat nog wel en met hooi van ander land (geen kunstmest) was hij toen binnen een week geheel jeukvrij. Ik zit dus nu erg omhoog, omdat ik hem dus niet fatsoenlijk van zijn jeuk af kan helpen waar hij nu staat. Boer stelt dat er niks aan de hand is met mijn paard (schuurplekken staan handgroot op de hals)

Iemand een plekje waar ik wel rustig hooi kan voeren (betaal er notabene voor waar ik nu sta) en mijn eigen gang kan gaan? Ik heb alleen een fiets en zoek dus in de driehoek Ruinen, Uffelte, Dwingeloo (woon zelf in Ansen)

zet een advertentie op marktplaats?
komen vaak echt veel reacties op af
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-04-09 09:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:41

mijn pony heeft ook veel last van ZE, o.a. op zijn hoofd, aan de binnenkant van zijn voorbenen, en op zijn schoft (met deken blijft zijn schoft wel mooi heel).
hij had een hoofdkap met hals, maar die blijft totaal niet zitten, die kunnen we steeds uit het land zoeken, nu zit ik er aan te denken om een vliegenkap met neus voor hem te halen, zou dit een betere optie zijn? het blijft iig beter zitten denk ik..

@areke ik heb een fries gereden die ook haar hoofd wegsloeg met rijden, ik sopte haar manenkam altijd helemaal in met koud water voordat ik ging rijden, zodat het niet nog meer begon te jeuken als ze begon te zweten, dit hielp wel. ik kon iig weer normaal rijden met haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:15

ik heb er ook zo 1..kap met neus en die blijft vrij goed zitten :j
heb hem nu niet op ivm dat ze veel op het zand staan (zand eronder en er tussen is niet prettig voor paard)
maar die blijft netjes zitten
een spieken welke ik heb ...mmm, das jammer zie hem bij de paardendrogist niet staan
lijkt op de field relief, maar dan anders :+

je kunt ook nog zelf een verleng/neus stuk maken aan een vliegenmasker ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:16

ellepel schreef:
zet een advertentie op makrktplaats?
komen vaak echt veel reacties op af

Nog niet aan gedacht.
Net gedaan.
Thanks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:19

zo ben ik ook aan mijn huidige stalling gekomen.
als je je wensen er in zet en wat je betalen wilt komt er vast wel wat.

vervelend dat je boer niet wil meewerken?
kan me voorstellen dat je dan weg wilt

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:50

@ opisop_shop : daar ben ik nu ook nieuwsgierig neer. Zit met juist hetzelfde probleem. Ik vlecht de manen van men haflinger ook, zodat hij het niet te warm heeft onder zijn deken met al die dikke manen. Als ik zijn vlechten los doe, komen er ook heel veel haren er mee uit. Hij heeft een rambo deken op en het zit niet te strak rond zijn nek. Ben benieuwd of er iemand een idee heeft, wat het beste is om er aan te doen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:02

I_S_L schreef:
Ik ga nu kiezen tussen een Equitheme en een Br Premiere. Welke vinden jullie het beste?
Van winterdekens heeft ze altijd een Br. Denk dat deze wel goed zal zijn. Graag tips ! ;)

mag ik vragen of deze op internet zijn te bestellen? :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:17

Zo ik meld me ook maar weer eens, nu het zomerseizoen binnenkort gaat aanbreken. Hoe gaat het met de paarden hier? Al last van de muggetjes? Mijn pony staat sinds een kleine week op het land, alleen overdag, zonder deken, en heeft nog geen tekenen van schuren vertoond. Ik ben benieuwd hoelang dit zo blijft :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:42

Nogmaals voor de gene die interesse hebben,

Deze heb ik op me fries

Afbeelding

De mijne heeft absoluut nog geen jeuk! Gaat echt prima.

Kost ongeveer € 28 incl verzenden.