Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:01

Haarlengte hoeft niet perse iets te zeggen over cushing. Mijn smid had een paard onder behandeling met cushing en die had een gewone vacht, was nog maar 7, maar wel steeds hoefbevangen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:42

Dit was trouwens afgelopen voorjaar Nordwind's vacht. Voor het eerst in 13 jaar geschoren ;)
(dit was beide tijdens het scheren...)
Afbeelding
Afbeelding

van scheren volgende week zal ik maar geen foto maken haha dan word het net een schaapje... die dunne beentjes onder dat wollige lijfje haha

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:44

:)) wat een opknapper!!! +:)+

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:55

Wow! Wat een verschil zeg! Dat kan idd bijna niet anders... ;)

Onze pony is een welsh van 1,30m. Daar rijd ik uiteraard niet op. Maar heeft ook duideljk niet zo'n extreme vacht. Wellicht dat we door ins cushing paard zo snel symptomen herkendwn bij deze pony dat ook relatief snel bleek dat ze cushing heeft. Weggegaan bij se manege en staat nu dus bij ons haar oude dag te slijten.
Maar ze heeft wel langer haar en destijds zonder de pergolide ook echt ontploft. Dus het iets meer haar als de andere paarden. Maar niet extreem dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:00

ilsemarie@Jee...wat een vacht!
Die beentjes <3
Krijgt jouw paard pergolide?(sorry als dat al ergens geschreven hebt)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:22

jens heeft ook een normale vacht... altijd wel mega dik... maar goed tis een echte haflinger vacht maar wel mooi strak zeg maar, glad en geen krulletjes

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:08

Illo heeft ook geen krullen als het lang is,wel als het nat wordt.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:38

als jens heel nat is van zweet krult het wel.... maar is dat niet bij elk paard met een wintervacht?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:49

Wat een vacht hier boven! :wow:
Dan scheer je iig niet voor niks!

Die van mij hebben beide geen gekke vacht meer..
Toen ik het vermoeden kreeg is de DA komen kijken en die vond het niet nodig om te testen, ze hadden boven de flanken een duidelijke slag en opvallend zijde-achtig haar, volgens hem is er geen andere ziekte die datzelfde beeld geeft. (met de rest van de aanwezige symptomen)
Na de start met pergolide is ook de slag in het haar verdwenen.
Maar als ik de foto's hier zie geeft dat zo'n ander beeld, mijn paard en pony hoef ik echt niet te scheren en zomaar zweten doen ze ook niet.

Het witte paard is mijn "cushing paard" zo'n anderhalve maand terug tijdens onze spelletjesdag.
Afbeelding
Apart hè, dat het toch zo'n verschillend beeld geeft?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:02

Ik doe eigenlijk ook niet meer met Indy dan af en toe een buitenritje. Maar merk dat hij last van zijn vacht heeft: zweten, jeuken, allerlei 'rare' en kale plekjes en hij heeft het echt benauwd. Ik stel het zo lang mogelijk uit, maar helaas moet ik er toch altijd weer aan. Nu voor het eerst een dekenmodelletje gedaan en dat bevalt wel goed. En als die jas uit is voelt hij zich 10 jaar jonger en je merkt dat hij er van opknapt!

Ja, Fargo zoals jij dat omschrijft met je scheerapparaat herken ik. Sta je daar met een half geschoren paard. :') Heb er wel leuke foto's van.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:13

sparklingapp: waarschijnlijk ben je tijdig begonnen en de vachtverandering dus voorgeweest. Zou je helemaal niets doen dan komt het uiteindelijk echt wel om de hoek kijken of als je bijvoorbeeld op een gegeven moment op een te lage dosis zou zitten (hadden wij afgelopen zomer).

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:58

Ja, dat zal het dan wel zijn..
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik hier die verhalen lees en die foto's zie, ik wel eens twijfel of die van mij echt hetzelfde hebben, aan de andere kant waren ze echt slecht in hun doen en zijn ze zo opgeknapt van de pergolide!

Na de tips hier heb ik gekeken of ze met minder pergolide toe konden, mijn paard doet het nu heel goed op 0,5mg en mijn pony begon meteen gevoelig te lopen, dus die krijgt nog steeds 1mg, maar moet zeggen dat ze het beide zeer goed doen op het moment, de DA was er ook zeer over te spreken toen hij laatst kwam enten, die zei; daar ben je voorlopig nog niet van af! ;)

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:47

deze dan;
Afbeelding
de maand ervoor dus geschoren he.....

nu dus maar weer scheren en dan met dekens gaan werken, ik vind dat helemaal niks, maar het zal toch moeten...
anders wordt het weer zo;
Afbeelding

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:11

Nordwind krijgt inderdaad pergolide nu. Toen ookal maar nog maar kort. Zijn vacht ziet er nu wel beter uit. Krulletjes eigenlijk alleen op de benen, dat komt denk ik grotendeels doordat de haren zo lang zijn en door de nattigheid idd. Verder op z'n lijf heeft hij ze niet, alleen onderbenen zegmaar. (zie je op de foto ook wel)

Nordwind gaat ook echt super nu! alleen dat magere, dat vreet soms nog wel eens aan mij... maargoed het is gewoon lastig met die oudjes, zeker als ze eenmaal dun zijn geweest (En nordwind is een aantal jaren geleden bevangen geweest, dus je moet toch wat extra voorzichtig zijn maar hij lijkt niet gevoelig)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:34

acacia schreef:
Ik heb mn paard eind augustus geschoren en nu heeft ie alweer een mega krulvacht...ik zit eigenlijk met dezelfde vragen als Ilsemarie....want ik hoorde van iemand dat mijn paard na het helemaal kaal worden, geen ondervacht meer heeft aangemaakt...
toch, als ik voel na een regenbui, is het bij zn huid gewoon warm..

Ik kreeg de tip om nu toch te scheren, voor al het haar weer loslaat en dan een deken op, van de winter.
Bij mij staan ze altijd buiten, met mogelijkheid tot beschutting zoeken in inloopstal.
Hij krijgt geen pergolide meer, werd daar echt alleen maar zieker van..

Wat vervelend dat hij zieker werd van de pergolide, hoeveel kreeg hij en hoe lang heb je het kunnen geven?
Heb je al eens geprobeerd om provarium breeding te geven? Ik ken gevallen waarbij dit wel verlichting gaf en goed gegeten werd, de shet ging ook direct heel goed verharen en werd fitter, schone ogen, schone neus, helder en vrolijker.

Heel herkenbare foto's helaas, zo was willy deze zomer ook weer meer en meer aan het worden. Nu met hogere dosis en eerdere scheerpartij komt er weer regelmatige vacht onderuit thank god.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:30

@acacia: heb je direct een hoge dosis pergolide gegeven? Nordwind kon de eerste dagen haast niet normaal lopen, at niet, zwalkte wat rond, omdat hij direct 1 mg kreeg, de DA had mij niet verteld dat het heel langzaam opgebouwd moest worden, hij had gewoon gezegd 1 maal daags 1 tablet. Daarna een tijd niet gegeven tot het goed ging en toen met 1/8 tablet begonnen (0,125) en heel langzaam opgebouwd, inmiddels zitten we op 2 a 3 stukjes per dag (dus 0,25/0,325) en gaat prima nu.
Als hij op langere periode er ook ziek van word moet je mijn reactie als nietgegeven beschouwen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:07

hier een foto van "ons bomma"
Helaas zie je door het vliegennetje niet haar traanogen en depri blik, al is die op de weide 10x minder erg dan op stal. het scheren is niet zo bijster goed gelukt, maar werkt voorlopig wel...

Afbeelding

Daarstraks mijn DA daarstraks even uitgehoord en zij is ook 90% zeker over Cushing en wil mits bevestiging door bloedonderzoek wel pergolide voorschrijven. Nu vriendin nog over de streep krijgen :):)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:16

PP: dat lijkt me zeker een geval van cushings, ze heeft zelfs al superkrullen op haar onderbenen. Loopt er dus al een behoorlijk tijdje mee rond, krulharen verschijnen pas als ze er al 3 jaar mee rondlopen. Wel mooie gladde huid er onder gelukkig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:28

ik vermoed dat ze het al had toen ze als 18-jarige "afgedankt" werd als fokmerrie, want ze had 3 jaar geleden al een langere vacht, traanogen, moeilijk verharen en bij zweten of vochtig weer krullen over het hele lichaam. Nu is ze geloof ik 25 en dit voorjaar voor het eerst totaal niet doorheen de rui geraakt...
Als ze volledig geschoren is, dan ziet ze er op de doorgezakte rug na nog vrij ok uit. Alleen is recent de bespiering op de rug "verdwenen"

edit: correctie 2 jaar terug (2009) waren er nog geen krullen op de benen te zien, maar toenmalige stalgenoot beweerde toen al dat ze Cushing had.
Afbeelding

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:47

Ilsemarie, dankjewel voor je reactie. Hij kreeg inderdaad meteen 1 mg, maar is een Shire van bijna 900 kilo.....toch...misschien sloeg het wel erg hard aan...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:19

Volgens mij maakt wat dat betreft gewicht niet zoveel uit, maar ineens zo'n hoge dosis slaat gewoon keihard aan. Nu gaat het met nordwind wel om een iele c/d-pony (1.38) dus daarom ben ik nu met 1/8 begonnen maar ik denk dat als jij met 1/4 begint en dan heel langzaam opbouwt dat hij dan misschien niet zo heftig reageert! Het is dan in ieder geval het proberen waard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:39

acacia schreef:
Ilsemarie, dankjewel voor je reactie. Hij kreeg inderdaad meteen 1 mg, maar is een Shire van bijna 900 kilo.....toch...misschien sloeg het wel erg hard aan...

DAT is inderdaad wel heel erg van belang hoor. Eigenlijk moet je (liefst) per kwart pilletje opbouwen per 5 dagen zodat het lichaam niet helemaal over de zeik gaat - hormonaal ingrijpen heeft nu eenmaal behoorlijk effect.
Het zou wel de moeite waard zijn om het langzaamaan te proberen met dus steeds 0,25mg erbij tot je op 1 mg bent of tot je op 0,75 mg bent om te kijken hoe hij daardoor verbetert. Vervelend dat DA's dat niet weten en niet zeggen, jammer genoeg komen ze gewoon niet genoeg gevallen tegen. Ik wist het ook alleen maar omdat ik het uitgebreid op een amerikaanse site heb nagevraagd waar ik indertijd bekenden had. Bovendien staat er in de bijsluiter voor mensen ook een heel zuinig stappenplan om op te bouwen en paarden zijn er gevoeliger voor dan mensen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:39

ik geef jens nu 0,50 mg per dag, ik wil eens gaan kijken of het verbetering geeft.... ik heb er nog eens over na gedacht... ik heb idd liever dat hij nog een goed kwalitatief jaar heeft dan een kwakkel jaar.... (ik hoop natuurlijk veeeel langer maar de tumortjes in z'n ogen groeien monemteel hard... ik ga dit weekend weer beginnen met gemo zalf :(

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:30

Fargo, we dachten idd dat 1 mg opbouwend goed was, zou ik minder geven, dan zou het ws helemaal niks doen met zo'n gewicht...maar zeker het proberen waard.
p_ponypaard, wat vervelend zeg dat die tumortjes weer groeien...zitten die echt in zn ogen ? Waar smeer je die zalf dan ?

Er is bij mijn paard in het verleden wel een tumor operatief uit zn oog gehaald....zn ogen zijn wel rood, maar ik zie geen rare dingen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:14

Voor een paard is 1 mg gewoon echt best veel als beginstap, zelfs als ie 900 kg weegt. En als er verder geen drama's afspelen met hem is er toch geen reden om haast te hebben, dan is in bijv 3 a 4 weken opbouwen naar 1 mg toch snel genoeg en veel fijner voor het paard, de processen worden dan wat geleidelijker in gang gezet. En de bijwerkingen ook ;-) dus minder missselijk, duizelig, angstig of waanbeelden, toch best fijn als dat oook onderdrukt wordt ;-) Als je grotere stappen neemt, heb je gewoon meer kans op die bijwerkingen.

En wat vervelend dat Jens zo last van zijn ogen heeft, arm paard :(:) :(:)