[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:49

Mooie jurk hoor.
Die houdt mooie manen de hele zomer Lachen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:45

dat valt te hopen haha, Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:52

Zoo ik ben hier ook weer ns, terug van vakantie Cool
Pony heel gebleven in die 1,5 week en deken gelukkig ook, was even diep ademhalen voor ik hoofdkap en deken eraf haalde... Knipoog Gaat echt super goed hier met mn monster, gewoon helemaal geen jeuk of neiging tot schuren of lelijke plekken... Heel erg fijn! Lachen

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:04

@ Dendie: heeft je pony de deken 1,5 week opgehouden? Goh...
Gijs staat nu vanaf vrijdagavond buiten met deken en ik heb die er zaterdag en gisteren niet afgehaald. Als ik bij hem in de buurt kom wil hij graag met zn hoofd (draagt ook een hoofdkap) wel graag schuren. Ook rolt hij heel veel. Ik heb dus het idee dat hij nog altijd jeuk heeft. Omdat hij zoveel rolt ga ik hem vanavond maar weer eens wassen met teershampoo. Ben ontzettend benieuwd hoe hij na die paar dagen onder zn deken vandaan komt.

Over 2 weken ga ik ook een weekje op vakantie en komt mn vriendin oppassen op de dieren hier. Het zou fijn zijn wanneer zij Gijs niet hoeft te ontkleden dag in dag uit zoals ik normaal altijd doe.
Niet dat ze het niet zou kunnen maar het is best een behoorlijk gedoe omdat meneertje zo ontzettend groot is en die deken (grootste maat) toch heel wat weegt...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:10

Mijn ervaring is dat het wel beter is om regelmatig (lees elke dag of hooguit om de dag) de deken af te doen en je pony even te laten 'luchten'. Een stalgenootje heeft dit een tijdje niet gedaan en bij die merrie vielen de maanplukken spontaan uit. En dan dus niet door het schuren, maar vermoedelijk toch door minder zuurstof of steeds hetzelfde liggen. Maar ja, het verschilt per pony denk ik wat erger is: vechten met de deken of rust in de tent en wat maanplukjes kwijt Lachen

Sammy heeft overigens net als Gijs ook nog steeds jeuk ondanks zijn eczeemdeken. Denk dat bij de paarden met wat ernstigere eczeem de deken niet afdoende werkt...helaas.. Verdrietig Maar gelukkig helpt het wel een beetje. Sowieso rolt hij door de jeuk zo veel, dat hij zonder deken wondjes op zijn rug en schoft krijgt van het rollen. De deken werkt ook als een soort beschermlaag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:21

ellepel, wat zit die buikflap raar???

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:29

gijsje59 schreef:
@ Dendie: heeft je pony de deken 1,5 week opgehouden? Goh...
Voordat er een misverstand ontstaat, de deken is er elke dag af geweest... Lachen Er hebben 3 tuttel-mensen voor hem gezorgd toen ik er niet was, dus nee hij heeft m zeker niet 24 uur op gehad. Ik doe de deken elke dag er een tijd af, behalve als ie zeiknat is want dan is t geen doen... Wat ik bedoelde was dat hij de deken in die 1,5 week niet gemold heeft. Bloos
Verder heb ik ergens gelezen dat overgewicht bij paarden slecht zou zijn voor het eczeem. Ik zie het verband niet echt, behalve dat t slecht voor de gezondheid is. Weet iemand hier meer van, waarom er bij overgewicht meer last zou zijn van eczeem?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:01

Alle weerstand ondermijnende dingen zijn slecht voor alle paarden , maar seme paarden hebben eigenlijk een chronische aangetaste weerstand , en zijn dus vatbaarder voor andere problemen.
Een te dik paard komt vaak van suikers , of van eiwitten in de voeding , en dat zijn de triggers om eventueel allergische te gaan reageren.
Wat een te dik paard allemaal aan problemen kan hebben en krijgen , weet je wel neem ik aan...

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:50

@ Verafjord (beetje laat, ik ben er ff tussenuit geweest): Ik spuit mijn paard NIET in met cortisone. Ik weet heel goed dat dat héél ongezond is.
Ik smeer alleen de huid van manen en staart in met cortisonezalf. Dat heeft alleen een effect op de huid op die plek, niet op de rest van het lichaam.

Het zijn trouwens niet de nieren die je bedoelt, maar de bijnieren. Die scheiden in het lichaam de natuurlijke tegenhanger van cortisone af. Als er teveel kunstmatig cortisone in het lichaam komt, kunnen de bijnieren daardoor stoppen met werken. Dat heet de ziekte van Addison en het is heel ernstig.
En daarnaast heb je ook nog de andere nevenwerkingen van cortisone zoals risico op hoefbevangenheid en verminderde weerstand tegen infecties.

Het is dus geen spulletje om elke dag mee te gaan kliederen. En al zéker niet om te gaan inspuiten in het bloed. Dat risico zou ikniet nemen met mijn paatd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:43

Kinke schreef:
ellepel, wat zit die buikflap raar???

vind je?
rest van de foto's van zijn deken staan hier:

http://www.mijnalbum.nl/Album=XDD4BJAJ

wat is er niet goed aan dan?ik heb geen vergelijkingsmateriaal he Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:01

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:16

@ ellepel

Ik denk dat ze bedoeld dat de buikflap niet mooi aansluit, beetje kangeroe effect. Dat heb ik ook met mijn meulenkamp deken. Met de Rsh niet, maar die singels schuren juist weer. Ik zou zeggen, lekker laten hangen zo, hoe strakker, hoe groter de kans op schuren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:30

inderdaad, dat bedoel ik. Volgens mij moet je die achterste band wat strakker doen. Lijkt me juist dat de boel verschuift als je het zo los laat hangen? (lijkt me ook griezelig als ze gaan rollen oid). Bij mijn paard ziet het er zo uit (boett)
Afbeelding

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:32

ellepel: Heb jij de hals van de deken aan het halster vast gemaakt en zo ja hoe?
Mijn deken ''zakt af'' zeg maar. Tong uitsteken

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:50

Ik zou de buikflap eentje naar achteren vastmaken dan beschermt hij ook nog verder....
Verder vind ik hem er wel stoer uitzien Haha! Ben nog steeds erg teverden met mijn pagony deken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:39

Citaat:
inderdaad, dat bedoel ik. Volgens mij moet je die achterste band wat strakker doen. Lijkt me juist dat de boel verschuift als je het zo los laat hangen? (lijkt me ook griezelig als ze gaan rollen oid). Bij mijn paard ziet het er zo uit (boett)

ik ga hem niet strakker doen, ik moet juist een stuk elastiek tussen de laatste band zetten omdat hij dus juist erg strak zit Knipoog
maar die boett buikflap zit inderdaad een stuk mooier Haha!

en de deken zit gewoon los om zijn hals. ap loopt normaal altijd zonder halster op de wei.
hij zakt niet naar beneden,dat kan ook niet er zit elastiek omheen zodat hij dus niet verder naar beneden kan glijden

ik haal geen grotere maat,want de deken past overal heel goed,alleen heeft ap een nogal brede hals en dus een bolle buik Tong uitsteken
hij is maar 1m40,maar zou qua breedte eigenlijk een 1m85 deken moeten hebben,maar omdat hij zo vreselijk kort is dan zit je dus met die buikflap,die dus te groot is zoals je ziet Tong uitsteken
ik heb die buikriem een stukje verder naar achter gedaan, ik was eerst bang dat ie te ver door zou glijden en dat ap dan niet meer plassen kon haha,maar dat valt mee Haha!

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:15

@Kinke: tis net of je mijn Gijs op de foto hebt gezet Haha! .

Gisteravond net voor die enorme bui Gijsje naar binnen gehaald. Hij was denk ik blij dat ik hem van zn dekentje en hoofdkap heb verlost. Ik doe dat niet meer hoor, 3 dagen achter elkaar op laten. Okay ik heb echt wel iedere dag gekeken of alles nog goed lag maar er kwamen me toch een haren uit. Zelfs aan de deken zelf zaten losse haren helemaal vas alsof er een vachtje aan de binnenkant zat. Jekkes.. . ik vond het smerig... Rolleyes Gelijk alles onthaard en die deken de wasmachine in.
Gijs had enorme jeuk aan zn hoofd. Ik heb hem helemaal gewassen en zag toen tot mn grote schrik dat zijn koker helemaal gezwollen was. Het voelde ook warm aan en Gijs raakte geirriteerd toen ik eraan kwam. Heb hem een tijd lang met koud water afgespoeld, daarna mocht ik er wel aan zitten. Zo vreemd eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen dat het van de buikflap kan komen en denk eerder dat hij daar gestoken moet zijn door een daas of zo... Gelukkig leek hij er verder geen last van te hebben.

Vanochtend was het nog steeds dik en gezwollen en even maakte ik mij zorgen of hij "de rest" wel kon laten zakken. Maar bij het opdoen van de deken (dan laat hij altijd zn "handeltje" zakken) zag ik dat daar geen problemen mee waren. Wel merkte ik dat het stonk en dat de koker van binnen behoorlijk vies was geworden. Vanavond dus maar even met babyshampoo helemaal was en drogen (advies van de DA). Ik heb het elastiek van de buikflap heel los gezet, just in case.

Afijn, ik wilde zn deken omdoen gaat hij ineens met zn kont tegen het hekwerk schuren. Hij had dus duidelijk jeuk aan zn staart. En ik zag aan zn manenkam dat hij die ook geschuurd had. Nou voor mij is het definitief toch duidelijk. Toch maar iedere avond die deken er af, opstallen en om de dag met teershampoo wassen. Dat heeft bij hem het beste resultaat... Zucht... wel veel meer werk, maar als mijn paardje dan minder last heeft doe ik het graag.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:42

tja wij hebben alleen merries en dus geen plasproblemen met dekens Knipoog Trouwens bij mij zit de buikflap hetzelfde als bij mijn boettdeken! En moet zeggen dat ik de pagony stof een fijnere vind dan de boett...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:46

ellepel schreef:
even deken showen:
Afbeelding

Haha!

ik had een vraagje , als je zo deken op hebt en het begint te regenen kan die die gewoon opblijfven ?
hij word bij mij namelijk kledder nat ... krijgt me paard het dan niet koud ?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:32

gijsje59 schreef:
@Kinke: tis net of je mijn Gijs op de foto hebt gezet Haha! .

Gisteravond net voor die enorme bui Gijsje naar binnen gehaald. Hij was denk ik blij dat ik hem van zn dekentje en hoofdkap heb verlost. Ik doe dat niet meer hoor, 3 dagen achter elkaar op laten. Okay ik heb echt wel iedere dag gekeken of alles nog goed lag maar er kwamen me toch een haren uit. Zelfs aan de deken zelf zaten losse haren helemaal vas alsof er een vachtje aan de binnenkant zat. Jekkes.. . ik vond het smerig... Rolleyes Gelijk alles onthaard en die deken de wasmachine in.
Gijs had enorme jeuk aan zn hoofd. Ik heb hem helemaal gewassen en zag toen tot mn grote schrik dat zijn koker helemaal gezwollen was. Het voelde ook warm aan en Gijs raakte geirriteerd toen ik eraan kwam. Heb hem een tijd lang met koud water afgespoeld, daarna mocht ik er wel aan zitten. Zo vreemd eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen dat het van de buikflap kan komen en denk eerder dat hij daar gestoken moet zijn door een daas of zo... Gelukkig leek hij er verder geen last van te hebben.

Vanochtend was het nog steeds dik en gezwollen en even maakte ik mij zorgen of hij "de rest" wel kon laten zakken. Maar bij het opdoen van de deken (dan laat hij altijd zn "handeltje" zakken) zag ik dat daar geen problemen mee waren. Wel merkte ik dat het stonk en dat de koker van binnen behoorlijk vies was geworden. Vanavond dus maar even met babyshampoo helemaal was en drogen (advies van de DA). Ik heb het elastiek van de buikflap heel los gezet, just in case.

Afijn, ik wilde zn deken omdoen gaat hij ineens met zn kont tegen het hekwerk schuren. Hij had dus duidelijk jeuk aan zn staart. En ik zag aan zn manenkam dat hij die ook geschuurd had. Nou voor mij is het definitief toch duidelijk. Toch maar iedere avond die deken er af, opstallen en om de dag met teershampoo wassen. Dat heeft bij hem het beste resultaat... Zucht... wel veel meer werk, maar als mijn paardje dan minder last heeft doe ik het graag.

Het is idd heel vervelend en veel werk Verdrietig Ik had mijn paarden ook altijd dag en nacht buiten in de zomer. Maar nu met de eczeemklantjes doe ik het net als jij. Tegen 18.00 naar binnen, deken af en evt jeuk bestrijden met eczema balsem & TKC. En regelmatig wassen. 's Morgens deken weer op en naar buiten. Vind het ook wel een lekker idee dat die deken een tijdje af is. Maar het is bewerkelijk. Wij gaan over twee weken een week met vakantie en dan moet de buurvrouw het dus doen. Ik vind het wel bezwaarlijk...dat wordt een grote bos bloemen Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:11

sultan: die deken word natuurlijk wel kleddernat,maar hij droogt ook heel snel.
ap houd hem gewoon op, na een bui droogt hij best snel weer op Knipoog
kijk een hele dag regen kan niet,dan gaat ie af en krijgt ie een regendeken op

gijsje wat raar die dikke koker?
weet je de oorzaak ook?
ap had dat vroeger ook,soms echt dik, vieze drab er in en stinken. nu hij anders geveord word en de druppels van josefien krijgt is het bij hem over Haha!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:07

Ik was dit topic een hele tijd kwijt zeg maar, had al wel op een ander "jeuk" topic gereageerd(ehum dat al bijna een jaar uit de running was)
Sinds maart zitten wij als "proefpaard" in het onderzoek van Eric Laarakkers enzo.2eczeempaarden, allebei een suplement warvan 1 een placebo. De tinker heeft duidelijk veel minder jeuk dan anders en bij de mijne maakt het geen verschil(veel jeuk dus nog). We zitten bijna aan het eind van de proef. Blijkbaar werkt het dus wel. Ik hoop natuurlijk dat ik straks ook dat andere suplement kan kopen en dat het bij Joris dus ook werkt. Dat zou een opluchting zijn zeg!!We stallen nog steed wel 's nachts op.

groetjes Con

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:16

shera schreef:
Het is idd heel vervelend en veel werk Verdrietig Ik had mijn paarden ook altijd dag en nacht buiten in de zomer. Maar nu met de eczeemklantjes doe ik het net als jij. Tegen 18.00 naar binnen, deken af en evt jeuk bestrijden met eczema balsem & TKC. En regelmatig wassen. 's Morgens deken weer op en naar buiten. Vind het ook wel een lekker idee dat die deken een tijdje af is. Maar het is bewerkelijk. Wij gaan over twee weken een week met vakantie en dan moet de buurvrouw het dus doen. Ik vind het wel bezwaarlijk...dat wordt een grote bos bloemen Tong uitsteken

maar gaat hij dan niet schuren als z'n deken af blijft? mijn paard staat meestal met deken dag en nacht buiten. maar gisteravond met dat noodweer is hij om 5 uur van het land gegaan... behandeld met middeltjes, en deken eraf gelaten op stal... mooi dat hij vanmorgen weer z'n staart en manen geschuurd had Verdrietig

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:04

ellepel schreef:
Citaat:

ik ga hem niet strakker doen, ik moet juist een stuk elastiek tussen de laatste band zetten omdat hij dus juist erg strak zit Knipoog
maar die boett buikflap zit inderdaad een stuk mooier Haha!

Sammy heeft 2 harde bulten naast elkaar vlak voor zijn koker waar die achterste band van de buikflap zit... Verdrietig Het zijn net twee harde eitjes (formaat kleine chocolade eitjes). Vorig jaar had hij wel eens een vocht bultje daar zitten of een schuurplekje. De buikflap zit op zijn grootste maat. Dit jaar heb een maat groter deken gekocht en ik hoopte dat de buikflap ook minder stak zou zitten. Vorig jaar deed ik de buikflap een tijdje af en een dekensingel om, maar dan blijft de deken niet goed zitten. Maar ja, met deze bulten kon ik die buikflap echt niet omlaten.. hopelijk trekken ze snel weg en anders de veearts maar bellen...

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:34

XxSultanxX schreef:
ik had een vraagje , als je zo deken op hebt en het begint te regenen kan die die gewoon opblijfven ?
hij word bij mij namelijk kledder nat ... krijgt me paard het dan niet koud ?

Mijn haflinger had er dus wel last van vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een andere deken.
Want die van mijn stond echt helemaal te rillen van de kou...

Dus daar zou je dek ik gewoon even op moeten letten Knipoog