[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 21:34

je zou slobber kunnen proberen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:10

in slobber zitten ook redelijk veel suikers wat je kan doen is grasbrok is ook een goede vervanging

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:20

Wat is eigenlijk de zuurgraad van een paarden maag ??

Dit naar aanleiding van de opmerking, dat brok de maag zuurder maakt ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 23:09

Ik ben geen arts maar ik zal een poging doen uit te leggen zoals ik het uit de diverse onderzoeken heb begrepen.

In de maag wordt altijd maagzuur aangemaakt om voedsel te verteren. Paarden hebben een relatief kleine maag en het spijsverteringssysteem is gericht op het verteren van ruwvoer. In de natuur eten ze aan de lopende band kleine beetjes ruwvoer en dus is de zuurgraad van de maag in evenwicht.

Als er niets in de maag zit, bestaat er een grotere kans dat het maagzuur de maagwand aantast. Dat kan leiden tot kleine wondjes die uiteindelijk weer maagzweren kunnen worden.

Soms maakt de maag meer zuur aan dan nodig is voor het verteren van het voedsel. Dan wordt het maagslijmvlies aangetast, en dat kan erger worden. Bij mensen is dat bijvoorbeeld het geval bij teveel, te snel, te vet, te kruidig eten, en soms ook bij citrusvruchten.

Brokjes zijn erg makkelijk verteerbaar en ze worden door paarden snel naar binnen gewerkt. Er is dus een groter risico dat er meer dan de normale hoeveelheid maagzuur wordt aangemaakt. Dat tast het maagslijmvlies aan en kan op termijn weer voor maagzweren zorgen. Of oprispingen die pijn bij de slokdarmovergang veroorzaken.

Luchtzuigen zorgt ervoor dat er meer spuug wordt geproduceerd. Spuug is basisch en maakt dus de maaginhoud minder zuur.

Er is behoorlijk wat onderzoek gedaan naar het effect van maagzuurremmers bij luchtzuigers. Er is meer dan significant bewijs voor een positief effect op het aantal keren luchtzuigen gemeten. Daarna is men gaan kijken naar het voer, waarbij de conclusie is dat luchtzuigers gebaat zijn bij een dieet met zoveel mogelijk ruwvoer, zo min mogelijk krachtvoer, zoveel mogelijk lopen (goed voor de spijsvertering) en eventueel ondersteuning door maagzuurremmers of middelen die het maagzuur weer in evenwicht brengen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:30

Eens met Anya met kleine toevoeging: een mens maakt constant speeksel aan en een paard alleen als hij kauwt. Dus veel ruwvoer is veel kauwen en meer speeksel dus beter voor de maag.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:15

misschien een domme vraag,

maar ik geef mijn luchtzuiger dus iedere dag maagcompositum ipv de aanbevolen 2 x daags 2 schepjes per voer beurt . 1 x daags 3 schepjes dit met wat geweekte pulp/slobber en dan natuurlijk geen halve emmer maar een handje.

krijgt met regelmaat wilgen takken ( moet ook erg goed helpen omdat er die speciale stof in zit ala paracetamol

Nu had hij een ijzeren voerbak en /liksteenhouder en deze hebben we om zijn tanden te beschermen verwijderd. De stang voor zijn stal is omwikkeld met bandage zodat hij als hij toch moet zuigen bescherming heeft aan zijn tanden. Ook zijn waterbak heeft een extra bescherming gekregen( maar hier zit wel cribbox omdat ik niet wil dat hij daar zuigt geeft zo een water ballet als het fout gaat.

Als voeding 2 maal per dag op een redelijk dezelfde tijd krijg hij een grote hand luzerne met 2 handjes musli onderhoud
Heeft onbeperkt hooi in een hooi net en deze is genoeg voor 24 uur als ik heb s avonds vul en ik kom s ochtend hoe ik niet te vullen ( met regelmaat krijgt hij extra op de grond niet in een net zodat ik zeker weet dat hij genoeg heeft voor zijn maag )

Nu zie ik alleen een kleine verschuiving in zijn luchtzuig gedrag ( ik heb gedurende een week na alle veranderingen aan mijn stalgenotten gevraag hebben jullie hem zien zuigen op iets ? niemand had iets gezien
Tot er gisteren mensen waren die zeiden hij heeft lopen luchtzuigen op de staart flap van een deken ( nu vraag ik me af of dat kan ) ( en gaan we het in de gaten houden de komende week/weken) paard loopt iedere middag buiten van ongeveer half1 tot 5 uur ) en zo mogelijk gaan e de wei op in de zomer 24/7 in de winter is dat op de zeeuwse klei niet mogelijk ( hij heeft nu ook erge mok dus langer buiten kan gewoon niet )
En of het verstandig is hem aan een maagonderzoek te onderwerpen want hij eet goed rijden gaat goed hij is te dik ( geeft natuurlijk wel belasting op de maag ). Heeft nog nooit koliek gehad ( klop dat heel snel af ) zuigt nog niet op de palen ( en duimt dat hij dit ook niet gaat doen)

Waar doe je dan verstandig aan? en hoe weet ik of hij vervanging zoekt omdat hij niet meer kan zuigen aan zijn waterbak. en hij dus een stof in zijn hersens te kort komt. Of dat hij echt een maagzweer/probleem heeft ?
na mijn beleving doe ik bijna alles om hem te helpen ik kan hem alleen geen 24/7 buiten bieden wegens de ondergrond ook op andere stalling hier in de omgeving is die niet mogelijk

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:43

Een luchtzuiger zal altijd blijven luchtzuigen (op een paar uitzonderingen na). Ik heb nu een drinkbak met een soort anti-traprekje eromheen gekocht (i.i.g. te koop bij Agradi). De stang van het traprekje kun je heel makkelijk omwikkelen met zacht touw. En snel vervangen. Dit is haar nieuwe luchtzuigpleg geworden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:57

oke maar hoe weet ik of er eigenlijk iets op doet met zijn maag , want ik ben er niet 12 uur per dag , kijk als hij extreem gaat luchtzuigen weet ik dat ik Te Laat was , zijn er bv druk punten op bv zijn buik waar een paard met maagklachten op zal reageren of is er iets anders zodat je kan beslissen ik laat een maag onderzoek doen ,

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:04

Mijn pony zuigt altijd al lucht alleen doet ze dat dan niet aan een paal of voerbak maar ze hapt als het ware in. Sinds ik op een andere stal sta is het weer erger geworden. Ik heb een anti luchtzuig band en die had ik om gedaan alleen had ik die waarschijnlijk te los gedaan omdat die de dag erna verkeerd zat. Weten jullie misschien hoe strak zon band ongeveer moet zitten?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:29

Zo strak zetten dat het paard geen adem meer kan halen.
Heb ik een keertje meegemaakt bij een pensionklant.
De beste man heb ik ook dringend verzocht om zijn pony op te pakken en een andere stal op te zoeken.

Nee, de vuilnisbak in met die luchtzuig band. :7

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:39

ariebren, ik neem aan dat de persoon niet wist hoe straks de band moest??? of was dit bewust?

ik ben ook geen fan van een band maar kan wel begrijpen dat sommige mensen het moeten doen
als de band gedraaid zit zit hij idd te los weet ik ut ervaring maar hoe straks hij eigenlijk moet weet ik zo niet

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:42

Heel heel erg strak... zo strak dat het pijn doet als hij probeert lucht te zuigen... ze beschadigen ook je paard van buiten en van binnen... nee hoor die dingen komen hier niet...
wat evt. wel een hulpmiddel zou zijn als je paard niet ergens aan mag trekken... een antigraasmasker.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:32

gooi die band weg.. veroorzaakt inwendige wonden!!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:38

ik heb nu een andere stalling gevonden voor mijn luchtzuiger, 24/7 buiten met schuilhok bijna nauwelijks plaatsen waarop hij zou kunnen luchtzuigen, ze staan allemaal veel te laag en de paaltjes staan onder elektriciteit. Nu staat hij momenteel elke dag op stal waarvan hij 2-3u per dag naar buiten kan. Hij kan dus nu heel erg veel luchtzuigen, kan het zijn dat hij door de verandering van omgeving eigenlijk afkickverschijnsels zal vertonen ? Hij zal binnenkort verhuizen (dit weekend), dus ik vroeg me af of hij iets anders in gedrag zal worden. Want het serotoninegehalte in zijn hersenen zal nu snel dalen.. ook het voedsel wordt aangepast, veel hooi , stro , bieten en we zullen nog zien of we 2 keer per week korrel of slobber zullen geven i.v.m. de maag. Iemand hier ervaringen mee ? Zal hij meer stress ondervinden? Of zal hij zijn rustige zelf blijven?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:55

Ik heb mijn paard onlangs verhuist. Los van de gebruikelijke onrust heb ik niets anders aan haar gemerkt dan bij mijn andere paard.

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:49

Evelijn schreef:
Heel heel erg strak... zo strak dat het pijn doet als hij probeert lucht te zuigen... ze beschadigen ook je paard van buiten en van binnen... nee hoor die dingen komen hier niet...
wat evt. wel een hulpmiddel zou zijn als je paard niet ergens aan mag trekken... een antigraasmasker.

Nouja zo strak zal ik hem natuurlijk nooit doen. Maar wat beschadigt er dan van binnen en buiten? Ik heb de band niet meer om omdat ik de band dus juist absoluut niet te strak wil doen dat ze er last van zal hebben.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:22

Anya schreef:
gooi die band weg.. veroorzaakt inwendige wonden!!

Helaas is dit waar... Als ik dit 10 jaar geleden wist had ik mijn paard het nooit aangedaan want nu weten we de gevolgen ervan ;(

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:23

arax maar zo strak is wel noodzakelijk wil hij werken want als hij draait werkt hij dus niet hier ook band loos

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:33

Ik zat laatst te denken;

Ik heb dus een 7 jarige luchtzuiger. Hij staat dag en nacht buiten, maar hij zuigt nogsteeds veel.
Hij gaat ook meteen zuigen als hij heeft gegeten , of onder het eten.
Hij heeft dan ook een geïrriteerde maag, en daar heb ik hem tegen laten behandelen zonder succes uiteraard.
Zijn boven tanden ( voor ) zijn al behoorlijk afgesleten

Hoe oud word een luchtzuiger, die zo frequent zuigt?
Heeft dit nare gevolgen voor de toekomst?
Wat als zijn tanden vanvor weg zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:40

Roosjuh luchtzuigers kunnen net zo oud worden als elk ander paard. Maar je zult wel moetem gaan zorgen dat de tanden niet verder slijten, dus de luchtzuigplek met rubber afzetten!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:46

Skippy aangezien jij heel goed op de hoogte bent met luchtzuigen,
Heeft overgewicht invloed op de maag? ik voerde mijn pony dus veel en veel te veel hooi ( hij at 20 kilo per dag ) kreeg dus bijna geen brokken ,muslie.
Nu staat hij sinds 2 dagen op rantsoen maar heb wel het idee dat zijn maag wat problemen geeft
Nu is de vraag of dit kan komen daar het overgewicht , bij mensen kan dit volgens mij wel ?

Of is het mogelijk dat doordat ik al bijna 1,5 jaar continue maagcompositum geef zijn maagzuur hier resistent tegen is en ik een ander middel moet gaan proberen?

Volgens mij leven luchtzuigers net zo lang als andere paarden je moet alleen wel de tanden beschermen en dat kan op sommige plaatsen erg lastig zijn. Zo probeer ik iets te vinden voor mijn waterbak , en ben nu aan het kijken met een tuinslang en seconde lijn aangezien de rest iedere avond dag los getrokken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:54

Hutch, het lijkt me sterk dat overgewicht bij jou paard maagzweren veroorzaakt, maar dit zou je kunnen navragen bij de DA. Het kan echter wel dat een rantsoenverandering problemen geeft. Probeer een zo laagwaardig mogelijk ruwvoer te vinden, bijv. overjarig hooi, of meng je ruwvoer met stro, daar wordt je paard niet zo dik van.
Resistent tegen maagcompositum lijkt me stug. Maagzuur is geen bacterie, het is een stof. Dus dat kan niet. Het ene individu reageert anders dan het andere op supplementen, dus wellicht kun je eens iets anders proberen?
Komt je paard genoeg buiten met andere paarden?

Tip voor ubber: boor kleine gaatjes net onder de rand van de drinkbak en zet een stuk fietsband of tuinslang dan vast met kleine tieraps. Dan kun je het makkelijk vervangen en zit het toch stevig!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:04

Bedankt voor je tip voor de waterbak ik ga het overleggen met de stal eigenaar,
Je uitleg over maagcompositum is duidelijk, ik ga eens kijken welke andere middelen er nog meer zijn,
Maar ik denk na verhand je uitleg dat het wel eens de overgang van gras /naar hooi kan zijn geweest. ( paarden moesten wegens het slechte weer van de ene op de andere dag het land af omdat er zo veel water stond en van de 25 paarden en 20 met mok stonden.
Mijn paard loopt ongeveer van half 1 tot 5 uur buiten in groepsverband in een zand paddock en kan tijdens die uren niet eten (of alleen de blaadjes van de grond ).
Mocht de grond weer droog genoeg zijn zodat ze veilig de wei op kunnen zonder hun benen te breken gaan ze de wei weer op dit alleen overdag.
ik zal wel eens overleggen of overgewicht drukking op de maag geeft en zo doende misschien meer last geven voor de maag

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:07

Melody94 schreef:
Ik heb me even verdiept in Pavo care4life, het is een voer wat je erbij mag geven tot 1 kilo.
Begreep dat het dus geen volwaardig voer is. Er zitten te weinig voedingsstoffen in. Wie ervaring hiermee? Werkt het voor luchtzuigers? Ik vind het ook weer prijzig voor bijvoer.

Ik ben net begonnen met dit te geven aan mijn 24 jarige dame die zuigt .... ze vindt het heel erg lekker en lijkt rustiger na het eten ... dus minder de behoefte gelijk te willen zuigen ... ik doe er wel veel luzerne nog door en ze krijgt goed hooi momenteel ... lekker grof dus ik merk dat ze qua luchtzuigen wel rustiger is ...

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:09

roosjuh17 schreef:
Ik zat laatst te denken;

Ik heb dus een 7 jarige luchtzuiger. Hij staat dag en nacht buiten, maar hij zuigt nogsteeds veel.
Hij gaat ook meteen zuigen als hij heeft gegeten , of onder het eten.
Hij heeft dan ook een geïrriteerde maag, en daar heb ik hem tegen laten behandelen zonder succes uiteraard.
Zijn boven tanden ( voor ) zijn al behoorlijk afgesleten

Hoe oud word een luchtzuiger, die zo frequent zuigt?
Heeft dit nare gevolgen voor de toekomst?
Wat als zijn tanden vanvor weg zijn?

Mijn merrie is nu 24 , idd stompjes als voortanden ... ze heeft altijd mogen zuigen op een ijzeren hek bij vorige eigenaren ... ik kocht haar toen ze 17 jaar was. Inmiddels alweer 7 jaar verder dus, exit zuigband = slokdarmverstopping gehad ... nu acceptatie waarvan ik merk dat dat voor mijzelf het allermoeilijkste is !
Oja en met 24 bedoel ik , iedere dag buiten in d ekudde , 4 keer per week rijden/grondwerk/gymnastieken en we zijn nog 2 keer op trektocht geweest afgelopen jaar ....