[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:56

Thanks! Simongek. Ik ben gewoon een beetje jaloers dat je het zo toch ook voor elkaar krijgt.

Moet welzeggen dat ik een half jaar voor inslapen omdat ik zo verschrikkelijk bleef twijfelen of het nu wel ppid was bij Mien omdat voor mijn gevoel dus de pergolide niets deed, heb afgebouwd en 2 mnd ben gestopt en weer getest heb: haar waarde was bij begin pergolide 48 en barste vd symptomen en die laatste test was 240. Ik had zo gehoopt dat het geen ppid was, want ik had idd die paar maanden mijn oude plaatboef weer terug met zin in het leven, maar het verdrietige was, dat ze letterlijk opblies van het vocht, hb werd, weer allerlei ontstekingen kreeg en haar vacht dus veranderde van kleur en ze urineerde haar stal weer compleet nat. En toen was ze 10 jaar oud en al 3 jaar aan de pergolide. Dus het deed toch wel veel meer voor haar dan ik dacht... ze had alleen geen paardwaardig leven meer op pergolide, licht was uit haar ogen en zonder pergolide ging ze ook kapot |(

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:02

Wzt sneu zeg. :(:)

Simon had ook boven de 200 vorig jaar.

Ik zie alleen nu een blij paard. Wel lastig om wat dikker te krijgen. Mooi droog beenwerk. Knappe hoeven en zelfs weer zonder ijzers.

Geen plooien meer in zijn hals. Wel erg dikke vacht. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:23

Misschien gooi ik de knuppel nu in het hoenderhok maar is Prascend nu echt persé nodig?
Is het medicijn niet erger dan de kwaal?
Vroeger toen men van het bestaan van PPID nog niets afwist werden dit soort paarden gewoon een keer vaker geschoren. En ze deden het gewoon verder goed.

Ik ken ook een PPID paard en de Prascend is gelukkig voor hem teruggebracht naar 1 om de dag. Dit paard had echt last van de bijwerkingen. Altijd flink bezweet, slecht eten en erg dunne mest. Nu met die 1 prascend om de dag heeft dit paard nog steeds dunne mest en eet niet echt fijn. Zweten is wel iets minder geworden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:32

Een hoop paarden met PPID deden het helemaal niet goed, alleen een hoop kwalen werden afgeschreven op het oud zijn en als de kwalen te erg werden, dan was het paard gewoon op.

Vorige zomer stond er een tijdje een broodmager paard in een weitje bij ons in de buurt. Het paardje zag er echt beroerd uit, was volgens de eigenaar 28 of 29 jaar en zag er al jaren zo uit. Volgens hem maakte het niet uit wat je erin stopte (en het weitje was ook vol gras, met moddervette gezelschapsshetlander, net zo breed als dat hij hoog was), het beestje bleef broodmager met krulvacht en geen spieren, bolle oogholtes en alles. Volgens hem was dat dier nog gelukkig maar als je naar dat paardje keek zag je een stel trieste ogen en een paard dat het eigenlijk echt niet meer hoefde. Ook geen reactie van het paardje toen zijn vriendje weer eens ontsnapte (de omheining was verre van deugdelijk). Nadat het vriendje zo'n 5x ontsnapt was en steeds midden op de dijk ging lopen in het donker heeft hij ze naar een andere wei verplaatst, dit jaar zijn ze gelukkig niet teruggekomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:03

Grobbebol schreef:
Misschien gooi ik de knuppel nu in het hoenderhok maar is Prascend nu echt persé nodig?
Is het medicijn niet erger dan de kwaal?
Vroeger toen men van het bestaan van PPID nog niets afwist werden dit soort paarden gewoon een keer vaker geschoren. En ze deden het gewoon verder goed.

Ik ken ook een PPID paard en de Prascend is gelukkig voor hem teruggebracht naar 1 om de dag. Dit paard had echt last van de bijwerkingen. Altijd flink bezweet, slecht eten en erg dunne mest. Nu met die 1 prascend om de dag heeft dit paard nog steeds dunne mest en eet niet echt fijn. Zweten is wel iets minder geworden.

Nee, het medicijn is vaak niet erger dan de kwaal. Als de kwaal zorgt voor ontstekingen die niet te stoppen zijn, hoefbevangenheid, blindheid, etc., dan is prascend in de meeste gevallen toch echt te verkiezen. Als dat spul er niet was geweest, dan was mijn merrie 3 jaar geleden ingeslapen vanwege niet te stoppen hoefzweren. Dat is wat er in het verleden gebeurde met veel PPID-paarden, die gingen dood aan de consequenties van PPID in de vorm van hoefbevangenheid en aanverwante problemen.
Voor sommige paarden is het inderdaad niet zo goed bruikbaar en dan moet je een keuze maken. Als een dikke vacht het enige symptoom zou zijn kun je natuurlijk kiezen om het aan te kijken zonder medicatie. Maar bedenk wel dat er ook veel paarden zijn die het juist uitstekend erop doen.
Mijn merrie is nu 3 jaar op de medicatie en staat er op haar 30e mooi glanzend en gezond bij, vandaag nog met haar in de bak wat gereden en misschien morgen nog een buitenritje. Zonder de medicatie zou ze 3 jaar geleden zijn ingeslapen. Ik geniet volop van onze "reserve tijd".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:57

Sed had zonder zn dagelijkse pil niet meer geleefd. Hij had zo onwijs veel last van vanalles, lage waarden maar veel klachten. Dan is geen medicatie geven gewoon geen oplossing. Helemaal omdat hij nogmaar relatief jong is niet (15 nu).

Geen bijwerkingen gehad trouwens, wel rustig opgebouwd tot waar hij het goed op doet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:19

Die van mij waren er zonder pilletje niet meer geweest.
Ze staan beide 3 jaar op een halfje en doen het super. Ze lopen als een trein, glimmen, zijn blij en zien er gewoon goed uit.

Ik kom redelijk wat cushing pony's tegen. En tot nu toe 1x eentje die niet tegen medicatie kon. Die is er dus helaas ook niet meer.

Ik zeg dus niet dat een pilletje altijd de oplossing is, maar bij veruit de meeste paarden zeker wel. Die ene die het er af en toe niet goed op doet is de uitzondering.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:00

Haha, die van mij was er zonder prascend echt niet meer geweest. Ik heb het extreem rustig opgebouwd en hij doet het gewoon perfect. In het begin verdween zijn eetlust even, maar die is weer teruggekomen en hij lijkt nu meer op een 15-jarige dan een 25-jarige. Heel zijn uitstraling is veranderd en hij heeft sinds een tijdje weer de hoogste rang in de kudde, die hij voorheen nooit had. Dat komt op mij over als een paard dat zich goed voelt en zelfverzekerd is.

Als je kijkt wat PPID allemaal veroorzaakt, dan vind ik de eventuele bijwerkingen van prascend echt in het niets vallen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:20

Ik heb mijn shetlander nu 1,5 maand op pracend. Ik dacht dat ik haar dit najaar zou moeten laten gaan. Er liep nog een skelletje in de wei. Kon echt niet meer. Nu in korte tijd is ze al mooi veel weer aangekomen en kijk zo fijn helder uit de ogen. Dus laten gaan is niet meer aan de orde.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:03

Ik heb net gebeld met Teva (pharmaceutisch bedrijf). Ook bij hen is de Pergolide (alle sterktes) voor minimaal een half jaar gesaneerd.
De reden kon hij mij niet vertellen.

Groot probleem dus, de prascend is voor mij niet te betalen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:37

Ik had Teva ook al gebeld. Kon nog wel een jaar duren zeiden ze tegen mij.
Tegen mij zeiden ze dat ze de grondstoffen niet meer konden krijgen, en als dat wel weer kan de hele productielijn weer opnieuw opgezet moest worden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:40

Essie73 schreef:
Ik heb net gebeld met Teva (pharmaceutisch bedrijf). Ook bij hen is de Pergolide (alle sterktes) voor minimaal een half jaar gesaneerd.

Hoeveel prascend zou je nodig hebben per dag?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:43

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:45

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:47

Is alleen op recept staat er en voorraad onbekend? Klinkt ook niet veelbelovend...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:54

https://www.petdrugsonline.co.uk/prescr ... (pergolide)-1mg-for-horses

Deze nog een x dan. Wel recept van DA nodig, maar stuk goedkoper dan hier.

Edit; ik snap niet waarom de link t niet doet met kopieren, maar als je googled op 'pergolide petdrugsonline' kun je hem vinden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:27

Fabster schreef:
https://www.efarma.nl/pergolide-mylan-t ... g/15806928

Hier kun je het nog gewoon bestellen. Niet duur en weet niet of je een recept nodig hebt.

Efarma kan pergolide ook niet meer leveren.

Als je een grote doos met 160 pillen Prascend besteld, dan betaal je ongeveer €0,36 per pil minder dan als je een doos van 60 pillen koopt. Nog steeds een dure bedoeling, zeker vergeleken met pergolide, maar het scheelt iig iets. Zeker als je paard 1,5 pil per dag krijgt. :P

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:21

superlotje schreef:
Essie73 schreef:

Hoeveel prascend zou je nodig hebben per dag?

1mg
Klinkt misschien als te doen, maar ik ben al 400 euro p/m kwijt aan stalling, speciaal voer en speciaal beslag.
Dit is net aan toe doen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:34

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:37

Dat kan ik je niet vertellen, maar ik weet dat mensen ook pillen voir maagzweren in het buitenland bestellen, dus zou niet weten waarom het niet aan zou komen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:13

Ik zou het kunnen proberen door eerst een doosje te bestellen
Hou jullie op de hoogte

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:15

Ook hier is een recept vereist...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:58

Het recept is geen probleem lijkt mij.
Kom er net echter dat medicijnen invoeren vanuit buitenland bij de wet verboden is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:15

Je mag volgens mij wel medicijnen uit het buitenland halen als het om eigengebruik gaat. En dus geen grote hoeveelheden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:38

Petdrugs online verstuurd voor 10pond.

Kun je zo een recept opvragen bij de DA?