Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:55

Skygirl schreef:
Als ze terwijl de auto rijdt over de klep van de trailer poepen en de poep in de neus van een ander paard vliegt. :+

:')

Kortom, het risico zit hem niet in het vervoer zelf maar wat jij ene je paard op de plaats van bestemming gaan doen ;)

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:56

Tomaskok schreef:
tegen mij is verteld dat er wel een vaccin is voor het Rhino virus maar niet voor deze versie van het virus. ;(

Geen enkele vaccin tegen de Rhino kan geen garantie geven dat het paard niet besmet word. Er zijn te veel varianten om ze allemaal in een vaccin behandeld te krijgen.
Die van mij word elk half jaar er tegen geent, maar ook ik moet mijn maatregelen nemen om geen besmetting te krijgen als het in de buurt is.

Ik vind dat je als eigenaar zelf de verantwoording moet nemen en dus momenteel niet met je paard het erf af moet gaan indien het niet noodzakelijk is. Ook mensen weren van je terrein. Ze kunnen wel zeggen dat ze niets dragen wat ze bij andere paarden aan hebben gehad, maar daar kun je nooit vanuit gaan. Er hoeft er maar toevallig 1 tussen te lopen met een klein beetje besmette kleding en jij bent de pineut met je paarden.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:56

Ja, wij zitten in noord friesland en mogen ook niet meer met paarden omzeulen, verstandige zet :). Heb zelf een vermoeden dat het op meer plekken is dan wij weten..maar goed

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:57

Dribbelkont schreef:
maatregelen treffen zoals paarden niet van erf af en geen vreemde mensen op stalling is dat ook nu al beter voor friesland?

ja ik zou het wel doen, voorkomen is beter dan genezen. ik zou dat gewoon voor het hele land doen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:58

Mensen weren wordt een beetje moeilijk.
Geen visite, geen kinderen te spelen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:58

Waves schreef:
Skygirl schreef:
Als ze terwijl de auto rijdt over de klep van de trailer poepen en de poep in de neus van een ander paard vliegt. :+

:')

Kortom, het risico zit hem niet in het vervoer zelf maar wat jij ene je paard op de plaats van bestemming gaan doen ;)

Klopt, maar een algeheel advies is makkelijker. Zeker mócht er een verbod komen, gaan ze echt niet controleren wat jij gaat doen

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:59

Waves schreef:
Je weet toch helemaal niet wat die gingen doen? Ik zag vandaag ook hier op Bokt mooie fotoshoots van paarden op het strand, dit weekend genomen.

Als je op een stal staat met een vaste, niet wisselende groep waar verder nooit iemand weg gaat, of je paarden staan gewoon aan huis. Wat is dan het risico om ze in je eigen trailer te vervoeren naar het strand en daar in je eentje of met je stalgenoot een ritje te maken? Mag je mij uitleggen hoe je op die manier het Rhino-virus kan verspreiden.

Ik wil het echt niet bagatelliseren maar als iedereen gewoon logisch na blijft denken hoeft er geen paniek te zijn.

Precies, ik ben afgelopen vrijdagmiddag ook wezen cross trainen. Ik ging naar een terrein toe waar geen andere paarden waren en mijn paard staat thuis. Niets te maken met anderen dus.
Verder neem ik zelf mijn eigen maatregelen wel, maar sommigen bagatalliseren wel zeg.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:59

Als je hier boven leest...is het al in Friesland bevestigd, ben alleen nog nergens in dit topic dan de plaats etc tegengekomen gekomen maar ook hier is het..en de meeste mensen zijn er huiverig voor dus worden deze maatregelen genomen.

lis1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:00

Heb het topic even in grote lijnen doorgelezen.
Vind het onzin dat er geen plaatsen genoemd mogen worden waar het
rhino virus (mogelijk) opgedoken is. Snap dat namen van stallen privacy gevoelig is
maar plaatsen kunnen toch geen kwaad? Lijkt me juist handig om elkaar op de hoogte te houden
en eventuele verdere verspreiding waar mogelijk tegen te kunnen gaan.
Ik vind het belangrijk om te weten waar het heerst, ook voor onze klanten.
Wij hebben al maatregelen genomen op stal.
Omdat de plaatsen op topics geblokkeerd worden en aangegeven met *****, doe ik het via deze weg...
Mocht er iemand plaatsen weten waar het rhinovirus (mogelijk) heerst, dan zou
ik van die bokkers graag een pb ontvangen. BVD

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:01

Brainless schreef:
Mensen weren wordt een beetje moeilijk.
Geen visite, geen kinderen te spelen...

Als je het goed wilt doen, moet je het dus ook echt zo doen.
Er zijn wel vaker gevallen geweest waar gewoon enkele weken niemand van buitenaf op het terrein mochten komen.
Zielig voor de kinderen en mensen die er wonen, maar beter om het te bestrijden.

Aieshja

Je kan beter door het hele land maatregelen nemen dan iedereen zijn gang laten gaan, dus zeker een verstandige zet om wedstrijden af te lassen en te adviseren paarden niet te vervoeren.

Science90

lis1989 schreef:
Heb het topic even in grote lijnen doorgelezen.
Vind het onzin dat er geen plaatsen genoemd mogen worden waar het
rhino virus (mogelijk) opgedoken is. Snap dat namen van stallen privacy gevoelig is
maar plaatsen kunnen toch geen kwaad? Lijkt me juist handig om elkaar op de hoogte te houden
en eventuele verdere verspreiding waar mogelijk tegen te kunnen gaan.
Ik vind het belangrijk om te weten waar het heerst, ook voor onze klanten.
Wij hebben al maatregelen genomen op stal.
Omdat de plaatsen op topics geblokkeerd worden en aangegeven met *****, doe ik het via deze weg...
Mocht er iemand plaatsen weten waar het rhinovirus (mogelijk) heerst, dan zou
ik van die bokkers graag een pb ontvangen. BVD

Ga er maar vanuit dat je box nu volstroomt. :+

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:03

Pinacolada schreef:
Ja, wij zitten in noord friesland en mogen ook niet meer met paarden omzeulen, verstandige zet :). Heb zelf een vermoeden dat het op meer plekken is dan wij weten..maar goed

Hier worden indd ook al maatregelen genomen, maar dat gevoel heb ik ook al !

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:03

De 4 officieel bevestigede stallen zijn uiteraard het topje van de ijsberg. En ook Bokt krijgt niet alles officieel bevestigd natuurlijk.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:05

Bij mijn paard op stal gaan we niet het erf af met de paarden en er wordt ook geen les gegeven nu.

De manege waar onze shetlander staat wil ook niet dat de paarden het erf af gaan. iedereen moet schone kleding aan en niet van paard naar paard gaan. Je mag alleen nog komen als je er een paard hebt of echt komt rijden, anders kom je niet in de stallen.

ik vind het streng maar wel heel fijn. Er wordt zeker goed op gelet en dat geeft toch wel een geruster gevoel.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:06

Krijg net een berichtje dat onze stal ook op slot gaat en dat alleen eigenaren welkom zijn. Vind ik toch wel een heel prettig idee zeker nu het op zoveel plaatsen lijkt te zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:07

Ben vandaag al diverse keren gebeld en gemaild dat er hier in de regio wel diverse stallen zijn met het vermoede van rhino.

Maak me toch wel zorgen nu. Misschien ook wel omdat we nu sinds 1 week 2 nieuwe paarden op stal hebben waarvan bekend zijn dat ze drager zijn van rhino. Eén van de 2 gaat steeds meer hoesten....
En de eigenaresse wil niet vertellen waar ze hiervoor gestaan heeft en heeft elders nog meer paarden....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:07

Elco schreef:
Elin_ schreef:
Pff ik durf paardlief niet eens te scheren door het virus

Moet je nu ook niet meer doen, ze zijn de zomervacht aan het aanmaken..

Maakt nog gewoon zomervacht aan, je hebt hoogstens wat beginnende puntjes die nu doorkomen er
dan afgeschoren.
.

Mutskke

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:09

Op de site van hart van Nederland staat dat er geen paarden vervoerd mogen worden!!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:10

lisa_sjouke schreef:
Op de site van hart van Nederland staat dat er geen paarden vervoerd mogen worden!!

In hoeverre is Hart van Nederland betrouwbaar? :')

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:11

Ik lees al een tijdje mee . . . en er zijn enkele dingen dat ik wil even toevoegen.

Eerst, de virus kan overleven tussen een week en een maand op tuig, kleding, etc. Dit heet 'environmental persistence' -- zie http://www.aaep.org/health_articles_vie ... rue&id=370. Ik lees hier dat sommigen denken dat de virus is niet meer besmettelijk 7 uren (of 20 uren) nadat de virus heeft de lichaam van het dier verlaten. Als je je spullen virus-vrij wil hebben, dan moet je actief ontsmetten en niet alleen een aantal uren wachten.

Tweede, wat betreft incubatietijd, ik las hier een stuk of 20 paginas geleden dat de incubatietijd is 2-3 weken. Ook dit klopt niet. De incubatietijd is tussen 2 en 10 dagen. zie http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... 121302.htm.

Dit zijn ook goede links als je meer info wil over ehv-1: http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dierziekten/EVR/ (Wageningen); http://www.aphis.usda.gov/vs/nahss/equine/ehv/ (USDA)
http://www.maine.gov/agriculture/ahi/di ... retion.pdf (grafiek EHV 1 Clinical Disease and Virus Excretion from Respiratory Tract)

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:12

xVerax schreef:
lisa_sjouke schreef:

In hoeverre is Hart van Nederland betrouwbaar? :')

Niet. Ze hebben ergens melk horen klotsen, maar weten niet waar de tepel hangt :')

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:12

@kiki1976 raar dat die eigenaresse niet wilt vertellen waar ze voorheen heeft gestaan. Zoiets is niet iets wat je moet verzwijgen en zeker niet op dit moment. Als ze iets te verbergen heeft kan ze dat beter nu gewoon zeggen zodat ze jullie paarden niet in gevaar brengt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:14

stef schreef:
Waves schreef:

Klopt, maar een algeheel advies is makkelijker. Zeker mócht er een verbod komen, gaan ze echt niet controleren wat jij gaat doen

Ehm.. ik weet toch zelf wel wat ik doe? En ik ga er zelf een beetje vanuit dat andere mensen ook zelf wel uit hun doppen kijken. Niemand wil Rhino.

Een verbod gaat er volgens mij helemaal niet komen, daar is het simpelweg niet ernstig genoeg voor en het levert al helemaal geen gevaar op voor de volksgezondheid of voor de veehouderij in het algemeen. Ik vind persoonlijk ook dat de politie wel wat beters te doen heeft dan trailers controleren.

LadyMadonna

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:15

Jij weet wat je doet, ik ook, maar genoeg mensen dénken te weten wat ze dien, of hebben lak aan alles