Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:17

ah nee, maar wel alle NSAID's die oraal toegediend worden

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:30

Het kan denk niet zo veel kwaad samen. Mensen krijgen het juist als maagbeschermer bij andere medicijnen. Bijv bij diflogenac.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:44

Ah gelukkig, dank jullie wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:01

Wiske2 schreef:
Het kan denk niet zo veel kwaad samen. Mensen krijgen het juist als maagbeschermer bij andere medicijnen. Bijv bij diflogenac.

ik denk dat je diclofenac bedoelt...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:49

Hoi! Kom ook even binnenvallen.
Heeft iemand nog die medicatie van Abler liggen? Ik ga het vanavond bestellen, maar dat duurt heel lang denk ik voordat het binnen is? Wat is een ander alternatief? Heb haar op DA advies 4 dgn op Gastrogard gehad, en dat leek te helpen. Maar helaas nu weer een terugval. Gezien de prijs van Gastrogard ben ik even op zoek naar een betaalbaardere variant :Y)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:12

Bij mij was het er deze keer binnen 4 dagen.. (zonder extra snelle service)maar geeft natuurlijk geen garantie dat dat bij jou ook het geval zou zijn :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:25

Eender welke vorm van omeprazole geven en zonder afbouwen stoppen geeft meestal een enorme terugval.

Hier geen stock in reserve om iemand uit de brand te helpen. Denk zelfs maar nipt genoeg o zelf de verzenperiode te overbruggen bij een serieuze terugval.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:39

MightyJoe schreef:
Verder is er niets veranderd.. Dus ik denk dat hij stress heeft van de pijn. Bedankt voor de tip, ik zag het laatst staan bij de welkoop. Ik zal het even halen :)

Elias, ik weet eigenlijk niet of dat kan.. Misschien dat ik dat even ga overleggen met de dierenarts. Hij heeft namelijk best wat medicijnen gekregen + antibiotica en ik weet niet of dat samen gaat met de omeprazole. Ik heb nog wel 30 zakjes liggen oid..

Bij mensen is het juist een maagbeschermer voor medicijnen.
Dus denk dat dat gewoon kan, maar idd overleg het met je DA.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:42

Mloes schreef:
Hoi! Kom ook even binnenvallen.
Heeft iemand nog die medicatie van Abler liggen? Ik ga het vanavond bestellen, maar dat duurt heel lang denk ik voordat het binnen is? Wat is een ander alternatief? Heb haar op DA advies 4 dgn op Gastrogard gehad, en dat leek te helpen. Maar helaas nu weer een terugval. Gezien de prijs van Gastrogard ben ik even op zoek naar een betaalbaardere variant :Y)

CP horseproducts op FB heeft voorraad.
Is in nederland dus misschien eerder binnen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:01

Ik heb het al besteld bij Abler.com. Met priority laten verzenden (€25 boehoe) dus ik hoop het vandaag binnen te hebben! Ben erg benieuwd of het snel verbetering gaat geven.

Wat adviseren jullie om mee te beginnen? Het is een haflinger van 26, zo'n 450kg. Vermoeden van DA (en mijzelf) is maagzweer. Uitgebreid bloed- en mestonderzoek is niks uitgekomen. Ze is wel opgeknapt van 4dgn Gastrogard maar viel daarna weer terug (opgetrokken flanken, dof uit de ogen kijken, gapen, proppen maken).
Dacht zelf aan eerste week beginnen met 3 zakjes per dag? Dan naar 2 zakjes? Zie je bij deze medicatie net zo snel resultaat als bij de Gastrogard?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:54

[quote="Mloes"]Ik heb het al besteld bij Abler.com. Met priority laten verzenden (€25 boehoe) dus ik hoop het vandaag binnen te hebben! Ben erg benieuwd of het snel verbetering gaat geven.

Wat adviseren jullie om mee te beginnen? Het is een haflinger van 26, zo'n 450kg. Vermoeden van DA (en mijzelf) is maagzweer. Uitgebreid bloed- en mestonderzoek is niks uitgekomen. Ze is wel opgeknapt van 4dgn Gastrogard maar viel daarna weer terug (opgetrokken flanken, dof uit de ogen kijken, gapen, proppen maken).
Dacht zelf aan eerste week beginnen met 3 zakjes per dag? Dan naar 2 zakjes? Zie je bij deze medicatie net zo snel resultaat als bij de Gastrogard?[/quote

Een goede behandeling houdt in ten minste 4 weken op de volledige dosis. Daarna heel geleidelijk afbouwen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:16

Proppen maken? Van hooi of kuil? Zijn haar tanden goed?
Bij maagzweren hoef je toch geen proppen te maken?
Hier staat een oud paard die dat doet die kan niet kauwen. Maagzweren ontstaan dan pas als ze dan niet goed binnen eten krijgen en dan zou ik senior priores geven of zo iets

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:57

Hi!

Mijn volbloed heb ik in juli gekocht en al vanaf het begin merk ik dat hij aansingelen niet geweldig vindt. Hij bijt niet maar waarschuwt wel. Hij draait zijn hoofd naar mij om, zeg maar. Ik doe het heeeeeeeeel zachtjes en langzaam. Ik heb er sinds juli maar 2 x opgezeten, en alleen gestapt. Nu mogen we het rijden eindelijk opbouwen (heb wel regelmatig met zadel gelongeerd!) dus was ik bezig met uitzoeken van een langere singel, maar vandaag met passen blijkt hij het nog steeds te doen. Ook met poetsen is hij vaak wat dreigend als ik bij zijn buik/voorbenen beweeg, en als hij chagrijnig of stressed is zelfs met de dekensingels vastmaken. Maar heel vaak is er ook niks aan de hand.

Zijn dit maagzweren? Of heeft hij gewoon een nare herinnering?
Heb wel eens gehoord dat racepaarden ruw aangesingeld worden...
Dierenarts is begin oktober geweest en hij kon niets bijzonders vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:17

Mijne is ook juist gevoelig, geirriteerd op die plek..dus volgens mij is dat wel de maag. {en ik weet zeker dat die geen nare associaties heeft met aansingelen, aangezien ik hem zelf beleerd heb}

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:22

@ woepsie: het kan aangeleerd gedrag zijn, op trainin zal het aansingelen meevallen, maar op koers worden er smalle elastieken gebruikt en die worden behoorlijk aangetrokgken (gezien "alles" toch op z'n plaats moet blijven". Alleen singelnijd is niet noodzakelijk een teken van maagproblemen, kan ook van een rugprobleem verder komen of een nare ervaring met singel.
Maar het kan evengoed 1 vd symptomen van magzweren zijn. Uitsluiten dus...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:52

Wiske2 schreef:
Proppen maken? Van hooi of kuil? Zijn haar tanden goed?
Bij maagzweren hoef je toch geen proppen te maken?
Hier staat een oud paard die dat doet die kan niet kauwen. Maagzweren ontstaan dan pas als ze dan niet goed binnen eten krijgen en dan zou ik senior priores geven of zo iets

Dierenarts kende meer verhalen van paarden die proppen maken, niet vanwege tanden maar vanwege maagzweren. Veel kauwen om meer speeksel aan te maken ofzo? In ieder geval komt dit wel vaker voor volgens de dierenarts.
En ze heeft goede tanden, tussen aanhalingstekens :Y) Is vanaf augustus twee keer gezien door twee kundige paardentandartsen, en dierenarts heeft ook nog haar gebit gecheckt. Daar lijkt het echt niet te zitten. Rare is ook dat ze de ene dag proppen kan maken, en de andere dag amper proppen maakt. Overigens bestaat het vermoeden dat ze na het trekken van een kies (half september) maagzweren heeft opgelopen. Ze kon toen moeilijk eten, waar ze normaal 24/7 onbeperkt hooi heeft kreeg ze toen 2x daags Seniores Priores. Na deze periode van moeilijk eten had ze ongeveer 3 weken later koliek (voor het eerst in 26 jaar). En daarna dus het invallen (ondank 2kg Seniores Priores per dag), veel gapen, lang kauwen, kwijlen en flank heel erg optrekken.

Bloed- en mestonderzoek kwam niks uit, en daarom dus op advies dierenarts gaan behandelen voor maagzweren. Heel verhaal :Y) Maar we zijn lekker aan het puzzelen is de conclusie.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:33

Het proberen van omeprazol vind ik in zo,n geval altijd de moeite waard want het kan alleen maar beter worden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:20

Yes, dat is ook mijn idee. Daarbij zag ze er op dag 4 van de Gastrogard gewoon echt top uit. Of het was toeval, of het was echt de Gastrogard.
Ik heb m'n pakketje van Abler binnen, we beginnen gelijk met voeren!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:39

Trouwens, ze moest de Gastrogard op enigszins lege maag hebben. Hoe doen jullie dat met de Abprazole? Pony krijgt nl 24/7 onbeperkt hooi dus das best wel lastig..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:28

Nooit rekening mee gehouden. 1x per dag juiste dosis geven met een beetje muesli oid.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:56

Ok, fijn.
Gister begonnen met 3 zakjes, hopelijk snel resultaat! Echt duimen dat dit de oplossing gaat zijn :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:29

Graag jullie advies...

Mijn paard staat nu sinds 3 weken op gastro plus met bietenpulp..zijn spijsvertering is enorm verbeterd en hij heeft minder gasophopingen en mest veel meer.
Verder krijgt hij onbeperkt hooi en s"middags staan ze vaak in de wei als het weer het toe laat.
Hij zuigt nog fanatiek lucht en ik heb het idee dat hij last heeft van zijn gebit {voortanden zijn ook weggesleten} dus volgende week komt de dierenarts voor een gebitsbehandeling.

Nu heb ik echter sinds twee weken dat hij sommige dagen echt zwaar geirriteerd is als ik aan zijn buik zit..met name dus de singelplek. Hij word zo nijdig dat hij dreigt met trappen en dat vind ik niet zo grappig.. Aan het zadel oid ligt het niet want hij word momenteel niet gereden, ik longeer hem {en werk aan de hand} een paar keer per week met een longeersingel. {schoftje}
Ik heb hem een paar dagen een spuit gegeven met omeprazole om te kijken of dat verbetering zou geven, maar ik heb geen verschil gezien in zijn gedrag daarmee.
Zou dit maagzweer gerelateerd kunnen zijn? of is het wat anders?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:50

luchtzuigen wordt/is een soort tic en deze zal meestal nooit verdwijnen.

ik had persoonlijk geen omeprazole geprobeerd, op een paar dagen tijd zie je niet noodzakelijk effect gezien het geen acute verlichtign geeft voor je paard en je weer met een afbouwfase zit als je niet een serieuze opstto van maagzuur wil.
ik zou half uur voor het longeren maagzout of gaviscon geven en dan kijken hoe je paard reageert

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:51

Kun je Gaviscon gewoon aan een paard geven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:00

ja. Dat is mij aangeraden door iemand die op een internationale springstal werkte. een 20ml spuit rechtstreeks in de mond (of over het voer kan ook)