[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:16

Annick_Gella schreef:
Ik snap toch nog altijd niet hoe je suikers uit hooi kan spoelen? Als ik morgen mijn dagelijks cakeje een uur in water leg, gaat daar toch ook niet minder suiker in zitten?

Zo moeilijk is dat niet hoor - je laat het gewoon een uurtje in koud water weken en dan is er een groot deel van de suikers al uitgespoeld. Even naspoelen met koud water en voeren. Het weekwater uiteraard NIET aan het paard geven!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:51

Jannepauli schreef:
Annick_Gella schreef:
Ik snap toch nog altijd niet hoe je suikers uit hooi kan spoelen? Als ik morgen mijn dagelijks cakeje een uur in water leg, gaat daar toch ook niet minder suiker in zitten?

Zo moeilijk is dat niet hoor - je laat het gewoon een uurtje in koud water weken en dan is er een groot deel van de suikers al uitgespoeld. Even naspoelen met koud water en voeren. Het weekwater uiteraard NIET aan het paard geven!

Precies! De suikers lossen op in water, vandaar. Hou er wel rekening mee dat ook bepaalde mineralen en vitaminen uitspoelen. Naast dat je hooi minder suiker bevat na het weken bevat het dus ook minder vitaminen en mineralen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:57

ohjajoh6 schreef:
Och, ik word daar zo moedeloos van, want wat kan je je paard dan nog eigenlijk wel met goed fatsoen geven? Als gras, hooi en zelfs het stro al niet goed is? En vasten of te lang zonder eten zetten ook al levensgevaarlijk is met kans op bloedvervetting, om over maagzweren nog maar te zwijgen...

Een paard dat wel goed kan bewegen is het meest gebaat bij duurbeweging uiteindelijk lijkt me?
Daar heb ik de meeste 'vervelende gevallen' toch erg van zien opknappen, je kunt dan ook weer iets normaler voeren.
Maar goed, wanneer je je paard niet veel beweging kunt geven (kreupel...of andere redenen) dan kan het wel erg ingewikkeld worden.

Heel cru.... godzijdank heeft een paard de mogelijkheid om 'uit te stappen' als het niet gaat.
De rest van je leven inactief op op zandpaddockje slijten met een 3x niks dieet is eigenlijk geen leven..... ik zou dan misschien toch afscheid nemen |(

ps: er zit bij mij altijd stro en wat graszaadhooi in een net.... een hoop gepiel om eruit te krijgen, maar ze moeten wel wat te doen hebben. 6x per dag heen en weer rijden om geweekt hooi te serveren is helaas geen haalbare kaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:03

Ninx schreef:
ohjajoh6 schreef:
Och, ik word daar zo moedeloos van, want wat kan je je paard dan nog eigenlijk wel met goed fatsoen geven? Als gras, hooi en zelfs het stro al niet goed is? En vasten of te lang zonder eten zetten ook al levensgevaarlijk is met kans op bloedvervetting, om over maagzweren nog maar te zwijgen...

Een paard dat wel goed kan bewegen is het meest gebaat bij duurbeweging uiteindelijk lijkt me?
Daar heb ik de meeste 'vervelende gevallen' toch erg van zien opknappen, je kunt dan ook weer iets normaler voeren.
Maar goed, wanneer je je paard niet veel beweging kunt geven (kreupel...of andere redenen) dan kan het wel erg ingewikkeld worden.

Heel cru.... godzijdank heeft een paard de mogelijkheid om 'uit te stappen' als het niet gaat.
De rest van je leven inactief op op zandpaddockje slijten met een 3x niks dieet is eigenlijk geen leven..... ik zou dan misschien toch afscheid nemen |(

ps: er zit bij mij altijd stro en wat graszaadhooi in een net.... een hoop gepiel om eruit te krijgen, maar ze moeten wel wat te doen hebben. 6x per dag heen en weer rijden om geweekt hooi te serveren is helaas geen haalbare kaart.

Nou ben ik het met je eens hoor, maar waar maak jij uit mijn opmerking dan eigenlijk op dat die van mij op een zandpaddockje met 3x niks dieet staat eigenlijk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:33

ohjajoh6 schreef:
Nou ben ik het met je eens hoor, maar waar maak jij uit mijn opmerking dan eigenlijk op dat die van mij op een zandpaddockje met 3x niks dieet staat eigenlijk?

Nee, ik refereer niet aan jou hoor.... Maar veel mensen zijn genoodzaakt hun paard op die manier te houden, en ik vraag me soms af of dat een fijn leven is...
Wanneer die paddock echt veel oppervlak heeft met verschillende voerpunten, of wanneer je een track hebt... is het alweer een ander verhaal.

Balanzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:30

Leetje, mijn paard viel ook erg in op bovenlijn, ik ben toen overgegaan van de balancer naar de balancer pro van jpgef. Bij mijn paard heeft het super geholpen en is zijn bovenlijn helemaal bijgetrokken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:22

Mag ik mij hier ook melden in dit topic? ik lees al een tijdje mee en heb al een hoop bijgeleerd.

Mijn haf is momenteel hb en heeft ir.
Met name de onderwerpen over voeding volg ik op de voet en helaas zijn veel dingen herkenbaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:27

Vraagje over fructaan

Ik kijk iedere dag op de fructaanindex, een dag zoals vandaag maar ook gisteren zie je een duidelijke stijging in de loop van de ochtend en middag.
Als de zon onder gaat zakt de index weer naar dalend /stabiel.
In de avond zoals nu is ie weer laag, betekent dat dan ook dat er momenteel in de avonden minder risico is om fructaan binnen krijgen?
Laatst bijgewerkt door cissie op 10-11-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:31

Pandora2 schreef:
Evelyne schreef:
Dat weken schijnt ook gewoon een fabeltje te zijn maar toch zijn er veeartsen die dit nog steeds aanraden..

Inderdaad...zijn proeven mee gedaan in engeland en schijnt dat je 36 uur ( ! ) moet weken om 1/5 van de suikers uit te spoelen. Wat je wel sneller verliest in het water, zijn de mineralen en vitaminen...

Klopt inderdaad, je moet erg lang weken en veel haal je er niet mee uit. Bovendien krijg je door zo lang weken flinke bacteriegroei..

Levita30

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:21

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:40

We hadden toch al eerder besproken dat dit geen juiste informatie is? Zo blijven we wel aan de gang. Teruglezen!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:49

Jannepauli, bedoel je dat het artikel wat Levita aangeeft niet juist is? Ik heb ook andere informatie, en ik ben aan het terugzoeken in dit topic maar kan het niet vinden. Weet jij nog waar het ongeveer staat dan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:28

Zie mijn post van 4 november in dit topic..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:38

Ik zit weer in de knoop met de voeding van mijn IR paard. Hebben jullie tips voor mij?

Ik moet zeggen dat de IR zeer goed onder controle is! Als meer dan een jaar eigenlijk. Je zou bijna zeggen dat ze niet IR (meer) is maar ik weet dat ik niet al teveel fouten mag maken in de voeding om dit zo te houden.
Mandy staat nu 24/7 op een weide met schuilstal, gras is speciaal fructaanarm mengsel en bemesting ed wordt allemaal aangepast. Indien nodig hebben we een paddock waar ze op kan of graaskorf om te gebruiken. Maar momenteel gaat het 24/7 op de weide dus goed. Verder krijgt ze stro en oud hooi te eten omdat er niet veel gras meer is.
Qua overige voeding weet ik het nu even niet meer.. Ze kreeg pavo care 4 life, max halve kg per dag maar hierdoor begon ze nogal schrikkerig en hevig te reageren. Niet leuk dus, dus de c4l geschrapt. Nu geef ik ze dagelijks een pavo summerfit koek zodat ze toch haar dagelijkse vit/min binnen heeft, maar ik weet niet of dit de beste optie is voor een IR paard, ik wil niet opnieuw fouten maken zoals vroeger! Maar ik moet wel zeggen, ze krijgt de koeken nu een maand ipv c4l, dat ze terug een stuk rustiger is geworden.

Wat denken jullie?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:41

Nog even verder op mijn post hierboven, ik was ook al aan het zien naar cavalor fiber force. Is dit goed voer voor een IR paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:50

Belangrijker is om je paard van het gras af te halen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:47

Ze doet het prima op het gras. De laatste bloedonderzoeken geven ook steeds een waarde aan van glucose en insuline die netjes tussen de normaalwaarde ligt. Mijn paard heeft IR verschijnselen gekregen in het verleden (waarden in het bloed lagen toen ook veel te hoog) door constante toegang tot veel te rijke kuil. Dit is allemaal aangepast. Maar ik vraag me alleen af of ze voldoende vit/min binnen krijgt met de voeding die ze nu krijgt.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:57

Jannepauli schreef:
Belangrijker is om je paard van het gras af te halen!

Ben ik het mee eens!

het is belangrijk dat het bloedsuiker van jouw paard niet te hoog wordt maar met name ook constant blijft! Gras wisselt momenteel nog steeds in suikerwaarden en kan per dagdeel er verschillen wat negatief is voor een IR paard.

Voldoende geschikt ruwvoer waarover jouw paard de hele dag kan beschikken (eventueel gebruik van een slowfeeder) is daarom gezonder.

Een koek bevat vaak veel suiker (melkasse) en zorgt daarmee dus voor een flinke piek in het bloedsuiker, niet heel goed voor jouw paard dus......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:19

Ik slingerde toevallig ook al iets soortgelijks aan in het cushing topic... maar Mandyke, ik mis 1 ding in je verhaal: hoeveel en op welke manier werkt je paard?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:40

Ik krijg 1x per week dressuurles, dan rijd ik 1x per week een buitenrit (of de les oefenen) en 1x per week longeren.

Ze kan niet helemaal van de wei af want we hebben niet anders dan weilanden. We hebben wel een provisoire paddock voor haar gemaakt om ze in het voor- en najaar op te zetten, of als het erg koude nachten met zonnige dagen zijn, maar dat dient niet om haar er constant op te zetten. Trouwens, of jullie het nu geloven of niet, ze doet het echt prima! En ik spreek uit ondervinding, want ik heb ze ooit erg ziek gehad!! En toen stond ze nota bene op een paddock, niks gras, alleen (onaangepast) ruwvoer (kuil ipv oud hooi) wat ze naar believen kon eten. Dan staat ze nu veel gezonder dan toen hoor. En we houden haar zeer nauwlettend in de gaten.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:14

pavo koeken zou ik mee stoppen
ik voer van subli dieetmix, zit weinig in maar wel een hoog vitamine en mineralen gehalte
hierbij voer ik de subli omega 369 mix voor de olieen
fayah gaat er echt steeds beter uitzien en nu heb ik de gluco balance toegevoegd en zie echt verbetering
fayah staat wel op gras in de zomer maar met grasmasker en niet langer dan 6 uur per dag

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:39

Weet iemand waar ik misschien hooi kan laten testen op suikers (fructaan)?
Blgg en biomentor lijken alleen een algehele test te kunnen doen maar niet specifiek op suikers en de referentie waarde is niet gericht op paarden.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:55

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:15

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:47

Op Fructaan testen kan niet in NL. Het is ook voor de stofwisseling niet van belang - fructaan is niet de boosdoener bij Insuline Resistentie.
De BLGG geeft wel suikerwaardes aan maar dat is een optelsom van Zetmeel, WSC/ESC en voor een IR-paard is de ESC-waarde bepalend.In Nederland is er geen mogelijkheid om op suikerwaardes te differentieren: Biomentor doet dat ook niet zelf - ze sturen het hooimonster naar de USA. Equi-Analytical is het lab wat deze tests uitvoert.