[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:32

je kan hem ook deels scheren. bijv. vossenjacht model...
of onderkant hals..

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:57

Wat betreft de derfen, ik breng het tegenwoordig op met een kwastje, werkt prima ,minder geknoei en geen handen die uren naar derfen ruiken :-)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:52

opisop_shop schreef:
moet ie dan op stal ook met deken op staan denk je?

Ik heb nog nooit een eczemer op stal gehad, heb ze altijd 24/7 buiten gehad :=

ja zeker! ook daar zijn vliegjes...

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:58

Onze dierenarts wist ons te vertellen dat paarden met zomerexeem vooral paarden zijn die 24/7 of na 4u(in de namiddag) op de weide staan zijn. Dit komt omdat na 16u de 'kriebel' beestjes beginnen te komen waarvan je paard of pony begint te schuren. Wij hadden ook een merie die schuurde, en we hebben ze altijd voor 16u binnen gezet en ze heeft voorlopig niet meer geschuurd, dit al 2 zomers na elkaar. Ik weet nu niet of dit met het gedoe van na 16u te maken heeft of ze het gewoon niet meer doet, maar dit wou ik jullie eens even vertellen over onze ervaringen hiermee *D
Groetjes XX

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:28

Mn pony heeft toch haar manen van de week geschuurd. Niet kaal maar wel wat wondjes onder dr manen.
Ze heeft de laatste rijd een paar keer per week wel n uurtje in t hoge gras gestaan ipv kaal land en hooi + niet gereden ivm blessure.
Maar even niet meer op het hoge gras. Heb haar daarna gelukkig niet meer zien schuren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:35

ikenindi schreef:
opisop_shop schreef:

En mocht ie gaan schuren an kan de deken de schade nog enigzins beperken.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:44

Voor degene die nieuwgierig zijn naar de kruidenelixer

Het is net binnen gekomen...er staat dus niet precies op wat erin zit.
Ik zal even een klein stukje over typen:

Dit kruidenelixer is samengesteld uit ruim 120 soorten kruiden
en plantaardige olien op basis van alcohol.

Verder zit er nog een A4 bij met wat info(ik zal vanavond kijken of ik hem inscannen kan...ben niet zo heel handig :P
We beginnen vanavond en ik begin alvast heel hard te duimen dat het werken gaat voor onze puck!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:35

ikenindi schreef:
opisop_shop schreef:

In een stal met bovendeur naar de buitenlucht is dat zeker het geval.
Voor Famke heb ik dan ook een stal uitgezocht midden in een oude koeien schuur, zo'n 5 meter van de dichtsbijzijnde deur, die altijd open staat. Ze kijkt dan gezellig naar de koeien tegenover haar, door haar voerhek.

Zover in de schuur zijn geen vliegjes, dus als ze gewerkt heeft 's avonds mag de deken af zodat ze leker op kan drogen.

Als ze 24/7 in het land staat dan laat ik haar zonder deken rollen, ga poetsen en dan snel de deken weer op.

Dat gaat zo goed dat ik voor haar geen smeermiddellen nodig heb. :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:02

Biies schreef:
ja ik weet dus nog niet wat ik ga doen, want die van mij staat de hele winter buiten in de paddock met een schuilstal waar hij niet in gaat en waar geen 3 paarden in passen. dus hij staat gewoon buiten. scheren wil ik dan zowizo niet doen, maar ik ben bang dat als ik hem niet scheer en ook geen deken dat hij dan een teddybeer word en dat hij dan erg gaat zweten met rijden. kan dit een probleem worden ? wij rijden alleen maar buiten een beetje stappen en soms draven/ galopje. en stappen minimaal al 20 minuten in en uit ( want het bos is zover lopen ) iemand tips :D

Gewoon lekker vacht laten groeien. Mijne staat zomer en winter dag en nacht buiten en ook ik rij alleen maar buiten. Vanwege mijn knieën kan ik niet zo intensief meer rijden dus net als jij stap ik veel en pak er af en toe een stukje draf en galop bij. Mocht hij dan toch zweten dan doe ik hem een waterdichte 0 grams deken op met een fleecelaagje er in. Na een paar uurtjes is hij dan droog. Wel goed uitstappen inderdaad, maar dat doe jij wel als ik het zo lees.

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:35

Ik heb indi net uit de wei geplukt. Het regende pijpenstelen, en dat doet het al de hele dag. Ik heb de deken afgedaan om te poetsen, en ZE WAS GEWOON DROOG onder de deken. En ik heb GEEN REGENDEKEN. Gewoon een eczeemdeken (blauwe van agradi). Dus dat gedoe met regendekens... Waarom? Zijn jullie dekens zo doorweekt? En is je paard echt nat op de huid zelf? Of alleen de vacht? (want dat kan geen kwaad)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:38

Mijne is wel nat onder de RSIH. Daardoor krijgt ze irritaties op de hals en die plekken gaan helemaal ontsteken. Heb haar daarom een regendeken op gedaan.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:05

helaas staat sterre binnen.
wij hebben hier klei grond... 2 dagen fikse regen en het land is niet meer begaanbaar! ze trappen alles kapot...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:29

gillian,doe jij die regendeken eroverheen of heb je een regendeken met hals?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:33

Ik heb een regendeken met hals. Het gaat bij Blomke voornamelijk om de hals, daar krijgt ze van die lelijke plekken.
Heb ook wel eens de exceemdeken eronder gelaten, maar dat vind ik zo'n gedoe. Daarnaast is dat toch weer een stuk warmer wat op dit moment nog niet echt nodig is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:46

ikenindi schreef:
Ik heb indi net uit de wei geplukt. Het regende pijpenstelen, en dat doet het al de hele dag. Ik heb de deken afgedaan om te poetsen, en ZE WAS GEWOON DROOG onder de deken. En ik heb GEEN REGENDEKEN. Gewoon een eczeemdeken (blauwe van agradi). Dus dat gedoe met regendekens... Waarom? Zijn jullie dekens zo doorweekt? En is je paard echt nat op de huid zelf? Of alleen de vacht? (want dat kan geen kwaad)

Ik heb nooit een regendeken erover alleen als de temperaturen heel laag zijn nog of als het heel lang akelig weer is.
dus zoals afgelopen voorjaar; toen heeft het nog wel gevroren en was het weer wat onstuimig.
Een natte deken is niet zo erg, tenzij het ook koud is. Want de haren kunnen ze niet zo goed overeind zetten en dus krijgen ze het sneller koud. En een bevroren deken om je lijf lijkt me ook niet lekker :Y)
Oftewel; nu met dit weer zou ik geen dekens afdoen hoor, ze blijven er zelf nagenoeg droog onder. Maar zodra ze zelf ook nat worden dan gaat ie wel af.

Bij ons heb je ook nooit geien aan de vacht dat ze zijn geschoren, heb zowel in november als in april nog weleens geschoren en in beide gevallen zag het er keurig netjes uit! Heb Darren zelfs weleens de hele zomer geschoren als probeersel met zn eczeem om te kijken of ik zo de plekken beter kon behandelen, was ook keurig netjes. Zal denk ik ook aan je apparaat liggen en de vacht van je paard?

24/7 buiten lopen onder deken heb ik nog nooit problemen mee gehad, moet je maar zorgen voor goede waterdichte dekens die netjes aansluiten :D De bovendeken was waterdeken en een maatje groter en iets nauwere hals, de onderdeken niet waterdicht en iets ruimer bij de hals zodat hij verder onder de bovendeken verstopt zat. Dan wordt die deken dus nooit nat (ja oke rond de benen ofzo door het liggen, maar niet op het lijf).
Had ook de halve hals geschoren, ook nog nooit problemen mee gehad. Daarmee kunnen ze dan ook prima in de kou staan. Sommige paarden zelfs wel als je het grootste deel van de hals scheert, maar daar zou ik niet voor kiezen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:25

Ik heb de RSIH er af gehaald en de Ivanhoe hals met 0-grams regendeken er op gedaan. Ze was koud onder de RSIH, een compleet natte lap stof.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:41

Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:03

Ik heb vanmorgen de regendeken over de eczeemdeken gedaan.
Ze zijn even naar buiten geweest.
Morgen ook ngo en dan gaat ie weer af.

Punt is dat als het zo door blijft regenen zonder stop, dan heet het geen kans om lichtjes te drogen.

En die van mij is gevoelig, en een koutje is zo gelopen.
Dus vandaar dat ik hem er extra heb op gegooid.

Zo doe ik het in de herfst ook, en dan gaat het ook prima.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:12

Ik heb vanavond bij Bobo ook de regendeken onder zijn RSIH gedaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:14

Mijn phster is vanaf de middag in feite altijd op stal, en gaat het echt plenzen dan gaan de paarden naar binnen. Vanavond heb ik Bregh nog even gecontroleerd, maar haar deken was droog dus ze waren mooi op tijd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:17

Hier giet het al vanaf vanmorgen vroeg, alles staat de hele dag al blank. Tot in de huizen zelfs.

Ik gooi de regendeken over de eczeemdeken heen, dus niet eronder.
We wouden de paarden toch perse even naar buiten, dus rond het middaguur zijn ze een tijdje naar buiten gegaan.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:17

Hmm ik lees hier al die verhalen over regendekens.. Liza heeft nooit onder dekens gestaan, en dit is het eerste jaar dat ik een eczeemdeken voor dr heb gekocht. Nu twijfel ik of een regendeken nodig is als het straks kouder wordt? Want is het niet zo dat als je eenmaal een regendeken hebt, en de eczeemdeken uiteindelijk af kan (november ofzo?) dat ze die regendeken dan nodig blijft hebben?
Ze staat trouwens 24/7 op wei (met schuilstal uiteraard)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:18

een ongevoerde doen, dus 0 grams.
Dan ontwikkelen ze gewoon vacht.
Die van mij wordt nog gewoon teddybeer hóór :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:23

Sen staat met eczeemhals en regendeken. Ze staat 24/7 buiten en ik ben dan toch bang dat ze het koud krijgt. Weerstand is al niet zo goed. Morgenochtend of avond krijgt ze waarschijnlijk weer alleen haar eczeemdeken om.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:24

_CS_ schreef:
Ik gooi de regendeken over de eczeemdeken heen, dus niet eronder.
.

Als ik hem er onder doe loopt het water via de eczeemdeken onder de regendeken. Er over bevalt mij beter.