Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:38

fargo,ja ik heb ook wel ff gedacht hoor van ppff hij wordt alleen maar slechter ,maar op dit moment is hij echt weer een blij paard aan het worden,en zijn koker is dunner als ooit,maar dat kan volgende week weer anders zijn...

en p_ponypaard ik geef het in een wortel,die kauwt ie zo naar binnen,ik weet niet of je de kruidenslobber van subli kent? mss kan je daar wat van maken dan pilletje erin,en dan zou ik die eerder malen tussen 2 lepels als weken...

mss dat hij het dan wel wil eten?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:53

nouja hij eet nu zijn voer wel op maar tijdens het kauwen kruimeld hij nogal... en wil gewoon zeker weten dat hij het binnen krijgt...... jens is een haflinger en weegt tussen de 500/600 kilo.... ik ben op advies van mijn dierenarts met 0,25 mg begonnen en overlegt des tijds dat als ik het gevoel had dat het slechter ging meer kon gaan geven... heb half jaar geleden dus een half tebletje bij gedaan..... voor mij voelt het gewoon hoe meer ik hem ga geven..... hoe meer ik opgeef.... omdat ik ook veel lees over dat je het niet lang kunt voeren enzo ivm de bijwerkingen.....

ik rij jens trouwens nu met cavallo's met gel zooltjes der in (reneagdes gehad maar kunnen geen zooltjes in)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:25

Haha, dan moet je je profiel nog even bijwerken ;)
Ik heb de Renegades gekocht, omdat ik geen ijzers wilde en Moon snel korte hoeven kreeg.
Ik doe ze nu bijna nooit aan, alleen met buitenrijden, aan de voorhoeven. Wij hebben de roze met glitters:)
ff spamme:

Afbeelding

Vervelend voor jullie dat jullie paarden zo achterdochtig zijn...
Mijn stalhoudster geeft 1 handje muesli met het pilletje erin en dat neemt ze zo aan.
Daarna begint ze gretig aan haar bak met eten en daarna het hooi.

Ik heb vandaag nog gevraagd of ze ooit iets van misselijkheid o.i.d hadden gemerkt, maar daar is nooit sprake van.
Vanaf dag 1 niet. Moon krijgt 1 mg per dag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:53

p_ponypaard schreef:
nouja hij eet nu zijn voer wel op maar tijdens het kauwen kruimeld hij nogal... en wil gewoon zeker weten dat hij het binnen krijgt...... jens is een haflinger en weegt tussen de 500/600 kilo.... ik ben op advies van mijn dierenarts met 0,25 mg begonnen en overlegt des tijds dat als ik het gevoel had dat het slechter ging meer kon gaan geven... heb half jaar geleden dus een half tebletje bij gedaan..... voor mij voelt het gewoon hoe meer ik hem ga geven..... hoe meer ik opgeef.... omdat ik ook veel lees over dat je het niet lang kunt voeren enzo ivm de bijwerkingen.....

ik rij jens trouwens nu met cavallo's met gel zooltjes der in (reneagdes gehad maar kunnen geen zooltjes in)

Hoe oud is Jens? De onze krijgt het nu al 5 jaar en met de dosis die je nu geeft, kun je echt nog wel iets omhoog. In echt slechte tijden kun je zelfs nog behoorlijk om hoog schijnt het. Het lijkt mij dat als hij meer nodig heeft om goed te functioneren hij daar meer aan heeft dan - structureel net te weinig binnen krijgen om het goed op te doen. Maar of hij te weinig binnenkrijgt nu is moeilijk in te schatten. Heeft hij nog duidelijke symptomen? Of valt dat wel mee? Je kunt toch ook gewoon op 0,5 overgaan? Dat is ook makkelijker om te geven en is nog een relatief lage dosis voor zijn gewicht. Overgaan naar 1mg is bijna een verdriedubbeling, dat zou ik niet zo maar doen, zeker niet als hij het eigenlijk best goed doet. Dan is 0,5mg beter te overzien..
Het lijkt mij niet dat je opgeeft als je meer geeft, het lijkt me dat je hem dan beter probeert te helpen en fit te zijn :(:) :(:)

Mijn voorkeur is om de pil los van het eten te geven, zoals je gemerkt hebt wordt je paard dan wantrouwig van het eten en dat moet je natuurlijk niet hebben. Zijn eten, daar moet hij trek in hebben en los daarvan probeer je dan de pil naar binnen te werken met een boterham of krentebol of wortel of whatever..

@Kimmie wat een super nieuws dat de koker ook dunner is! Dat had ik al gehoopt hè? Maar zeker weten doe je het nooit inderdaad!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:50

jens is 15/16 erg jong dus nog... miss kan ik idd beter meer gaan geven... zodat hij dan igg z'n laatste tijd nog goed is.... beter een heel goed laatste jaar en een kwakkelig jaar.... maar goed wat jij ook al zegt ik weer niet of het beter gaat door meer mg te geven.... zijn klachten op moment zijn eigenlijk alleen heeeel erg gevoelig/bevangen achtig lopen... en hij heeft 5 weken geleden een longontsteking gehad... maar de da zij al dat is niet gek met het weer van nu.... dan 25 graden dan dikke storm met regen enzo

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:11

Geef je Jens ook al dingen om zijn weerstand te verhogen? Bah, wat naar een longontsteking, wel een van de verschijnselen die "sneller" voorkomen door de weerstandsproblemen van de cushing. Hmm als hij ook gevoelige hoeven houdt en de longontsteking dan mag hij denk ik nog wel beetje meer steun.
Even overleggen met je DA of die het er mee eens is om bijv naar 0,5 mg te gaan om de boel beter onder controle te houden?
Qua vuistregel MAG hij meer, maar je hebt gelijk dat je met zo min mogelijk probeert uit te komen.
vuistregel 500 * 0,002 = 1 mg. En als hij het nu met 0,375 mg redelijk goed doet zou ik denk ik 0,5 instellen. Net wat meer, maar niet te gek.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:24

@kimmie: wat ziet gambit er weer goed uit joh! Echt weer gambit blik/koppie/oogjes, goed om te zien!

Nordwind trekt gelukkig weer een beetje bij. hij krijgt inmiddels 0,25/0,325 pergolide. en 3,5 a 4 kilo subli per dag. Hij was afgelopen tijd weer wat afgevallen (nouja, dat wat erop zat was er weer af) maar hij verhaarde ook flink, dus dat zal daarvan gekomen zijn. Nu weer lekker dekentje op en wat meer subli (eerder 3 kg) en hij trekt weer wat bij! Ben toch wel opgelucht, hopelijk gaat hij straks nog wat meer eten als het slechter weer word en hij toch wat meer binnenstaat. HIj heeft anders 's ochtends echt geen geduld om te eten en wil alleen maar naar buiten..zucht eigenwijs ding!
(hij krijgt trouwens nog een halfje biks per keer erop met cubarmix en krijg het pilletje er ook gewoon bovenop. 's ochtens 1 en 's avonds 1 of 2, ik maak van die 1mg tabletten 8 stukjes, dus 0,125 per stukje. Gaat prima, volgens mij heeft hij er ook geen last van verder qua misselijk enzo, we zijn ook alweer een paar maanden bezig natuurlijk.)

Wanneer gaan jullie scheren? Wij hebben Nordwind van 't voorjaar voor het eerst geschoren, wat een verademing, hij voelde zich echt bevrijd. Ivm dat hij zo'n stikkige vacht krijgt, het is meer wol dan haar, heb ik samen met de scheerster besloten hem deze winter ook te scheren. Dekens heeft hij toch genoeg op, kan dat ellende haar er beter onderweg. Ik zal haar straks eens een mailtje sturen hoe we het aan gaan pakken maar ik dacht eraan om misschien nu zijn benen te doen omdat het nu nog niet heel koud is maar hij dan van de winter niet van die extreme benen krijgt. En als het straks kouder word en hij dikkere deken op krijgt wil ik alleen rug/kont/ribben. Onder de buik/hals/benen laat ik denk ik gewoon zitten omdat hij wel elke dag buiten komt zoveel mogelijk (ook als er sneeuw ligt komt hij in ieder geval een paar uur buiten).
Ben wel benieuwd hoe/wat/waar/waarom jullie scheren en in welke situatie de paarden verkeren. (dus qua weidegang en dergelijke, en is het beschut? Nordwind staat in de polders op de klei, op de boerderij bij mijn schoonouders dus daar kan de wind echt vies koud zijn en hard waaien, hij kan wel enigzins beschut achter schuur staan maar het is daar gauw 4 graden kouder dan in dorp/stad.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:28

p_ponypaard wat rot om te horen dat je er een 'slecht' gevoel over hebt. Jij kent je paardje het beste en ziet ook snel als het minder gaat. Ik zou inderdaad toch eens overleggen over die dosis en hoop dat dat de oplossing is. Al heb ik hetzelfde als jij dat je niet graag verhoogd i.v.m. bijwerkingen enz. Sterkte ermee.

Indy was achterdochtig als ik zelf het pilletje gaf. Nu geeft de stalhouder het met muesli 's avonds en breekt het pilletje doormidden. Zo vind hij hem amper terug. Hij laat geen korrel vallen en lekt de gehele bak uit, dus ik ga er vanuit gaan dat hij hem binnen krijgt.
Indy is al weer een paar weken geleden geschoren. Scheer hem normaal helemaal, maar omdat ik nu zo vroeg moest heb ik nu een dekenmodel. Zodat hij niet meteen onder de deken moest. En hij moet eigenlijk binnenkort alweer. Ook zie ik nu dat hij weer erg geel wordt. Over 2 weken weer nieuwe pillen halen bij DA en eens overleggen over de dosis. Ik denk dat Indy rond de 600 kilo zit. (KWPN van 1,56) En hij heeft dus 1 mg. Verder is hij ok, maar die vacht is toch erg opvallend, vergeleken met vorig jaar in deze periode.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:32

Heb ook nog een vraag: Ik merk dat mijn scheerapparaat (Liscop) erg veel moeite heeft om door zijn vacht te komen. Messen zijn na 1 keer scheren bot. Nou gebruik ik ook wel eens een Aesculap en die lijkt er geen problemen mee te hebben. Dit is wel iets van de laatste jaar, nu hij een stugge, stekelige en gelige vacht heeft zeg maar.
Heb nu toch maar een Aesculap gekocht, maar vind het toch opmerkelijk. Hebben jullie daar ook last van met de 'cushing' vacht?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:44

Ik heb ook een Liscop maar ik kom goed door het haar heen. Zijn je messen niet gewoon bot?
Ik scheer wel heel vaak dus zo heel lang is het haar dan ook weer niet.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:59

Ik laat ze dus na elke scheerbeurt slijpen... En zelfs nieuwe messen, na 1 keer bot. En ik weet: veel oliën, messen niet te strak, vacht schoon, apparaat goed schoon. Maar goed, ben er nu klaar mee en heb een andere. Maar dacht dat het misschien door het vachtje kwam... Scheer denk ik 5 keer per jaar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:11

Ok,ik scheer denk ik zo'n 8 keer per jaar. Ik kan ongeveer 6 keer scheren nadat mijn messen geslepen zijn. Ik heb 3 setjes. En ik was hem bijna nooit van te voren, soms zit er zelf flink wat zand in zijn vacht.
Mijn apparaat is al zo'n 15 jaar oud.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:16

8x per jaar...wow,ik scheer nu 3x per jaar maar hoop dat dat met de pergolide straks weer naar 2x kan ( oktober/januari)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:36

Indy1990 schreef:
Ik laat ze dus na elke scheerbeurt slijpen... En zelfs nieuwe messen, na 1 keer bot. En ik weet: veel oliën, messen niet te strak, vacht schoon, apparaat goed schoon. Maar goed, ben er nu klaar mee en heb een andere. Maar dacht dat het misschien door het vachtje kwam... Scheer denk ik 5 keer per jaar.

Nou dat hebben wij dus ook gehad met ons aparaat, vorig jaar geschoren, prima. Keer erop messen doen het niet, bot. Nieuwe set besteld, gaat als een tierelier tot we bijna klaar zijn, weer bot! Zal toch in de aparte structuur van het haar zitten denk ik.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:47

Ik heb mn paard eind augustus geschoren en nu heeft ie alweer een mega krulvacht...ik zit eigenlijk met dezelfde vragen als Ilsemarie....want ik hoorde van iemand dat mijn paard na het helemaal kaal worden, geen ondervacht meer heeft aangemaakt...
toch, als ik voel na een regenbui, is het bij zn huid gewoon warm..

Ik kreeg de tip om nu toch te scheren, voor al het haar weer loslaat en dan een deken op, van de winter.
Bij mij staan ze altijd buiten, met mogelijkheid tot beschutting zoeken in inloopstal.
Hij krijgt geen pergolide meer, werd daar echt alleen maar zieker van..

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:46

Waarom scheren jullie eigenlijk? Gebruiken jullie de paarden nog? Onze pony wordt niet geschoren, staat wel onder dekens. Heb nl het idee dat ze zichzelf in de winter maar moeilijk warm kunnen houden, dus haal drm het haar er ook niet af.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:37

Nordwind word niet meer gereden maar deze winter voor het eerst geschoren (afgelopen voorjaar voor het allereerst gedaan) omdat hij zo'n wollige vacht heeft dat het enorm verstikkend is. Het word haast vilt, daar valt ook niet tegen te poetsen. Met als gevolg dat in het voorjaar de boel zo verstikt is dat bij het verharen hij eerst kaal word en dan langzaam pas haar nakomt... we hopen dat dat nu beter gaat, hij heeft in ieder geval aflgeopen zomer een mooie vacht gehad!

Ik heb overlegd met diegene die hem afgelopen keer geschoren heeft. We gaan volgende week woensdag zijn benen en buik scheren (en misschien zijn hals, dat bekijken we volgende week terplekke even). en van de winter als hij z'n volledige vacht heeft dan doen we zijn rug/ribben/kont (zegmaar wat zich echt onder de dekens bevind). Ik wil hem van de winter namelijk niet buiten hebben met kale beentjes/buik maar hoop zo wel dat hij daar niet zo'n extreme vacht krijgt als voorgaande jaren. Het leek haar ook een goed plan dus ik ben benieuwd! :D

Het heeft jaren geduurd voordat ik vorig jaar eindelijk de knoop heb doorgehakt en heb gezegd, we scheren hem gewoon. Ik wilde het eigenlijk ook niet maar het ging gewoon niet meer, hij had in augustus nog plukken wintervacht hangen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:49

hier precies hetzelfde, alles was verstikt en zn wollen vacht ging er helemaal af in de zomer....hij was echt kaal. Nu gaat het weer zo opwollen en vervilten.
Ik rijd hem wel, vaak stapritjes en zelf kijken wat hij aankan, de ene keer een drafje erbij en soms zelfs een paar galopsprongen. Hij geniet duidelijk nog van deze ritjes.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:24

Ik rij ook nog, uur per keer, gewoon in de bak. Dus als ik niet scheer kan hij zijn warmte niet kwijt. Ook al zou ik niet rijden dan nog heeft hij het veel te warm, zijn haar wordt wel 10cm lang!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:32

gambit wordt zijn hele leven al geschoren zolang hij bij mij is ( nu zo'n 16 jaar ) ik heb echt zo'n hekel aan lang haar..

dus ja...het gaat er hier alleen al af omdat ik het vreselijk vind die lange vacht...en daarnaast is hij beter schoon te houden en heeft ie geen last van zijn lange haren,zeker afgelopen zomer was het niet normaal zo dik hij in het haar stond,elke dag weer zeiknat van het zweten,dan is het scheerapparaat er wel zo overheen gehaald hoor..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:36

hebben cushing paarden nu ,ik bedoel in deze tijd van het jaar...al een lange vacht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:40

er vanuitgaande dat het oudje van mijn vriendin cushing heeft:
ja, in juni volledig geschoren, nu amper geruifd en toch haren van bijna 5cm lang en volledig verkleurd... oren lijken bolletjes ipv spitse oren
lente betekent dat alles gaat vervilten en de nieuwe vacht verstrikt raakt in de oude. En ze kletsnat van het zweet staan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:44

ja lijkt mij wel,als ik gambit niet geschoren had een paar weken geleden had hij nu echt een mega vacht gehad...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:48

@geerke: ja, het zou nou zo'n 5 cm lang zijn. Zijn zomervacht is 2,5 cm ongeveer als ik niet zou scheren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:54

pfff...ik weet het niet meer hoor.
Die van mij heeft piepkleine slagen op een plek op zijn rug,maar geen lange vacht dus.
Terwijl mijn vriendin ook een cushingpaard heeft die een iets langere vacht heeft maar geen krullen meer door de pergolide.Die woont vlak bij mij,de vergelijking maak ik even om het klimaat hier.

ik heb er even wat haartjes uitgerukt en gemeten....nog geen twee en een halve centimeter.
Zit nu wel te twijfelen of hij inderdaad cushing heeft :7