[INFO] Mok

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:40

Horseware schreef:
Heh bah wat balen!

Was zeker balen. Heb nu ook met de staleigenaar besloten dat hij een eigen stukje krijgt samen met onze shet. Hij staat bij een hele dominante merrie in en aangezien meneer denkt dat hij nog hengst is is dit de beste oplossing. Zit er niet op te wachten dat het nog een keer gebeurd.

Tot dat de wei is opgesplitst staat hij overdag in de bak en in de avond op stal.

2a54z6e45r6r

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:01

Ik behandel mijn paard z'n mok al enkele weken.Verschillende middeltjes getest. Eerst betadine, dan teatree met calendula en honing, uiercreme maar nooit echt veel verbetering. Sinds een kleine week gebruik ik zwitsal babybillencreme met zinkoxide. En het resultaat is echt super!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:33

vandaag voor het eerst helemaal korsten vrij *\o/* _/-\o_ De aanhouder wint pffffff

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:53

Nou na zoveel weken prednison pillen door het voer en speciale door de kliniek gemaakte zalf met corticosteroïden en antibiotica is het wel wat verbeterd, maar de laatste 3 plekjes gaan maar niet weg en die verbeteren ook niet. Ik heb geen idee wat ik er verder nog aan kan doen. Het enige wat de dierenarts erover kan zeggen is dat het heel lang kan aanhouden en dat de beste remedie eigenlijk is het paard in een droge stal houden en in een droge bak rijden, dus dat zou betekenen voorlopig geen weidegang zoals het weer nu is. Maar dat vind ik zo vreselijk sneu ;( Aan de andere kant: hoe lang kan ik dit nog volhouden? Het paard maar vol blijven stoppen met die prednison troep? Alleen als ik stop komt het in alle hevigheid weer terug. Er komt dan ook direct gelige vloeistof uit z'n benen lopen (lymfevocht vanwege de ontsteking in de lymfevaten) en de plekken worden rood en warm.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:02

Probeer echt eens de Vetericyn spray , starten met 2 tot 3x per dag en de korstjes 1x per dag smeren met zinkolie en/of sudocreme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:03

Ik zou toch vooral blijven rijden. Beweging zorgt voor snellere afvoer van de afvalstoffen in het lijf, dus zeker niet stil zetten. Ik heb mijn friezen door de nattigheid nu snachts op stal, overdag buiten. Ik smeer ze in met mn zelfgemaakte mokzalf, en behandel ze zo nu en dan tegen mijt. De mok gaat nog steeds vooruit, ookal staan ze buiten nat!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:07

Shanna schreef:
Ik zou toch vooral blijven rijden. Beweging zorgt voor snellere afvoer van de afvalstoffen in het lijf, dus zeker niet stil zetten. Ik heb mijn friezen door de nattigheid nu snachts op stal, overdag buiten. Ik smeer ze in met mn zelfgemaakte mokzalf, en behandel ze zo nu en dan tegen mijt. De mok gaat nog steeds vooruit, ookal staan ze buiten nat!

Rijden blijf ik zeker doen. Volledig op stal zetten en er niet meer uit halen vind ik geen doen. Ik vraag me alleen af wat ik met de weidegang moet doen. Onze weides liggen op relatief hoge zandgrond en zijn dus best droog. Het gras is laag dus er komt geen nattigheid op de aangetaste plekken. Ook smeer ik de plekken in met een vette zalf voordat ik hem buiten zet. Toch zou het volgens de kliniek beter zijn hem binnen te houden in een schone, droge stal, al realiseren ze zich natuurlijk ook dat dat een behoorlijke aantasting van het welzijn van het paard is.

Mijt heeft hij sowieso niet. Er is een schraapsel genomen en dat was helemaal schoon. Het is bij hem chronische vasculitis en lymgangitis.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:09

Nouvel schreef:
Probeer echt eens de Vetericyn spray , starten met 2 tot 3x per dag en de korstjes 1x per dag smeren met zinkolie en/of sudocreme

Ik heb zitten kijken naar die spray inderdaad. Maar het is gewoon een zoutoplossing als ik het zo lees?

Sudocreme heb ik een hele tijd mee gesmeerd, maar daar werd het alleen erger van (tenminste, het werd natuurlijk niet erger van de sudocreme an sich, maar het bleef zich uitbreiden en heftiger worden ondanks de sudocreme).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:09

Bedankt voor het meedenken trouwens. Ik zit onderhand met mn handen in het haar ;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:49

Ja het leek mij ook niet iets bijzonders maar als je radeloos bent wil je alles wel proberen...
En hier heeft het de boel toch weer een stapje in de goede richting geholpen.
Ik heb trouwens ook Jeannette Kompier laten komen en van haar homeopatische druppels gekregen om de boel weg te krijgen.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:03

Bij uno is de mok gelukkig helemaal weg. Nu hopen dat het weg blijft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:31

Tessebes schreef:
Ik hoop dat het 2x per week wassen is ipv 2x per dag. Iedere keer dat je het nat maakt, maak je de huid weer kwetsbaar voor infecties. Verder moet je droogzetters op droge huid smeren.

ja dat lijkt mij ook... Ik was met een dettoloplossing, ook omdat shampoo weer huidvet verwijderd, dettol heeft dat effect niet. Het ontsmet beide, dus het einddoel is hetzelfde.

Mijn arab met witte voetjes heeft ineens in een paar dagen tijd behoorlijke plekken ontwikkeld. Zijn zoon, zonder witte voeten, heeft nergens last van. Vanmiddag als een speer langs de VA, die zit gelukkig één straat verderop.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:36

Ik ga de mijne (om te beginnen) 2 maanden ergens in pension zetten waar hij dag en nacht binnen staat en waar ze een binnenbak hebben. Vreselijk vind ik het want ik ben ervan overtuigd dat een paard iedere dag weidegang behoort te hebben. Dat is hij ook gewend bij mij. Maar ik zie op dit moment geen andere oplossing. De bedoeling is om hem weer naar huis te halen zodra de plekken genezen zijn.

Verder ga ik die spray halen Nouvel. Ik zag dat ze hem bij EJ hebben. Ik geloof er niet in want het lijkt gewoon een hele dure zoutoplossing, maar zoals jij al zegt: op een gegeven moment ben je zo wanhopig dat je alles wilt proberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:32

Het lijkt niks, maar toch werkte het bij die van mij, hoe bizar ook...
Vorige week had hij weer een rare ontstekingsbult bij de singel onder zijn buik, eerst traumeel gesmeerd, bleef dik en hij werd megaboos als ik er alleen al naar keek, toen merkte ik dat er een open plekje in zat, toen ben ik vetericyn gaan sprayen een aantal dagen, de bult trok met de dag verder weg, gisteren haalde ik er een grote korst af en klaar...

Ik ben met de benen van de zomer begonnen met 2 tot 3x per dag sprayen en 's avonds de nog zittende korsten in te smeren met zinkolie.
Toen verbeterde het na een paar weken al heel duidelijk, maar toen had ik de afspraak met Jeanette al staan.
Daar heeft hij druppels van gekregen en toen ben ik naar 1x per dag sprayen en smeren gegaan, en ik kan nu eindelijk zeggen dat op een paar hele kleine korstjes na alles weg lijkt te zijn.
Ik blijf voor de zekerheid welke avond sprayen en zinkolie of sudocreme smeren, ik ben als de dood dat het er straks weer zit nu we de natte tijd in gaan!

Uiteindelijk ben ik nu dus ook bijna een jaar verder...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:01

kunnen jullie rustig wassen en smeren zonder gelyncht te worden door je paard? Mijn paard is niet zo makkelijk....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:02

Ik ga het gewoon proberen Nouvel. Bedankt voor de tip en het meedenken. Ik hou jullie op de hoogte.

Woensdag vertrekt hij naar zn tijdelijke nieuwe stal. Ik ben benieuwd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:03

Arabesk schreef:
kunnen jullie rustig wassen en smeren zonder gelyncht te worden door je paard? Mijn paard is niet zo makkelijk....

Mijne tilt z'n been telkens weg maar daar blijft het bij. Met het scheren van de plekken wordt hij wel boos en doet hij er letterlijk alles aan om weg te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:31

Waar halen jullie de zink-olie?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:33

Arabesk schreef:

Eerst niet maar met veel doorzetten, vertrouwen winnen en heel veel belonen ging het steeds beter.
In het begin sloeg 'ie bijna 't licht uit m'n ogen... :+

Alleen toen de dierenarts kwam voor een biopt was het weer drama...
De naalden vlogen echt letterlijk om je oren, hij werd helemaal woest dat er een vreemde aan zijn zere voeten zat.
Ze hebben dubbele verdoving moeten spuiten en toen moest de praam er nog op, toen lukte het om uiteindelijk 1 plekje plaatselijk te verdoven voor de biopt...

horseware, succes, ik ben benieuwd!

edit: zinkolie kon ik alleen vinden bij de apotheek, van dokter swaab, klein potje

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:45

Helaas heeft mijn pony ook al een aantal weken last van mok.
Ik ben sinds twee weken begonnen met Cure mok te geven. Na een week leek het zelfs al minder maar vandaag schrok ik weer van zijn rechter voorvoet.

Foto:
Afbeelding

Ik heb het helemaal schoon gemaakt met betadine shampoom, vervolgens gedroogd met een handdoek en betadine zalf op gedaan... Ik heb al eerder mokzalfjes geprobeerd maar die lijken niks te helpen.. :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:47

Nu niet meer wassen!
Voorzichtig schoon maken met een droge handdoek en insmeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:05

Gisteren uiteindelijk met mijn pony naar de kliniek, de dichtstbijzijnde had geen tijd, dus dan een dorp verderop (had trailer toch bij me). We hebben samen de benen helemaal schoongemaakt en afgepeuterd :r. Daarna de benen laten drogen en ingesmeerd met een hormoonzalf.

Advies was op stal want dat is 'schoner'. Ik heb geen stal en ten tweede is mijn weiland een stuk frisser dan een stal (het regent toch niet). In een stal poepen ze al snel en heb je mega infectiedruk. Hij staat nu op een droog stuk land met kort gras.

Vanochtend wezen kijken bij mijn paardje zijn benen waren nog helemaal mooi schoon en hij had al veel minder dikke benen. Vanmiddag weer heen, wassen, wandelen, drogen en insmeren. Hopelijk gaat het snel over....

Ik heb ook meteen een monster laten nemen en laten onderzoeken of het mijt was, maar dat was het niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:28

Goed dat het allemaal gelukt is zeg bij de dierenarts!
Op een droog stuk land in de buitenlucht lijkt mij ook schoner, alleen wel zorgen dat 'ie straks bij natter weer niet in de blubber terecht komt of dat de benen te nat en week worden door vochtig gras.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 08:54

Vanochtend nog niet echt veel verbetering. Zijn benen zijn wel schoon, maar hij loopt nog niet echt vlot en één been is nog best dik, het andere lijkt ietsje opgeknapt.

Vanmiddag even naar zee en ik bel de veearts straks even, anders aan het einde van de middag even met hem naar de praktijk. Dan toch maar antibiotica spuiten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:14

Mijn paard is vanochtend verhuisd naar de nieuwe stalling. Ik ben heel benieuwd. Gelukkig mag hij daar ook los lopen in de binnenbak, dan kan hij iig vrij bewegen iedere dag naast het rijden en longeren.

De spray waar Nouvel het over had heb ik gehaald en ga ik proberen. Verder werd me nog een holistische praktijk hier in de buurt aangeraden om te kijken of we het nog meer van binnenuit kunnen aanpakken. Daar ga ik ook eens mee bellen.