[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:05

@hutch84... je probleem is nu dat hij te dik is? Of dat hij met al je zorgen nog steeds luchtzuigt?

Ariebren... dat werkt bij mij prima.. ;) maar ja als je paard net begint... en dus het nog geen gewoonte is ... dan heeft hij waarschijnlijk wel pijn. Daar moet je dan wel wat aan doen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:08

het probleem is dus dat mijn paard te dik is ,

maar ik dus hem niet van zijn onbeperkt hooi af wil halen omdat ik dan bang ben dat hij het toch weer wel ga doen mijn af en toe luchtzuigen veranderd naar meer
hij is ook nog meer 4 dus heeft nog wel voeding voor de groei nodig

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:36

Is hij echt te dik... als in vet op de manenkam, voor/achter de schouder, op ribben en op de bilpartij... of is hij buikig?
Zoek maar eens op "fat score your horse" http://youtu.be/QgQMA5iACyU

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:48

evelijn mijn paard is echt te dik daar heb ik geen score voor nodig

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:07

Hee,

Wij hebben een paard gezien die luchtzuigt.
Hoe gevaarlijk is.
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/61 ... ck=1#photo

Want opzich vinden we het een leuk paard, en hoor dat als hij veel buiten zou staan stuk minder kan worden? En als hij het alleen naar het eten doet is dat dan erg?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:50

merel ,het is eerder hoe erg ga jij je er aan storen?
en wat ben je zelf bereid er aan te doen , ( en hoe erg zuigt hij lucht? ik heb er hier 1 op stal gehad die deed het heel de dag door door wordt je gek van de mijne zo af en toe en dat kan IK aan
want er zijn op dit moment genoeg goede paarden te koop zonder gebrek alleen op paarden die z oefeningen kunnen maar dan geen gebrek hebben denk ik dat de prijs hoger ligt?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:33

Merel__ schreef:
Hee,

Wij hebben een paard gezien die luchtzuigt.
Hoe gevaarlijk is.
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/61 ... ck=1#photo

Want opzich vinden we het een leuk paard, en hoor dat als hij veel buiten zou staan stuk minder kan worden? En als hij het alleen naar het eten doet is dat dan erg?

In de advertentie staat, dat hij alleen de bak pakt na het eten. Als dit waar is zou ik de gok nemen en eventueel kijken naar ander voer schema. Mijne deed het ook veel na het eten en wij zijn gestopt met krachtvoer. Nu doet ze het alleen al ze zich staat te vervelen (aka niks meer te knabbelen heeft)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:03

@hutch84... als je aan het voer niks/weinig kan doen... tja hoeveel beweging krijgt hij?

Trouwens.. sommige zullen mijn paard ook dik vinden... hij is wat rond in zijn ribben en dan grasbuik van het eten... maar als je gaat voelen valt het echt mee... je voelt de ribben.. er zit geen overdreven vet op zijn manenkam..en ook billen zijn prima.. beetje achter zijn schouder..

@merel... volgens mij is dat prima paard voor die prijs zeker.. klinkt als leuk dier. Mijn 20 jarige pakt ook de bak en stalrand vast rondom etenstijd... eigenlijk weinig problemen mee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:21

Idd dat denk ik ook merel. En misschien is het nog op te lossen/verlichten met ander voer en 24/7 buiten?

Gelukkig is het hier nog steeds 'stil'. Vorig jaar januari is tie gestopt na 8 jaar luchtgezogen te hebben, na kuur omeprazol in combinatie met cribox. In juni weer begonnen, weer omeprazol, maar dat werkte niet. Voerbak eruit/cribox gesmeerd en het gaat al weer een aantal maanden goed * klopt nog steeds af *

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:00

ik rij heb ongeveer 3 kwartier per dag , ( hij is 4)
voor de rest staat hij als het kan overdag buiten in de wei , en als dit niet kan door bv de grote regenval van afgelopen tijd staat hij in groepsverband een middag in de paddock, ( paddock zonder hooi)

merel ik ben er ook zeker voorstander van om het voer schema te veranderen van een luchtzuiger maar hier ging er 1 van alleen op de voerbak luchtzuigen na een verhuizing zelfs op palen zuigen waterbak enz, je luchtzuigen kan dus zeker erger worden.

ik zou hem als ik eerlijk ben hem laten staan
wegens de crisis staan er op dit moment erg mooie paarden te koop voor dezelfde prijs maar dan zonder gebreken ( want dat is luchtzuigen ) hoe stom het ook is ik reken nog om 3500 is nog steeds bijna 8000 voor een paard met gebrek in de gulden tijd had niemand dat er aan uitgegeven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:10

@hutch84 hij heeft dus als hij op stal staat onbeperkt hooi... en krijgt weinig krachtvoer... en daarnaast rij je behoorlijk intensief voor 4 jarige... en nog steeds echt te dik... het hooi van een te goede kwaliteit? Wat grofstengelig gaan aanbieden.

@Merel... als dit is wat je zoekt zou ik me niet tegen laten houden door beetje luchtzuigen... wat ik wel zou vragen is recente filmpjes... want deze zijn allemaal 3 jaar oud.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:00

Wij hebben ook laatst een luchtzuiger gekocht en totaal geen spijt van
Nu ze elke dag gereden wordt en vertroeteld en uit haar stal komt, is het luchtzuigen helemaal over.
Dus ik zou het niet daarom niet door laten gaan

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:04

Hij zou niet thuis staan, dus ik zie het eigenlijk niet. En hij komt zeker veel buiten hoor dat dit ook helpt?
En naar het eten idd even de bak vast pakken is niet erg.

We kijken eerst wel even verder naar paard zonder gebrek maar vind hem best leuk.
En bij niemand loopt het nu denk ik hard dus de meeste paarden staan er al lang op.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:46

evelijn blijkbaar is het van goede kwaliteit , komt van eigen land ( graszaad hooi) maar is wel fijn stengel dus ik denk dat ik er maar wat stro door ga mengen,

merel hou er wel rekening mee dat niet alle stallen luchtzuigers toe laten of alleen met een band informeer daarover goed bij je stal, want hier op stal had ik er laatst ook nog een die dacht dat haar paard het over zou nemen als hij het weer zou gaan doen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:02

Persoonlijk denk ik dat als je een luchtzuiger koopt je eerst het dier goed laat onderzoeken of er een oorzaak te vinden is (bijvoorbeeld die maagproblemen). Reken dus wel meteen op extra kosten, net als het bijvoeren van bijvoorbeeld maagcompositum, etc. Paard kan wel voordeliger zijn maar er komen vaak wel weer extra kosten bij. Geen probleem natuurlijk als je je dit realiseert.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:30

hutch84, ik sta niet op pensioenstal, sta gewoon bij paticulieren, die 1 stal overhebben.
Dus dat zal geen probleem zijn. Me ouders hebben liever paard zonder gebrek.
Dus wordt denk geen kijkje waard;

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:21

Volgens mij kan je beter een paard kopen die na het eten met zijn voerbak gaat knoeien en gooien.

Dan zo'n ADHD paard waar je geen kant mee op kan.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:51

ariebren ik denk dat dat je met een adhd paard nog zeker goed weg kan ( als in de zin van druk )
luchtzuigen gaat zelden geheel over , en moet je accepteren

ik vind het wel een verstandige keuze van haar ouders om voor een paard zonder gebreken te gaan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 02:37

Luchtzuigers blijven doorgaans wel luchtzuigen. Je kunt het verminderen met goed voer en stalbeleid tot 'luchtzuigen rond etenstijd' maar meestal blijven ze het wel in meerdere of mindere mate doen als ze eenmaal luchtzuigen.

Als je twijfelt over een luchtzuiger, niet tegen het geluid kunt, je rot irriteert, in een buurt woont met stallen waar ze geen luchtzuigers willen hebben.. niet aan beginnen. Doe je jezelf en je paard een groot plezier mee.

Ik heb er zelf geen problemen mee. Mijn luchtzuiger is inmiddels bijna 18, nog zo fris als een jonge blom (maar met beginnende grijze haartjes) en prima gezond. Ze heeft spat gehad wat zo prachtig is dichtgegroeid dat ze zelfs weer is goedgekeurd voor de sport. Maar van het luchtzuigen heeft ze nooit last gehad. Ik zou zonder problemen weer een luchtzuiger kopen. Terwijl ik weer geen wever wil hebben.. want daar kan ik weer niet tegen ;)

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:34

Ik heb me even verdiept in Pavo care4life, het is een voer wat je erbij mag geven tot 1 kilo.
Begreep dat het dus geen volwaardig voer is. Er zitten te weinig voedingsstoffen in. Wie ervaring hiermee? Werkt het voor luchtzuigers? Ik vind het ook weer prijzig voor bijvoer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 20:55

Ik geef mijn luchtzuiger tegenwoordig niets speciaals meer behalve veel hooi.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:23

Het is juist een voer waar je maar weinig van hoeft te geven omdat je met 1 kg al alle vitamines en mineralen voert. Voor een luchtzuiger is het dus positief dat je niet veel krachtvoer hoeft te geven en je paard toch alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Er is toch wel gebleken dat het alleen voeren van ruwvoer toch vaak (op den duur) tekorten oplevert omdat het gras in Nederland vaak van een soort is en verarmt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:08

Ik wist niet dat er een centraal topic bestond over luchtzuigen tot vandaag.
Het paard van mijn vriend staat sinds een paar dagen bij ons op de weide.
Ik wist al wel dat het een luchtzuiger was, maar nu ik hem dagelijks bezig zie, besef ik pas hoe erg het is.
Ik ben me nu aan het verdiepen in voeding ed om te kijken of we het wat kunnen verbeteren.
Hij heeft altijd 24/24 7/7 buiten gestaan, sinds zijn geboorte, steeds in een leuke paardengroep. Dus hij is echt begonnen met luchtzuigen door een maagprobleem volgens mij. Aangezien hij steeds eten ter beschikking had (gras of hooi) en speelmaatjes.
Hij doet het zelfs op de paardenruggen van de andere paarden. Voornamelijk na het eten van korrel.
Ik ga eerst verder het topic lezen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:28

Brok maakt de maag zuurder. Als hij het vooral rond doet als hij brok krijgt, geef hem dan even geen brok. Of haal hem uit de groep, geef brok en zet hem een half uurtje later weer terug. Geef een tijdje maagcompositum of een ander middel tegen maagklachten. Dat heeft mijn merrie indertijd erg geholpen. Ze is nooit gestopt met luchtzuigen, maar ze doet het alleen rond etenstijd nu.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:45

Ik las op internet, dat lucerne een goed alternatief is voor brok.
Of zou eventueel een portie wortelen kunnen?
Paard is zo verzot op zijn korrel, dus liefst hebben we wel een vervangmiddel.