[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:14

Je schrijft dat ze vorig jaar zomereczeemklachten had? Dan zou ik haar na laten kijken door een holistische DA. De reguliere geneeskunde zal hier, zoals Singasong al aangaf, niks mee kunnen. De kans is groot dat er iets niet goed zit in het lichaam van je paard waar reguliere geneeskunde niet aan denkt, die doen vooral aan symptoombestrijding. Een holistische DA gaat kijken waarom een paard headshaked of schuurt, en vaak heeft dat weer met elkaar te maken.

lientjeds

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:18

klinkt zeer aannemelijk, inoterry!
Heb jij enig idee waar ik zo'n DA kan vinden in België?

En dat is dus mijn frustratie beetje: DA lachte es als ik het vertelde, ik weet gewoon niet WIE hiervoor echt best geplaatst is, voor verder onderzoek. Ik wil er best wel geld aan geven, maar het moet wel goed besteed zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:21

In België zou ik er zo snel geen weten :n .
Nu is mijn topografische kennis niet zo geweldig, maar Charlotte Willekens komt 1 keer in de maand in Waarde in Zeeland. Als je dichterbij niks kan vinden, is dat mischien een optie? Zij zit bij de kliniek van Erik Laarakker, waar ik even de naam van kwijt ben :o .

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:28

ok, van Erik Laarakker heb ik al véél positiefs gehoord, en Zeeland is niet zover van hier, we wonen vrij dicht bij de grens & Terneuzen enz.

Ga ik even moeten gaan zoeken dus, hiervoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:54

lientjeds schreef:
Hoi allemaal, filmpje in bijlage zijn Flinte en ik:

http://www.youtube.com/watch?v=Jmg1HvJtris

Binnenbak lukt ons ong alles, mooi rustig nagefelijk rijden, buiten lukt NIETS. Op de weide & in de stal is het een héél normaal paardje, aanhankelijk, rustig, sociaal met andere paarden etc.

Ze loopt 24/24u buiten op redelijk schrale weide en krijgt enkel elke dag een portie hooi bijgevoederd, niets van korrel of zo.

Herkent iemand van jullie hier iets in, en zo ja, heeft zij/hij tips voor mij?

heftig filmpje zeg!!!

heb je ook een filmpje van in de binnenbak?
dan is het veel duidelijker om te vergelijken want op dit filmpje zie ik echt heel veel verzet in het hele lichaam van het paard,waardoor jouw houding slecht word en jouw paard daar weer op reageerd.
los contact is fijn,maar zoals je op het filmpje misschien wel zien kunt krijgt je dier hierdoor wel flink wat klappen in de mond steeds..zou toch streven naar een wat constanter contact.

even ter verduidelijking:
ik reed ook met los contact en appie deed dus hetzelfde in de draf, nu ik goed les krijg en met een constanter contact rijd is het slaan zo goed als over.

ohw en als mensen in jouw omgeving zeggen dat je dit paard harder moet gaan aanpakken dan vind ik dat echt je reinste bullsjit.
dit soort dingen doet een paard niet om te pesten dus mag je ze zeker niet hard gaan aanpakken..

. van wat ik zo zien kan is de enige tip die ik je geven kan:
beugels langer,ga op je kont zitten en zorg dat paard en jij elkaar voelen.
dus toch een beter contact via de mond.( rijtechnisch ben ik zelf niet sterk hoor,maar weet dat dat wel enorm kan helpen)

voer je helemaal geen krachtvoer??
schrale wei en hooi geeft op den duur vaak tekorten, omdat gras nou eenmaal niet alle vitamines bevat die paarden nodig hebben.
zou daar dus ook over na gaan denken,iets van een vitaminebrokje
kan ook heel goed zijn dat er een tekort zit aan magnesium,paarden worden dan nerveus en kunnen dan korter gaan lopen( vind je paard ook wat kort achter) en ze kunnen overgevoelig worden voor licht en harde geluiden

ik heb nog wat meer vragen:
hoe lang heb je dit paard al?
bestond het probleem toen ook al?
zo nee,wanneer is het begonnen?

heb je al es geprobeerd om buiten met een vliegenkap te rijden?
zodat het licht minder in de ogen komt .
kan zijn dat ze daar op reageerd

heb je al es bitloos proberen te rijden buiten?
dus halstertje om en daar teugels aan??

vreemd dat het alleen buiten is?

gezien je voeding zou ik toch er naar neigen om te denken dat er misschien wel wat tekort is?
net wat de anderen zeggen is een holistisch arts misschien wel een goed idee.

ohw ja ze had wat eczeemklachten toen ze drachtig was he..komt wel vaker voor hoor dat door de hormonale schommelingen merries daar last van krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:57

wat een lang verhaal :+

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:05

he ha, geeft niet ellepel, ik vraag er zelf om!

Flinte heb ik zelf gefokt, daarom dus dat ze mijn oogappel is zal jullie niets verbazen. Ze is zadelmak gemaakt door een vriendin die dat professioneel doet voor stoeterij.
De klachten zijn echt pas dit voorjaar naar voren gekomen, na de dracht & (volgens mij) nog erger na het tandartsbezoek, maar dat kan ook aan de periode liggen.

Je hebt volledig gelijk van het rijden, mijn houding verslecht als ik met haar rij, en het losse contact is ook niet ideaal. Ik probeer zo weinig mogelijk te storen, maar vind het voorlopig zo'n zonde om met haar op les te gaan, zolang het probleem niet echt duidelijk is.

bitloos heb ik (voorlopig) nog niet geprobeerd, maar zou ik eerstdaags es willen doen. Sofie heeft zo'n hoofdstel en we gingen dat es testen.

Wat betreft de voeding: inderdaad: voorlopig krijgt ze niets bij, omdat ze nogal "hevig" is, maar als de DA bloed zou trekken en er tekorten zijn, moet ook daar aan gewerkt worden.

helaas geen filmpje van binnenrijden, maar daar kan ook deze week es iets aan gedaan worden ;)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:10

Evelien : ik breng morgen wel even mijn crosslink mee, dan kunnen we na de achttaltraining eens kijken wat dat geeft, eerst binnen, dan buiten en dat dan ook allemaal gaan filmen telkens.
Gisteren bij het uitstappen in de binnenpiste heeft ze overigens ook echt nog een paar keer behoorlijk met haar hoofd geschud...

Ze probeert onder het rijden overigens ook vaak haar neus te raken met haar voorbenen :=

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:20

ja Sofie, merkte ik ook gisteren, ze heeft toch enkele malen geschud binnen, terwijl ze dat ervoor nog nooit echt gedaan heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:20

dat hevige gedrag kan dus ook komen door bijvoorbeeld magnesium tekort he?
maar een bloedonderzoek zou daar inderdaad duidelijkheid over kunnen geven.

ja weet je ik was ook altijd van het losse contact omdat ik dacht dat dat fijner was voor mijn pony.
maar sinds dit jaar heb ik les ( mocht ook wel na 15 jaar door de berm hobbelen :o ) en ik merk dus nu we een constanter contact hebben dat het voor mijn pony juist veel rustiger in de mond is en hij dan dus geen klappen van het bit op zijn lagen krijgt.

maak idd maar es een filmpje hoe het binnen is,want we kijken nu echt teveel naar het verzet wat we zien in dit filmpje

moet ik wel zeggen:
niet elk bitloos hoofdstel past bij elk dier hoor! die van mij vind crosslink dus echt waardeloos,die stuur je beter op een simpel stalhalster,.
heeft te maken met de verschillende plaatsen waar een biotlos hoofdstel druk geft,dat kan de kaak zijn, de wang,achter de oren...zit nogal verschil in dus.

wacht es...ze had rhino en daardoor is het veulen overleden?
kan ze geen last hebben dan van de aantasting van het zenuwstelsel wat rhino veroorzaken kan?
ik heb geen verstand van rhino hoor,maar zou het kunnen?
of toch ergens een gevoeligheid op de luchtwegen waardoor ze reageerd op pollen die er buiten wel zijn?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:25

soms vraag ik me dus ook af of er niets mis is met haar, na de rhino in december (had ik niet door, DA dacht eerst aan droes, erna aan gewone zware verkoudheid) en het dode veulen begin maart, heeft ze nog ontsteking van de baarmoeder gehad.
T is echt 3 dagen afzien geweest, s nachts elke 2u gaan inspuiten enz, maar gelukkig is ze goed gerecupereerd erna.
K heb ze daarna nog 4 weken weiderust gegeven, en dan voorzichtig opgepakt. Zo ver staan we dus ook nog niet, rijtechnisch dan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:37

ellepel : ben ik me van bewust :j ik kan dit hoofdstel wat ik altijd "mijn crosslink" noem ook ombouwen naar een sidepull, dus kan dat ook proberen. Heb ook nog een monty roberts halster liggen enzo, dus we kunnen wel wat zoeken. Maar uiteindelijk is het toch de bedoeling haar op bit te blijven rijden denk ik, maar wel goed om eens uit te zoeken waar haar probleem zou kunnen zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:00

En de laatste test is binnen.

De huisstofmijten vallen erg mee. De voedermijten reageert hij heel heftig op. Dat zijn hele kleine beestjes die in voer zitten dat in een ton of silo zit. Dat zit er eigenlijk altijd in en kunnen ze gewoon opeten. Dat gebeurt normaal ook.
Alleen Jim is er dus allergisch voor.

Heel concreet: geen voer meer uit een silo of ton. Dat wordt waarschijnlijk gewoon een hooirantsoen met iets van Pavokoeken ofzo. En verder mag hij op stro blijven staan, maar niet heel de tijd binnen. Voor de nacht moet kunnen, maar overdag zoveel mogelijk buiten.

Dat is dus vrij simpel op te lossen :)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:26

Amanda, klinkt niet zo evident, die voedermijten vermijden.
Wat betreft het niet de ganse tijd binnenstaan, nu ja, volgens mij is daar toch niets echt goed aan, dus dat moet makkelijk te doen zijn.

Hopelijk werkt het, eenmaal je deze tips volgt.

Vraagje: is dit volgens jullie zo'n hollistische DA:
http://www.diergeneeskundigechiropractie.be/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:29

Die voedermijten vermijden is heel simpel hoor. Die zitten namelijk in een zak/ton/silo met brokken. Dus geen brokken of muesli meer geven wat in een ton moet, maar bijvoorbeeld de Pavokoeken. Of gewoon alleen hooi. Jim is een haflinger, dus moet het kunnen met een hooirantsoen. Alleen zijn vitaminen en mineralen moeten aangevuld worden.

Hij staat nu 24 uur per dag op de wei, maar is in de winter moeilijk vanwege het kapot lopen. Dat willen ze hier niet.
Maar als ik het vraag dan zal dat niet zo'n probleem zijn denk ik.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:37

Amanda schreef:
En de laatste test is binnen.

De huisstofmijten vallen erg mee. De voedermijten reageert hij heel heftig op. Dat zijn hele kleine beestjes die in voer zitten dat in een ton of silo zit. Dat zit er eigenlijk altijd in en kunnen ze gewoon opeten. Dat gebeurt normaal ook.
Alleen Jim is er dus allergisch voor.

Heel concreet: geen voer meer uit een silo of ton. Dat wordt waarschijnlijk gewoon een hooirantsoen met iets van Pavokoeken ofzo. En verder mag hij op stro blijven staan, maar niet heel de tijd binnen. Voor de nacht moet kunnen, maar overdag zoveel mogelijk buiten.

Dat is dus vrij simpel op te lossen :)

Die voermijt is heel slecht ook voor paarden die niet allergisch zijn! Het komt vaak voor in voer waar zetmeel in zit. En als je ze eenmaal in je ton hebt zitten krijg je ze er heel moeilijk uit. Veel mensen zien niet eens dat ze mijt in hun voer hebben zitten. Een handige tip om te checken is om even je hand aan de binnenkant langs de ton of de zak voer te halen. Zit er dan veel witte stof/dingetjes op je hand dan heb je voermijt. Gooi het voer dan allemaal weg want het is echt heel schadelijk voor de gezondheid van je paard!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:39

De veerarts zei dat het normaal niet heel veel kwaad kon als dat met het voer mee ging.
Mits ze dus geen allergie ontwikkelen.
Het zit niet alleen in het voer, maar ook in je manier van op slaan. Zelfs in de zakken zit het vaak al.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:39

Amanda schreef:
Die voedermijten vermijden is heel simpel hoor. Die zitten namelijk in een zak/ton/silo met brokken. Dus geen brokken of muesli meer geven wat in een ton moet, maar bijvoorbeeld de Pavokoeken. Of gewoon alleen hooi. Jim is een haflinger, dus moet het kunnen met een hooirantsoen. Alleen zijn vitaminen en mineralen moeten aangevuld worden.

Hij staat nu 24 uur per dag op de wei, maar is in de winter moeilijk vanwege het kapot lopen. Dat willen ze hier niet.
Maar als ik het vraag dan zal dat niet zo'n probleem zijn denk ik.

De mijt kan ook al in een nieuwe zak voer zitten, vaak is het voer vochtig of verkeerd opgeslagen geweest op een plek waar al voermijten aanwezig waren.

Ik geef Wiesencobs van Marstal daar komen ze ook niet in ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:40

Maar hoe sla je dat op dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:41

Amanda schreef:
De veerarts zei dat het normaal niet heel veel kwaad kon als dat met het voer mee ging.
Mits ze dus geen allergie ontwikkelen.
Het zit niet alleen in het voer, maar ook in je manier van op slaan. Zelfs in de zakken zit het vaak al.

Toen ik nog Havens voerde (lang geleden) heb ik het ook een paar keer gehad. Was het op een gegeven moment zo zat dat ik Havens erover heb gebeld. Diegene vertelde me dat ik direkt de zak weg moest gooien omdat het heel schadelijk voor de gezondheid van je paard was. Ik kreeg toen een tegoedbon voor 2 nieuwe zakken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:42

Dan weet ik het ook niet :+

Ik laat hem zoiezo geen brokken meer eten. Neem het risico niet meer.
Maar goed, nu op zoek naar een alternatief.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:42

Amanda schreef:
Maar hoe sla je dat op dan?

Zeker van zijn dat je ton brandschoon is :D iets anders kun je volgens mij er niet aan doen en goed kijken of het niet al in een nieuwe zak zit als je die openmaakt. Soms zie je ze al aan de buitenkant op de zak zitten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:46

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:20

lientjeds schreef:
soms vraag ik me dus ook af of er niets mis is met haar, na de rhino in december (had ik niet door, DA dacht eerst aan droes, erna aan gewone zware verkoudheid) en het dode veulen begin maart, heeft ze nog ontsteking van de baarmoeder gehad.
T is echt 3 dagen afzien geweest, s nachts elke 2u gaan inspuiten enz, maar gelukkig is ze goed gerecupereerd erna.
K heb ze daarna nog 4 weken weiderust gegeven, en dan voorzichtig opgepakt. Zo ver staan we dus ook nog niet, rijtechnisch dan.

is zij op een natuurlijke manier gedekt eigenlijk?

ik ben es aan het zoeken gegaan, en ik kwam dus tegen dat rhino veroorzaakt word door een herpes virus.
van herpes is ook wel bekend dat het headshake klachten kan geven.

lees dit artikel es:
http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... hudden.pdf
en dan stukje OPLOSSINGEN EN THERAPIEN
daar staat:
Citaat:
Recent zijn er aanwijzingen dat de
vaccinaties voor rhinopneumonitis het herpesvirus (EHV-1,EHV-4) dat bij paarden slapend
aanwezig is in de trigeminale zenuw, het headshaking syndroom mede kunnen veroorzaken

is wel heel toevallig dat jouw dier rhino had,en nu een headshaker is.
al blijft het wel apart dat het dus alleen buiten is.

overleg es met je veearts of dit een mogelijkheid kan zijn?
dacht dat het door middel van bloedonderzoek wel aan te tonen was...ook zouden paarden met herpes ook wel plekjes en blaasjes in de mond kunnen hebben( dat kan dan weer verklaren dat het bit niet lekker ligt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:26

neen, via KI

mmm, inderdaad, wel héél toevallig, vorig jaar heb ik daar dus nog niets van gemerkt, deze winter heeft ze jonge paarden parcours gelopen tot rond nieuwjaar, daarna rhino & stilzetten ivm dracht, en bij het oppakken was het volledig om zeep.

Ik verdiep er me even in.

Alvast bedankt, Ellepel!!!