[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:49

Sadira schreef:
Waar behandel je allemaal mee?

Momenteel ceterizine en hydrocortiderm op de jeukende plekken. Maar ze jeukt nog steeds. Hoofd en oren kapot. Dwars door vliegenmaskers heen.

In het verleden oa immuuntherapie geprobeerd, etherische olie, verschillende smeersels (die de huid vaak wel iets rustiger maken, maar het blijft dwijlen met de kraan open).

Wat nu vooral vervelend is, is dat ze niet rustig gaat eten, maar een beetje sip in haar eentje in de schuilstal gaat staan en de buik kapot trapt. Dit wisselt ze af met af en toe een hap hooi en haar kont tegen een boom schuren.

Belker

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:46

Goede deken met uierflap. Kramer verkoopt die voor net geld. Verder werkt hier de Happy Skin care lijn goed. Dagelijks inspuiten en eventuele plekjes met de wondgel verzorgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:39

Eilleen, wat voer je? Want schuren komt niet alleen van de knutjes maar vaak ook van binnenuit.

Hoe strakker die van mij op 'dieet' staat, hoe beter het gaat qua schuren, ze heeft wel jeuk maar niet kaal of kapot van het schuren.

Die van mij staat op alleen hooi (geen gras!), Marstall Force vitaminekorrel, Optiform en wat probiotica en supplementen (eiwit, brandnetel, mariadistelzaad en Puur Colico)
Ik smeer bijna niets aan de buitenkant, alleen voor het werken iets tegen de vliegen en soms Helmosan tegen de jeuk/schilfers.

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:55

Hoihoi!

Hier een jeuk vraag, misschien is het antwoord al ergens maar om nou 166 pagina’s door te lezen O:)

Hier een KWPN ruin van 13, staat momenteel alleen op hooi en 2 keer een halve kilo basisbrok per dag.
Gras staan ze nog niet op.
Sinds een week of 3 is hij ernstig aan het schuren, vooral als ze avonds naar binnen gaan rond 22.00 uur…
Inmiddels is ie z’n manen al kwijt en begonnen met zijn staart Y;(

Ik smeer het elke avond in met Itch Free Gel van de welkoop maar dit lijkt behalve een beetje verlichting weinig te doen.. is snel weer uitgewerkt.

Ineens zomer exceem ontwikkelen ken ik niet, maar iemand hier die na 6 delen topic echt een goed middel heeft tegen jeuk?! :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:23

Uitpuzzelen wat ineens die jeuk veroorzaakt lijkt me stap 1? Weet je waar het door komt? Want zoals je zegt, spontaan zomereczeem ontwikkelen lijkt bijzonder (overigens niet onmogelijk), dus wellicht is er een andere oorzaak en kun je die wegnemen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:30

Rond 22h ... knutten zijn dan zowat het meest actief nu .. mss dat er rond stal veel zitten? Of dat stal de enige plek is waar hij kan schuren.
Allergie kan wel plotst ontstaan maar gebeurd niet zo vaak.

De repellent spray van happy skin houd knutten weg.

Veranderd van plek?
Veranderd van voer?
Nieuwe omheining of van water omgeschakeld of ...?
Nieuwe producten gebruikt?

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:39

Sadira schreef:
Uitpuzzelen wat ineens die jeuk veroorzaakt lijkt me stap 1? Weet je waar het door komt? Want zoals je zegt, spontaan zomereczeem ontwikkelen lijkt bijzonder (overigens niet onmogelijk), dus wellicht is er een andere oorzaak en kun je die wegnemen.

Uitpuzzelen ben ik nu dus mee bezig. Vandaar dat ik hier even kom kijken of iemand dit herkent. ;)

BillyJ schreef:
Rond 22h ... knutten zijn dan zowat het meest actief nu .. mss dat er rond stal veel zitten? Of dat stal de enige plek is waar hij kan schuren.
Allergie kan wel plotst ontstaan maar gebeurd niet zo vaak.

De repellent spray van happy skin houd knutten weg.

Veranderd van plek?
Veranderd van voer?
Nieuwe omheining of van water omgeschakeld of ...?
Nieuwe producten gebruikt?

Helemaal niks veranderd … staan hier nu 3 jaar, alles is hetzelfde. Wel midden op de Veluwe en hebben sowieso wel last van vliegjes. Stal is inderdaad wel de enige plek waar hij kan schuren.

Vaak is overmatig krachtvoer ook een reden om te gaan schuren, maar hier heb ik hem dus 2 maanden terug al op geminderd.. en dan krijgt hij nog het meest arme basisbrok.

Ik zal eens gaan kijken naar die spray en het een en ander proberen.. er is alleen zo’n mega collectie in vliegensprays dat je door de bomen het bos niet meer ziet :+
Ik dacht hier ga ik jeuk kenners vinden, dus voordat ik 100 middelen probeer, eerst maar eens info inwinnen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 23:48

Stap 1 voor mij zou zijn: deken erop ter bescherming.

De smeersels waar ik goede ervaringen mee heb zijn derfen (maar is voor sommige paarden te heftig) en happy skin. De repellent spray is echt onwijs goed tegen alles wat vliegt, en de zomereczeem spray werkt volgens mij ook echt wel tegen de jeuk. Ben ik wel content mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:37

Is hij aan het verharen? want dat kan ook een trigger zijn voor het schuren.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:55

Ik kom me hier voor het eerst ook melden. Heb sinds kort een bijna twee jarige Merens (kruising) ruin Shadow met flink heftige zomereczeem. Hij heeft het al sinds ie een jaarling is. Hij staat nu al een tijdje onder een eczeem deken, dat werkt wel. Z'n manen en staart zijn nog wel erg kort van vorig jaar. Het regent hier nu, en ik vroeg me af, wat doen jullie met de regen? Laten jullie de deken op (dan wordt ie dus wel nat weet niet of dat kwaad kan) of doen jullie hem af? Er zijn wel nog steeds beestjes, en als de deken even af is, heeft ie direct weer jeuk.

En nog een vraag, hij heeft een jonger jaarling zusje (ook bij ons), ze heeft (nog) geen zomereczeem, maar las ergens dat het erfelijk is. Kan ze het nog ontwikkelen? Het is niet zijn volle zus, ze hebben de zelfde vader, en de moeder van Kina (het zusje) is ook de moeder van Shadows moeder. Kina is dus tegelijkertijd zijn tante.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:02

Dat kan zeker, maar hoeft niet..het is erfelijk maar wil niet zeggen dat het altijd doorgegeven wordt.

Hier blijft de deken op met regen als het warm genoeg is, ze drogen snel is mijn ervaring. Als het kouder is dan gaat er een regendekentje overheen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:26

Hier ook iemand die erg tevreden is over de Happy Skin-producten van Greenvalley.
Ruiken goed, naar pepermunt. Ik vind ze ook redelijk zuinig in gebruik. En die wondgel is ook heel aangenaam : kleeft niet en ruikt ook lekker fris.

Ook een vraag van mijnentwege : mijn IJsje schuurt enkel de manen. Dus, ik heb - in tegenstelling tot vorig jaar, waarin ik een volledig eczeemdeken gebruikt heb - enkel een halsdeken aan bij haar.
Eentje van Topreiter. Het deken vorig jaar was van Karlslund.
Nu kreeg ik onlangs de opmerking van iemand (die zelf geen eczeempaard heeft, dus niet uit ervaring spreekt), dat die halsdeken veel te dik is voor de zomer en dat ik iets veel lichters moet kopen. Maar nu dacht ik net dat die eczeem(hals)dekens net dikker moesten zijn, omdat anders de knutten erdoor kunnen prikken ...
Hoe zit dat nu ? Welke dikte/kwaliteit van (hals)dekens gebruiken jullie in de zomer ?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:36

Voor de Z-itch gebruikers: hoe brengen jullie het product aan? Ik las al iets over met een kwast, oud verfflesje enz. Ik zoek tips, liefst met foto.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:07

Spuitje zonder naald.
Trek je zo een streep over de rug.
Of tussen de sokken waar het bij mijten ook voor werkt.

Tektonic is goedkoper.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:43

Marilu schreef:
Hier ook iemand die erg tevreden is over de Happy Skin-producten van Greenvalley.
Ruiken goed, naar pepermunt. Ik vind ze ook redelijk zuinig in gebruik. En die wondgel is ook heel aangenaam : kleeft niet en ruikt ook lekker fris.

Ook een vraag van mijnentwege : mijn IJsje schuurt enkel de manen. Dus, ik heb - in tegenstelling tot vorig jaar, waarin ik een volledig eczeemdeken gebruikt heb - enkel een halsdeken aan bij haar.
Eentje van Topreiter. Het deken vorig jaar was van Karlslund.
Nu kreeg ik onlangs de opmerking van iemand (die zelf geen eczeempaard heeft, dus niet uit ervaring spreekt), dat die halsdeken veel te dik is voor de zomer en dat ik iets veel lichters moet kopen. Maar nu dacht ik net dat die eczeem(hals)dekens net dikker moesten zijn, omdat anders de knutten erdoor kunnen prikken ...
Hoe zit dat nu ? Welke dikte/kwaliteit van (hals)dekens gebruiken jullie in de zomer ?

De dikte maakt niet uit, wel de fijnmazigheid en of het ademend is. Ik heb er een van een hele dunne stof en een wat dikkere maar qua warmte maakt het niks uit bij elkaar.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:38

Hoi,
Mag ik mij hier ook even komen melden?
Ik vermoed dat mijn jongste pony van nu 3j sme heeft

Een paar weken geleden zag ik m schuren, en tegelijk zag ik hele wolken mugjes rondvliegen
Heb toen zijn deken van vorig jaar op gedaan (z’n pyjama, want vorige jaar had hij ook al wat jeuk af en toe) maar daar zaten wat gaten in.
Jeuk werdt wel minder maar ging niet weg.

Nieuwe deken gekocht (de Rambo hoody)
En hij schuurde niet meer
Met Pasen deken afgelaten, en hij schuurde weer.
Sindsdien deken weer op, weer niet geschuurd ( een week lang)
Eergisteren deken afgehaald omdat er best wat regen viel bij ons.
En ja hoor weer geschuurd die nacht.
Ik laat nu de deken voorlopig maar op.

Maar ik ben wel een beetje bang dat de Rambo voor de warme zomer dagen wat te warm is,
Nu heb ik wel 2 andere opties gezien,
De horsegear Sweet Itch Full Neck en de WeatherBeeta ComFiTec Sweet Itch Combo
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, zijn deze dunner dan de Rambo?
Hij heeft maat 125/130 dus in de kleine maatjes is er helaas niet veel keuze.
Hij heeft duidelijk aan dat hij het pyjama model niet fijn vindt zitten, dus die vallen af.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:28

Hoe doen jullie het met de paarden die hun dekens slopen? Mijn Merens heeft vandaag voor de derde keer zijn deken kapot geschuurd... Dure hobby zo... Kan hem wel steeds naaien, maar iemand tips hiervoor? Hij sloopt z'n deken voornamelijk tijdens het rollen, en schuurt de achterkant tegen een boom stuk...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:24

Helaas is mijn shetje overleden, ik had voor haar een een Rambo sweet itch incl masker aangeschaft maat 130.
Deze heeft zij maar 1 keer gedragen, dus buiten deze 1 dag om is de deken gloednieuw. Mocht ik iemand hier een plezier ermee kunnen doen, dan pb maar. Mag weg voor 65, dit wil ik bij een sieraad leggen dat ik voor haar laat maken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:05

Wesseltje schreef:
Helaas is mijn shetje overleden, ik had voor haar een een Rambo sweet itch incl masker aangeschaft maat 130.
Deze heeft zij maar 1 keer gedragen, dus buiten deze 1 dag om is de deken gloednieuw. Mocht ik iemand hier een plezier ermee kunnen doen, dan pb maar. Mag weg voor 65, dit wil ik bij een sieraad leggen dat ik voor haar laat maken.

Is verkocht.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:05

@lyonahorse doe je verder dingen tegen de jeuk? Behalve dat ze een deken om heeft? Want eenmaal jeuk, dan zullen ze ook met deken gewoon schuren helaas.

@wesseltje: wat verdrietig! Heel veel sterkte!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:49

Sterkte wesseltje!

Iyonahorse, dit helpt hier goed tegen kapotte dekens en manen.
Afbeelding
Dit is mijn merens!
Schuurmatten in de deuropening stallen.
Kun je ook om een boom doen.
En ik gebruik een zelfgemaakte vliegenspray zo vaak als nodig is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:58

hoihoi; ik val even binnen, ook ik heb een exceemer,vorig jaar was zijn hele staartwortel boven vooral kaal en va de schoft halverwege zijn manenkam.Ik heb afgelopen maart hem laten testen (bloed trekken) en zijn allergie is voor de knutten. Tot nu toe nog niet geschuurt. Hij heeft welal een maand zijn Rambo sweet itch op. Alleen buiten. Zodra hij binnen komt haal ik 'm af omdat zijn manen daar ook van leiden. Hij gaat wel pas om 10u naar buiten en vd 10 9x voor 16.00u naar binnen. Mits het hard waaid ...
Ik weet niet beter als dat dat zou moeten...
Klopt dit?.
Als hij gaat schuren laat ik volgend jaar een cortisone spuit zetten in maart. Dit kan zo'n 3mnd werken en in sommige gevallen voor het hele seizoen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:22

Vivana, ik laat alles op. Dag en nacht van maart tot oktober. Weer of geen weer. Als ze eenmaal jeuk hebben, is alleen een deken er op niet voldoende vaak. Dus voorkomen van dat schuren is beter dan genezen.

Cortisone spuit kleven behoorlijke nadelen aan, lees je daar goed over in!

Elaine, ik heb naast de Rambo ook de Horsegear, die is zeker lichter en minder warm dan de Rambo.
In deze tijd heb ik de Rambo er op, wordt het boven de 20 graden standaard overdag dan zet ik haar onder de Horsegear.

Lyonahorse, ik laat ze telkens naaien, heb er meerdere en die gaan jaren mee omdat ik telkens de boel laat repareren indien nodig.
Ervaring leert wel dat hoe minder prikkels van buiten en binnen (dus altijd beschermen met een deken en evt spray/smeersel en zo 'schraal' mogelijk voeren) helpt het beste. Het is een combinatie van.

Die van mij had in het begin veel meer jeuk omdat ze op het gras stond, meer gevoerd kreeg aan brok ipv vitamine korrels, ik te laat was met de deken omdat ik dacht dat het nog wel ging.
Nu ik op tijd ben met de deken, Puur Colicio druppels voer en geen gras, is het kapot schuren van de deken hier gelukkig verleden tijd (afkloppen).

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:57

vivana schreef:
hoihoi; ik val even binnen, ook ik heb een exceemer,vorig jaar was zijn hele staartwortel boven vooral kaal en va de schoft halverwege zijn manenkam.Ik heb afgelopen maart hem laten testen (bloed trekken) en zijn allergie is voor de knutten. Tot nu toe nog niet geschuurt. Hij heeft welal een maand zijn Rambo sweet itch op. Alleen buiten. Zodra hij binnen komt haal ik 'm af omdat zijn manen daar ook van leiden. Hij gaat wel pas om 10u naar buiten en vd 10 9x voor 16.00u naar binnen. Mits het hard waaid ...
Ik weet niet beter als dat dat zou moeten...
Klopt dit?.
Als hij gaat schuren laat ik volgend jaar een cortisone spuit zetten in maart. Dit kan zo'n 3mnd werken en in sommige gevallen voor het hele seizoen

Na 10 uur naar buiten en voor 15:00 (wij deden 3 uur i.p.v. 4 uur) binnen kan helpen inderdaad. Maar het kan ook heel goed zijn als je die deken dag en nacht ophoud, hij ook gewoon eerder eruit kan en later naar binnen. Is wel zo lekker natuurlijk.

Die deken zou ik sowieso ophouden. Als ze eenmaal jeuk hebben, ben je te laat.

Er is een arsenaal aan producten voor jeuk te koop, ik zou eerst wat andere dingen proberen dan meteen zo’n spuit te zetten.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 05:59

Vlechtjes in de manen scheelt voor het beschadigen van de manen door de deken :)