[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:41

Mijn dierenarts zei ook dat het alleen zin heeft om te testen als je medicatie wilt gaan geven. Anders doe je het toch voor de kat z'n viool. Maar ik moet ook zeggen dat ik niet weet of ik een 29-jarige nog op medicatie zou zetten hoor. Aan de andere kant kun je zijn comfort daarmee wel verhogen. Het niet meer eten heeft voor mij verband met geen goede dosis trouwens. In het begin is hij eventjes gestopt met het eten van gras, maar het lichaam moet ook wennen natuurlijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:56

Nou ja.... ik denk juist dat ik als ik nu vast waardes weet dat we beter kunnen zien wat er verandert in zijn lijffie de komende tijd. Het geld maakt me niks uit....Hij krijgt al speciaal beslag voor zijn hoefbevangenheid, glucosamine voor de artrose en de NAF Devils Relief... dus hij kost genoeg hahahaha maar nogmaals: zolang hij nog plezier in onze ritjes heeft en onder me kont vandaan schiet....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:01

Dat onder je uit schieten kan ook stress zijn wat je misschien zelf niet zo ervaar.

Die van mij kon ook onder mij uit schiet en daarbij levensgevaarlijk gedrag soms. Sinds hij op de prascend staat is hij veel rustiger geworden en hij staat tegenwoordig 24/7 buiten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:02

Jongens.... ik heb dat dier al 22 jaar, ik weet heus wel wanneer hij iets doet uit stress of joligheid.....en hoe hij zich gedraagt tijdens een ritje. En ik wil echt graag met iedereen meedenken en meegaan in dingen maar ik denk dat ik hem iets beter ken dan de mensen hier.
Ik heb veel dingen inmiddels om over na te denken maar op werkelijk iedere reactie krijg ik wéér een tegen argument wat gedrag betreft, en jullie kunnen daar werkelijk niets over zeggen in mijn ogen.

De algemene punten zijn me inmiddels echt wel duidelijk en de meningen ook.
Ik ga ermee aan de gang en pak de dingen eruit die voor mijn paard wellicht van toepassing zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:05

Heb de mijn nu ook al 17 jaar. :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:07

gelukkig letten we dan dus goed op ze .....anders redden ze het ws niet zo lang.....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:56

Ik heb de mijne ook al 12 jaar, maar ik realiseerde me pas na het starten van prascend dat zijn gedrag van de laatste jaren helemaal niet normaal was. Het heeft tot veel frustratie geleid die helemaal niet nodig was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:01

Toch apart. Lees op fb en hoor om me heen toch ook dat heel veel paarden slecht reageren op de prascend.Dat ze er slechter van worden....en er bv koliek van krijgen. Dat geeft toch aan dat het niet altijd werkt. Maar hier lees ik niet veel reacties over paarden die er juist slechter van worden.
Al geef ik toe alleen de openings post en de laatste pagina's gelezen te hebben hoor...
Zijn er hier mensen met slechte ervaringen???

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:07

SuperRoos haar fjord reageerde ook niet goed erop. Vraag mij dan ook af of die mensen met slechte ervaringen netjes opgebouwd hebben of gelijk met de dosis gestart zijn die door da gezegd werd. Heb ook een ex stalgenoot gehad die dus de volle dosis in een keer gestart is, maar naar wat ik hoorde is dat niet gegaan zoals gehoopt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:17

ElCamino schreef:
Toch apart. Lees op fb en hoor om me heen toch ook dat heel veel paarden slecht reageren op de prascend.Dat ze er slechter van worden....en er bv koliek van krijgen. Dat geeft toch aan dat het niet altijd werkt. Maar hier lees ik niet veel reacties over paarden die er juist slechter van worden.
Al geef ik toe alleen de openings post en de laatste pagina's gelezen te hebben hoor...
Zijn er hier mensen met slechte ervaringen???

El Camino, het zijn gewoon heftige medicijnen die heftige bijwerkingen kunnen geven. De 1 heeft daar meer last van dan de ander. Meestal met goed opbouwen gaat het wel, maar er zijn altijd paarden (net als bij mensen) die er niet goed op reageren. En daar kom je natuurlijk maar op 1 manier achter....

Ik ben met mijn fjord met een 8ste pil begonnen en in een galf jaar opgebouwd naar een half (en nu sinds een week ofzo naar 3/4). Geen bijwerkingen gehad, maar wel vooruitgang. Alhoewel na de laatste verhoging ineens snotterige ogen tevoorschijn kwamen. Kan toeval zijn, maar dat weet ik niet.

Maar soms is het zo dat het middel erger is dan de kwaal. Die mensen stoppen natuurlijk met de prascent en die zie je hier niet meer terug in het topic. Vandaar dat je er hier weinig van ziet, denk ik.

Maar de enige manier om te kijken of het wat doet, is het geven en een paar maanden de tijd geven. Rustig aan beginnen. Is het niks, dan is het niks. Maar soms is het ineens alles. Of iets er tussenin.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:19

In de begintijd merkte je wel wat van de bijwerkingen, maar dat werd in de loop van de tijd veel minder. Ik ben er in ieder geval heel blij mee, want zonder had ik haar niet meer gehad en nu staat ze er glanzend en vrolijk bij.
Wel belangrijk om voorzichtig op te bouwen, ik ben met een kwart begonnen en vrij snel verhoogd naar een halve, daar zitten we nu als onderhoudsdosis. Ze krijgt nu in de SR een kwart extra, maar dat bouw ik weer af in het najaar.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:03

Hier in het begin ook koliek gehad. Al viel het kwartje bij mij pas later dat dat waarschijnlijk door de prascend kwam. Ik had wel opgebouwd maar waarschijnlijk toch iets te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:28

En waarom is dat toch eigenlijk? Dat je de mensen die geen prascend gebruiken bij paardlief of ermee stoppen, hier niet meer reageren? Want ik ben daar juist zo benieuwd naar. Als het goed gaat hoor ik dat graag, maar als het niet goed gaat, is het net zo handig voor anderen om te weten.

Want niet om het een of ander, maar iedereen zit hier tenslotte om te leren van elkaars ervaringen en als er als eens 1 een beetje doordramt, dan is dat alleen maar omdat je het beste voor hebt met de ander en bovenal diens paard.

Ik moet wel zeggen dat toen ik hier er nog midden in zat, je regelmatig iets las over mensen die gelijk met 1 hele pil waren gestart, erna ondanks de bijwerkingen rustig nog verhoogden ook en dan gingen roeptoeteren dat het bocht was (wat het natuurlijk ook is) en zonder af bouwen stopten met de prascend. Van die mensen hoorde je idd nooit meer iets...

En zo zijn er ook mensen hier, die idd niet hebben opgebouwd en waar het wel goed mee ging. Dat is de grote pest met deze ziekte; niets is hetzelfde of heb je een referentiekader hoe dat het paard op de ziekte zelf of op de medicatie gaat reageren.

@Elcamino; ik begrijp wat je zegt hoor, over het toch zelf het beste weten hoe dat je paard er aan toe is, vooral als je hem al zo lang kent. Maar toch is ook mijn ervaring en dan vooral na het geven van al een aantal jaar pergolide, er bij mij ook dingen ingeslopen waren. Ik had ook op een gegeven moment het idee dat de pergolide niets deed voor mijn pony, totdat ik dus tijdelijk ben gestopt om het e.e.a. uit te sluiten, toen kreeg ik het ook echt met een grote klap in mijn gezicht gemept, kon mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet gezien had. En ik durf toch van mijzelf te zeggen dat ik een neus voor onraad heb bij dieren, juist het elke dag zien en je blind staren naar je paard, maakt dat je kleine dingen gaat missen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:04

aah...kijk! ben blij met deze reacties!!! ik ben erg ben bang dat het idd niet goed gaat waneer ik ermee zou beginnen.
Ik zal wanneer de dierenarts er weer een keer is eens een gesprekje houden en ook over de hoeveelheden.
ik hoor erg graag beide kanten van de behandelingen met prascend. probeer me in te lezen en het is veel en lastige materie.
Wel jammer idd dat je van de "slechte" ervaringen geen vervolg meer hoort....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:15

MiniMeLona schreef:
En waarom is dat toch eigenlijk? Dat je de mensen die geen prascend gebruiken bij paardlief of ermee stoppen, hier niet meer reageren? Want ik ben daar juist zo benieuwd naar. Als het goed gaat hoor ik dat graag, maar als het niet goed gaat, is het net zo handig voor anderen om te weten.

Want niet om het een of ander, maar iedereen zit hier tenslotte om te leren van elkaars ervaringen en als er als eens 1 een beetje doordramt, dan is dat alleen maar omdat je het beste voor hebt met de ander en bovenal diens paard.
.

Ik kan hier 2 dingen op verzinnen. Als een paard echt niet tegen de prascent kan (of vanwege verkeerd opbouwen), zijn er volgens mij echt weinig alternatieven. Die paarden leven dan nog even en worden ingeslapen.

Zelf denk ik (hoop ik) dat ik bij bijv Laarakker nog wel een eind zou kunnen komen. Maar veel mensen gaan niet verder op zoek en aangezien het gros van de mensen hier in het topic tevreden zijn over de prascent (en dus niet kunnen geloven dat het voor sommige paarden echt niet werkt -want dan moet je wel iets verkeerds hebben gedaan), het soms teveel energie kost om alle kritiek te weerleggen. Dan ga je daar gewoon geen energie in steken.

Dat is wat ik denk. Maar we weten get niet, want ie mensen zitten niet meer in het topic. Dus het blijft gissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:26

Daar heb je wel een punt wat het laatste betreft en daar kan ik mij ook levendig iets bij voorstellen. Heb via pb wel eens contact gehad met mensen die terug waren gekomen van het niet geven van medicatie , maar helaas nooit van andersom. Wat in geen geval zegt dat er dan geen succesverhalen zijn zonder prascend, ik hoor er jammer genoeg nooit van.
Ik heb het dan wel over de gevallen die duidelijk vonden dat paardlief zoveel mankeerde dat prascend noodzakelijk was.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:19

Ja, een aantal jaar geleden had ik ook een welshje vn mijn dochter die maar steeds last van haar voetjes had. Had haar via via gekregen en wist al van haar hb. Na lang gezwoeg de DA van Laatakker erbij gehad en die vermoedde ppid. Toen zei ze, dat ze daar ook niet veel aan kon doen, behalve het paard comfortabel houden (en uiteraard prascent, maar dus niet op hun holistische manier). Het leek goed te gaan (geen pillen gehad, want ik had er toen echt geen kaas van gegeten), maar voor ik me er echt in kon verdiepen kreeg ze een tia en heb ik haar laten gaan. Dat arme ding stond krom van de pijn en met het lange verleden aan zere voeten en gedokter, wou ik haar dat niet aan doen. Ze was 'nog maar' 24 (ik vind dat een paard in ieder geval de 30 moet halen, net als mensen in ieder geval de 80 moeten halen. Maar goed, dat lukt duidelijk niet altijd). Ongeveer een jaar geleden hoorde ik inde wandelgangen dat Erik Laarakker bezig was met een alternatief voor prascent, omdat prascent veel bijwerkingen kan geven. En dat zijn natuurlijk de gevallen die hij binnen krijgt, want je gaat niet verder zoeken (meestal) als die pillen goed hun werk doen.

Hoe dat er nu mee staat, weet ik niet. Alhoewel ik echt veel vertrouwen heb in de kliniek van Erik Laarakker, los ik get ook graag eerst 'makkelijk' op. Dus ik begin bij mijn DA om de hoek. Als ik daar niet verder kom, ga ik verder bij Erik Laarakker.

Als dat alternatief er is, zullen er ook succesverhalen en verdrietige verhalen van zijn. Masr die zul je in dit topic, denk ik, niet snel tegen komen. Dus als iemand écht nieuwsgierig is, zou je daar mss een apart topic voor moeten openen. Met de vraag if iemand zijn paard met ppid zonder medicatie behandelt, waarom, hoe en hoe gaat dat? Met het risico dat er veel ingevraagd commentaar komt van mensen die zweren bij prascent. Op zich ben ik ook wel nieuwsgierig. Dus wie weet waag ik me eraan. Miet ik even tijd en zin hebben. :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:07

nou ja ik kan me daarin wel vinden wat fabster zegt. ik heb preventief een test gedaan... maar begin nog niet aan medicatie en zie de reacties..... ik begrijp wel dat mensen dan niet meer reageren...
Maar goed... ik lees me nu verder in en hoor ook negatieve dingen... vandaar mijn vraag.
Kennisje haar paard heeft nu een week niet gegeten omdat hij omhoog moest in medicatie... dan ga je toch erover nadenken.

ik las over NAF Cushinaze ... maar ook verschillende reacties.

en tja... als ik dan vanmiddag een buiten ritje maak en we rijden heerlijk door het bos met nog een flinke draf en een heerlijk galopje en een blij bokje... dan os hij wel nat maar na een douche en rollen in de paddock staat ie er vrolijk bij.. .
Ik wacht nog even met actie ondernemen behalve dan een praatje met de arts erover...

mocht iemand willen weten hoe mijn paard erbij staat kan ik via pb wel mijn fb gegevens doorgeven. kun je alle foto's en filmpjes zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:39

Heel eerlijk elcamino? Als je een 29 jarige hebt die er nog zo bij loopt en waar je nog steeds op rijden kan zelfs! Ging ik daar zelf geen medicijnen in gooien: i just counted my blessings en hield het gewoon in de gaten als een havik, zodat je als het slechter gaat altijd nog een poging kan wagen of denkt het is genoeg geweest.

Ik kan het niet genoeg blijven zeggen: het is per paard verschillend. Dus of je nu een oudje hebt die het eigenlijk super doet nog, of je had een jonkie zoals ikzelf, die op 7 jarige leeftijd al bijna instortte van de symptomen en toen nog lage waarde, dan is er toch niets vreemds aan dat je bij de eerste nog lekker even wacht met die troep erin gooien en bij de tweede niet weet hoe snel je moet beginnen van ellende?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:59

Ik ernaar dat mijn merrie wat minder eetlust heeft in haar hooi. Herkennen jullie dit? Ze snuffelt wat, proeft wat (spuugt het uit) en snuffelt weer wat.. uiteindelijk gaat ze toch wel eten..

Voorheen was ze een gulzige eter.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:03

ElCamino schreef:
Het is heel eenvoudig _Reneee: ik héb al preventief laten testen omdat ik een miniem verschil merkte bij mijn paard zijn vacht, niet eens lang krullerig haar maar gewoon ánders. Dus dat soort zaken vallen me wel degelijk op, mede omdat ik hem al 22 jaar heb. Wanneer het nodig is zal ik ook direct beginnen met de medicatie. Mijn paard zit gewoon wel degelijk lekker in zijn vel en voelt zich goed. Er staan hier meerdere dieren met PPID en op de medicatie en ik zie ook dat ze het heel smerig vinden en er eet er eentje nog amper zijn voer. Mijn paard is een kieskeurige eter en medicatie/wormkuur/glucosamine en andere dingen krijgen we er amper in, ook niet met een spuitje o.id. Ik voorkom ook liever dat ik daar oorlog over krijg met hem.
Ik heb goed overleg met de dierenarts die hem ook goed kent dus we letten er echt wel op.
Hij is 29 geworden en we houden hem strak in de gaten, hij heeft al een enorm medisch verleden en heel veel eraan sleutelen willen we ook niet meer.
Zolang hij nog blij is, ravot in de paddock, graag aan het werk gaat en gewoon zichzelf wacht ik gewoon even liever af.

Het belangrijkste voor mij is om preventief te testen ( of ik er nu wel of niet direct medicatie in stop): ik heb nu een referentiewaarde om te beginnen. Wanneer hij nogmaals getest wordt dan kunnen we kijken of er iets verandert bij hem in zijn lijffie....

Zo te horen houd je hem goed in de gaten.

En de medicijnen lijken misschien zaligmakend maar mijn paard had een zeer hoge waarde en na start medicatie met opbouwen werd hij super mager en had continu zeer slappe mest. Chagerijnig etc.

Gestopt met medicatie en nu na ruim 6 mnd wordt hij eindelijk wat dikker. De diaree en het chagerijnige was 3 dagen na stoppen medicatie over.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:18

Fabster schreef:
MiniMeLona schreef:

.

Ik kan hier 2 dingen op verzinnen. Als een paard echt niet tegen de prascent kan (of vanwege verkeerd opbouwen), zijn er volgens mij echt weinig alternatieven. Die paarden leven dan nog even en worden ingeslapen.

Zelf denk ik (hoop ik) dat ik bij bijv Laarakker nog wel een eind zou kunnen komen. Maar veel mensen gaan niet verder op zoek en aangezien het gros van de mensen hier in het topic tevreden zijn over de prascent (en dus niet kunnen geloven dat het voor sommige paarden echt niet werkt -want dan moet je wel iets verkeerds hebben gedaan), het soms teveel energie kost om alle kritiek te weerleggen. Dan ga je daar gewoon geen energie in steken.

Dat is wat ik denk. Maar we weten get niet, want ie mensen zitten niet meer in het topic. Dus het blijft gissen.

er zijn wel degelijk alternatieven voor prascend/pergolide. 2 zelfs. zijn alleen beide humane medicijnen dus je kan er pas een recept voor krijgen als je paard echt niet op prascend reageerd. er zijn alleen niet veel dierenartsen die dit weten dus dan komt het op de vasthoudendheid en oderzoekendheid van de eigenaar aan.

ook zijn er wel mensen die hun paard op alternatieve manieren behandelen. een jaar geleden ofzo ging er nog een heel verhaal rond over een of andere nieuwe 'therapie' alle paarden deden het er fantastisch op! er werden alleen geen bewijzen getoond. hier op bokt zit ook iemand die haar paard op deze manier behandeld. paard leeft bij mijn weten nog. ze heeft dit in dit topic ook wel eens aangegeven maar is vrij snel daarna uit dit topic verdwenen. geen idee of ze nog meeleest.

voor degenen die het aan de aanhalingstekens nog niet hadden begrepen; ik geloof hier dus absoluut niet in. deels omdat er altijd alleen met klinisch bewijs wordt geschermd wat in mijn ogen uberhaubt geen bewijs is, en deels omdat handopleggingen en klankschalen bij mensen met tumoren ook niet zo gek veel doen. ik wil snoeihard bewijs in de vorm van scans of bloedtesten. ieder medicijn of therapie dat dat niet kan leveren kan wat mij betreft de prullenbak in.

dus el camino, ook van mij krijg je het dringend advies toch vooral zsm met de prascend te starten. de bloedwaarden van je paard zijn ruim 3 maal de toegestane waarde. ik geloof oprecht dat je het beste voor je paard wilt en dat je ervan overtuigt bent dat ze nu vrolijk en vrij van ongemakken is. en dat kan best zo zijn. maar........ de waarden gaan niet uit zichzelf terug naar normaal. sterker nog, ze zullen alleen maar oplopen. er gaat bijna gegarandeerd iets mis in het lichaam van je paard en op het moment dat dat gebeurd sta je direct met 1-0 achter. je zal een probleem waar je paard pijn of hinder van ondervind moeten oplossen terwijl je dan ook met de prascend moet starten om de onderliggende oorzaak die je nu al bekend is aan te pakken. prascend heeft in de regel 6 weken nodig op de volledige dosis om goed zijn werk te gaan doen. wil je je paard dat aandoen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:33

MiniMeLona schreef:

Ik moet wel zeggen dat toen ik hier er nog midden in zat, je regelmatig iets las over mensen die gelijk met 1 hele pil waren gestart, erna ondanks de bijwerkingen rustig nog verhoogden ook en dan gingen roeptoeteren dat het bocht was (wat het natuurlijk ook is) en zonder af bouwen stopten met de prascend. Van die mensen hoorde je idd nooit meer iets...

En zo zijn er ook mensen hier, die idd niet hebben opgebouwd en waar het wel goed mee ging. Dat is de grote pest met deze ziekte; niets is hetzelfde of heb je een referentiekader hoe dat het paard op de ziekte zelf of op de medicatie gaat reageren.

@Elcamino; ik begrijp wat je zegt hoor, over het toch zelf het beste weten hoe dat je paard er aan toe is, vooral als je hem al zo lang kent. Maar toch is ook mijn ervaring en dan vooral na het geven van al een aantal jaar pergolide, er bij mij ook dingen ingeslopen waren. Ik had ook op een gegeven moment het idee dat de pergolide niets deed voor mijn pony, totdat ik dus tijdelijk ben gestopt om het e.e.a. uit te sluiten, toen kreeg ik het ook echt met een grote klap in mijn gezicht gemept, kon mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet gezien had. En ik durf toch van mijzelf te zeggen dat ik een neus voor onraad heb bij dieren, juist het elke dag zien en je blind staren naar je paard, maakt dat je kleine dingen gaat missen.

Zie mijn post.

Hele hoge waarde vorig jaar. Gestart met prascend maar paard werd ipv vrolijker chagerijnig. Werd mager en erg dunne mest.

Volgens da moest dosering omhoog. Niet gedaan natuurlijk. Volgens da kon dit niet door de prascend komen.

Nou 3 dagen na stoppen medicatie had ik een blij paard met normale hopen mest ipv koeievlaaien.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:37

Ik had het gelezen simongek. Wat ik mij dan wel afvraag is waarom je met de prascend bent begonnen en wat je nu doet om die symptomen te verbeteren?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:41

MiniMeLona schreef:
Ik had het gelezen simongek. Wat ik mij dan wel afvraag is waarom je met de prascend bent begonnen en wat je nu doet om die symptomen te verbeteren?

Paard was bevangen geweest en hield slechte hoeven.

Vond zijn vacht veranderen en kreeg wat kuiltjes boven zijn ogen.

Ik doe nu helemaal niets. Kundige hoefsmid erbij gehaald. Voerbeleid veranderd. Minder suikers en zetmaal etc maar geen medicijnen.

Paard is met pensioen en zolang hij het doet doet hij het. En nee ik last hem niet verpieteren of zo.

Hij is echt vrolijk maar heeft wel een verstikkende dichte vacht. Maar dan laat ik hem scheren en met een dikke deken gaat het dan prima.