Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCamino schreef:Toch apart. Lees op fb en hoor om me heen toch ook dat heel veel paarden slecht reageren op de prascend.Dat ze er slechter van worden....en er bv koliek van krijgen. Dat geeft toch aan dat het niet altijd werkt. Maar hier lees ik niet veel reacties over paarden die er juist slechter van worden.
Al geef ik toe alleen de openings post en de laatste pagina's gelezen te hebben hoor...
Zijn er hier mensen met slechte ervaringen???
MiniMeLona schreef:En waarom is dat toch eigenlijk? Dat je de mensen die geen prascend gebruiken bij paardlief of ermee stoppen, hier niet meer reageren? Want ik ben daar juist zo benieuwd naar. Als het goed gaat hoor ik dat graag, maar als het niet goed gaat, is het net zo handig voor anderen om te weten.
Want niet om het een of ander, maar iedereen zit hier tenslotte om te leren van elkaars ervaringen en als er als eens 1 een beetje doordramt, dan is dat alleen maar omdat je het beste voor hebt met de ander en bovenal diens paard.
.
ElCamino schreef:Het is heel eenvoudig _Reneee: ik héb al preventief laten testen omdat ik een miniem verschil merkte bij mijn paard zijn vacht, niet eens lang krullerig haar maar gewoon ánders. Dus dat soort zaken vallen me wel degelijk op, mede omdat ik hem al 22 jaar heb. Wanneer het nodig is zal ik ook direct beginnen met de medicatie. Mijn paard zit gewoon wel degelijk lekker in zijn vel en voelt zich goed. Er staan hier meerdere dieren met PPID en op de medicatie en ik zie ook dat ze het heel smerig vinden en er eet er eentje nog amper zijn voer. Mijn paard is een kieskeurige eter en medicatie/wormkuur/glucosamine en andere dingen krijgen we er amper in, ook niet met een spuitje o.id. Ik voorkom ook liever dat ik daar oorlog over krijg met hem.
Ik heb goed overleg met de dierenarts die hem ook goed kent dus we letten er echt wel op.
Hij is 29 geworden en we houden hem strak in de gaten, hij heeft al een enorm medisch verleden en heel veel eraan sleutelen willen we ook niet meer.
Zolang hij nog blij is, ravot in de paddock, graag aan het werk gaat en gewoon zichzelf wacht ik gewoon even liever af.
Het belangrijkste voor mij is om preventief te testen ( of ik er nu wel of niet direct medicatie in stop): ik heb nu een referentiewaarde om te beginnen. Wanneer hij nogmaals getest wordt dan kunnen we kijken of er iets verandert bij hem in zijn lijffie....
Fabster schreef:MiniMeLona schreef:En waarom is dat toch eigenlijk? Dat je de mensen die geen prascend gebruiken bij paardlief of ermee stoppen, hier niet meer reageren? Want ik ben daar juist zo benieuwd naar. Als het goed gaat hoor ik dat graag, maar als het niet goed gaat, is het net zo handig voor anderen om te weten.
Want niet om het een of ander, maar iedereen zit hier tenslotte om te leren van elkaars ervaringen en als er als eens 1 een beetje doordramt, dan is dat alleen maar omdat je het beste voor hebt met de ander en bovenal diens paard.
.
Ik kan hier 2 dingen op verzinnen. Als een paard echt niet tegen de prascent kan (of vanwege verkeerd opbouwen), zijn er volgens mij echt weinig alternatieven. Die paarden leven dan nog even en worden ingeslapen.
Zelf denk ik (hoop ik) dat ik bij bijv Laarakker nog wel een eind zou kunnen komen. Maar veel mensen gaan niet verder op zoek en aangezien het gros van de mensen hier in het topic tevreden zijn over de prascent (en dus niet kunnen geloven dat het voor sommige paarden echt niet werkt -want dan moet je wel iets verkeerds hebben gedaan), het soms teveel energie kost om alle kritiek te weerleggen. Dan ga je daar gewoon geen energie in steken.
Dat is wat ik denk. Maar we weten get niet, want ie mensen zitten niet meer in het topic. Dus het blijft gissen.
MiniMeLona schreef:En waarom is dat toch eigenlijk? Dat je de mensen die geen prascend gebruiken bij paardlief of ermee stoppen, hier niet meer reageren? Want ik ben daar juist zo benieuwd naar. Als het goed gaat hoor ik dat graag, maar als het niet goed gaat, is het net zo handig voor anderen om te weten.
Ik moet wel zeggen dat toen ik hier er nog midden in zat, je regelmatig iets las over mensen die gelijk met 1 hele pil waren gestart, erna ondanks de bijwerkingen rustig nog verhoogden ook en dan gingen roeptoeteren dat het bocht was (wat het natuurlijk ook is) en zonder af bouwen stopten met de prascend. Van die mensen hoorde je idd nooit meer iets...
En zo zijn er ook mensen hier, die idd niet hebben opgebouwd en waar het wel goed mee ging. Dat is de grote pest met deze ziekte; niets is hetzelfde of heb je een referentiekader hoe dat het paard op de ziekte zelf of op de medicatie gaat reageren.
@Elcamino; ik begrijp wat je zegt hoor, over het toch zelf het beste weten hoe dat je paard er aan toe is, vooral als je hem al zo lang kent. Maar toch is ook mijn ervaring en dan vooral na het geven van al een aantal jaar pergolide, er bij mij ook dingen ingeslopen waren. Ik had ook op een gegeven moment het idee dat de pergolide niets deed voor mijn pony, totdat ik dus tijdelijk ben gestopt om het e.e.a. uit te sluiten, toen kreeg ik het ook echt met een grote klap in mijn gezicht gemept, kon mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet gezien had. En ik durf toch van mijzelf te zeggen dat ik een neus voor onraad heb bij dieren, juist het elke dag zien en je blind staren naar je paard, maakt dat je kleine dingen gaat missen.
MiniMeLona schreef:Ik had het gelezen simongek. Wat ik mij dan wel afvraag is waarom je met de prascend bent begonnen en wat je nu doet om die symptomen te verbeteren?