Wiske2 schreef:Maar ik heb dus geen 700 mg gebruikt maar rond de 100 mg hielp al. Mijn redenatie was een capsule voor een mens, dus vijf keer zo veel voor een paard. ( en het hielp)
Ik weet dat de dierenarts zegt 700 mg voor een paard maar als je op abler googeld zie je dat ze in Amerika aangeklaagd zijn omdat de werkzame stof die ze aangeven er niet in zit, en toch werkt het.
ik heb braaf gegoogled, maar zie niet waar je naar refereert, heb je een link?
vind zelf de discussie hier wel fijn, ik ben abler gaan voeren toen ze na een stressvolle periode op de kliniek stopte met het eten van muesli. met 24 uur duidelijk verbetering, daarom een periode volgehouden en toen afgebouwd en enkel gegeven voor stressvolle situaties.
Dat leek goed te gaan tot een aantal weken terug, ze werd unhappy, dof, chaggerijnig enzovoorts. omdat het samenviel met een periode rust voor andere problemen en er verder niet veel stressvols gebeurde linkte ik het niet direct aan maagproblemen, tot de fysio haar losworstelde en ze veel heftiger reageerde op het losmaken van eerste paar ribben dan ik van haar gewend ben. een dag later stond ze te gapen en ben ik weer omeprazol gaan voeren.
omdat ze nu ook minder stijf is in haar schouderpartij vraag ik me een beetje af of ze al langere periode in mildere mate last had van maagzweren.
ik heb nu ca. 7 weken 2 zakjes p/d abler gevoerd (paard is 550kg), en aarzel nu een beetje wat te doen. ze is duidelijk verbeterd, maar nog niet elke dag even vrolijk, en reageert met name rechts bij de singel, wat volgens mij eerder darm is dan maag.
overigens staat ze op stro en droog hooi, een beetje speedibeet, vitamine/mineralen brokje met een halfje muesli (laag in suiker en zetmeel) met een handje gebroken lijnzaad.
een scopie is op dit moment geen optie, ze is gestresst met vervoeren en vanwege opbouw schema voor blessure aan een voorpoot sta ik als ik het kan vermijden liever ook niet 2 uur op de klep heen en weer te stappen om haar in de trailer te krijgen.
ik zou verwachten dat wat er aan maagzweren was nu sterk verbeterd zou moeten zijn, en zat te denken aan het proberen van maag support waar ik wel positieve reacties op zie en langzaam afbouwen van omeprazol, kijken hoe het gaat. suggesties/advies welkom