Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:33

MightyJoe schreef:
Weet iemand hier hoelang maagcompositum goed blijft na openen? Merk dat mijn paard een klein beetje stress heeft en ik heb nog wat staan maar dat is denk ik nu een jaar open.

Als het goed is staat de tht datum op de pot en ik denk dat het geen probleem is als de pot goed afgesloten is geweest.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:36

Coentjuh schreef:
Bedankt voor de info. Dit is dus eigenlijk hetzelfde als de Gastrogard. Bijna iedereen gebruikt de korrels als ik zo een beetje lees. Hoeveel geven jullie je paard? Die van mij is zo n 500 kg. Hij zal over een aantal mnd wel verhuizen van pensionstal naar paarden-bij-huis waar ik uiteindelijk richting een soort van paddock paradise toe wil, dus hopelijk brengt dat wat rust voor hem.

Bij mijn paard van +- 550 kg deed ik het zo:

28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
10 dagen 1 zakje

Ik zag dat je het nu ook in grootverpakking kan kopen. Ook wel handig. Had steeds zoveel troep en die lege zakjes overal liggen :=[/quote]

Bedankt voor de duidelijke info! *D

Ik heb gisteren trouwens die Gastro+ en Luzerne van Havens gehaald.

Nog ff over het bestellen bij Abler, er komen ook nog verzendkosten bij neem ik aan. En je moet iets uit of aanvinken of kosten delen oid? Moet je perse met creditcard betalen of kan ik dit gewoon met mijn bankpas?

@ Annebe; toevallig geinformeerd bij mijn dierenarts over de menselijke omeprazol, maar die mag niet meer gebruikt/besteld worden voor paarden.[/quote]

Het kan zonder verzendkosten dan duurt het langer. Je kan kiezen tussen bankoverschrijving of creditcard, bij de laatste komen er kosten bij. Even goed opletten bij de bankoverschrijving dat de kosten niet voor jouw rekening komen. Staat in dit topic verder terug goed uitgelegd.

Coentjuh

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:01

Top bedankt voor de uitleg. Dan ga ik denk voor 3 x zo'n bulk pack, want aan 2 kom ik net te kort.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:11

Annebe: Bij mijn paard hielp vier a vijf capsule omeprazol voor mensen al voor de maagzweren. Als ik ze een uurje voor het eten gaf ging ze direkt beter eten. Alleen ze zijn wel eerder uitgewerkt dus ik moest het voor ieder eten herhalen. Ik had een voorraad van die dingen dus voor de tussentijd dat de abler niet binnen was heb ik ze gebruikt.

Maar ik heb dus geen 700 mg gebruikt maar rond de 100 mg hielp al. Mijn redenatie was een capsule voor een mens, dus vijf keer zo veel voor een paard. ( en het hielp)
Ik weet dat de dierenarts zegt 700 mg voor een paard maar als je op abler googeld zie je dat ze in Amerika aangeklaagd zijn omdat de werkzame stof die ze aangeven er niet in zit, en toch werkt het.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:00

Wiske2 schreef:
Maar ik heb dus geen 700 mg gebruikt maar rond de 100 mg hielp al. Mijn redenatie was een capsule voor een mens, dus vijf keer zo veel voor een paard. ( en het hielp)
Ik weet dat de dierenarts zegt 700 mg voor een paard maar als je op abler googeld zie je dat ze in Amerika aangeklaagd zijn omdat de werkzame stof die ze aangeven er niet in zit, en toch werkt het.

ik heb braaf gegoogled, maar zie niet waar je naar refereert, heb je een link?

vind zelf de discussie hier wel fijn, ik ben abler gaan voeren toen ze na een stressvolle periode op de kliniek stopte met het eten van muesli. met 24 uur duidelijk verbetering, daarom een periode volgehouden en toen afgebouwd en enkel gegeven voor stressvolle situaties.
Dat leek goed te gaan tot een aantal weken terug, ze werd unhappy, dof, chaggerijnig enzovoorts. omdat het samenviel met een periode rust voor andere problemen en er verder niet veel stressvols gebeurde linkte ik het niet direct aan maagproblemen, tot de fysio haar losworstelde en ze veel heftiger reageerde op het losmaken van eerste paar ribben dan ik van haar gewend ben. een dag later stond ze te gapen en ben ik weer omeprazol gaan voeren.
omdat ze nu ook minder stijf is in haar schouderpartij vraag ik me een beetje af of ze al langere periode in mildere mate last had van maagzweren.
ik heb nu ca. 7 weken 2 zakjes p/d abler gevoerd (paard is 550kg), en aarzel nu een beetje wat te doen. ze is duidelijk verbeterd, maar nog niet elke dag even vrolijk, en reageert met name rechts bij de singel, wat volgens mij eerder darm is dan maag.
overigens staat ze op stro en droog hooi, een beetje speedibeet, vitamine/mineralen brokje met een halfje muesli (laag in suiker en zetmeel) met een handje gebroken lijnzaad.

een scopie is op dit moment geen optie, ze is gestresst met vervoeren en vanwege opbouw schema voor blessure aan een voorpoot sta ik als ik het kan vermijden liever ook niet 2 uur op de klep heen en weer te stappen om haar in de trailer te krijgen.

ik zou verwachten dat wat er aan maagzweren was nu sterk verbeterd zou moeten zijn, en zat te denken aan het proberen van maag support waar ik wel positieve reacties op zie en langzaam afbouwen van omeprazol, kijken hoe het gaat. suggesties/advies welkom :)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:24

Jade schreef:
Wiske2 schreef:

ik heb braaf gegoogled, maar zie niet waar je naar refereert, heb je een link?

vind zelf de discussie hier wel fijn, ik ben abler gaan voeren toen ze na een stressvolle periode op de kliniek stopte met het eten van muesli. met 24 uur duidelijk verbetering, daarom een periode volgehouden en toen afgebouwd en enkel gegeven voor stressvolle situaties.
Dat leek goed te gaan tot een aantal weken terug, ze werd unhappy, dof, chaggerijnig enzovoorts. omdat het samenviel met een periode rust voor andere problemen en er verder niet veel stressvols gebeurde linkte ik het niet direct aan maagproblemen, tot de fysio haar losworstelde en ze veel heftiger reageerde op het losmaken van eerste paar ribben dan ik van haar gewend ben. een dag later stond ze te gapen en ben ik weer omeprazol gaan voeren.
omdat ze nu ook minder stijf is in haar schouderpartij vraag ik me een beetje af of ze al langere periode in mildere mate last had van maagzweren.
ik heb nu ca. 7 weken 2 zakjes p/d abler gevoerd (paard is 550kg), en aarzel nu een beetje wat te doen. ze is duidelijk verbeterd, maar nog niet elke dag even vrolijk, en reageert met name rechts bij de singel, wat volgens mij eerder darm is dan maag.
overigens staat ze op stro en droog hooi, een beetje speedibeet, vitamine/mineralen brokje met een halfje muesli (laag in suiker en zetmeel) met een handje gebroken lijnzaad.

een scopie is op dit moment geen optie, ze is gestresst met vervoeren en vanwege opbouw schema voor blessure aan een voorpoot sta ik als ik het kan vermijden liever ook niet 2 uur op de klep heen en weer te stappen om haar in de trailer te krijgen.

ik zou verwachten dat wat er aan maagzweren was nu sterk verbeterd zou moeten zijn, en zat te denken aan het proberen van maag support waar ik wel positieve reacties op zie en langzaam afbouwen van omeprazol, kijken hoe het gaat. suggesties/advies welkom :)

Zou 2 zakjes niet te weinig geweest zijn? Misschien eens 2 weken kijken wat ze op 3 zakjes doet?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:41

2zakjes is een onderhoudsdosis voor een paard met dat gewicht. Zou ook 3 of zelfs 4 zakjes geven. Als ik echt "problemen" merk of vermoed krijgt mijn paard van 450kg zelfs enkele dagen 4 zakjes en daarna de aanbevolen 3 zakjes (1 zakje per 175kg paard).
Voor mensen verdubbelen ze ook de dosis bij ernstige problemen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:48

Mijn paard reageert erg met haar maag op pijnstillend die familie zijn van bute. Zelfs de dan danilon granulaat versie die in de darmen pas opgenomen word kreeg ze maagklachten van.
Ik heb nu ivbm si gewrichtblessure inflacam gekregen als pijnstiller voor 2 weken. Weten jullie of hebben jullie ervaring met dit middel in relatie tot maagklachten?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:05

dank voor de reacties, dan kijken we inderdaad of ze positief reageert op een hogere dosering.

arisca; bij die van mij zijn de problemen begonnen na veearts bezoek icm een aantal weken pijnstilling & ontstekingsremmers, dus ja, belastend voor maag en lever :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:10

idd als ik bute moet geven, dan geef ik ook standaard een onderhoudsdosis omeprazole bij.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:17

Nou ik heb het gedurfd, mijn eerste internationale betaling haha, het is besteld en betaald! Dit kon wel een paar weken duren toch voordat tie in NL aankomt?

Vanmiddag ook voor het eerst de Gastro+ met Luzerne op, hij stond rustig/netjes te eten zonder te schrokken (maar dat kan misschien ook niet anders met die luzerne) en had het idee dat tie het wel lekker vond!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:32

Jade schreef:
dank voor de reacties, dan kijken we inderdaad of ze positief reageert op een hogere dosering.

arisca; bij die van mij zijn de problemen begonnen na veearts bezoek icm een aantal weken pijnstilling & ontstekingsremmers, dus ja, belastend voor maag en lever :)

Ja dat heb ik gemerkt. Nu krijgt ze echter inflacam. Mijn vraag is hebben jullie daar specifiek problemen/ervaringen mee gehad?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 08:12

Stoffel heb ik al meer dan 10 jaar en sinds hij bij ons is zuigt hij lucht, pas vorig jaar kreeg ik van een da de horen dat het wel eens een maagzweer zou kunnen zijn en ben ik gaan experimenteren met de humane hoeveelheid omeprazol. Hij kreeg 3 of 4 tabletten per dag en ik zag een ander paard. Hij kon ineens galloperen op de volte, minder zuigen, niet meer knarsen bij zadelen.

Na het lezen van dit topic heb ik brok vervangen voor fibra.
Helaas na de afbouw begon hij een paar maanden geleden weer de zelfde reacties te vertonen, wel in mindere mate.
Hij staat nu weer op 4 capsules (daar zitten de losse korrels in) van 40mg per dag en ga nu ook het schema van abler volgen.

Dat havens gasto is ook zeker de moeite waard om uit te proberen. Alleen voeren wij alle paardjes (5) het zelfde, vermoed dat dit alleen maar gunstig is.

Weten jullie ook waarom da geen humane omeprazol meer adviseren?
In overleg en advies met dap in de buurt ben ik ook met onze geredde mini begonnen met humane omeprazol.
Hij krijgt met zijn 60-70 kg, 2 tabletjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:49

omdat er een paardenvariant beschikbaar is en dan mogen DA's de humane variant niet voorschijven. Of dat is bij ons de regel. Ik heb ook een tijdje de humane formulering gegeven, maar dat was alleen omdat ik dit voor mezelf niet meer nodig had en mijn HA dit tochnog wilde voorschrijven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:48

Die gg bedoel je toch en daarbij de enigste (duurste variant) die zij voor mogen schrijven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:49

pepticure mag sinds vorig jaar denk ik ook, of dat zei mijn bevriende DA toch...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:25

Pepticure? Ken ik niet, alleen via da verkrijgbaar en ook omeprazol?

Edit: gevonden, zelfs bol.com verkoopt het :D
Word alleen niet echt wijs uit hoelang je met 1 spuit doet.
(Vermoed met een paard van 700kg 1 keer, best duur spul dan)

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:53

WOUW, wat een verschil! Ik voer nu 1 week gastro+ en ik zie mijn eigen paard weer, Joepie ik ben echt superblij met dit voer, duidelijk verschil, hij speelt weer in de wei, komt dravend naar me toe en vol energie, ook op stal gewoon actief ( kijken, zoeken, hooi eten enz) en niet zielig gewoon maar staan. Onder het zadel ook energie maar controleerbaar.

Ik voer hem 1 kilo gastro+ verdeeld over 3 porties samen met zijn slobber 1 kilo (ivm slokdarmverlamming kan hij alleen krachtvoer in slobbervorm eten).

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:46

Elias, fijn zeg! :D Echt top als je iets kan vinden wat voor je paardje goed werkt.

Ik maak me wel een beetje zorgen om mijn paard. Vandaag begonnen met antibiotica en onstekingsremmers aangezien hij een dik been heeft met een ontstoken wond. Hij was afgelopen dagen al wat aan de stress, ik denk door de pijn. Ik hoop dat hij er een beetje goed doorheen komt.. En zo niet maar weer bestelling doen bij Abler. Altijd als het net de goede kant op gaat is er weer een tegenslag :\

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:18

MightyJoe schreef:
Elias, fijn zeg! :D Echt top als je iets kan vinden wat voor je paardje goed werkt.

Ik maak me wel een beetje zorgen om mijn paard. Vandaag begonnen met antibiotica en onstekingsremmers aangezien hij een dik been heeft met een ontstoken wond. Hij was afgelopen dagen al wat aan de stress, ik denk door de pijn. Ik hoop dat hij er een beetje goed doorheen komt.. En zo niet maar weer bestelling doen bij Abler. Altijd als het net de goede kant op gaat is er weer een tegenslag :\

He bah!
Om zijn been te ondersteunen zou je een pakking van groene leem aan kunnen brengen, inwendig maar even niet omdat je ook al div. Medicijnen gebruikt.

Heeft hij stress van de pijn om msschien om zijn omstandigheden veranderd zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:07

Mijne krijgt nu gastro + bietenpulp en de luzerne heb ik even achterwege gelaten en buik is ook al veel beter. Minder terughoudend en opgeblazen met lopen..nu nog omeprazole gaan verzamelen voor een kuur.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:09

MightyJoe schreef:

Hè gatver dat is echt balen! Kan je niet uit voorzorg de omeprazol erbij geven om de maag rustig te houden?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:04

Verder is er niets veranderd.. Dus ik denk dat hij stress heeft van de pijn. Bedankt voor de tip, ik zag het laatst staan bij de welkoop. Ik zal het even halen :)

Elias, ik weet eigenlijk niet of dat kan.. Misschien dat ik dat even ga overleggen met de dierenarts. Hij heeft namelijk best wat medicijnen gekregen + antibiotica en ik weet niet of dat samen gaat met de omeprazole. Ik heb nog wel 30 zakjes liggen oid..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:13

ontstekingsrememrs is voor mij gelijk aan maagbeschermers bijgeven...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:04

ook bij cortisone injectie?