[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:12

Ik dacht aan een regendeken onder RSIH heeft iemand daar ervaring mee?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:27

Ik heb een Amigo regendeken, zijn daar misschien losse halsdelen voor te verkrijgen, of is de QHP onder de Amigo een betere oplossing?

Haar RSIH moet ik nog steeds maken, die is te smal op de boeg voor haar. Gaat overigens vandaag de was in en MP op, dus mocht iemand interesse hebben -> de vorige keer was er interesse, maar blijkbaar wil men zo'n deken voor niks hebben.. enikbenwelgoedmaarniegeknatuurlijk ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:40

ik heb vorig jaar de deken afgedaan rond november geloof ik, en heb hem in februari weer opgedaan, eerst nog met regendekentje eroverheen zodat hij niet te nat werd (was toen nog wel koud namelijk) en vanaf maart gewoon alleen met deken.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over alleen de Derfen, ik denk dat ik binnenkort weer begin met wat drainage erbij. De huid blijft nog wat onrustig; je ziet veel duidelijker de striemen in zijn hals als zonder Derfen maar met deken.
Toch schuurt hij echter totaal niet, hij heeft dus niet echt jeuk anders zou hij wel gaan schuren. Misschien dat de drainage wat oplost hierin.

Wisse komt echter komende maand ongeveer ergens een maand in training te staan en ik ben nog aan het twijfelen wat ik dan zal doen met zijn eczeem qua behandeling.
Hij komt daar op stal te staan met enkele uren paddock, maar dus niet zoals nu 24/7 op de paddock.
Veel minder last van vliegjes dus denk ik, hoop alleen niet dat hij uit verveling gaat schuren op stal...
Nu doe ik om de dag Derfen, maar omdat het ook zo'n goor goedje is en best een gedoe, wil ik ze daar liever niet mee belasten en wil ik daar dan dus even mee stoppen. Zal ik dan helemaal stoppen, of 1x per week Derfen zelf smeren, en zal ik daar wel drainage laten geven? En als hij naar buitengaat gewoon de vliegendeken met hals op; weinig gedoe maar wel bescherming?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:49

Breghje schreef:
Ik heb een Amigo regendeken, zijn daar misschien losse halsdelen voor te verkrijgen, of is de QHP onder de Amigo een betere oplossing?

Haar RSIH moet ik nog steeds maken, die is te smal op de boeg voor haar. Gaat overigens vandaag de was in en MP op, dus mocht iemand interesse hebben -> de vorige keer was er interesse, maar blijkbaar wil men zo'n deken voor niks hebben.. enikbenwelgoedmaarniegeknatuurlijk ;)

Er zijn wel losse halsdelen te krijgen van Amigo, alleen volgens mij zitten er als je alleen een regendeken koopt geen bevestigingsplaatsen aan de deken om de hals er aan vast te maken. Tenminste bij mijn Amigo niet.

Ik heb vorig jaar volgens mij de deken pas in november afgedaan. Wel stond ze toen met regendeken en eczeemhals. In februari of maart dit jaar ging die weer op. Tussendoor stond ze nog met haar winterdeken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:50

Breghje schreef:

Welke maat RSIH heb jij, dat die te strak zit op de boeg?
Op mijn Groninger, zwaar type, heb ik maat 213/7 die past juist heel goed op de boeg.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:16

Opisopshop: De manen van mijn paard zijn opgevroten door die iniminie kleine vliegjes op stal, ik spuit haar daar nu elke dag voor in met Bremsen, ik had nog maar de helft over in een paar weken tijd.. Weet niet of die dingen er nog zitten over een maand trouwens...

Flosje: Ik dacht dat op mijn Amigo die bevestigingen er wel op zaten, ik heb hem afgelopen winter pas gekocht maar ik zal vanavond even voor alle zekerheid kijken.

Tiwi: de maat die het dichtste bij 195 komt.. weet even niet meer uit mijn hoofd welke maat dat is. Bregh heeft echt een boeg als een containerschip, haar QHP speciaal voor Friezen één maat te groot zit eigenlijk ook iets aan de krappe kant.. En twee maten te groot heb ik ingenomen voor de lengte, maar die zit ruim genoeg. An sich vond ik hem wel passen want haar regendeken is dezelfde maat en daar geen problemen mee, maar ze heeft zelf (en vraag me aub niet hoe, dat is nog steeds een mysterie) de musketons vrijgeschuurd, zodat de groene sluitingstof nu wijlen is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:22

moet ie dan op stal ook met deken op staan denk je?

Ik heb nog nooit een eczemer op stal gehad, heb ze altijd 24/7 buiten gehad :=

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:25

Ik doe het wel...in de wei schuurt ze namelijk helemaal niet, op stal maakte ze een scheerkwastje van haar staart... Haar manen waren ineens weg, maar omdat er geen schuurplekken te zien waren stond ik voor een raadsel, tot een topicgenootje van me me attendeerde op die pokke vliegjes.

Ik heb nog nooit een exemer gehad, er gaat nu een weeeeereld voor me open... ;) :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:35

haha, dit is al mijn derde eczemer op rij ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:10

Jij selecteert ze erop? :P :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:33

je zou het bijna zeggen he ;)

Nee, mijn vorige twee pony's die ik tegelijk had, daarvan ging de welsh schuren toen hij 3 was. Mijn haflinger verdacht ik er al van dat hij het ook zou ontwikkelen omdat zijn moeder het ook had en inderdaad, die begon op zijn 3e ook te schuren.
Mijn huidige paard verdacht ik er al van aan de hand van de verkoopfoto's en ik zei direct tegen mijn man dat als hij eczeem zou hebben ik hem niet zou kopen, had er nu wel genoeg gehad ;)
Maar ach, het was zo'n knapperd en zó'n lief paard dat ik het maar voor lief heb genomen :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:35

Die onderdeken van de RSIH, die regendeken, valt wel vrij krap vond ik. Qua lengte niet, maar qua ruimte voor bij de boeg wel. Ik krijg hem dus wel vast. Maar eigenlijk moet het klittenband 1 slag groter gemaakt. Dus waar nu het klittenband zit eigenlijk nog zo'n ruimte. Dat moet ik eigenlijk wel even regelen voordat het echt nodig is.

Ik ga de staleigenaren niet vragen of ze elke dag Syb haar deken op en af willen doen, dat is namelijk niet echt standaard bij ons. Dus als ze met een deken op staat, dan staat ze met zo'n deken op. Ik woon net iets meer dan 15 minuten met de auto vanaf stal, dus vlieg ook niet 4x per dag naar stal om de deken op en/of af te doen en het ligt ook niet op de route richting werk (eigenlijk precies de andere kant op), dus dat is ook geen optie voor mij.

Ik zou het gewoon doodzonde vinden dat mensen hun paard vrij fatsoenlijk door de zomer heen gekregen hebben, en dan aan het eind toch nog de mist in gaan, omdat de deken er te vroeg vanaf gehaald wordt...
Die geniepige krengen zijn dan misschien slechte vliegers en alles, maar als ze hun kans schoonzien, dan zijn ze er ineens weer hoor... :? Etterbakken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:37

dat vind ik inderdaad zonde en voor jezelf én voor je paard maken die 3 a 4 weken langer wachten voor de zekerheid ook niet uit.
stalgenoot heeft haar eczemer het hele jaar rond onder eczeemdeken, dat heeft imo echter geen nut; als je paard anders ook in de winter schuurt is er denk ik meer aan de hand dan enkel eczeem ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:41

opisop_shop schreef:
stalgenoot heeft haar eczemer het hele jaar rond onder eczeemdeken, dat heeft imo echter geen nut; als je paard anders ook in de winter schuurt is er denk ik meer aan de hand dan enkel eczeem ;)

Nope, dat vind ik ook niets.

Maar goed, Syb werd eerder echt een teddybeer in de winter, en wel actief blijven rijden, geeft heel veel zweet en dat werkte voor mij echt niet. Dus uiteindelijk staat ze wel het hele jaar onder een deken... Vandaar dat ik ook gezegd heb, dan alleen maar duur kwaliteitsspul, want het hele jaar rond met kale schoudertjes, dat kan niet.
In de winter was het echt erg, met dit vacht. Want na een kwartier was de pijp eruit, omdat ze alleen maar tegen die vacht aan het vechten was. Dus dan maar scheren, afgelopen winter vroeg begonnen met dekens. Hoop dat deze winter weer goed te krijgen, dus zonder scheren, maar wel met dikke dekens...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:41

Sanet schreef:
Die onderdeken van de RSIH, die regendeken, valt wel vrij krap vond ik. Qua lengte niet, maar qua ruimte voor bij de boeg wel. Ik krijg hem dus wel vast. Maar eigenlijk moet het klittenband 1 slag groter gemaakt. Dus waar nu het klittenband zit eigenlijk nog zo'n ruimte. Dat moet ik eigenlijk wel even regelen voordat het echt nodig is.
Ik ga de staleigenaren niet vragen of ze elke dag Syb haar deken op en af willen doen, dat is namelijk niet echt standaard bij ons. Dus als ze met een deken op staat, dan staat ze met zo'n deken op. Ik woon net iets meer dan 15 minuten met de auto vanaf stal, dus vlieg ook niet 4x per dag naar stal om de deken op en/of af te doen en het ligt ook niet op de route richting werk (eigenlijk precies de andere kant op), dus dat is ook geen optie voor mij.

Ik zou het gewoon doodzonde vinden dat mensen hun paard vrij fatsoenlijk door de zomer heen gekregen hebben, en dan aan het eind toch nog de mist in gaan, omdat de deken er te vroeg vanaf gehaald wordt...
Die geniepige krengen zijn dan misschien slechte vliegers en alles, maar als ze hun kans schoonzien, dan zijn ze er ineens weer hoor... :? Etterbakken.

Kan dat? Want Bregh heeft dus haar RSIH gesloopt op de sluiting. Ik heb alleen zo'n driehoekssluiting, weet niet of daar nog iets aan te verbouwen valt. Dat zou mooi zijn, kan ie van MP af namelijk, hij heeft nog geen twee weken op haar gelegen... 8-)

Ik laat de deken ook op liggen hoor ga idd niet op het laatste moment alles in de soep laten lopen, moet alleen idd even kijken of ik een losse hals dan neem (en desnoods sloop ik die van de RSIH) en eraan maak, of dat ik de Amigo regendeken er bovenop gooi.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:47

Sanet, Syb staat maar een paar uur per dag buiten in de winter, niet 24/7 toch?
Kan ze niet af met alleen een deel van de hals scheren dan?

Ik laat wisse denk ik dekenloos of met een deels geschoren hals, vind het toch wel fijn als hij bloot kan lopen.
Hoewel, hij staat nu al sinds augustus zonder deken, dus heel lang heeft hij geen deken op gehad, kan het voor mezelf wel weer verantwoorden in dit geval dit jaar ;)
Ik gooi hem ook altijd gewoon weer nat de wei in, goed uitstappen en hup weer terug :P
Ik had als laatste les en had mijn paard altijd als eerste weer teruggezet, de rest gebruikte dekens en moest het paard dan helemaal na laten zweten/damen en opdrogen voor ze weer ingepakt de wei inkonden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:03

komt weer even binnen vallen.
Mijn eczemer bijt sinds een tijdje aan haar benen,vandaag zelfs zo erg dat het tot bloedens toe open is.
Ze vergaat van de jeuk volgens mij.
(ik wacht op een telefoontje terug van mijn da)
Komt dit ook door de eczeem of zouden het misschien mijten of iets anders kunnen zijn?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:05

lijkt me geen eczeem maar eerder mijt inderdaad, of door de rui komen, dat had Wisse vorig jaar ook.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:07

tot bloedens toe?
ze is niet zichtbaar in de rui, op haar hoofd schuurt ze ook,kleine ronde plekjes blijven zichtbaar.maar ik dacht dat het door de eczeem kwam.
misschien een allergie.Zal maar eens een afkrabseltje laten nemen dan :-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:08

Nee Wisse was dat ook niet, in de rui. Was vorig jaar, eind zomer net als nu ongeveer.
Hij had hele kleine zwarte stipjes en de haren lieten best makkelijk los. Hij was er steeds aan het bijten.
Schraapsel liet niets bijzonders zien, alleen wat talg (dus evt. rui).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:13

ronde plekjes kunnen een schimmel zijn, wassen met imaverol helpt dan meestal afdoende.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:19

mijn da heeft mij net terug gebeld,hij heeft nog twee haflingers ( zonder eczeem) in de buurt die dezelfde symptomen hebben.Hij heeft daar al een staaltje van meegenomen en morgen komt hij langs.Hij kan er niet goed aan uit wat de oorzaak is en is er volop mee bezig.ben benieuwd,bedankt!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:04

@Breghje: Ik heb het niet over de RSIH zelf, maar die regenonderdeken. Die zit alleen met een enkele klittenbandsluiting vast voor bij de borst. Dus niet die 3 hoek met metalen klips zeg maar :)

@op=op: Bijvoorkeur scheer ik helemaal niet, omdat dat ook veel "problemen" met zich mee brengt. Je kunt je paard geen 3 minuten op de tocht laten staan, want ze hebben maar nauwelijks vacht en dus ook niets om rechtop te zetten om zich warm te houden. Ook vind ik het niet mooi en duurt het super lang voordat de eigen vacht eindelijk weer terug is (je kon tot en met mei wel zien dat ze geschoren was, terwijl dat eraf gehaald was in november). Dus liever niet scheren, wel dekens. Ze staat inderdaad maar enkele uren buiten in de winter, maar de stallen zijn niet bepaald verwarmd of echt afgesloten. Daar stroomt (gelukkig) nog veel frisse lucht. Dus daar zonder deken staan is voor mij (eh.. haar) ook geen optie. Dan is het echt zo'n ontplofte cavia...
Als ik dr laat scheren, dan scheer ik dr helemaal, van die jachtpatronen vind ik helemaal verschrikkelijk :o :o .
Ik weet dat er veel mensen niet voor dekens zijn, maar op deze manier bevalt het mij het best en ik heb niet het idee dat Syb daar nadelige gevolgen van ondervindt.
Maar da's een hele andere discussie... :) Natuurlijk vind ik het super mooi om mijn paard zonder deken te zien... maar ik heb op dit moment zowel voor de zomer als de winter geen oplossing gevonden waardoor ik alles kan blijven doen met haar wat ik wil en haar gezondheid en jeuk binnen de perken kan houden...

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:59

ja ik weet dus nog niet wat ik ga doen, want die van mij staat de hele winter buiten in de paddock met een schuilstal waar hij niet in gaat en waar geen 3 paarden in passen. dus hij staat gewoon buiten. scheren wil ik dan zowizo niet doen, maar ik ben bang dat als ik hem niet scheer en ook geen deken dat hij dan een teddybeer word en dat hij dan erg gaat zweten met rijden. kan dit een probleem worden ? wij rijden alleen maar buiten een beetje stappen en soms draven/ galopje. en stappen minimaal al 20 minuten in en uit ( want het bos is zover lopen ) iemand tips :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:06

@ biies, gewoon lekker een wintervacht laten groeien. Als je 5 x per week in een binnenbak traint dan kan ik me voorstellen dat een deken/scheren praktisch is. Maar voor het recreatiewerk dat jij doet is het echt niet nodig.
Goed uitstappen doe je al, helemaal droog hoeft niet, wel goed op adem en als je je paard te nat vindt ze je hem toch een poosje onder een fleece deken.

24/7 buiten met deken is niet echt makkelijk, als het droog is dan gaat het wel goed, maar met regen zit je als snel met natte voering aan de randen, langs de hals loopt de regen zo naar binnen. Niet echt comfortabel voor je paard.