[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:01

;) 't is niet de vraag die de rel schopt maar de reacties die nogal heftig waren (hoewel voor alles ook wat te zeggen valt enz hoor :) ik geef geen mening) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:03

Heeft dr hier ook iemand ervaring met de epplejack eczeem deken :) ? Die ziet er ook wel intressant uit en wil dr toch nog 1 bij :j

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:05

had vandaag de premiere deken op maar die as in de normale maat toch echt te klein, waar kan ik de boett kopen???

heb m gevonden bij de paardendrogist, maar waar nog meer??

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:25

CarolShadow hij is idd aan de maat, zn buik is al minder aan het worden, verde zal hij altijd fors bljiven, hij is nog hengst.
Hij wordt nu bereden en hij gaat zodra ik een singel heb voor de kar.
Hoefbevangen heeft hij nooit last van gehad, hij krijgt verder ook niks bij.
vorig jaar was hij dikker en had hij er minder last van als nu, dus vraag me af of dat er wel mee te maken heeft.

Smeer zn manen nu 2x per dag in, helpt redelijk maar ik wil toch een dekentje voor hem maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:28

MSophie schreef:
volgens mij staan de meeste eczemers gewoon op het gras hoor hier is niks mis mee vind het ronduit gemeen als je ze van het gras haalt want dan zullen die paarden in de winter ook nauwelijks buitenkomen zeer gemeen vind ik dat.. en deken op en smeren komt je een heel eind.
ik heb zelfs wel zware eczemer en die staat gewoon dag en nacht het hele jaar door zomer en winter lente en herfst buiten.. regen of geen regen, sneeuw of geen sneeuw, zon of geen zon :P zo duidelijk he hihi
niet op het gras is niets zieligs aan , zolang ze maar buiten komen
gras is voeding idd, maar het is niet zaligmakend :n
we hebben hier de ene shet al weer hoefbevangen, halelujah graa
en dat is niet omdat het slecht opgebouwd is, of omdat het stressgras is :n goede weide en netjes opgebouwd
maar helaas , het mag niet baten
vorg jaar waa die kleine ook al de pineut

ik denk dat ik ed ook maar eens van het gras ga halen , dagelijks hooguit 2 uurtjes lang gras en verder paddock met hooi en stro
als er verbetering optreed misschien helemaal geen gras meer
het geeft niet, zolang ze maar voldoende gezelschap hebben , voldoende ruimte en voldoende goed! ruwvoer

kan ook altijd nog het seizoen gaan omdraaien .... winter weidegang en zomer paddock gang :+

en niet kunnen rennen in een paddock, ligt eraan hoe groot je paddock is , we hebben er hier 1 van 20 bij 45 en 1 van 80 bij 40, daar kunnen drie ijsjes meer dan prima in rennen
niet dat ze dat doen, wnt daar word je moe van :roll:

kwam vanaaf op stal , allemaal wondjes aan haar hoofd, zal blij zijn als die nieuwe deken er is
zodra dat gras is gaan doorschieten is dat arme paard van de leg

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:08

hoi,
ik heb de volgende vraag omdat ik het niet terug kan vinden iin dit zeer grote topic
heb net een paard er bij hij stond 2 jaar niet op het gras had eczeem spullen bij zich in zijn koffer en staat bij mij nu op het gras hij heeft zijn manen korterge schuurd stond vandaag ook heerlijkmet zijn kont te schuren en trap tegen na zijn zijn buik,
val dit onder eczeem is het toeval ik zie geen schilfers of niet geen beestje wie o wie weet dit

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:22

Als ik dit zo hoor is dit denk wel eczeem ja!
Je hoeft niet metteen schilfers te zien, is bij
die van mij ook niet zo. Pas wat later.. Is het
echt bij de staart en manen of ook op de vacht ?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:00

Ik hoop heel hard op weer mooi weer... mn meisje heeft veel schilfers namelijk.... wil weer wassen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:48

kim1207 schreef:
had vandaag de premiere deken op maar die as in de normale maat toch echt te klein, waar kan ik de boett kopen???

heb m gevonden bij de paardendrogist, maar waar nog meer??

www.atorka.nl

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:57

Sonja_vR schreef:
MSophie schreef:
volgens mij staan de meeste eczemers gewoon op het gras hoor hier is niks mis mee vind het ronduit gemeen als je ze van het gras haalt want dan zullen die paarden in de winter ook nauwelijks buitenkomen zeer gemeen vind ik dat.. en deken op en smeren komt je een heel eind.
ik heb zelfs wel zware eczemer en die staat gewoon dag en nacht het hele jaar door zomer en winter lente en herfst buiten.. regen of geen regen, sneeuw of geen sneeuw, zon of geen zon :P zo duidelijk he hihi
niet op het gras is niets zieligs aan , zolang ze maar buiten komen
gras is voeding idd, maar het is niet zaligmakend :n
we hebben hier de ene shet al weer hoefbevangen, halelujah graa
en dat is niet omdat het slecht opgebouwd is, of omdat het stressgras is :n goede weide en netjes opgebouwd
maar helaas , het mag niet baten
vorg jaar waa die kleine ook al de pineut

ik denk dat ik ed ook maar eens van het gras ga halen , dagelijks hooguit 2 uurtjes lang gras en verder paddock met hooi en stro
als er verbetering optreed misschien helemaal geen gras meer
het geeft niet, zolang ze maar voldoende gezelschap hebben , voldoende ruimte en voldoende goed! ruwvoer

kan ook altijd nog het seizoen gaan omdraaien .... winter weidegang en zomer paddock gang :+

en niet kunnen rennen in een paddock, ligt eraan hoe groot je paddock is , we hebben er hier 1 van 20 bij 45 en 1 van 80 bij 40, daar kunnen drie ijsjes meer dan prima in rennen
niet dat ze dat doen, wnt daar word je moe van :roll:

kwam vanaaf op stal , allemaal wondjes aan haar hoofd, zal blij zijn als die nieuwe deken er is
zodra dat gras is gaan doorschieten is dat arme paard van de leg

ik vind gewoon paard hoort op gras, in de natuur lopen zo ook op gras enz
en daarbij zijn er van allerlei mogelijkheden tegenwoordig.. wij doen bijvoorbeeld strook begrazing op de wei dit werkt uitstekend gecontroleerd voeren en ze vreten zich niet helemaal klem.
En daarbij paard hoort niet op stal vind ik. je sluit jezelf toch ook niet in een wc hokje op.
paddock is leuk maar 20 bij 45 is gewoon rijbak formaat vind ik erg klein als ik zie onze paarden(5 stuks) kunnen rennen nu op 1,5 hectare. klinkt en is voor hun toch stuk fijner..
En ik weet uit ervaring dat veel paarden in de winter niet buitenkomen dus vandaar veel stalhouders willen dat niet hebben.

maar goed einde discussie we gaan verder met de eczemers..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:04

Onze dekens waren gisteren echt drijfnat dus ik heb ze even afgedaan om te laten drogen. Doe ik echt niet weer, toen het droog was buiten ben ik meteen heengegaan maar ze stonden allemaal al te stampen in de wei en te schuren tegen elkaar aan.
Jeetje wat kan dat dan snel gaan zeg! domdomdom...
De hengst werd helemaal kriegel, had hem op de poetsplaats om zijn deken weer om te doen en hij stond echt om zich heen te trappen. Snel de deken opgegooid en ik heb hem verder nog op alle blote delen ingespoten met antidaas en voila meneer stond keurig stil :D
Toen ik hem weer de wei inzette ging hij in een hoek staan en bewoog zich helemaal niet meer.
Is dat omdat ze dan eindelijk weer rust hebben van de mugjes of omdat hij zoveel jeuk had gekregen dat hij zich niet meer wilde bewegen o.i.d?
De anderen gingen weer zalig rustig staan grazen toen ze de deken weer ophadden.

Welke middelen gebruiken jullie tegen de vliegjes, had antidaas in huis en had zeker het idee dat dit de vliegen wegjoeg, zeker aan de reactie van de hengst te zien!
En welke zelfgemaakte vliegenmiddelen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:09

oei opisop :oo
ik heb gisteren toen ik op stal kwam gevoeld, en zijn deken was dróóg? >;) en het regende toch echt al even..
gelongeerd, en hem na het longeren nog even naakt de wei op..

ik gebruik nu verder eigenlijk helemaal niks, alleen naar een tip hier uiercreme met teatree voor zijn koker in te smeren :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:11

als er een deken op zit dan hoef je toch geen spray meer te gebruiken?

msophie:
1,5 hectare land is mooi,maar helaas bij ons zijn onze stukjes wei een 30x60..
of helaas...dat valt wel weer mee,ze zijn gelukkig groot genoeg om een flinke rengalop in te maken :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:12

Ja baalde ook echt van mezelf :(

Doe je er zelf TT doorheen of kun je dat kant en klaar kopen?

De spray doe ik op zijn benen want hij wordt echt gek van die kriebelbeestjes op zijn benen, staat de hele tijd met zijn staart te slaan en benen te stampen!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:14

ellepel schreef:
als er een deken op zit dan hoef je toch geen spray meer te gebruiken?

msophie:
1,5 hectare land is mooi,maar helaas bij ons zijn onze stukjes wei een 30x60..
of helaas...dat valt wel weer mee,ze zijn gelukkig groot genoeg om een flinke rengalop in te maken :D

de benen..
diddle had er vorig jaar allemaal wondjes op van het bijten eraan..

ik heb er zelf teatree doorheen gedaan, had zo'n flesje liggen van de zelfgemaakte vliegenspray :) het meurt ook goed, en hij vind het maar wat fijn volgens mij :)) smeer het afentoe ook op zijn voorbenen weet niet of het daardoor komt maar dat is nog rustig *klopt af*

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:18

Wat een nare verhalen hier allemaal van alle excemers zeg ! Gelukkig heeft die van mij er nog niet zo'n last van maar ik moet nu toch echt even een deken gaan bestellen. het word zoiezo niet de pagony, boett (vind ik te duur) of Ivanhoe (die was hier op stal en zat niet lekker). Wat een gedoe zeg ... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:25

Hoe doen jullie dat met natte dekens ? , Gisteren toen ik ging rijden was de deken kleddernat toen ik hem afdeed (regende al de hele dag) maar dat ding droogt niet in een uurtje , maar ze ging daarna het land weer op , dus heb hem toch maar weer op gedaan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:46

ik laat hem gewoon op
zeker als je ziet dat gister na een dag regenachtig weer het opeens droog is 's avonds en de muggen blijkbaar een gehele gemiste dag in een uurtje in willen halen , paarden hier waren echt niet blij :n

strookbegrazing is hier ook geen oplossing , dan staan ze op stressgras met een reepje goed gras

de weides hier zijn denk k een 100 bij 50 oid?
ze op het gehele stuk zetten (2,5 hectare) is ook geen optie ,
het is gewoon niet zo simpel als
"ze horen op de wei " en "er zijn voldoende mogelijkheden tegenwoordig" was het maar zo een feest
kijk ik ben het met je eens, het liefst zie ik een paard lekker op de weide , tuurlijk
maar het is geowon niet altijd het beste voor het paard
hier staan ze nu vanaf een uurtje of 10 a 11 tot een uurtje of 5 op het land, daarnaast op de paddock (de grootste) maar sinds het gras aan de ggroei is , is mijn paard en het ruintje wat bij haar staat zwaar de pineut
ik heb liever dat ze dan geen gras heeft , of alleen in de winter(ze kunnen hier in de winter vol op het land )
en minder jeuk, dan dat ze gezellig de hele dag staat te grazen en daar last van heeft
een hoefbevangen paard zet je ook niet op de wei
dus waarom een paard met een overgevoeligheid die jeuk opleverd wel?
en nee, dit gaat niet op bij alle eczemers, het is gewoon per paard bekijken wat het beste is en wat nodig is

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:48

Ik ga nu kiezen tussen een Equitheme en een Br Premiere. Welke vinden jullie het beste?
Van winterdekens heeft ze altijd een Br. Denk dat deze wel goed zal zijn. Graag tips ! ;)

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:51

Ik heb een deken van equitherme en als die echt nat is, gooi ik hem gewoon in de droogtrommel. Gaat hartstikke goed, alleen moet je hierna wel de haren even uit de droger halen.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:53

Rostafan; bevalt die van jou goed? Welke maat heb je ? Is hij goed in verhouding?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:15

rostanfan, blijft ie goed in de droger?
niet dat ik een droger heb, maar ben er wel nieuwschierig naar :)

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:21

Hallo
Ja de deken blijft goed in de droger,hij krimpt niet, je moet er wel rekening me houden dat hij zo droog is en dus niet te lang in de droger doen.
Ik heb de deken nu voor het tweede jaar, hij past mijn new forrest goed en blijft ook goed heel.
Alleen nu heeft mijn pony door hoe hij de buikflap los kan maken, ik snap er niets van, heb even gedacht dat er iemand op de wei komt die de clipjes los maakt. Op de een of andere manier weet hij met zijn tanden een clipje los te maken en het andere heeft hij er gewoon af getrokken.
Mijn pony is 1.53 en fors gebouwd en heeft mt 185 opliggen, deze past eigenlijk te precies (vorig jaar lag hij goed maar mijn pony is pas 4 en afgelopen jaar nog wat gegroeid)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:37

Ik ga bij de paardendrogist drainage compositum bestellen maar heeft iemand nog een tip om in zijn staart te doen als hij
al schuurt?

Ik heb hem gewassen met cojosol maar haalt niets uit. Zijn halve staart is weg. |( Manen vallen nog erg mee. Nog niet
van die dikke plooien in ieder geval.

Ik heb ook vaak de eczema balm gebruikt maar vond ik niet super werken.

Kent iemand misschien daar nog een product wat ik kan proberen wat jeukstillend is. Hij krijgt al het supplement van
D Itch.

De manenligquid of Bio huidolie misschien?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:40

I_S_L schreef:
Wat een nare verhalen hier allemaal van alle excemers zeg ! Gelukkig heeft die van mij er nog niet zo'n last van maar ik moet nu toch echt even een deken gaan bestellen. het word zoiezo niet de pagony, boett (vind ik te duur) of Ivanhoe (die was hier op stal en zat niet lekker). Wat een gedoe zeg ... ;(

Is de topreiter niets voor je paard? Weet niet hoe hoog je paard is? Geloof dat het one size maten zijn die deken, maar mijn enorm dikke merrie van 148 hoog past hem prima. Hij is enorm stevig, want bij de vorige dekens wist ze het te presteren elke dag te scheuren..het enige wat nu wel steeds kapot gaat zijn de bilkoorden, die niet vastgenoeg zijn gestikt..is een kwestie van weer vastnaaien, dus niets kapot in feite.
www.topreiter.nl wie weet heb je er wat aan? 80euro.